AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #21 Del Skrevet 13. mai 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: I det administratorprogrammet vi har på min jobb, kan ingen andre se private meldinger, bilder eller e-post fra privat konto på mobilen. Vil tro de fleste benytter tilsvarende system og de på IT kan da IKKE se noe av dette. Anonymkode: 0540a...3e0 Som sagt jobber jeg med dette, og joda, vi kan gå inn og se. Og selv om mange benytter samme systemer, så gjør ikke alle det. Vi benytter produkter fra flere leverandører for å overvåke sikkerheten og bruken av telefonene til våre ansatte, blant annet fra selskaper som Trend Micro og øvrig applikasjonskontroll. Det gir oss muligheter til å hente filer fra både maskiner og mobile enheter, vi kan se hva som skjer på skjermen, vi kan sperre det meste, vi kan bestemme hvilke wifi-nett du kan nå og ikke, hvilke sider du kan gå på og ei, hvilke apper du kan ha, osv osv osv. Ingen vits å synse når det allerede er folk i tråden som faktisk jobber med det her (!) Anonymkode: 66404...a45 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #22 Del Skrevet 13. mai 2023 11 minutter siden, Druid said: I utgangspunktet, nei. Det er noen spesielle tilfeller som dekker bedriftens meldingstjenesten og firewall, og han kan ha gjort noe ulovlig med telefonen før du fikk den, men meldinger som i SMS, er utilgjengelige. Det spørs helt på hvilke systemer som er lagt inn på telefonen i forkant. En telefon kan være like bevoktet og begrenset som en laptop. Og neida, det trenger ikke gå over vår firewall engang, vi har programvare på både mobile enheter, laptoper og andre maskiner som overvåker det aller, aller meste. Nå jobber jeg et sted hvor vi har usedvanlig høye krav til sikkerhet, og våre regler er klare: jobbenheter skal kun brukes til jobb. Men som sagt, det er ikke slik at vi snoker rundt uten å ha grunn til det. Vi har strenge rutiner for hvordan vi skal gå frem for å ta over/utføre innsyn i andres e-poster, mobiltrafikk osv. I hovedsak er det AI bak systemene som oppdager potensielle sikkerhetsbrister, unormal oppførsel osv, og det er først da det er vanlig at vi går inn. Anonymkode: 66404...a45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 13. mai 2023 #23 Del Skrevet 13. mai 2023 Det er teknisk mulig, men ulovlig. Du bør snakke med lederen din om det. https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/rapporter-og-utredninger/sjefen-ser-deg-overvaking-og-kontroll-av-arbeidstakeres-digitale-aktiviteter/hvilke-regler-gjelder/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #24 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har en kollega på IT som jeg av og til føler at vet litt vel mye om meg. Han har sagt gjengitt ting som jeg bare har skrevet i meldinger med venninne. Er det i det hele tatt mulig at en kollega på IT kan overvåke min telefon og mine meldinger, eller er jeg paranoid? Anonymkode: f3903...e74 Det kan vi, men vi gjør det ikke Eller jeg gjør det ikke. Gjør de dette, da har de ingenting i IT å gjøre og burde anmeldes til ledere som vil ta dette videre og terminere kollegaen din. De vil mest sannsynligvis ikke få jobb som sysadm eller ittech ever again. Men sånn til info, ikke bruk jobbtelefon til andre ting enn jobb. Ikke logg på systemer annet enn den du skriver timer på og leverer kjørelister osv med din private telefon, da om du logger på systemer gir man IT automatisk tilgang. Et eller annet sted står dette i kontrakt/arbeidshånd bok men alt for få er klar over dette. Anonymkode: 65095...537 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #25 Del Skrevet 13. mai 2023 Blant annet dette systemet inspiserer meldinger. Hvis det finner mistenkelig oppførsel, vil vi bli varslet og gitt full tilgang, logger over aktivitet både før og etter den mistenkelige oppførselen osv. Vi har med andre ord et svært godt og klart definert formål med hva vi gjør. Appen er en del av et mye, mye større system, og er bare en av flere vi benytter til kontroll av enheter. https://apps.apple.com/nz/app/trend-micro-mobile-security/id630442428 Anonymkode: 66404...a45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 13. mai 2023 #26 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå jobber jeg et sted hvor vi har usedvanlig høye krav til sikkerhet, og våre regler er klare: jobbenheter skal kun brukes til jobb. Det er en helt spesiell situasjon som ikke er interessant for 99 % av alle som har mobil i jobb. Løsningene dere har er i utgangspunktet ulovlige i Norge og er mulig gjennom spesifikke disposisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå