Gå til innhold

Hjulskift og moment


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved hjulskift skal hjulene strammes med rett moment, strammes de for hardt kan de knekke og strammes med for løst kan hjulene dette av. Hvilket moment du skal bruke på din bil står i instruksjonsboka. Dette i følge denne artikkelen

https://www.tv2.no/broom/850000-biler-kan-utgjore-en-fare-pa-norske-veier/15717098/

Mitt spørmål:

Ved sesong for hjulbytte er det lang kø hos alle verksteder for hjulbytte. Jeg har sett selv at det kommer og går biler i et rasende tempo som får hjulene byttet på bare minutter.

Hvordan vet verkstedene hvilket moment hver bil som er innom skal ha? De kikker jo ikke i instrukjsonsboka, og de husker neppe rett moment for alle bilmerker.

Her er det noe som ikke henger på greip.

Anonymkode: 37c98...a27

Skrevet

Jeg sjekket ikke instruksjonsboka når jeg kjøpte momentnøkkel for å etterstramme hjulmuttere. Jeg prøvde meg fram sånn at det kjentes ok ut. Poenget er vel helst at alle muttere er like godt skrudd til.

Det har gått bra hittil. Har hatt biler med lettmetallfelger i 25 år, har enda ikke mistet hjul eller funnet slark etter å ha kjørt noen mil etter hjulskift.

AnonymBruker
Skrevet

Verksteder er prinsipielt ikke til å stole på. De vil typisk stramme så lenge at lufttrykkspistolen gir etter. Du får de knap av for hånd. Er boltene ødelagt, tjener verkstedet på det. For dem er idiotisk atferd vinn-vinn.

Anonymkode: 11927...fd5

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Bruker 110NM på Toyota RAV 4 og 120NM på L200,n min 😃 

Endret av Maskinfører
AnonymBruker
Skrevet

Moment på personbilhjul varierer ikke så mye fra merke til merke, og de som er seriøse ved hjulbytter bruker enten momentstav på muttertrekkeren (spesielt utformet pipe som gjør at du ikke får dratt til mer enn f.eks 120 nm uansett hvor mye du banker med muttertrekkeren) eller manuell momentnøkkel.

Men spør du de som bytter hjul for deg med hvilket moment de drar til med skal de kunne svare på dette kjapt og enkelt. Kan de ikke det hadde jeg vært skeptisk og reist en annen plass for å få hjelp…

Anonymkode: fdb52...5d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid brukt et verksted som aldri har brukt momentnøkkel, jeg kjøpte meg en for et par år siden som jeg bruker. Jeg har opplevd knekte bolter som følge av for hardt stramming og det var like før det gikk alvorlig galt. 

Anonymkode: 92cdc...284

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/13/2023 at 3:21 AM, AnonymBruker said:

Ved hjulskift skal hjulene strammes med rett moment, strammes de for hardt kan de knekke og strammes med for løst kan hjulene dette av. Hvilket moment du skal bruke på din bil står i instruksjonsboka. Dette i følge denne artikkelen

https://www.tv2.no/broom/850000-biler-kan-utgjore-en-fare-pa-norske-veier/15717098/

Mitt spørmål:

Ved sesong for hjulbytte er det lang kø hos alle verksteder for hjulbytte. Jeg har sett selv at det kommer og går biler i et rasende tempo som får hjulene byttet på bare minutter.

Hvordan vet verkstedene hvilket moment hver bil som er innom skal ha? De kikker jo ikke i instrukjsonsboka, og de husker neppe rett moment for alle bilmerker.

Her er det noe som ikke henger på greip.

Anonymkode: 37c98...a27

De fleste biler med alu.felger skal vel strammes innenfor "noe". Aner ikke om det er forskjell på f.eks. SUV og sedan. Men med min bil f.eks. så har jeg dårlige gjenger ved noen av mutterne så de er skikkelig harde å stramme. Så hvor faren min sine bolter er nesten helt stramma så er mine, ved samme momemt, ganske løse. Så ikke stol på verksteder. Alltid sjekk og dra etter for hånd. Noen verksteder bruker maks moment for å slippe utfordringen jeg har, og det er sannsynligvis grunnen til at jeg har problemet - at det har blitt strammet for hardt.

Anonymkode: 9a85b...c50

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 3.21):

Ved hjulskift skal hjulene strammes med rett moment, strammes de for hardt kan de knekke og strammes med for løst kan hjulene dette av. Hvilket moment du skal bruke på din bil står i instruksjonsboka. Dette i følge denne artikkelen

https://www.tv2.no/broom/850000-biler-kan-utgjore-en-fare-pa-norske-veier/15717098/

Mitt spørmål:

Ved sesong for hjulbytte er det lang kø hos alle verksteder for hjulbytte. Jeg har sett selv at det kommer og går biler i et rasende tempo som får hjulene byttet på bare minutter.

Hvordan vet verkstedene hvilket moment hver bil som er innom skal ha? De kikker jo ikke i instrukjsonsboka, og de husker neppe rett moment for alle bilmerker.

Her er det noe som ikke henger på greip.

Anonymkode: 37c98...a27

Sjekker du instruksjonsboka selv når du skifter dekk?

Jeg har aldri gjort det og det har aldri gått galt.

Anonymkode: fea21...5d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjørt hjem fra verksted med løse hjul, så de gjør feil de også innimellom. 

Anonymkode: 4b2ba...ad7

AnonymBruker
Skrevet

Ting som verksteder ikke gjør er å smøre og pusse bolter og nav. Kobberpasta på boltene og noen sekunder med en stålbørste gjør underverker. Da er neste hjulbytte mye enklere. 

Anonymkode: 9a85b...c50

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ting som verksteder ikke gjør er å smøre og pusse bolter og nav. Kobberpasta på boltene og noen sekunder med en stålbørste gjør underverker. Da er neste hjulbytte mye enklere. 

Anonymkode: 9a85b...c50

I de  instruksjonsbøker/manualer jeg har lest de siste 10 årene har det stått at hjulbolter skal dras til tørr (ikke smurt), pusse av rust og dritt er en god regel å følge, men drar man en smurt bolt til med moment oppgitt for tørre gjenger blir belastningen på gjengene for store. 

Jeg gjør det enkelt, alle personbiler med 17mm bolthode blir dratt til med 120Nm (tørr).

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

@Tiuren har helt rett, du skal ikke smøre noe som helst på hjulbolter. Men aluminiumshjul mot stålplate kan godt ha litt kobberpaste eller alupaste bakpå.

Anonymkode: 11927...fd5

AnonymBruker
Skrevet

aldri brydt meg om momentum. Drar litt i men ikke for mye. Sprayer på litt crc på mutterene før jeg strammer. Uansett om du gjør det selv eller på verksted må du gå over etter noen tusen km og stramme de litt. Tar du for hardt i, kan det bli vanskelig å få løsnet mutterne ved neste skift.

Anonymkode: 87b8b...ac9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 3.21):

Her er det noe som ikke henger på greip.

Berettiget spørsmål.

Jeg skifter selv, da vet jeg at det blir bra. 
Jeg strammer alle boltene, og så etterstrammer jeg annenhver bolt én gang og ettersjekker etter noen mil.

Korrekt momenttall ser jeg på som litt overkill. Jeg greaser boltene og ser til at alle strammes omtrent likt mellom to rene og plane plater.

  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

De fleste verksted bruker ikke riktig tiltrekkingsmoment på hjul, men generelt ligger personbil på under 120 nm. Dvs at om man bruker 120 nm er det nok. 

Endret av Kokeplate
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får hjulene etterstrammet på verksted, og da spør de alltid hvilken bil jeg har. Så de har vel en viss peiling på riktig moment da.

Anonymkode: dd362...0e9

Skrevet

Bruker alltid momentstaver på muttertrekkeren. 120 for liten bil og 140 for stor bil/stasjonsvogn. Det gjør også begge verkstedene jeg bruker å kjøpe dekk av

Skrevet
On 5/21/2023 at 11:39 PM, Akay said:

Bruker alltid momentstaver på muttertrekkeren. 120 for liten bil og 140 for stor bil/stasjonsvogn. Det gjør også begge verkstedene jeg bruker å kjøpe dekk av

Tesla Y skal ha 175nm. Polestar2 har 140nm. Så det er litt variasjoner fra merke til merke. Men jeg er ganske sikker på at en del av de som bytter dekk har gjort det før, og har en viss oversikt over de forskjellige modellene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...