Gå til innhold

Til dere som sluttet å røyke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarte du det? Hjelpemidler? Hva gjør du får å få tankene vekk? 

Anonymkode: 34fc8...840

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet helt etter å ha tenkt på det lenge. Klarte ikke trappe ned, måtte droppe all røyk med en gang. Kastet alt jeg fant av sigaretter, askebeger og lightere både hjemme og på jobb. 

Endret vaner for å slippe suget. Fordi jeg var en "vente-røyker", begynte jeg å gå istedet for å ta trikk/buss. Skulle jeg veldig langt gikk jeg til en annen holdeplass og plasserte meg så nærme andre mennesker som mulig. Prøvde å unngå sitte på jobbpause alene. 

Unngikk fest med røykere og droppet alkohol en stund. Dro på trening eller gikk en tur hvis jeg var hjemme og suget ikke ga seg. Avtalte med et par venninner at jeg kunne ringe anytime.

Opprettet en egen konto som hver uke trakk beløpet jeg brukte på røyk, for å se hvor mye jeg "tjente" på å slutte. Når jeg nådde et visst beløp kjøpte jeg en premie. Brukte slutte-apper for daglig visuell motivasjon og minibelønning. 

Anonymkode: 44aeb...cb5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lærte av å slutte med nikotin er at du må bare stå i det noen uker. For meg tok det tre uker og så slapp suget taket. 

Tankene vil herje med deg i disse ukene. Sikkert hele døgnet. Det gjorde de med meg. Men så fra den ene dagen til den andre ble det MYE bedre. Da ble ikke tankene så sykelige og intense. Og det tok bare noen minutter før de forsvant igjen. 

Se om du klarer 3 uker med h.... og så ser du det an? 

PS: etter ca 7 måneder har du så lite sug at folk som røyker ser skikkelig rare ut🤭

Jeg hadde stor nytte av appen Flamy. 

Anonymkode: 68082...8d4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok en slikkepinn i munnen hver gang røykesuget kom. Varte i noen uker, så gikk suget gradvis over av seg selv. 

Har vært på nippet i et svakt øyeblikk og kjøpe en pakke når jeg har kjent lukta av noen som røyker. Men er nå 1 år røykfri etter å ha røyka i 30 år.

For min del var det innhaleringsrefleksen og lukta jeg var avhengig av. Samt at det var en "venn" når jeg kjedet meg.

Anonymkode: 8f835...365

AnonymBruker
Skrevet

Gikk over til damp 😃

Anonymkode: fa56f...131

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet på røyketablettene. Tok tre uker så var det over. Gikk noen år og så sprakk jeg. Har forsøkt å slutte igjen men klarer det ikke. Damp hjalp ikke så jeg har snakket med legen om å få røyketabletter når de kommer ut på markedet igjen.

Anonymkode: fd97e...0fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk over til damp. For min del var det rutinen som var det værste å kvitte seg med, pluss lukta av en nytent røyk. Får fremdeles akutt lyst på røyk, men dampen hjelper. Har hatt noen få sprekker på fest, men det er det eneste :) 

Trapper gradvis ned på mengde nikotin i juicen og målet er å kutte helt. Å slutte å dampe tror jeg på sikt skal gå fint for det liker jeg egentlig ikke så godt. 

Har prøvd å bråslutte utallige ganger, men det funker dårlig for meg. Vil derfor heller ikke slutte å dampe for kjapt, for er redd jeg vil sprekke da. Passer også på at jeg gjør det «utrivelig» for meg selv å dampe, feks stå ute i all slags vær. For å ikke lage en ny dårlig vane :)

Anonymkode: 1fd47...227

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg selv mener at å erstatte det med noe annet blir helt feil, eller å bare trappe ned litt. Valgte å kutte det helt, røyka i 15år. Var sinnsykt hardt de første 2 ukene....men alt sitter i hodet. Selv om kroppen/hjernen skriker etter nikotin så må du stå imot, ta en frukt eller glass vann...selv ble det epler og pærer for min del. Ikke godteri!

Lærte meg også endel om kosthold i denne perioden, kjøpte en matplan. Så jeg fokuserte på å spise skikkelig, gikk samtidig ned i vekt.

Anonymkode: 92273...bf3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Damping. Trappet ned røyken gradvis.

Anonymkode: ea161...a2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet på dagen etter 15 år. Ingen hjelpemidler, og begynte heller ikke med snus/e-sig. 

Jeg unngikk alkohol/fest i flere mnd. Lagde nye rutiner særlig etter måltider hvor jeg alltid "måtte" røyke. Ryddet mye i skuffer og skap. La meg tidlig. Unngikk venner som røyker. Lærte meg at alt etter 1-2 uker var psykisk avhengighet, så jeg jobbet med det.  Fant meg sunnere "avhengighet" - gå lange turer.

Et tips er å legge til side den summen du vanligvis bruker per dag på en egen konto. Den kontoen vil vokse seg stor fort, og det er en stor motivasjon. Bør ihvertfall være. 

Anonymkode: f7c1d...673

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Har også venner som sier de tar en pause fra røyken, de pausene er evigvarende. 

Skrevet

Jeg bare bestemte meg for at nå var det nok.  Da lå jeg med lungebetennelse for andre gang det året.  Tenkte at sånn ville jeg ikke ha det.  Det er 7 år siden nå.  Mine to beste venninner fortsatte å røyke.  Tror de ble litt skremt av at jeg la på meg. 

På en ferietur vi var sammen hørte jeg at de begge hostet mye om natta. Da tenkte jeg mitt.  Nå har begge fått konstatert KOLS.  Selv er jeg takknemlig for at jeg hadde vett nok til å slutte.  Føler meg fri nå.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

..gikk over til damp. Eller vape med nikotin. Etter noen uker kuttet jeg ut nikotin i vapen. Da tenkte jeg at

nå er jeg strengt tatt ikke avhengig av noe. Jeg sluttet på dagen. Jeg hadde avvent meg selv.. Anbefales.

jeg er såå glad jeg endelig klarte å slutte. .

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg var hos legen høsten 2010 for noe helt annet, og plutselig ser han på meg og sier; "Kunne du tenke deg å slutte og røyke?"

Jeg ble litt overrumplet, men måtte jo innrømme at joda, det kunne jeg strengt tatt tenke meg, men å klare det? Det var en helt annen sak for en storrøyker som meg.

Da kunne legen fortelle meg at han hadde et godt råd. En resept på et medikament som hadde som bivirkning at folk mistet lysten til å røyke, og det medikamentet het Champix. Han sa at suksessraten var hele 80%. ÅTTI prosent av de som begynte på det, klarte å slutte og røyke!

Jeg ble grepet av det, og sa ja til resepten. Dro og kjøpte medisinen, den var dyr, men jeg tenkte at jeg uansett hadde brukt like mye penger på sigaretter på kort tid, så det var vel verdt det om jeg klarte å slutte. Hadde imidlertid sterke tvil, for som sagt var jeg storrøyker (20-25 pr dag) og følte egentlig ikke den store viljestyrken til dette. Men jeg kjøpte det på apoteket, og dro hjem.

De første dagene og den første uka var akkurat som jeg trodde. Kjente ingenting. "Typisk, det virker ikke på meg" tenkte jeg. Men så plutselig, etter en uke, oppdaget jeg en morgen at jeg GLEMTE å ta den første sigaretten på morgenen, den viktigste av alle sigaretter hele døgnet! Det hadde gått 1½ time siden jeg sto opp og jeg hadde enda ikke tatt en røyk!!??

Det var et sett med regler man skulle følge i så og så mange uker, uke for uke, og man skulle fortsette å røyke en viss periode.

Etter at medisinen begynte å få sin virkning, skrumpet antallet sigaretter fort ned til det halve. Ukene gikk. Så det halve av det igjen. En dag oppdaget jeg at jeg hadde bare røyket 4-5 sigaretter hele dagen. Etter et par uker med nivået 4-5 pr dag, våknet jeg en mandags morgen og tenkte at jeg faktisk ikke hadde lyst på røyk. Så hvorfor ikke bare slutte helt? Fra i dag av?

Bestemte meg der og da, den novemberdagen i 2010. Sluttet. Tre dager senere sa jeg til mannen min at jeg hadde sluttet. Han så litt skeptisk ut og lurte på om jeg trodde jeg skulle klare det (han visste at jeg røyket mye). Jeg sa at jeg allerede har vært røykfri i tre dager, og at det gikk fint. Han ble kjempeoverrasket.

Siden har jeg vært røykfri. Champix gjorde susen for meg. Den eneste bivirkningen jeg hadde, var noe "uggen" i magen, føltes litt kvalmende ut, de aller første dagene. Det gikk imidlertid over av seg selv etter noen få dager, og resten av tiden merket jeg ingen bivirkninger.

PS! Mener å huske det sto at man skulle bruke Champix tablettene i 12 uker. Jeg brukte dem i 8 uker, for da følte jeg at jeg ikke trengte dem lenger, og sluttet med dem. Det gikk fint, fikk ikke tilbakefall og har aldri røyket siden.

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ved hjelp av nikotintyggis.

Uten det blir abstinensene for heftige for meg, fryktelig svimmel og deprimert.

Etter noen uker kan man trappe ned på tyggisen og så slutte helt. 

Tankene - man må unngå helt folk og steder som røyker. Og man må ha en god grunn til å slutte slik at du husker den grunnen (alle fordelene) når suget kommer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min mann bare sluttet tvert men får sug innimellom flere år senere. Jeg vaper.

Anonymkode: 7f4f2...d60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Natta1980 skrev (4 minutter siden):

Ved hjelp av nikotintyggis.

Uten det blir abstinensene for heftige for meg, fryktelig svimmel og deprimert.

Etter noen uker kan man trappe ned på tyggisen og så slutte helt. 

Tankene - man må unngå helt folk og steder som røyker. Og man må ha en god grunn til å slutte slik at du husker den grunnen (alle fordelene) når suget kommer.

Prøvd de tyggisene og fikk kvelningsfornemmelser så funker ikke for alle 

Anonymkode: 7f4f2...d60

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid syntes det var litt ekkelt å røyke, spesielt hvis jeg var sammen med mange ikke-røykere. Så det som reddet meg var å bli sammen med en ikkerøyker, som ikke hadde kjent meg som røyker. 15 år fri fra røyk nå :)

Anonymkode: ceb89...711

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på et røykesluttekurs, vet ikke om det finnes fremdeles, og sluttet på avtalt dag. Det er nesten 20 år siden nå. Jeg har ikke tatt et trekk av en sigarett siden den gang, men jeg syns fremdeles det lukter godt når noen ved siden av meg tenner en røyk. Men det frister allikevel ikke lenger.

Aldri om jeg skal tilbake til den uvanen!

Skrevet

Først trappa antall, så over på Champix tabletter.  Fortsatte på tablettene i 6 mnd etter jeg stumpa røyken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...