Gå til innhold

Dere som høvler osten liggende. Altså skjærer osteskiver på bredsida.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør dere det?

Det å skjære ost på høykant (kortsida eller langsida) er mer økonomisk, da du slipper en stor, slapp osteskalk til slutt, men heller ender opp med en liten, slapp osteskalk.

Anonymkode: 7abbf...7b9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det er mer praktisk å skjære på kortsidene, men på hvilken måte er det mer økonomisk

Anonymkode: adb1d...4fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi serverer frokost på et bord, og da ligger osten på en fjøl. 

Skalken brukes uansett i matlaging, ofte lenge før det bare er litt igjen. Så det er ikke noe svinn. 

Anonymkode: d55e3...6a9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør begge delene, men kjøpte meg ny ostehøvel fra Bunnpris. Seriøst, 59 kr og den var superfin, skjærte tykke fine skiver. Beste ostehøvelen jeg har hatt. ( og neida, jobber ikke på Bunnpris) 

Anonymkode: f81c3...56c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er lært opp til det og derfor har det blitt en vane. Mindre økonomisk er det ikke da siden jeg bruker revet ost i en del mat så skalken blir brukt uansett. Bruker vel ost mer i mat enn som skivet pålegg. 

Anonymkode: 51a95...64a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør begge delene, men kjøpte meg ny ostehøvel fra Bunnpris. Seriøst, 59 kr og den var superfin, skjærte tykke fine skiver. Beste ostehøvelen jeg har hatt. ( og neida, jobber ikke på Bunnpris) 

Hvorfor vil du ha tykke skiver? Gulost skal ha tynne skiver 😍

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi samboeren liker å høvle på bredsiden. Han er vant til det fra da han spiste hjemmelaget ost. Vi kaster ikke noe. Skjærer «skalken» i strimler, og spiser den.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør som flere her, bruker skalken til matlaging så null fare for vaste her 👍🏻

Anonymkode: 5a10d...2b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gjør som flere her, bruker skalken til matlaging så null fare for vaste her 👍🏻

Anonymkode: 5a10d...2b5

Vaste? https://naob.no/ordbok/vaste

Anonymkode: 80b83...427

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gjør dere det?

Det å skjære ost på høykant (kortsida eller langsida) er mer økonomisk, da du slipper en stor, slapp osteskalk til slutt, men heller ender opp med en liten, slapp osteskalk.

Hva er forskjellen på en stor, slapp ost og en liten, slapp ost? 

Anonymkode: 80b83...427

• Liker 3
Skrevet

Høvler alltid på bredsiden. Rester rives og legges i fryseren ferdig til bruk på feks pizza

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater tykke osteskiver. Liker tynne skiver, og heller flere av dem. Smaken er forskjellig. 

Anonymkode: ed817...04e

• Liker 2
Gjest Belinda B
Skrevet

Osten ligger gjerne på en fjøl når man høvler og da er det upraktisk å måtte snu den hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ha tykke skiver? Gulost skal ha tynne skiver 😍

Liker det best:) 

AnonymBruker
Skrevet

Høvler alltid på bredsiden, det er den riktige måten her i hus. Skalkene som blir igjen rasper vi og bruker på taco, pizza og slikt. Ingenting går vekk. 

Anonymkode: 836bf...c13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor gjør dere det?

Kan du ikke bare passe på deg selv, og la folk gjøre det de finnes mest praktisk? Jeg høvler på bredsiden - den "slappe osteskalken" rives opp og brukes på ting som skal ha smelta ost på seg...

AnonymBruker
Skrevet

Min far høvler på bredsida. Og osteklokka hans holder osten så godt fast at man kan høvle til skalken er tynn nok til pålegg. 

Anonymkode: e0520...ff4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper ferdig skivet. Alltid gjort. Aldri svinn

Anonymkode: 374bb...d81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjøper ferdig skivet. Alltid gjort. Aldri svinn

Hvordan legger man inn bilde? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger skalkene i frysen. Så brukes de til for eksempel til pizza og lasagne senere.

Anonymkode: a02d1...22f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...