Gå til innhold

Er det lov å synes dette er litt rart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mellomste er snart 20 år. Hun bor hjemme gratis. 
Hun har en jobb og betaler klær og transport selv.

Hun har en kjæreste på 23 som er i full jobb.

Begge to spiser middag her kanskje fem ganger i uken.

I det siste er de begynt å interessere seg for mat og kommer av og til hjem og lager middag.

Men bare til de to. Selv om jeg er hjemme. Forstå de vil spise for seg selv, ikke med meg.

Men de faller de ikke inn å spørre om jeg vil ha en smakebit. Enda de blir servert middag hver dag her.

Jeg er er aleinemor og har servert folk mat i alle år. Det hadde vært så kjekt å bli tilbudt noe i retur en gang.

Overreagerer jeg eller er dette normal standar for ungdommer på 20 og 23 år?

Anonymkode: 60efc...c6d

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med henne:) Si at «du verden, så deilig mat de lager. Kanskje du kan få mat også?» Mye er gjort med positiv dialog.

Anonymkode: 7dc54...5af

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At du gidder….Hun utnytter deg til de grader! 

Anonymkode: d56a6...699

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du overtenker og overreagerer her. Misforstå meg rett, jeg skjønner at du tenker sånn men du er mor og hun er barnet så sånn vil det alltid være. Enig med hun over her som sier at mye kan løses med positiv dialog 

Anonymkode: 9e62b...9a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mellomste er snart 20 år. Hun bor hjemme gratis. 
Hun har en jobb og betaler klær og transport selv.

Hun har en kjæreste på 23 som er i full jobb.

Begge to spiser middag her kanskje fem ganger i uken.

I det siste er de begynt å interessere seg for mat og kommer av og til hjem og lager middag.

Men bare til de to. Selv om jeg er hjemme. Forstå de vil spise for seg selv, ikke med meg.

Men de faller de ikke inn å spørre om jeg vil ha en smakebit. Enda de blir servert middag hver dag her.

Jeg er er aleinemor og har servert folk mat i alle år. Det hadde vært så kjekt å bli tilbudt noe i retur en gang.

Overreagerer jeg eller er dette normal standar for ungdommer på 20 og 23 år?

Anonymkode: 60efc...c6d

Så rart.. Om du er hjemme og de ikke tilbyr deg og..

Anonymkode: 54524...8f6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette virker urimelig fra ungdommen, dårlig gjort er det.

Anonymkode: 0aead...37b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er rart. Særlig hvis de lager mat og okkuperer kjøkkenet på tider hvor det ville vært normalt for deg å lage middag.

Anonymkode: 06400...7c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er rart. Man spør jo alltid andre som er hjemme om de vil ha mat når man lager noe. Uavhengig om man er 10 eller 60 år. Og om man er noens barn eller noens forelder. Vanlig høflighet det. Såfremt det dreier seg om noe mer enn en brødskive, liksom.

Anonymkode: f43dd...451

• Liker 3
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Veldig merkelig av dem å ikke tilby deg også mat, særlig når du serverer de middag 5 dager i uken. De er jo voksne og burde selvsagt servert deg også.

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi lært at vi lager mat til de som vil ha mat. Uansett om det mor eller far, sønn eller datter som lager mat i huset så får alle som vil ha. Ellers er det ikke så veldig vanskelig å spørre « kan du lage litt til meg også?»

Tenker det kanskje kommer litt an på hva man venner seg til? Jeg lager ofte middag hjemme hos mine foreldre, men lager jo da også til dem 😅 Spør de også hva de ønsker til middag om det er jeg som skal stå for maten. (Jeg bor ikke der, men er der ofte nok til at jeg handler inn brød, smør, pålegg, grønnsaker, brus osv i tillegg til middager når vi er der i flere dager). Når vi reiser hjem til jul og påske har jeg og samboer alltid med drikkevarer (brus til oss «barna» ), et par vinflasker til vertinnen som står for middager, snacks osv. 

Anonymkode: e7aae...238

AnonymBruker
Skrevet

Min 20åring gjør det samme.  Sa det rett ut, at jeg syntes det var rart han laget middag kun til seg og evnt dama. Trodde det var vanlig å lage til alle. Bor gratis og betaler ingenting.  Endte med at han ikke lager middag. 

Anonymkode: 8f1ab...a45

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har folk glemt hvor selvsentrert man er som ung? Med mindre dette er noe som er innlært, så synes jeg ikke man skal forvente at de forstår at det er riktig å tilby på egenhånd. Det er jo selvsagt, absolutt, det de burde gjøre.

Jeg bare husker selv hvor mange ganger jeg var fullstendig egoistisk som ung, uten at jeg noensinne forstod det. Jeg hadde ikke lært bedre og først i voksen alder ser jeg tilbake med gru.. Har hørt lignende fra mange andre også. At de kan huske tilbake på episoder hvor de var fullstendig selvsentrert uten at de ante det før de ble eldre. 

Anonymkode: 712c6...819

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rarere at du ikke snakker med ditt eget barn som bor hjemme. Du er den voksne her...

Anonymkode: 194ad...c78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da lager du mat til bare deg 

Anonymkode: c9fba...599

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har folk glemt hvor selvsentrert man er som ung? Med mindre dette er noe som er innlært, så synes jeg ikke man skal forvente at de forstår at det er riktig å tilby på egenhånd. Det er jo selvsagt, absolutt, det de burde gjøre.

Jeg bare husker selv hvor mange ganger jeg var fullstendig egoistisk som ung, uten at jeg noensinne forstod det. Jeg hadde ikke lært bedre og først i voksen alder ser jeg tilbake med gru.. Har hørt lignende fra mange andre også. At de kan huske tilbake på episoder hvor de var fullstendig selvsentrert uten at de ante det før de ble eldre. 

Anonymkode: 712c6...819

Det handler gjerne om hvilke verdier og normer man lærer i oppveksten også… Har en 2 åring som alltid deler, om det er brødskive eller den ene sjokoladebiten hun får på lørdag spiller ingen rolle, jeg spør ofte om å få smake sånn at hun skal lære seg å dele. 

Samme med leker, hun er enebarn men det betyr ikke at alt skal kretse om henne. Hun har aldri reagert på at noen kommer inn i vårt hus og leker med hennes leker, fordi det har alltid vært en selvfølge at man deler på det man har. Jeg er oppvokst i et hjem hvor mat er samholdet i familien, å sitte ved middagsbordet å dele et måltid er kjernen i hverdagen, det er da de virkelige samtalene og diskusjonene kommer opp. Husker enda de kveldene vi koste oss med kveldsmat sammen med mamma og pappa, det var en fin avslutning på en hektisk dag. 

Anonymkode: e7aae...238

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da lager du mat til bare deg 

Anonymkode: c9fba...599

Jeg blir alltid overrasket over rådene på KG om å senke seg ned på andres nivå, opptre smålig og hevnsyk.

Men ts kan spørre om hun skal klage mat til dem eller om de skal lage egen mat senere. Hun bør selvsagt også ta opp saken med eget barn.

Anonymkode: 06400...7c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje en kombinasjon av alder, personlighet og av og til oppdragelse. Jeg har en av hver, ei som alltid spør om noen andre vil ha (yngste, 11 år), og ei det ikke faller like naturlig (17 år). Jeg er enebarn som ikke gikk i barnehage (dagmamma, eneste barn) og merker at det ikke faller meg naturlig å dele. Er også litt sær og egen som type. Jeg har lært det med årene, man vil jo gjerne fremstå som hyggelig og raus, men må minne meg selv på det fortsatt, jeg vil helst ha alt godiset selv 😄 

Likevel, de er så gamle at jeg ville tatt en prat. Det er såpass påfallende å enda ikke tenke på de rundt seg når de faktisk lager seg «ordentlig» mat og ikke bare slenger på en frossenpizza (da kan det jo være at man ikke tenker lenger enn at msn er sulten). Om de ikke får en liten korreks og det blir en uvane kan de bli upopulære etter hvert i omgangskretsen.

Anonymkode: 09067...59a

• Liker 1
Skrevet

Du må si ifra. De er ikke ungdom lenger, men unge voksne. Det innebærer å bry seg om og ta vare på andre enn bare seg selv. 

Jeg lurer også på hvorfor hun ikke betaler noe hjemme når hun er i jobb. Jeg mener det er en bjørnetjeneste. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...