AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #1 Skrevet 12. mai 2023 Jeg hadde først unnvikende personlighetsforstyrrelse, adhd, angst og depresjon, også tok de bort personlighetsforstyrrelsen selv om jeg var imot. Deretter fikk jeg autisme og adhd itillegg til angst og depresjon. Jeg har hele tiden ment at jeg har kptsd og unnvikende personlighetsforstyrrelse + angst og depresjon. Er usikker på hva jeg skal gjøre? Må jo ha rett diagnose? Har jeg rett på riktig hjelp? Sitter fast i livet. Anonymkode: d8aff...82d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #2 Skrevet 12. mai 2023 Det høres ut som om du har vært gjennom mye den siste tiden. Likevel er det ikke slik at man bestemmer sine egne diagnoser, det er det helsepersonell som gjør. De har nok gode årsaker til å gjøre de vurderingene de gjør. Du får snakke med psykologen din, kanskje dere finner ut av noe sammen Anonymkode: 182ee...4b6
Rotehodet Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 Hvilke kvalifikasjoner har du for å sette dine egne diagnoser? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 Oj, det er jo ganske utrolig om du ikke er autist. Anonymkode: 96454...7e3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 Jeg må si som de andre: Det er ikke du selv som skal stille diagnose, det gjør fagfolk. Du har selvsagt mulighet til å si hva som er din oppfatning, men til syvende og sist er det helsepersonell som stiller diagnose. Anonymkode: b8cb6...4af 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde først unnvikende personlighetsforstyrrelse, adhd, angst og depresjon, også tok de bort personlighetsforstyrrelsen selv om jeg var imot. Deretter fikk jeg autisme og adhd itillegg til angst og depresjon. Jeg har hele tiden ment at jeg har kptsd og unnvikende personlighetsforstyrrelse + angst og depresjon. Er usikker på hva jeg skal gjøre? Må jo ha rett diagnose? Har jeg rett på riktig hjelp? Sitter fast i livet. Anonymkode: d8aff...82d Og de mener du har rette diagnoser etter det som høres ut om grundig utredning. Hva du mener spiller faktisk ikke noen rolle. Anonymkode: 367ce...9b9 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #7 Skrevet 13. mai 2023 Er uenig i at man ikke kan stille diagnose selv. Jeg mente jeg hadde en form for dissosiativ lidelse i over 10 år uten å bli trodd før jeg endelig ble utredet på Modum og fikk det bekreftet der. Noen ganger vet man bedre selv ..... Anonymkode: 96454...7e3 1
Gjest Gazoline Skrevet 13. mai 2023 #8 Skrevet 13. mai 2023 Dette høres ikke bra ut 😩 Jeg er redd mitt råd har en vond bismak med tanke på din situasjon. selv mener jeg at du har kjenne deg selv best og dine symptomer best og mest sannsynlig vil en god lege/psykolog nå målet til slutt. Men : leger må gå en balansegang mellom pasientens beste og hvilken diagnoser som går gjennom NAV nettet uten å bli snappet opp for kritikk eller underkjent støtte. Leger har varslet at de føler de må gi pasienter «nav godkjente» diagnoser for at de skal få den behandlingen eller stønaden de har krav på. kpsd og unnvikende personlighetsforstyrrelse har kanskje ikke blitt kodet inn i NAV ennå og det er derfor legen din ikke ønsker å sette den diagnosen
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #9 Skrevet 13. mai 2023 Mange av oss må betale flere titalls tusen kroner for å få diagnoser i psykiatrien Anonymkode: 04dc7...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #10 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde først unnvikende personlighetsforstyrrelse, adhd, angst og depresjon, også tok de bort personlighetsforstyrrelsen selv om jeg var imot. Deretter fikk jeg autisme og adhd itillegg til angst og depresjon. Jeg har hele tiden ment at jeg har kptsd og unnvikende personlighetsforstyrrelse + angst og depresjon. Er usikker på hva jeg skal gjøre? Må jo ha rett diagnose? Har jeg rett på riktig hjelp? Sitter fast i livet. Anonymkode: d8aff...82d Både autisme, kptsd og adhd har fellestrekk med engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse. Det er lett å kjenne seg igjen i alle disse enten man har det ene eller det andre. Anonymkode: bcf59...4b0
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #11 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er usikker på hva jeg skal gjøre? Må jo ha rett diagnose? Har jeg rett på riktig hjelp? Sitter fast i livet. Hvis du mener at du har andre diagnoser, er det lurt å enten snakke med fastlegen og få en henvisning for ytterligere utredning eller snakke med eksisterende behandler. Får du ikke god nok hjelp av eksisterende behandler er det lurt å bytte. Fastlegen din kan hjelpe deg. Er du uenig i diagnosen du har fått, kan du be om en «second opinion» hos en annen spesialist, også her kan fastlegen hjelpe deg. Du kan også klage til statsforvalteren, du finner prosedyrer og info om dette på helsenorge.no. Er fastlegen din ubrukelig, kan du bytte på helsenorge.no. Føler du at du sitter fast i livet, kan du også forsøke å snakke med en mentaltrener, coach, emdr-terapeut eller bruke kommunens lavterskeltilbud i form av samtaler. Anonymkode: a7b1a...325
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #12 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mange av oss må betale flere titalls tusen kroner for å få diagnoser i psykiatrien Anonymkode: 04dc7...d1e Fordi dere må gå privat? Jeg har vært inn og ut av Dps de siste 20 årene, men etter koronaen kom så fikk jeg komme til en avtalespesialist for første gang. Anonymkode: d8aff...82d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #13 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du mener at du har andre diagnoser, er det lurt å enten snakke med fastlegen og få en henvisning for ytterligere utredning eller snakke med eksisterende behandler. Får du ikke god nok hjelp av eksisterende behandler er det lurt å bytte. Fastlegen din kan hjelpe deg. Er du uenig i diagnosen du har fått, kan du be om en «second opinion» hos en annen spesialist, også her kan fastlegen hjelpe deg. Du kan også klage til statsforvalteren, du finner prosedyrer og info om dette på helsenorge.no. Er fastlegen din ubrukelig, kan du bytte på helsenorge.no. Føler du at du sitter fast i livet, kan du også forsøke å snakke med en mentaltrener, coach, emdr-terapeut eller bruke kommunens lavterskeltilbud i form av samtaler. Anonymkode: a7b1a...325 Var en gang innom de i kommunen, men de kunne ikke hjelpe meg. Jeg har for tunge problemer. Anonymkode: d8aff...82d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #14 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Både autisme, kptsd og adhd har fellestrekk med engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse. Det er lett å kjenne seg igjen i alle disse enten man har det ene eller det andre. Anonymkode: bcf59...4b0 Ja, har lurt på om jeg har autisme og engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse. Og ikke adhd. Går til en psykiater nå, men virker ikke som hun er interessert i å finne ut av det. Anonymkode: d8aff...82d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #15 Skrevet 13. mai 2023 Rotehodet skrev (13 timer siden): Hvilke kvalifikasjoner har du for å sette dine egne diagnoser? Jeg kjenner meg vel best selv. Anonymkode: d8aff...82d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #16 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Oj, det er jo ganske utrolig om du ikke er autist. Anonymkode: 96454...7e3 Hvordan det? Anonymkode: d8aff...82d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #17 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det høres ut som om du har vært gjennom mye den siste tiden. Likevel er det ikke slik at man bestemmer sine egne diagnoser, det er det helsepersonell som gjør. De har nok gode årsaker til å gjøre de vurderingene de gjør. Du får snakke med psykologen din, kanskje dere finner ut av noe sammen Anonymkode: 182ee...4b6 Ja. Anonymkode: d8aff...82d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #18 Skrevet 13. mai 2023 Hva slags utdanning har du som gjør at du kan sette dine egne diagnoser? Kptsd, unnvikende, adhd og autisme er diagnoser som ofte overlapper hverandre og som ofte kan forvirres med hverandre om du er uerfaren pasient som bruker google for selvdiagnostisering. Reell feildiagnostisering skjer ikke så ofte som man tror. Det at diagnoser kommer og går er svært vanlig. Det skjer i takt med at man blir kjent med pasienten i løpet av terapiløpet. Men også hva som faktisk er hovedproblemet i livet og hverdagen og da som har hovedfokus i terapi, det kan også påvirke hva slags grunnlag man har å sette diagnose på. Du kan ikke sette diagnose basert på tanker, følelser, reaksjoner og symptomer som pasienten ikke har vist og fortalt om enda. Jeg passet helt inn i borderline i starten av 20 årene, fordi hverdagen besto av den destruktive siden av diagnosen. Problemet er, det destruktive var bare kaos og støy. Diagnosen ble satt basert på symptomer på kaos og støy, ikke mine ekte følelser, tanker, symptomer og ikke minst min omfattende traumehistorikk (psykologene den gang viste ingenting om min fortid). Det betyr ikke at jeg ble feildiagnostisert. Da eupf'en ble behandlet, så ble det tydelig at jeg hadde en ganske kompleks traumeproblematikk i bunnen, og unnvikende pf er en stor del av min personlighet også. Basert på hvordan livet og hverdagen min var den gang, og den informasjonen psykologene hadde om meg og mitt liv, så var eupf helt riktig diagnose og jeg fikk riktig behandling som gjorde at jeg kom meg utav det destruktive. Men reelt sett, så har riktig diagnose hele veien vært kompleks PTSD. Dette er ikke unormalt, mange som går igjennom det samme når det kommer til diagnoser. Diagnosene kommer og går, uten at det nødvendigvis er snakk om reell feildiagnostisering for det om. Gazoline skrev (11 timer siden): Dette høres ikke bra ut 😩 Jeg er redd mitt råd har en vond bismak med tanke på din situasjon. selv mener jeg at du har kjenne deg selv best og dine symptomer best og mest sannsynlig vil en god lege/psykolog nå målet til slutt. Men : leger må gå en balansegang mellom pasientens beste og hvilken diagnoser som går gjennom NAV nettet uten å bli snappet opp for kritikk eller underkjent støtte. Leger har varslet at de føler de må gi pasienter «nav godkjente» diagnoser for at de skal få den behandlingen eller stønaden de har krav på. kpsd og unnvikende personlighetsforstyrrelse har kanskje ikke blitt kodet inn i NAV ennå og det er derfor legen din ikke ønsker å sette den diagnosen Hvor har du fått informasjonen din fra egentlig? Kilde til påstandene dine? Å kjenne seg selv best er en ting, det betyr ikke at du er kvalifisert til å sette egne diagnoser for det om. DPS og leger setter ikke diagnoser basert på NAV. De jobber ikke for NAV og har ingenting med NAV å gjøre. Hvordan i huleste kan du sitte her å påstå at kptsd og unnvikende pf ikke er "kodet inn i NAV ennå"? Jeg er ufør på grunn av de to diagnosene, i følge deg så skal ikke det være mulig da eller? Unnvikende pf er den mest vanligste personlighetsforstyrrelsen, den settes svært ofte av fagfolk. Kompleks PTSD er ikke en "godkjent" (vet ikke hva slags ord jeg skal bruke, den er jo godkjent) diagnose i Norge enda, fordi vi bruker fortsatt ICD-10, men den kommer med ICD-11 som er på vei. Men diagnosen settes for det om og den brukes av psykologer/psykiatere og NAV godtar den så klart. Anonymkode: adfe3...aa4 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #19 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva slags utdanning har du som gjør at du kan sette dine egne diagnoser? Kptsd, unnvikende, adhd og autisme er diagnoser som ofte overlapper hverandre og som ofte kan forvirres med hverandre om du er uerfaren pasient som bruker google for selvdiagnostisering. Reell feildiagnostisering skjer ikke så ofte som man tror. Det at diagnoser kommer og går er svært vanlig. Det skjer i takt med at man blir kjent med pasienten i løpet av terapiløpet. Men også hva som faktisk er hovedproblemet i livet og hverdagen og da som har hovedfokus i terapi, det kan også påvirke hva slags grunnlag man har å sette diagnose på. Du kan ikke sette diagnose basert på tanker, følelser, reaksjoner og symptomer som pasienten ikke har vist og fortalt om enda. Jeg passet helt inn i borderline i starten av 20 årene, fordi hverdagen besto av den destruktive siden av diagnosen. Problemet er, det destruktive var bare kaos og støy. Diagnosen ble satt basert på symptomer på kaos og støy, ikke mine ekte følelser, tanker, symptomer og ikke minst min omfattende traumehistorikk (psykologene den gang viste ingenting om min fortid). Det betyr ikke at jeg ble feildiagnostisert. Da eupf'en ble behandlet, så ble det tydelig at jeg hadde en ganske kompleks traumeproblematikk i bunnen, og unnvikende pf er en stor del av min personlighet også. Basert på hvordan livet og hverdagen min var den gang, og den informasjonen psykologene hadde om meg og mitt liv, så var eupf helt riktig diagnose og jeg fikk riktig behandling som gjorde at jeg kom meg utav det destruktive. Men reelt sett, så har riktig diagnose hele veien vært kompleks PTSD. Dette er ikke unormalt, mange som går igjennom det samme når det kommer til diagnoser. Diagnosene kommer og går, uten at det nødvendigvis er snakk om reell feildiagnostisering for det om. Hvor har du fått informasjonen din fra egentlig? Kilde til påstandene dine? Å kjenne seg selv best er en ting, det betyr ikke at du er kvalifisert til å sette egne diagnoser for det om. DPS og leger setter ikke diagnoser basert på NAV. De jobber ikke for NAV og har ingenting med NAV å gjøre. Hvordan i huleste kan du sitte her å påstå at kptsd og unnvikende pf ikke er "kodet inn i NAV ennå"? Jeg er ufør på grunn av de to diagnosene, i følge deg så skal ikke det være mulig da eller? Unnvikende pf er den mest vanligste personlighetsforstyrrelsen, den settes svært ofte av fagfolk. Kompleks PTSD er ikke en "godkjent" (vet ikke hva slags ord jeg skal bruke, den er jo godkjent) diagnose i Norge enda, fordi vi bruker fortsatt ICD-10, men den kommer med ICD-11 som er på vei. Men diagnosen settes for det om og den brukes av psykologer/psykiatere og NAV godtar den så klart. Anonymkode: adfe3...aa4 Som pasient har jeg alltid vært stille og ikke klart å forstå meg selv og har dermed hatt problemer med å åpne meg og å si hvordan jeg egentlig har det. Da ble det mye synsing og mening som ikke helt stemte. Hadde behandlerne visst hvordan jeg egentlig hadde det, ville de klart å gi meg riktige diagnoser. Anonymkode: d8aff...82d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #20 Skrevet 13. mai 2023 Diagnosejaget fortsetter, ser jeg. Anonymkode: 4e704...679 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå