AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Skrevet 13. mai 2023 Jeg måtte gå fra å fullamme til mme da baby er allergisk. Lurer da på hvordan man mest mulig effektivt og trygt kan lage flaske for baby? I natt stod jeg opp, kokte vann, blandet sammen og la flasken i kaldt vannbad før jeg ga den til baby. Det tok lang tid og vesla ble veldig utålmodig. Lurer også på hvordan jeg burde forberede flaske hvis vi skal ut på tur ☺️ Anonymkode: 497e7...d98
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #2 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg måtte gå fra å fullamme til mme da baby er allergisk. Lurer da på hvordan man mest mulig effektivt og trygt kan lage flaske for baby? I natt stod jeg opp, kokte vann, blandet sammen og la flasken i kaldt vannbad før jeg ga den til baby. Det tok lang tid og vesla ble veldig utålmodig. Lurer også på hvordan jeg burde forberede flaske hvis vi skal ut på tur ☺️ Anonymkode: 497e7...d98 MME skal blandes i minst 70 grader for å drepe eventuelle bakterier (det kan forekomme blant annet salmonella i MME). Det er også viktig å sterilisere flasker og utstyr brukt til MME etter hver gang det er brukt. Jeg pleier å koke opp vann og fylle på termos, sånn at det holder seg over 70 grader. Blander en flaske MME og setter i vannbad. Eller så kan du lage klar flere flasker på morningen (dette gjelder kun vanlig MME som f.eks nan og Hipp, MME for barn med melkeallergi skal IKKE forhånds- blandes , da blir melken sur). Det er viktig med rask nedkjøling for å unngå bakterievekst (vannbad, isvann). Du kan oppbevare de i kjøleskapet i maks 24 timer. Da tar du ut en flaske og varmer i varmt vann når barnet skal spise (du kan bruke mikro men da må du riste/ vende flasken skikkelig sånn at det ikke forekommer ujevnhet med varme så barnet brenner seg). Det er nye anbefalinger ift blanding av MME etter at flere barn ble syke (og i USA var der desverre flere barn som døde pga feilblanding). Maskiner som blander for deg er derfor frarådet, da de ikke blander i riktig temperatur. Det er også noen som blander i varmt og kaldt vann, dette er også frarådet fordi temperaturen på melken vil synke og man da ikke er sikker på om bakteriene blir drept. https://ammehjelpen.no/morsmelkerstatning/ Anonymkode: 88ba6...2ea
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #3 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): MME skal blandes i minst 70 grader for å drepe eventuelle bakterier (det kan forekomme blant annet salmonella i MME). Det er også viktig å sterilisere flasker og utstyr brukt til MME etter hver gang det er brukt. Jeg pleier å koke opp vann og fylle på termos, sånn at det holder seg over 70 grader. Blander en flaske MME og setter i vannbad. Eller så kan du lage klar flere flasker på morningen (dette gjelder kun vanlig MME som f.eks nan og Hipp, MME for barn med melkeallergi skal IKKE forhånds- blandes , da blir melken sur). Det er viktig med rask nedkjøling for å unngå bakterievekst (vannbad, isvann). Du kan oppbevare de i kjøleskapet i maks 24 timer. Da tar du ut en flaske og varmer i varmt vann når barnet skal spise (du kan bruke mikro men da må du riste/ vende flasken skikkelig sånn at det ikke forekommer ujevnhet med varme så barnet brenner seg). Det er nye anbefalinger ift blanding av MME etter at flere barn ble syke (og i USA var der desverre flere barn som døde pga feilblanding). Maskiner som blander for deg er derfor frarådet, da de ikke blander i riktig temperatur. Det er også noen som blander i varmt og kaldt vann, dette er også frarådet fordi temperaturen på melken vil synke og man da ikke er sikker på om bakteriene blir drept. https://ammehjelpen.no/morsmelkerstatning/ Anonymkode: 88ba6...2ea På tur har jeg forresten pleid å ha med termos med kokt vann, også fyller jeg klar flaskene med MME pulver så det bare er å helle i vannet, så avkjøler jeg flasken raskt under rennende , kaldt vann. Hvis du er ute i skogen f.eks uten tilgang til vask/kaldt vann så bør du ha med deg en beholder med kaldt vann… Hvor mindre babyen er hvor lettere er det fordi inneholdet som skal kjøles ned er mindre, det er litt styrete i starten men det går seg til når man blir vant med det Ellers gikk jeg over på å bruke välling og havremelk når vi var ute på typ skogstur etterhvert , når barnet er over 4 mnd og kan begynne med fast føde. Da varmet jeg opp havremelk på forhånd og fylte i termos, mye enklere. Dette gjorde jeg kun når vi var ute og ikke hadde kjøkken eller vask tilgjengelig da, siden de burde ha mest mulig MME det første året. Anonymkode: 88ba6...2ea
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 Allergisk mot hva? For om det er (ku)melkefri erstatning er retningslinjene litt ulikt vanlig erstatning. Anonymkode: 68c22...dfa
Laizz Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 4.04): MME skal blandes i minst 70 grader for å drepe eventuelle bakterier (det kan forekomme blant annet salmonella i MME). Det er også viktig å sterilisere flasker og utstyr brukt til MME etter hver gang det er brukt. Jeg pleier å koke opp vann og fylle på termos, sånn at det holder seg over 70 grader. Blander en flaske MME og setter i vannbad. Eller så kan du lage klar flere flasker på morningen (dette gjelder kun vanlig MME som f.eks nan og Hipp, MME for barn med melkeallergi skal IKKE forhånds- blandes , da blir melken sur). Det er viktig med rask nedkjøling for å unngå bakterievekst (vannbad, isvann). Du kan oppbevare de i kjøleskapet i maks 24 timer. Da tar du ut en flaske og varmer i varmt vann når barnet skal spise (du kan bruke mikro men da må du riste/ vende flasken skikkelig sånn at det ikke forekommer ujevnhet med varme så barnet brenner seg). Det er nye anbefalinger ift blanding av MME etter at flere barn ble syke (og i USA var der desverre flere barn som døde pga feilblanding). Maskiner som blander for deg er derfor frarådet, da de ikke blander i riktig temperatur. Det er også noen som blander i varmt og kaldt vann, dette er også frarådet fordi temperaturen på melken vil synke og man da ikke er sikker på om bakteriene blir drept. https://ammehjelpen.no/morsmelkerstatning/ Anonymkode: 88ba6...2ea Steriliserer du termosene også? Eventuelt hvordan?
lille..trille Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 Jeg pleide å lage 2/3 flasker om gangen (kok opp varnn, bland i mme, rett i kjøleskapet eller frys). Deretter varmet jeg melka i mikroen på medium for å ha litt mer kontroll. Etterpå skylte jeg med kaldt vann, vasket med varmt vann og steriliserte flasken før den gikk inn i skapet. på tur eller på farten brukte jeg disse ferdigblandede kartongene. De var gull verdt!
Smågodt23 Skrevet 7. mars 2024 #7 Skrevet 7. mars 2024 Som personen over her bare at vi lager mme for et døgn av gangen. Har 1liters glassflasker fra Clas Ohlson som vi har i kjøleskapet. Da kan vi fylle på med den mengden mme vi trenger rett i flaske. På tur brukte vi de som er ferdigblanda. Legger de i vognposen sånn at de er kroppstemperert og drikkeklare
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #8 Skrevet 8. mars 2024 Smågodt23 skrev (9 timer siden): Som personen over her bare at vi lager mme for et døgn av gangen. Har 1liters glassflasker fra Clas Ohlson som vi har i kjøleskapet. Da kan vi fylle på med den mengden mme vi trenger rett i flaske. På tur brukte vi de som er ferdigblanda. Legger de i vognposen sånn at de er kroppstemperert og drikkeklare Steriliserer du glassflaskene også? Anonymkode: 5e3a9...485
Smågodt23 Skrevet 8. mars 2024 #9 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Steriliserer du glassflaskene også? Anonymkode: 5e3a9...485 Ja. Men har kjøpt flere stykker så vi slipper å koke (evt. steke) hver eneste dag.
kjærring Skrevet 9. mars 2024 #10 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 3.55): Jeg måtte gå fra å fullamme til mme da baby er allergisk. Lurer da på hvordan man mest mulig effektivt og trygt kan lage flaske for baby? I natt stod jeg opp, kokte vann, blandet sammen og la flasken i kaldt vannbad før jeg ga den til baby. Det tok lang tid og vesla ble veldig utålmodig. Lurer også på hvordan jeg burde forberede flaske hvis vi skal ut på tur ☺️ Anonymkode: 497e7...d98 Når du skal ut så kjøp ferdigblandet 😊
kjærring Skrevet 9. mars 2024 #11 Skrevet 9. mars 2024 lille..trille skrev (På 7.3.2024 den 7.32): Jeg pleide å lage 2/3 flasker om gangen (kok opp varnn, bland i mme, rett i kjøleskapet eller frys). Deretter varmet jeg melka i mikroen på medium for å ha litt mer kontroll. Etterpå skylte jeg med kaldt vann, vasket med varmt vann og steriliserte flasken før den gikk inn i skapet. på tur eller på farten brukte jeg disse ferdigblandede kartongene. De var gull verdt! Mme skal ikke fryses !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå