Gå til innhold

Innenfor å bytte ut bunadsko med svarte joggesko/scetchers

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nøytrale joggesko er helt greit i 17. maitog når man skal gå langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes en god regel er at på 17. mai går man i sko som er gode å gå i (helst pene, hele og svarte). Bunadsskoene kan man heller bruke i bryllup og i konfirmasjon. Da går man som regel ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sorte joggesko i skinn fra Hoka som brukes på jobb (serviceyrke) og i år skal jeg bruke disse til bunaden 17. mai, for det blir mye gåing og jeg får alltid vondt i bena av bunadskoene mine når jeg går langt. Stakken er sort og fotsid, så man ser minimalt til skoene.  Jeg ville ikke gått for joggesko om de var fargerike med hvit såle, men sorte joggesko med sort såle er såpass nøytralt hat jeg tenker det må være innafor.

3792be7d-0e42-47ef-bc69-17d70a4c1996_842

Anonymkode: af2a5...42f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til innkjøp av sånne her: IMG_0782.jpeg.92b4a23996a2ad2cab9003fcef5f2436.jpeg

Klaveness Klara med rød kant. Beste jeg har gjort- jeg kan gå igjen ^^, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, såklart. Selv syns jeg det ser finere ut med bunadssko, men helse er jo viktigere enn hva som er fint uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Peanut skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk til innkjøp av sånne her: IMG_0782.jpeg.92b4a23996a2ad2cab9003fcef5f2436.jpeg

De har jeg også. De er fine og gode 

Anonymkode: 8082a...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Skal gå i 17.mai tog med datter.  De går noen km. Har med årene fått veldig vondt i beina av å gå langt på asfalt med bunadssko. Er det innefor å bytte de ut med svarte joggesko/scetchers e.l

Anonymkode: a8ed8...ec6

Ja d synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Reeker mokasiner. De ligner litt på bunadsko, men kjennes mer joggeskoaktige ut i sålen. En bra hybrid. Det viktigste er å ha det godt. Å ha vonde føtter for å tilfredsstille snobbete sladrekjerringer; det gider jeg ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De har jeg også. De er fine og gode 

Anonymkode: 8082a...cdb

De er de eneste som føttene mine orker av bunadsko, jeg klarer ikke de andre. Så er de jo fine og da 4AD8926E-5764-4466-90E0-B720F0624828.gif.96bfa121e0ea30cb4abb7e8825d7fd8c.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Peanut skrev (11 minutter siden):

De har jeg også. De er gode å gå i, synes jeg.

Anonymkode: 877a7...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunader og folkedrakter er knyttet til tradisjoner og bestemte regler. Nå sier flere bunadseksperter og drakthistorikere at det må være lov til å tilpasse seg moderne tider.

For eksempel skal du ikke ha dårlig samvittighet om du ikke har bunadsko til bunaden på 17. mai. Det er noe annet som er mye viktigere å tenke på:

– For guds skyld, gå med sko som er gode å gå med, sier Kari-Anne Pedersen til NRK.no.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Skal gå i 17.mai tog med datter.  De går noen km. Har med årene fått veldig vondt i beina av å gå langt på asfalt med bunadssko. Er det innefor å bytte de ut med svarte joggesko/scetchers e.l

Anonymkode: a8ed8...ec6

Ja, ikke tenk så mye på det. Det synes jeg du skal gjøre!!! (Sønnen min på 9 år spurte meg idag om han måtte gå med pensko på 17 mai, og det jeg svarte at han ikke trengte sa ha TUSEN TAKK. Husker tydeligvis at 17 mai ifjor endte med vonde føtter. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er innafor på 17. mai dersom man skal gå langt i tog. Dersom man bare skal se på, bare skal i selskap eller til andre anledninger med bunad (konfirmasjon, dåp, bryllup) så synes jeg man skal ha bunadsko. Men når det er sagt, det viktigste er at man bruker bunaden sin! Så om det er skotøyet som er barrieren, så synes jeg det er bedre at man har bunad med joggesko enn at man lar bunaden henge igjen i skapet.

Anonymkode: 35cd3...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...