Gå til innhold

Kan IT avdelingen overvåke de ansattes telefoner dersom telefonen følger med jobben?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en kollega på IT som jeg av og til føler at vet litt vel mye om meg. Han har sagt gjengitt ting som jeg bare har skrevet i meldinger med venninne. Er det i det hele tatt mulig at en kollega på IT kan overvåke min telefon og mine meldinger, eller er jeg paranoid?

Anonymkode: f3903...e74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De kan, men det er jo ikke lovlig 

Anonymkode: 24fe6...604

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er jo ikke paranoid hvis hun faktisk har nevnt ting som du bare har sagt til venninna! Da ville jeg spurt denne kollega rett ut: Hvordan vet du dette? 

Anonymkode: 9be48...03e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke denne personen bryr seg om hva som er lovlig.. Hvordan kan jeg hindre vedkommende i å spionere på meg?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omg creepy

hadde en romkamerat som hadde studert ferdig cyber security. Følte vedkommende også visste ting om mitt personlige liv. Konfronterte personen og fikk til svar «hvordan kan du tro slikt om meg? Jeg ville aldri gjort det mot deg». Bytta passord på alt

Anonymkode: 0f825...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eventuelt kjenner han venninna di og får info derfra.

Anonymkode: 830e1...c4a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er jo ikke paranoid hvis hun faktisk har nevnt ting som du bare har sagt til venninna! Da ville jeg spurt denne kollega rett ut: Hvordan vet du dette? 

Anonymkode: 9be48...03e

Dette!☝️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvis telefonen er jobbens eiendel, så har de vel lov å sjekke hvordan den blir brukt? Den drar jo kostnader 

Anonymkode: 93f82...f71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke denne personen bryr seg om hva som er lovlig.. Hvordan kan jeg hindre vedkommende i å spionere på meg?

Jeg ville forsøkt å finne ut hvorvidt dette virkelig skjedde, og så ville jeg sørget for å få personen sparket.

Hva om du samarbeider med venninnen din og skriver om noe som ikke er sant, men som er litt vilt. Du skal debutere som billedkunstner, du tar flysertifikat, eller lignende.

Så fort han nevner dette, er han avslørt. Da må du få ham til å skrive meldinger e.l. på meldinger som dokumentasjon.

Det han gjør her er alvorlig og ekstremt integritetskrenkende.

Endret av Snok1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette får de ikke til med mindre du er på jobbens wifi tror jeg, mener min IT kollega nevnte noe om det.

Det jeg VET er at de ikke har lov til å gjøre det, overhodet. Spesielt ikke om mobilen også brukes privat. Så vedkommende kan sparkes om du kan bevise at dette er gjort. Alvorlig tillitsbrudd.

Anonymkode: fcefb...ae9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har dessverre ikke skrevne bevis på det. Men da vet jeg hvertfall at det er mulig å spionere på kollegaer 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 hours ago, AnonymBruker said:

Har en kollega på IT som jeg av og til føler at vet litt vel mye om meg. Han har sagt gjengitt ting som jeg bare har skrevet i meldinger med venninne. Er det i det hele tatt mulig at en kollega på IT kan overvåke min telefon og mine meldinger, eller er jeg paranoid?

Jeg jobber på en relativt stor IT-avdeling som en av få administratorer. Vi KAN "snoke" på det aller meste, på samme måte som diverse helsepersonell kan snoke i journalen din. Men det er ikke lov. Det meste vi gjør logges, og kan sjekkes av andre igjen (zero trust er et fint prinsipp). 

Helt klart mulig, men altså ikke lov eller etisk på noe vis. Vi har klare rutiner for slikt, om vi for eks MÅ inn og sjekke noe i en ansatts e-postinnboks, så skal det gjøres etter klare regler, blant annet ved at to er tilstede.

Anonymkode: 66404...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Dette får de ikke til med mindre du er på jobbens wifi tror jeg, mener min IT kollega nevnte noe om det.

Anonymkode: fcefb...ae9

Stemmer ikke. Det spørs på hvordan telefonene er administrert fra IT. Vi benytter systemer som kan overvåke telefonene, da sikkerhet står i høysete hos oss. Det finnes mange ulike løsninger som i større eller mindre grad kan overstyre telefonene til de ansatte, og så lenge det er en firmatelefon er det helt lov.

Som IT-ansatt selv, har jeg to telefoner, en som kun brukes til jobb, og en til private formål. Det er ikke fordi jeg er redd for at noen skal snoke, men rett og slett av sikkerhetshensyn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes mange ulike løsninger som i større eller mindre grad kan overstyre telefonene til de ansatte, og så lenge det er en firmatelefon er det helt lov.

Som tidligere presisert, det er selvsagt ikke lov til å "snoke", men vi kan gå inn på telefonene ved mistanke om sikkerhetsbrudd for eksempel. På lik linje med hvordan vi kan gå inn på laptopen din, selv om du aldri så mye er koblet til 4/5G eller eget wifinett. Hvis du skulle forsøke å sperre oss ute ved å "firewalle deg inne" for eks. så vil både maskin og telefon slutte å fungere frem til vi kan nå den igjen.

Anbefaler helt klart å kun bruke jobbtelefon til jobbting, og ha en privat telefon til annet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på om telefonen er administrert av it eller ikke. Får du laste ned hvilke apper du vil, har du tilgang til det selv? Følger det med noen jobbapper på telefonen som ikke er installert av deg? 

jobber denne fyren med administrasjon av mobiler, og kanskje pc-er?

Anonymkode: 02907...eb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I det administratorprogrammet vi har på min jobb, kan ingen andre se private meldinger, bilder eller e-post fra privat konto på mobilen.  Vil tro de fleste benytter tilsvarende system og de på IT kan da IKKE se noe av dette.

Anonymkode: 0540a...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg jobber på en relativt stor IT-avdeling som en av få administratorer. Vi KAN "snoke" på det aller meste, på samme måte som diverse helsepersonell kan snoke i journalen din. Men det er ikke lov. Det meste vi gjør logges, og kan sjekkes av andre igjen (zero trust er et fint prinsipp). 

Helt klart mulig, men altså ikke lov eller etisk på noe vis. Vi har klare rutiner for slikt, om vi for eks MÅ inn og sjekke noe i en ansatts e-postinnboks, så skal det gjøres etter klare regler, blant annet ved at to er tilstede.

Om du sniker i journalen til en pasient, legger du igjen brukernavnet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Jobbtelefon skal ikke erstatte privat telefon.

Anonymkode: 9240b...d18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

I utgangspunktet, nei.

Det er noen spesielle tilfeller som dekker bedriftens meldingstjenesten og firewall, og han kan ha gjort noe ulovlig med telefonen før du fikk den, men meldinger som i SMS, er utilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet de på it ser det meste. Derfor bruker jeg to telefoner. En til kun jobbing og en som er min private.

Anonymkode: ba101...e54

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...