Gå til innhold

tvangs innleggelse!?

Fremhevede innlegg

Gjest jente 17
Skrevet

Hva må til for å bli tvags innlagt!?

foreldrene mine + lengen truer med det hele tiden å jeg lurte opå hva som egentelig må til!?

og hva skjer der!?

(jeg blir isåfall pga.prøvde på selvmord,nekter å gjøre sånne forsekjellige ting som jeg "må"som feks å ta ta de forbaska sprøytene!gr..jeg bar vil ikke....+ litt sånne andre små ting..jeg skjønner ikke at det er nok til å bli tvangs innlagt eler hva!)(sliter med spiseforstyrelser+ kutting men det veit de ikke om tro jeg da!(?)..)

håper på svar!:)

og tvangs trøye hva er egentelig det!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kriterie må være at du enten er til skade for deg selv eller andre.

Skrevet
Hva må til for å bli tvags innlagt!?

foreldrene mine + lengen truer med det hele tiden å jeg lurte opå hva som egentelig må til!?

og hva skjer der!?

(jeg blir isåfall pga.prøvde på selvmord,nekter å gjøre sånne forsekjellige ting som jeg "må"som feks å ta ta de forbaska sprøytene!gr..jeg bar vil ikke....+ litt sånne andre små ting..jeg skjønner ikke at det er nok til å bli tvangs innlagt eler hva!)(sliter med spiseforstyrelser+ kutting men det veit de ikke om tro jeg da!(?)..)

håper på svar!:)

og tvangs trøye hva er egentelig det!?

Her er kriteriene ift Lov om psykisk helsevern:

§ 3-3. Vilkår for tvungent psykisk helsevern

Tvungent psykisk helsevern kan anvendes overfor en person med alvorlig sinnslidelse dersom dette er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten

1. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller

2. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.

Tvungent psykisk helsevern kan bare anvendes når frivillig psykisk helsevern har vært forsøkt, uten at dette har ført fram, eller det er åpenbart formålsløst å forsøke dette.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg kan ikke svare på om det du beskriver er nok til å få deg tvangsinnlagt, men frivillighet skal alltid forsøkes før bruk av tvang blir aktuelt. Men du skriver bl.a. at du nekter å ta sprøytene dine, jeg vet ikke hva slags sprøyter det er, men hvorfor vil du ikke ta dem?

Her kan du lese vilkårene for bruk av tvang i psykiatrien:

Vilkår for tvungent psykisk helsevern

Bla ned til §3-3, det er vel den paragrafen som er mest aktuell. Med tvunget psykisk helsevern menes ikke bare innleggelse. Det kan også være snakk om annen behandling, som f.eks tvungen medisinering.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Der kom du meg i forkjøpet Retz ;)

Skrevet

Fra Wikipedia:

En tvangstrøye er en trøye av solid stoff med lange ermer som kan knyttes i kors over brystet eller på ryggen, eller festes til en seng eller stol, slik at brukerens bevegelser hindres. Tvangstrøyer har tradisjonelt vært brukt på urolige fanger og psykiatriske pasienter.

Vet ikke om det brukes noe særlig i dag?

Gjest gjest1
Skrevet

innleggelse på tvang har ikke noe med tvangstrøyer å gjøre.. men at man blir lagt inn på psykiatrisk uten å ville det selv.

Gjest Catwoman
Skrevet

Og når man er under 18 kan vel faktisk foreldrene bestemme at du skal legges inn, hvis de mener det er det beste for deg.

Gjest Ananas
Skrevet

Etter det du forteller ville du nesten vært rar hvis du ikke hadde drevet med selvskading, så det kan det godt være legene i alle fall antar.

"Sebrapiken" er tittelen på ei bok skrevet av ei som har vært gjennom mye av det du forteller om, og blitt frisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...