Gå til innhold

Celleprøve og innvendig ultralyd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid gått til gynekolog og tatt celleprøve fordi jeg ikke vil gjøre det hos fastlegen min. Da tar hun innvendig ultralyd samtidig, ser på eggstokker osv. Men er det egentlig nødvendig ? Prisen var gått opp så nå koster det 2000 kr, mens jeg fant en jordmor på en klinikk som gjør det til en tredjedel av prisen. Men usikker på om hun tar innvendig ultralyd da.. 

Anonymkode: 588af...0b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har alltid gått til gynekolog og tatt celleprøve fordi jeg ikke vil gjøre det hos fastlegen min. Da tar hun innvendig ultralyd samtidig, ser på eggstokker osv. Men er det egentlig nødvendig ? Prisen var gått opp så nå koster det 2000 kr, mens jeg fant en jordmor på en klinikk som gjør det til en tredjedel av prisen. Men usikker på om hun tar innvendig ultralyd da.. 

Jeg tenker det ikke er nødvendig. Men det er vel bare en del av den pakken man får når man er der. Noen synes sikkert er fint med en sånn helsjekk👍

Anonymkode: f688c...cc5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint at de tar innvendig UL samtidig med celleprøve. Da kan de se etter cyster på eggstokkene, noe som kan være tilstede ved utvikling av eggstokkkreft. Går på Volvat og gjøre dette hos gynekolog samtidig med at jeg tar celleprøve.

Anonymkode: 46ec7...64b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Som fattig student tok jeg gynekologiske undersøkelser hos fastlege, og det er jo ikke tidenes opplevelse. Sitter og venter i en time for lenge, så er de stresset og brå fordi de er bakpå, stiller 2-3 kontrollspørsmål bare, og det er ikke så hyggelig å få kjørt inn det spekulumet av en irritert lege. Etter 10 min er man ute og har ikke fått snakket noe særlig om noe som helst. 

Det er dyrere å gå til privat gynekolog, men jeg gjør det for fordelen med online booking og rask time, og så liker jeg at de har tid og bruker tiden på å faktisk ta en prat om hvordan det står til og lytte, og litt sånn "ekstratjenester" med ultralyd og råd og sånt, og så sjekke for andre ting enn bare celleprøven, og man får en utfyllende rapport i stedet for bare "jeg ringer hvis det er noe". Har sjekket meg årlig hele livet men først når jeg kom til private gynekologer så fikk jeg vite at livmor lå litt skjevt og at jeg hadde en slags muskelknute som kunne bli problematisk ved graviditet etc. 

Anonymkode: bf457...585

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er nødvendig med innvendig UL i tillegg, for det viser langt mer enn en celleprøve gjør. Du kan gå til offentlig gynekolog og betale under 500 kr. Jeg betaler 1200 kr for privat, inkl UL. 

Anonymkode: 08d06...40f

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor gamle er dere som går til gynekolog? Jeg er i tidlig 30 årene. 

AnonymBruker
Skrevet

Betalte nettopp 1600 til privat gynekolog, celleprøve og innvendig UL.

K33.

Anonymkode: e71be...073

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er fint at de tar innvendig UL samtidig med celleprøve. Da kan de se etter cyster på eggstokkene, noe som kan være tilstede ved utvikling av eggstokkkreft. Går på Volvat og gjøre dette hos gynekolog samtidig med at jeg tar celleprøve.

Anonymkode: 46ec7...64b

1 av 10 har ufarlige cyster. 

Er unødvendig å ta biopsi av disse om en ikke har andre symptomer på kreft.  

Anonymkode: aaa7d...23d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

45. Har gått til gynekolog i over 25 år. 

Anonymkode: 08d06...40f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

1 av 10 har ufarlige cyster. 

Er unødvendig å ta biopsi av disse om en ikke har andre symptomer på kreft.  

Anonymkode: aaa7d...23d

Hun skriver da ingenting om biopsi. Det er heller vanlig at man kan holde et øye med cyster og ser an utviklingen. Den muligheten har man ikke uten UL.

Jeg har gått til fastlegen for GU en gang som 20 åring. Etter det har jeg gått til gynekolog. Er 41.

Anonymkode: b323c...091

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 13.59):

Jeg er 38, gikk vel til fastlege til jeg var rundt 25, og har gått til gynekolog siden. 

Sist var jeg hos Dr. Dropin fornøyd med dem. Tok HPV-test og fikk innvendig UL "på kjøpet" (ikke noe jeg hadde bestilt, jeg hadde ingen plager, skulle bare ta den årlige celleprøve-sjekken), fikk time raskt og akkurat når det passet meg og det kostet 1200 kr.

Anonymkode: bf457...585

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 10.17):

Jeg tenker det ikke er nødvendig. Men det er vel bare en del av den pakken man får når man er der. Noen synes sikkert er fint med en sånn helsjekk👍

Ultralyden er vel istedenfor undersøkelse med fingre i skjeden? Skjønner godt at folk foretrekker ultralyd for å si det slik.

Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (4 minutter siden):

Ultralyden er vel istedenfor undersøkelse med fingre i skjeden? Skjønner godt at folk foretrekker ultralyd for å si det slik.

Med ultralyd kan de se eggstokker og livmor, de ser i verste fall cyster/svulster, det kan du ikke kjenne med fingrene. Så nei, ultralyden er ikke istedetfor, men i tillegg til standard gu. 

AnonymBruker
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (9 minutter siden):

Inni skjeden ser de vel når de tar celleprøve, trenger ikke å stikke fingrene oppi der. Ultralyden er for å se eggstokker og livmor. 

AnonymBruker
Skrevet

Betaler glatt mine 1200 for å komme til en gynekolog som har tid til å svare på alle spørsmål, tid til å gi meg rett medisin for O.A. og ikke bare den de alltid gir til alle slik fastlegene gjerne gjør med så mange ting (paralgin forte har vert svaret på mye rart her).

Anonymkode: 8508f...fa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortsetter...kan legge til at jeg har slitt med en del problemer i over ti år og svaret har vert at det er bare psykisk men så kom nattesvetten og jeg var blitt 47 år og dro til gynekolog. Fikk hjelp for overgangsalder og alt det fastlegene har påstått har vert psykisk forsvant når jeg fikk Lenzetto.

Anonymkode: 8508f...fa1

• Liker 1
Skrevet
C-girl skrev (1 time siden):

Med ultralyd kan de se eggstokker og livmor, de ser i verste fall cyster/svulster, det kan du ikke kjenne med fingrene. Så nei, ultralyden er ikke istedetfor, men i tillegg til standard gu. 

Hva er poenget med å stikke fingrene inn hvis man har ultralydstav til å se på livmor og eggstokker?

Skrevet

Du kan jo be fastlege sende henvisning til gynekolog? Bare være ute i litt god tid da det kan være lang ventetid. Min fastlege gjør det, og da tar gynekolog celleprøve og innvendig UL, betaler rundt 550 kr. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg testet for kjønnssykdommer, ultralyd, celleprøve hos en gyn på Oslo City for 1000 kr, det også på en lørdag.. Ellers, om du bor i Oslo så finnes det rimeligere tilbud enn 2000 kr. Dr DroppInn feks

Anonymkode: 88d32...c73

Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (7 timer siden):

Hva er poenget med å stikke fingrene inn hvis man har ultralydstav til å se på livmor og eggstokker?

Det er nok fordi enkelte ting kan man ikke "kjenne" med ultralyd. 

Var nylig på GU med innvendig ultralyd, da ble størrelse på livmor og eggstokker målt, samt at de så grundig etter abnormaliteter som man ikke kan se på annen måte med unntak av mr/Ct. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...