Gå til innhold

Tromsø har landets nest dyreste boligmarked

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan forklare dette fenomenet?

Mørketid, kort kald sommer, lite sol, regn og uvær.

Hvordan kan Tromsø likevel være mer attraktiv enn f.eks. Kristiansand?

Anonymkode: a1e8a...1e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var da en veldig svartmaling av klimaet her. Jeg flyttet til nord fordi det er fantastisk med stabile vintre med mye snø når man er glad i å gå på ski. Så er det også veldig fint å gå fjellturer her om sommeren også. Det er vel ikke så mye fjell og natur i Kristiansand?

Anonymkode: 3e473...c71

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok på grunn av universitetet, som er det eneste som gjør at Tromsø ikke blir fraflyttet. Med universitetet får man fagmiljøer og en sakte men sikker påfyll av forskjellige mennesker både unge som voksne. 

Anonymkode: e61d7...0ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Tromsø. 

Det er veldig mye som skjer i Tromsø med tanke på folketallet. Og en veldig stor del av befolkningen er unge mennesker. 

Og Tromsø har godt med arbeidsplasser innenfor mange forskjellige bransjer. 

Og klimaet trekker til deg en god del friluftsfolk. 

Tromsø er noe helt eget her oppe i øde kalde nord. 

PS: jeg kommer sørfra og har bodd her i flere tiår. 

Anonymkode: 1eef0...2a2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ironiske er også at Tromsø by har så mye ledig plass at de kunne ha bygget en bydel og fått landets billigste boliger. Hadde de bygget noe ala en Obos bydel slik som finnes i Oslo kunne Tromsø fått så billige boliger at halve Norge hadde flyttet ditt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok på grunn av universitetet, som er det eneste som gjør at Tromsø ikke blir fraflyttet. Med universitetet får man fagmiljøer og en sakte men sikker påfyll av forskjellige mennesker både unge som voksne. 

Har du glemt landsdelssykehuset? Turistnæringen? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det ironiske er også at Tromsø by har så mye ledig plass at de kunne ha bygget en bydel og fått landets billigste boliger. Hadde de bygget noe ala en Obos bydel slik som finnes i Oslo kunne Tromsø fått så billige boliger at halve Norge hadde flyttet ditt. 

Hvor i Tromsø vil du bygge disse? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor tenker du denne plassen er? På bergene mellom Skattøra og Hamna? Øya er den størrelsen den er, går det an å presse mer inn på den? 🤔

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville heller bodd i Tromsø enn i Kristiansand.

Tromsø er en by i konstant vekst. Midt-punktet for Nord-Norge. Turist- og universitetsby, med unikt kulturlliv og muligheter med tanke på folketallet. Været i Tromsø er ikke det verste, men det er mye snø på vinteren. Mørketiden er jo unik og fin den også! Kunne aldri bodd en plass der man opplever solgløtt på juletreet. Det blir så feil. Tromsø er ettertraktet, derav dyr boligmarked.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

eg flyttet til nord fordi det er fantastisk med stabile vintre med mye snø når man er glad i å gå på ski. Så er det også veldig fint å gå fjellturer her om sommeren også. Det er vel ikke så mye fjell og natur i Kristiansand?

Har fin skjærgård, derfor "alle" østlendinger skal dit om sommeren. Og som Bergen og Stavanger er det ikke så langt til fjellet.
Er man interessert i ski og snø finnes det mange byer med langt bedre klima enn Tromsø.
Ikke i tvil om at byen har mange kvaliteter, men at den ligger nest øverst på boligprismarkedet skjønner jeg ikke.

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok på grunn av universitetet,

Mange byer som har universiteter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Venter fortsatt på snøfri plen (Tromsø)

Anonymkode: e4a5c...fdf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er så rart. 

Arbeidsmarkedet er mangfoldig og det også stillinger for de høyt utdanna. Hva med ei forskerstilling med fokus polare strøk? Fisk? Olje? Eller kanskje nevrolog? Sykepleier? Eller en ufaglært jobb i turistnæringa? 

Kulturlivet er noe helt for seg selv. Det er et utall festivaler. Bukta (rock), Rakettnatt (pop), Insomnia (elektronika), Nordlysfestivalen (jazz). Alle sjangre har sin festival. 

Vi har filmfestival, stumfilmfestival, nytfestival og gigafest for unge voksne på badelandet vår. 

Vi har masse utesteder, resturanter og kjøpesenter. 

Bussen går ofte og du kan sykle året rundt om du vil det. 

Det er alltid en konsert, et teaterstykke (vi har flere teatre) eller en happening på gang. 

Alt en får i resten av landet får du i Tromsø. Alt klemt i sammen på en bitteliten øy. 

Og klart mange vil bo på et slikt sted. Da blir det jo dyrt. 

Tromsø er et slags Las Vegas, et Dubai, Disneyland i isødet og en metropol. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Tromsø og er såå glad i naturen her, midnattssol, Nordlys, fjellene, menneskene, alt. Hadde aldri klart å flytte herifra. For det om mørketiden av og til kan være tung. 

men man kjenner at man lever! 

Anonymkode: fefa9...0b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tromsø er jo nordområdenes hovedstad.  Folk fra bygder flytter til Tromsø.  Alta er også voksende by.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 10.31):

Noen som kan forklare dette fenomenet?

Mørketid, kort kald sommer, lite sol, regn og uvær.

Hvordan kan Tromsø likevel være mer attraktiv enn f.eks. Kristiansand?

Tromsø har et ganske attraktivt universitet med utdanninger innen Medisin, Siv.ing, juss, økonomi etc. Så byen tiltrekker seg mange ressurssterke personer. Tromsø er også en attraktiv by for turister som vil se noe annet som nordlys, fjell et arktisk miljø. De har også et stort sykehus med store/gode miljøer. De er et senter i nord.

I sør Norge så suger Oslo livet ut av de andre byene siden alt av slike offentlige instutisjoner blir lagt til nettopp Oslo i sør.

Kristiansand blir mer enn småby i Sør. Mye mindre enn Oslo, også mye mindre enn Stavanger/Sandnes, Bergen og Trondheim.

Anonymkode: 14398...61c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mørketid, lange vintre og mye natur er jo nettopp grunnen til at mange velger bo der oppe. Om man liker gå toppturer på vinteren, så er det ikke like bra bo på sørlandet akkurat.

Sliter man mye med pollen, så er det fornuftig bosette seg lengre nord.

Og så har man næringen, med fiskeindustri, universitetet, universitetssykehus, turistnæring, og svært mye kulturliv.

Jeg er oppvokst der, og har rømt sørover fordi jeg ikke liker vinter, men jeg har full forståelse for at andre liker det.

Så kommer man til det neste, Tromsø er omkranset av fjell og hav, areal for boligbygging er noe begrenset. Det går heller ikke tog dit, noe som gjør transport av byggematerialer dyrt. Så det er dyrere bygge bolig, og det gjenspeiler prisene...

Anonymkode: fbff0...79b

AnonymBruker
Skrevet

Elsker Tromsø❤️

Bodde der i fem år mens jeg studerte. Beklageligvis flyttet jeg sørover igjen etter fullførte studier. Hadde gjerne bodd der igjen, om det hadde vært litt enklere å reise til alle de jeg er glad i som bor langt unna Tromsø.

Anonymkode: e4977...d1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min personlige teori er følgende:

Hva bedriver man tiden med om det aldri er sol og altid kaldt. Alkoholisme, riktig.

Hva skjer på en auksjon når man skal selge en jolle og alle deltakerne er pære full? Ja da får man useriøse priser.

Og der har du Tromsø

Anonymkode: 0a0d0...65f

• Liker 1
Skrevet

Det norske folk kjenner kvalitet. Kun fremmedfolk uten norske røtter søker seg til de store byene og tror de er nødt til å leve i en betongjungel. Mange ønsker også å bo i en norsk by og syns det er verdt å betale ekstra for akkurat det. De eneste som har oppfatninger om at Oslo er det eneste stedet man kan bo i Norge er fremmedfolk og unge jenter og kvinner som er feministorienterte og ikke skal leve på "bygda". Med andre ord de som ikke vet bedre og de som har internasjonale mindreverdskomplekser. Tromsø er en vakker liten by med vakker natur.  Alle med smak ønsker en profil ala Tromsø enn Oslo. Bare det norske harryfolk og fremmede ønsker en profil ala Oslo. Liten by som ser opp til  storbyer og ønsker å importere alle mulige storbyproblemer fordi det er urbant og får Oslo kommune til å virke stor. Kristiansand er en fin by, men den er offer for Osloplyndring og sentralisering. Hadde man gjort Trondheim til hovedstad som det sentrumet det er og alltid har vært, ville alt blitt mer rettferdig fordelt, og byene i sør og på østlandet ville fått en mer naturlig framvekst og ikke havnet i skyggen av den stygge lille kommunene nært svenskegrensen som urettmessig  hevder å være landets hovedstad. Det vil ikke vare. Det norske folk vil reise seg.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, 900 said:

Tromsø er en vakker liten by med vakker natur.  Alle med smak ønsker en profil ala Tromsø enn Oslo. Bare det norske harryfolk og fremmede ønsker en profil ala Oslo.

Spørsmålet var hvorfor Tromsø er mer populært enn byen som har flest soltimer i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...