Gå til innhold

Det er dyrtid og urettferdighet. Om å slite med økonomien

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, folket som helhet stemmer for å opprettholde dette ved hvert valg og utenom valg gjør man heller ingenting. Man får som man fortjener mener nå jeg. 

Anonymkode: 1e24f...16e

Skrevet

Jeg kom også over den, og den var en tankevekker.

Altså, vi har lite lån igjen på boligen vår, så renteøkningene er kanskje tusen kroner i måneden. Vi tjener greit og har råd til å leve greit og spare tusenvis av kroner i fond hver måned.

Vi kan fortsatt spise biff og drikke amarone, men det er mange der ute som sliter med å få endene til å møtes, Jeg ville ikke hatt problemer med å betale mer i skatt for å bidra til et mer likestilt samfunn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (1 time siden):

Altså, vi har lite lån igjen på boligen vår, så renteøkningene er kanskje tusen kroner i måneden. Vi tjener greit og har råd til å leve greit og spare tusenvis av kroner i fond hver måned.

Vi kan fortsatt spise biff og drikke amarone, men det er mange der ute som sliter med å få endene til å møtes, Jeg ville ikke hatt problemer med å betale mer i skatt for å bidra til et mer likestilt samfunn.

Hvorfor skal alt være så forbanna likestilt? Jeg har selv vært i en situasjon der jeg tjente mer enn nok, trengte ikke tenke på utgifter. Nå må jeg være mer bevisst eget forbruk. Men dette er jo grunnet endringer jeg selv har valg. Hvorfor skal en som tjener mer enn gjennomsnittet straffes for at noen ikke gidder/evner/vil tjene det samme?

Anonymkode: 89204...596

• Liker 6
  • Nyttig 3
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor skal alt være så forbanna likestilt? Jeg har selv vært i en situasjon der jeg tjente mer enn nok, trengte ikke tenke på utgifter. Nå må jeg være mer bevisst eget forbruk. Men dette er jo grunnet endringer jeg selv har valg. Hvorfor skal en som tjener mer enn gjennomsnittet straffes for at noen ikke gidder/evner/vil tjene det samme?

Det er ikke snakk om verken latskap eller straff.  Leste du artikkelen jeg delte i hovedinnlegget?  Noen tjener veldig mange penger mens andre ikke klarer seg.   Et lite grep som staten kunne gjort, er å øke innslagspunktet for trinnskatten til medianlønn og innføre litt høyere satser enn i dag. Progressiv inntektsskatt gir bedre fordeling.

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (3 timer siden):

Kanskje det mest kunnskapsløse kommentaren jeg har lest på en stund, skjønner ikke at aviser publiserer slikt.

Anonymkode: f20b1...f86

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje det mest kunnskapsløse kommentaren jeg har lest på en stund, skjønner ikke at aviser publiserer slikt.

Anonymkode: f20b1...f86

Hvilken kunnskap mangler kommentaren? Pls elaborate

Anonymkode: fe6a7...e42

• Liker 2
Skrevet

Misunnelse, misunnelse og sutring.... Sånne kommentatorer klarer alltid å finne en som tjener tosifrede antall millioner i året, og skylde på dem for all elendighet i verden. Som om de ikke har jobbet eller ofret noe for å oppnå det de har gjort, men fått alt servert på gullfat.

De burde heller prise seg lykkelig for at "de rike" betaler skatt og bidrar mer til samfunnet enn de selv noen sinne kommer til å gjøre.

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her blander du hummer og kanari.

For det første blir du ikke straffet for at noen ikke gidder/evner/vil tjene det samme som deg, det er motstatt!  Straffen hadde kommet hvis de lavtlønte ikke hadde gjort sin jobb, for da hadde heller ikke du kunnet gjøre din.  Du er faktisk  avhengig av at andre ikke gidder/evner/vil tjene mer enn gjennomsnittet, at noen tar de jobbene du ikke vil ta, på samme måte som at jeg er avhengig av at du gjør jobben din, hva nå den enn er.

For den andre sier du indrekte at en som tjener mer enn gjennomsnittet ikke kan bli permittert, ikke kan miste jobben, ikke kan bli syk, og at hvis de tjener mindre enn de kunne gjort er det fordi de har valgt det selv, uforutsette omstendigheter finnes ikke.
Du skriver med skylappene på, og gjør din erfaring til en fasit.

Den største forskjellen på en som tjener mye, og en som tjener mindre, er at den som har høyest inntekt kan klare seg litt lenger på oppsparte midler hvis jobben blir borte.

Det er veldig mange normallønnede som har møtt seg selv i døren de siste månedene, mennesker som tidligere har sagt det samme som deg, og som har sagt "det er jo bare å være mer bevisst på eget forbruk", og snart vil det være enda flere som får samme erfaring.  Vi får virkelig håpe at du ikke er en av dem som vil oppleve å møte deg selv i døren, og bli tvunget til å innse at du tok feil, at det er ikke alt du kan kontrollere.

Når det er sagt, jeg er ikke udelt enig i kronikken.
Hun har noen poenger, men det er tydelig for meg at personen som har skrevet denne kronikken ikke er en del av gruppen hun prøver å forsvare, og det eneste hun oppnår med dette er å så splid, og på den måten skape en enda større kløft mellom de ulike grupperingene i samfunnet.  Jeg opplever ikke at hun er en talsperson for meg!

Det vi trenger nå er samarbeid, og en liten smule ydmykhet og forståelse for andre.  Og dette gjelder for alle grupper, og for begge sider av debatten.

Lik det eller ikke, men vi lever i en symbiose der vi er avhengige av hverandre.

Anonymkode: 57b1a...2dc

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dette var labre greier ja.

dagligvarekjeden Orkla hadde hatt et skikkelig resultathopp i første kvartal av 2023, med en omsetning på 16,2 milliarder kroner, mot 13,3 i fjor.

Orkla pekte på at veksten i omsetningen var drevet av prisøkninger for å kompensere for høyere kostnader.

Her blander hun sammen omsetning og resultat. Omsetningen har som de forklarer steget grunnet prisøkninger grunnet økte kostnader. 

Forventer kommentatoren at Orkla selv skulle beholde sine priser uendret når innkjøpspriser stiger på verdensmarkedet?

En årslønn på 12 millioner, minus en vanlig skatt, er utbetalt rundt 730.000 elleville kroner per måned. Pluss da andre goder jobben bringer.

Og hvem med en årslønn på 12 millioner betaler 27 prosent skatt?

Ser man bort fra alt annet enn inntekt på 12 millioner (ingen formueskatt el) blir skatteregningen på 5,5 millioner, eller i overkant av 46 prosent.

Det tilsvarer 540 000 i måneden, ikke 730 000.

Fremdeles en høy sum, for all del, men det gjenspeiler kvaliteten i hele innlegget.

Lønnen hans på 12 millioner utgjør forøvrig 0,2 Promille av driftsinntektene til Orkla, så at den skulle være utslagsgivende for at de "så seg nødt til" å øke prisene faller jo på sin egen urimelighet 

Endret av AnonymBruker874626
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det går ut over forsvarsløse unger.

AnonymBruker
Skrevet

Vi lever allerede i et samfunn hvor veldig mange betaler nesten ingenting i skatt, mens mange betaler sinnsykt mye skatt. Det trenger ikke bli enda mer ekstremt altså...

Anonymkode: 4fbea...822

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/13/2023 at 2:15 AM, Hansehan said:

Synes vi har et godt nok likestilt samfunn som det er 

Anonymkode: 31067...f30

• 1 måned senere...
Skrevet
Hansehan skrev (På 13.5.2023 den 2.15):

Amarone og biff er ingen god kombinasjon.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...