Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så mange som sier de ikke rekker å spise når de har baby. Og/eller at de er "stuck" med baby i fanget i sofa og derfor ikke får spist. 

Er dette reelt, eller er det bare en måte å gjøre seg stakkarslig på? Eller en teit måte å uttrykke seg på? 

Skjønner det med f.eks. dusjing, at det kan bli nedprioritert og glemt. Jeg rekker fint å dusje hver dag, men prioriterer det bort av og til. 

Mat klarer jeg stort sett å få i meg, altså. Er ikke så nøye om den er varm eller kald. Legger litt til rette, så går det fint.. Henter mat med baby på armen. Spiser med baby på armen. Bruker ikke så lang tid. 

Skjønner den hvis baby sovner i fanget i sofa, kanskje, men hvis det skjer ofte, så sett for guds skyld litt mat på bordet i forkant da. ..?? 

Har baby selv, ass. Nr. 2. 

Anonymkode: 2543a...e1b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er definitivt en måte å stakkarsliggjøre seg selv på. 

Anonymkode: f6cc8...e4c

• Liker 23
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Klarte fint å spise, selv med kolikkbaby. Dusjing og soving ble det lite av. 

Anonymkode: b3927...864

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Er vel heller et spørsmål om HVA man har mulighet til å lage seg. Blir sikkert fort noe lettvint og raskt som typisk er usunt.

Anonymkode: 529ef...32c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg rekker å spise om jeg går inn for det, men noen ganger prioriterer jeg det ikke (typ om babyen endelig har sovnet oppå meg så vekker jeg den ikke uansett). 

Men når baby er våken så lager jeg meg mat, tåler å grine ett minutt. Lager gjerne matpakke om jeg «forutser» å bli stuck i sofaen noen timer.

Men kan fint gå frem til middag med én brødskive i magen, men da er det fordi jeg har prioritert søvn hos baby eller begge aka min egen feil.

Anonymkode: 16ad6...e18

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bæresele, og å tåle at barnet gråter i 5 minutter. At man ikke får spist er bare tull. At man ikke får spise det man har lyst på, eller det aller mest næringsrike er en annen sak, men det gjør man opp for når mannen eller kona kommer hjem. 

Anonymkode: fd5de...e2d

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Spiser når baby sover. Når samboer kommer hjem, tar han baby så jeg ev får spist da, og dusjet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel få som sier de ikke får spist i hele barselperioden. Det er vel snakk om den første tiden i så fall. 

Vår sønn hadde kolikk og det var konstant hyling. Roet seg kun når han ammet og da sovnet han på meg. Hvis jeg flyttet på ham eller meg våknet han. Den første måneden husker jeg lite av. Han hylte hvis jeg la ham ned, hylte i bæresele, hylte i vogn. Så jo, jeg kunne legge ham ned og gå og fikse meg mat, men det kom til en pris. Og noen ganger prioriterte jeg å gå på do. Jeg ble tidlig anbefalt å kutte melk og soya pga magesmertene hans, i tillegg til at jeg en periode kuttet egg og diverse annet også. Da er det relativt vanskelig å finne enkle alternativer. Jeg levde av kjeks og banan de første månedene. 

Når mannen min kom hjem prioriterte jeg å sove, tok meg kanskje en banan om jeg husket det. Sønnen vår hylte i ett uten å sove fra kl 17-23 den første måneden (kveldsuro + kolikk), da var det vanskelig å få gjort noe som helst. Og han sov dårlig på nettnee. Jeg var i ett mørke. Å planlegge noe mat for dagen etter var rett og slett ikke mulig for meg. Å komme seg på butikkene var heller ikke alltid så lett. Vi var overveldet og utmattet. Og jeg kjente faktisk ikke på sultfølelse den første måneden, så det var som om kroppen gikk i dvale.

Først da vi kjøpte Moonboon da han var 8 uker kunne han ligge i ro uten å hyle 20-30 min om gangen og da begynte jeg å lage meg brødskive. Så jeg spiste jo, men ikke mye og ikke sunt. Har gått ned gravidkiloene + 10 kilo så det er ikke en overdrivelse at jeg spiste lite.

Selv om det var lett for deg så betyr ikke det at det er enkelt for andre. Du sier at du fint kan dusje hver dag, da høres det for meg ut til at du har en relativt enkel unge og da er det kanskje vanskelig å sette seg inn i hvordan det er når du har en baby som ikke har det bra? 

Synes uansett det er unødvendig å være så nedlatende mot kvinner som opplever overgangen til det å bli mor som tyngre enn det du gjør. Og husk at mange får fødselsdepresjon, da er det heller ikke så lett å prioritere mat. 

Anonymkode: 5d021...305

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jo man får spist. Tror man sier det fordi man kanskje ikke får spist akkurat da man hadde tenkt og må spise maten kald når man etterhvert kommer til den. 

Skrevet

Jeg får spist og det får nok mange andre også, men det finnes mange tilfeller som innlegget over der man rett og slett er zombie og må velge mellom dusj, mat eller søvn. 

Usjarmerende å rakke ned på andre slitne mødre forresten :) har man brukt timesvis på å få baby til å sovne, så forstår jeg godt at man ikke risikerer å bevege seg og muligens vekke babyen 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen dager fikk jeg ikke det. Ikke lunsj mens mannen var på jobb i alle fall, men fikk jo spist frokost og middag når han var hjemme. Baby var veldig klistremerke, hun sov kun i armene mine til hun ble 6 mnd, og ville absolutt ikke ligge på matta alene heller. Hvis jeg hadde noe klart i kjøleskapet kunne jeg spise det på gulvet ved siden av henne da, men rakk ikke lage noe nytt der og da. 

Anonymkode: fd8d4...1b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk spist men ikke alltid akkurat når jeg ville første tiden pga baby ammet ofte og det var vanskelig å spise mens jeg ammet pga måtte holde på brystet og sånn i starten. Jeg var og trøtt og glemsel og husket ikke alltid å finne frem mat før baby sovnet på meg så da ventet jeg gjerne. Jeg liker kald mat og brødmat da så var ikke så avhengig av å lage noe avansert for å føle at jeg spiste noe godt. 

Anonymkode: c019d...ac7

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt problemer med å få nok søvn, spise eller dusje. Men så har vi en enkel baby som er fornøyd stort sett hele tiden. De dagene hun er sutrete får hun henge i bæreselen (elsker det) så gjør jeg div husarbeid som hun underholdes av, sovner for dupp og da legger jeg henne i krybba bare. 
MEN jeg har full forståelse for de som har veldig krevende babyer. Kaller de hvertfall ikke stakkarslige eller sutrete, sånt kan man holde seg for god for. Slitne foreldre gjør så godt de kan, som alle andre. Å når det renner over fordi babyen nekter å sove på natten og har 15 min dupper på dagen så forstår jeg godt behovet for å ventilere. 

Anonymkode: 03051...05a

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hatt tre barnselpermisjoner. At spising har vært ujevnt og ad hoc i perioder? Definitivt. At jeg ikke har fått spist i det hele? Definitivt ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en person som normalt er effektiv og flinkt til å multitaske, men de første ukene var det helt umulig for meg å få til å lage noe som helst mat. Mannen min smurte brødskiver til meg før han dro på jobb, sånn at jeg fikk i meg noe, ellers var det bare å vente til han kom hjem igjen, da var jeg som regel ganske utsultet. 

Hos meg var det utfordringer med ammingen, dårlig utdrivelse og lite melk, så jeg satt i 2-3 timer og ammet om gangen, med kun 5 minutters pause før ny ammeøkt på 2-3 timer. Jeg rakk å løpe på do og hente meg et glass vann i løpet av de 5 min, det var det. Hadde også ekstremt mye vondt i ryggen, så bæresele var ikke aktuelt da. 

Alt løste seg da jeg ga opp amming og gikk over til MME. Skulle gjort det mye tidligere, så hadde ikke de første ukene vært så pyton. Etter at jeg fikk over til erstatning, fikk jeg flere små pauser i hverdagen der jeg kunne smøre min egen lunsj, og kunne til og meg ta med baby ut på trilletur (sov kun i vogn, så det med å sove når baby sover var aldri aktuelt hos meg). 

Du vet aldri helt hvordan det er for andre, babyer er totalt forskjellige, og barseltiden kan variere fra helt grusom til kjempefin. De fleste opplever noe mellom ytterpunktene.

Anonymkode: 32efb...590

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vel få som sier de ikke får spist i hele barselperioden. Det er vel snakk om den første tiden i så fall. 

Vår sønn hadde kolikk og det var konstant hyling. Roet seg kun når han ammet og da sovnet han på meg. Hvis jeg flyttet på ham eller meg våknet han. Den første måneden husker jeg lite av. Han hylte hvis jeg la ham ned, hylte i bæresele, hylte i vogn. Så jo, jeg kunne legge ham ned og gå og fikse meg mat, men det kom til en pris. Og noen ganger prioriterte jeg å gå på do. Jeg ble tidlig anbefalt å kutte melk og soya pga magesmertene hans, i tillegg til at jeg en periode kuttet egg og diverse annet også. Da er det relativt vanskelig å finne enkle alternativer. Jeg levde av kjeks og banan de første månedene. 

Når mannen min kom hjem prioriterte jeg å sove, tok meg kanskje en banan om jeg husket det. Sønnen vår hylte i ett uten å sove fra kl 17-23 den første måneden (kveldsuro + kolikk), da var det vanskelig å få gjort noe som helst. Og han sov dårlig på nettnee. Jeg var i ett mørke. Å planlegge noe mat for dagen etter var rett og slett ikke mulig for meg. Å komme seg på butikkene var heller ikke alltid så lett. Vi var overveldet og utmattet. Og jeg kjente faktisk ikke på sultfølelse den første måneden, så det var som om kroppen gikk i dvale.

Først da vi kjøpte Moonboon da han var 8 uker kunne han ligge i ro uten å hyle 20-30 min om gangen og da begynte jeg å lage meg brødskive. Så jeg spiste jo, men ikke mye og ikke sunt. Har gått ned gravidkiloene + 10 kilo så det er ikke en overdrivelse at jeg spiste lite.

Selv om det var lett for deg så betyr ikke det at det er enkelt for andre. Du sier at du fint kan dusje hver dag, da høres det for meg ut til at du har en relativt enkel unge og da er det kanskje vanskelig å sette seg inn i hvordan det er når du har en baby som ikke har det bra? 

Synes uansett det er unødvendig å være så nedlatende mot kvinner som opplever overgangen til det å bli mor som tyngre enn det du gjør. Og husk at mange får fødselsdepresjon, da er det heller ikke så lett å prioritere mat. 

Tror det er veldig vanskelig for mange å sette seg inn i, ja. Det er ofte de samme folka som sier "sov når babyen sover" til dem som er utslitte av søvnmangel 😅 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg laget mat med babyen på armen og spiste med henne på fanget. Kunne ikke legge henne fra meg uten gråting, men tenkte at når folk som har én arm klarer lage seg mat så klarer jeg det og. Ble lettere etter hvert når jeg kunne ha henne i bæresele eller legge henne fra meg litt, går sykt mye fortere med to hender😅

Anonymkode: 01bce...51a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror det er veldig vanskelig for mange å sette seg inn i, ja. Det er ofte de samme folka som sier "sov når babyen sover" til dem som er utslitte av søvnmangel 😅 

Haha. Sant 😅 Det et mange som har gitt meg det "rådet". Jeg nikker og smiler til dem og himler med øynene til mannen. Det mest naive rådet å gi til noen med en baby som generelt er vanskelig når det kommer til søvn og viser hvor ulike babyer er.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjedde ikke at jeg ikke fikk det til.. men glemte det? Ofte!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er en person som normalt er effektiv og flinkt til å multitaske, men de første ukene var det helt umulig for meg å få til å lage noe som helst mat. Mannen min smurte brødskiver til meg før han dro på jobb, sånn at jeg fikk i meg noe, ellers var det bare å vente til han kom hjem igjen, da var jeg som regel ganske utsultet. 

Hos meg var det utfordringer med ammingen, dårlig utdrivelse og lite melk, så jeg satt i 2-3 timer og ammet om gangen, med kun 5 minutters pause før ny ammeøkt på 2-3 timer. Jeg rakk å løpe på do og hente meg et glass vann i løpet av de 5 min, det var det. Hadde også ekstremt mye vondt i ryggen, så bæresele var ikke aktuelt da. 

Alt løste seg da jeg ga opp amming og gikk over til MME. Skulle gjort det mye tidligere, så hadde ikke de første ukene vært så pyton. Etter at jeg fikk over til erstatning, fikk jeg flere små pauser i hverdagen der jeg kunne smøre min egen lunsj, og kunne til og meg ta med baby ut på trilletur (sov kun i vogn, så det med å sove når baby sover var aldri aktuelt hos meg). 

Du vet aldri helt hvordan det er for andre, babyer er totalt forskjellige, og barseltiden kan variere fra helt grusom til kjempefin. De fleste opplever noe mellom ytterpunktene.

Anonymkode: 32efb...590

Du rakk bare å gå på do og drikke vann, men hva tror du hadde skjedd om du tok 10 sek ekstra og kasta litt ost og skinke på noen skiver og tok med deg/hev i deg før du begynte ny ammeøkt? Babyen gråt vel, men den tåler jo gråte et par min, eller? 

Mødre må spise, noe annet er bare å dumt. Da takler man jo alt stresset i barselperioden enda dårligere. Det går også utover melkeproduksjonen.

Anonymkode: 520c8...fa3

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...