AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #1 Skrevet 12. mai 2023 Har opplevd at et barn (jente) måtte gå alene med nye jenter, og alle jentene hun gikk med i barnehagen ble plassert i den andre klassen. Føler at dette er utestengelse påført av skolen, da det ene barn gjerne ville gå med de andre, men pga listen var satt så måtte det bli sånn. Er det noe man kan gå videre med? Av 10 jenter ender 9 i samme og 1 må starte på nytt med nye fra en annen barnehage altså. Kan vi sette 9A sak på dette? Anonymkode: e056a...8df 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan vi sette 9A sak på dette? Nei Anonymkode: 14863...2b0 10 1
Teardrop Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 Jupp, skjedde meg også da jeg var liten. Gikk bra med meg, men mista jo kontakten med de andre jentene pga det. Veldig dumt fordi vi hang så bra sammen i barnehagen. Moren min ba om å få meg flyttet til den andre klassen, men det ble avslått.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har opplevd at et barn (jente) måtte gå alene med nye jenter, og alle jentene hun gikk med i barnehagen ble plassert i den andre klassen. Føler at dette er utestengelse påført av skolen, da det ene barn gjerne ville gå med de andre, men pga listen var satt så måtte det bli sånn. Er det noe man kan gå videre med? Av 10 jenter ender 9 i samme og 1 må starte på nytt med nye fra en annen barnehage altså. Kan vi sette 9A sak på dette? Anonymkode: e056a...8df Hva er 9A? Anonymkode: 8c91d...b6a
Akryl Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har opplevd at et barn (jente) måtte gå alene med nye jenter, og alle jentene hun gikk med i barnehagen ble plassert i den andre klassen. Føler at dette er utestengelse påført av skolen, da det ene barn gjerne ville gå med de andre, men pga listen var satt så måtte det bli sånn. Er det noe man kan gå videre med? Av 10 jenter ender 9 i samme og 1 må starte på nytt med nye fra en annen barnehage altså. Kan vi sette 9A sak på dette? Anonymkode: e056a...8df Greit å lære tidlig. Hun vil stadig bli plassert ulike steder når hun går oppover i skolesystemet. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Klart du kan klage. Ofte har er barnhagen også medvirkning til hvilken klasse de kommer og barn plasseres i klasser ut fra geografisk plassering. Men er absolutt lov å ta det opp med skolen om dere føler det blir problematisk. Vår erfaring er at ungene uansett får helt nye venner når de begynner på skolen. Anonymkode: bad9b...578 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 Nei det kan dere ikke, og det løser seg når de begynner på skolen. De færreste er bestiser med bhgvennene hele barneskolen, man former nye vennskap, får fritidsinteresser ect som endrer vennskap og omgangskrets. Dessuten kan man fremdeles møtes om man vil det selv om man går i forskjellig klasse. Her må dere foreldre se muligheter fremfor begrensninger, og tilrettelegge for barnet. Anonymkode: 8a8f1...32c 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 Akryl skrev (Akkurat nå): Greit å lære tidlig. Hun vil stadig bli plassert ulike steder når hun går oppover i skolesystemet. Ja men dette er alt for brått, og en stor klasse der hun ikke har en eneste venn med seg fra barnehagen. På ungdomsskolen vil de jo kjenne alle men nå kommer de fra ulike barnehager. Når de sier videregående blir det veldig naturlig at noen søker seg her eller der med vennene sine, ellers er noen mer selvstendige enn andre men nå er det snakk om små barn. Anonymkode: e056a...8df 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 Dette synes du skal ta opp med skolen. Å splitte venner på den måten er ikke greit. Alle bør få komme i klasse med minst en venn hvis det er mulig. Anonymkode: bd762...76a 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei det kan dere ikke, og det løser seg når de begynner på skolen. De færreste er bestiser med bhgvennene hele barneskolen, man former nye vennskap, får fritidsinteresser ect som endrer vennskap og omgangskrets. Dessuten kan man fremdeles møtes om man vil det selv om man går i forskjellig klasse. Her må dere foreldre se muligheter fremfor begrensninger, og tilrettelegge for barnet. Anonymkode: 8a8f1...32c Ja forstår det. Men dette er snakk om å få en trygg og god start med kjente rundt seg. Det er veldig tydelig for henne at alle vennene er i en annen klasse. Anonymkode: e056a...8df 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 Men herregud så mange tråder om dette! NÅ MÅ DERE CURLING-FORELDRE SKJERPE DERE! Barna deres klarer seg om dere bare ruster dem for det, og ikke skal fikse alle problemene for dem. Anonymkode: 7dbc0...64b 12
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #13 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja forstår det. Men dette er snakk om å få en trygg og god start med kjente rundt seg. Det er veldig tydelig for henne at alle vennene er i en annen klasse. Anonymkode: e056a...8df Hva så?? Sånn er livet! Hun vil bare vokse på dette. Skjerp deg. Anonymkode: 7dbc0...64b 2
Grüner Skrevet 12. mai 2023 #14 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har opplevd at et barn (jente) måtte gå alene med nye jenter, og alle jentene hun gikk med i barnehagen ble plassert i den andre klassen. Føler at dette er utestengelse påført av skolen, da det ene barn gjerne ville gå med de andre, men pga listen var satt så måtte det bli sånn. Er det noe man kan gå videre med? Av 10 jenter ender 9 i samme og 1 må starte på nytt med nye fra en annen barnehage altså. Kan vi sette 9A sak på dette? Anonymkode: e056a...8df Det er ikke 9A-sak, men absolutt en merkelig fordeling som dere burde klage på. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #15 Skrevet 12. mai 2023 Det er vel strengt tatt ikke ditt barn som har havnet feil, men mange av de andre som har det. Å plassere ni jenter fra samme barnehage i én klasse høres absolutt ikke bra ut. I alle fall ikke for de andre jentene i den klassen. Det er ikke lett å få seg venner hvis alle de andre kjenner hverandre godt fra før. Anonymkode: f76df...a16 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #16 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Men herregud så mange tråder om dette! NÅ MÅ DERE CURLING-FORELDRE SKJERPE DERE! Barna deres klarer seg om dere bare ruster dem for det, og ikke skal fikse alle problemene for dem. Anonymkode: 7dbc0...64b Ja dette er en periode der mange skoler allerede har delt ut klasselistene og naturlignok vil foreldre be om råd om det er noe negativt. Kanskje alle trådene her har ulike situasjoner. Ville valgt å ikke gått inn på innlegget, da innholdet mest sannsynligvis handler om emnet. Anonymkode: e056a...8df 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #17 Skrevet 13. mai 2023 Hør med skolen hvorfor de har delt det opp sånn. Ofte ligger det geografiske hensyn bak inndeling, så om de andre jentene bor slik at det er grunnen vil det være bedre for din datter å gå i klasse med jenter som bor i deres nærområde. Da har hun noen å gå til/fra skolen med, og kort vei til de (nye vennene) på fritiden😊 Anonymkode: 3ea52...230 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #18 Skrevet 13. mai 2023 Dette skjedde med meg og det skjedde med dattera mi! For å si det slik: Jeg og mannen stod på, og fikk endret sammensetningen i klassene til dattera mi. Det endte med at det ble fire jenter totalt i den ene og fem i den andre. Her var det ikke geografi som skilte klassene, men sterke foreldre som i forkant hadde påvirket klasseinndelingen. Jeg brukte 9a, og i refererte til min egen erfaring som ødela mye av barndommen min. Anonymkode: 540fe...09d 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #19 Skrevet 13. mai 2023 Min jente havnet i en klasse hvor samtlige jenter hadde gått i samme barnehage og min jente var den eneste fra hennes barnehage. Hun ble tatt godt i mot av de andre jentene og ingen barndom er blitt ødelagt. Skal sies at jeg selv tok initiativ til et besøk i barnehagen til de andre jentene på våren før skolestart. Stå på litt selv for å skape kontakt i forkant. Ingen normalt fungerende barn har vondt av å utvide horisonten litt. Anonymkode: 685d6...076 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #20 Skrevet 13. mai 2023 Er så mange foreldre nå til dags som legger inn innsatsen på å luke ut utfordringer for barna istedenfor å legge til rette for at de skal mestre dem. Anonymkode: 685d6...076 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå