Gjest Belinda B Skrevet 12. mai 2023 #1 Skrevet 12. mai 2023 (endret) En venninne av meg går på Vg2 og ligger foreløpig på 5,3 i snitt. Hennes store drøm er å ta en master i juss, men til tross for at hun er i det øvre karaktermessige sjiktet og ligger godt an til å fullføre videregående med et karaktersnitt som kvalifiserer til inntak på master i juss, er hun overbevist om at hun ikke har det «akademiske talentet» for å studere juss. Jeg kan tenke meg at videregående er «barnemat» i forhold til juss, som er et akademisk studium og innebærer mye oppgaveskriving, men hvis man setter seg godt inn i og bruker de spesielle reglene for denne typen oppgaveskriving og bruker de 5 årene godt på å få seg et juridisk «riktig» språk for man skal jo tross alt studere for å lære, så er man vel langt på vei? Endret 12. mai 2023 av Belinda B
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #2 Skrevet 12. mai 2023 Det trengs ikke talent for å studere juss. Master i juss er ikke vanskelig. En hvilken som helst ape klarer å fullføre om de vil. Å få gode karakterer er noe annet. Der handler det om gode arbeidsrutiner, ikke talent. Man må ikke blande høye opptakskrav med studiets vanskelighetsgrad. Det er ingen sammenheng. Opptakskravene sier bare noe om hvor populært et studium er i fohold til antall plasser. Ikke hvor vanskelig studiet i seg selv er. At hun får gode karakterer på Vgs kan tyde på at hun at har god arbeidsmoral. Det vil hjelpe henne til å få gode karkaterer på jussen. Ikke talent, det er ikke nødvendig. Juss er bare et yrke. Som ingeniør eller sykepleie. Man trenger ikke talent for å utføre et yrke godt. Det holder med god arbeidsmoral. Anonymkode: 6e254...c12 8 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 Ja, definitivt. Og juss er enkelt når man knekker koden/skjønner metoden. Jeg har ADHD uoppmerksom type så jeg skal innrømme jeg hadde litt problemer med å komme gjennom (og huske) alt pensum, men til og med jeg med min diagnose klarte det 😊 Som AB over skriver, "alle" kan fullføre om de vil 😊 Anonymkode: 52113...c71
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det trengs ikke talent for å studere juss. Master i juss er ikke vanskelig. En hvilken som helst ape klarer å fullføre om de vil. Å få gode karakterer er noe annet. Der handler det om gode arbeidsrutiner, ikke talent. Man må ikke blande høye opptakskrav med studiets vanskelighetsgrad. Det er ingen sammenheng. Opptakskravene sier bare noe om hvor populært et studium er i fohold til antall plasser. Ikke hvor vanskelig studiet i seg selv er. At hun får gode karakterer på Vgs kan tyde på at hun at har god arbeidsmoral. Det vil hjelpe henne til å få gode karkaterer på jussen. Ikke talent, det er ikke nødvendig. Juss er bare et yrke. Som ingeniør eller sykepleie. Man trenger ikke talent for å utføre et yrke godt. Det holder med god arbeidsmoral. Anonymkode: 6e254...c12 Alt denne brukeren sa !! Anonymkode: 4828d...9bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det trengs ikke talent for å studere juss. Master i juss er ikke vanskelig. En hvilken som helst ape klarer å fullføre om de vil. Å få gode karakterer er noe annet. Der handler det om gode arbeidsrutiner, ikke talent. Man må ikke blande høye opptakskrav med studiets vanskelighetsgrad. Det er ingen sammenheng. Opptakskravene sier bare noe om hvor populært et studium er i fohold til antall plasser. Ikke hvor vanskelig studiet i seg selv er. At hun får gode karakterer på Vgs kan tyde på at hun at har god arbeidsmoral. Det vil hjelpe henne til å få gode karkaterer på jussen. Ikke talent, det er ikke nødvendig. Juss er bare et yrke. Som ingeniør eller sykepleie. Man trenger ikke talent for å utføre et yrke godt. Det holder med god arbeidsmoral. Anonymkode: 6e254...c12 Enig. 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, definitivt. Og juss er enkelt når man knekker koden/skjønner metoden. Jeg har ADHD uoppmerksom type så jeg skal innrømme jeg hadde litt problemer med å komme gjennom (og huske) alt pensum, men til og med jeg med min diagnose klarte det 😊 Som AB over skriver, "alle" kan fullføre om de vil 😊 Anonymkode: 52113...c71 Fullførte med ADHD jeg også. Fikk riktignok elendige karakterer og om jeg skulle tatt livet mitt på nytt ville jeg aldri startet på jussen, for det var ikke en gøy studieperiode og det var helt feil studium for min del. Men fikk først ADHD-diagnosen etter studiet og skjønte først da hvorfor jeg slet sånn og aldri klarte å skjerpe meg. Anonymkode: b0067...0d9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Juss er ikke vanskelig. Det er ikke noe matematisk huskespill. Juss dreier seg om å i et halvt år sette seg inn i jusspårket, som krever litt insats men ikke mer enn å bare følge med, og så handler det stort sett bare om at man bruker tid på å lese pensum. Anonymkode: 9501f...8c3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Jeg er ikke enig i at «hvilken som helst ape klarer det» og det er gjerne lite tilfredsstillende å bare fullføre jussen med såvidt ståkarakterer. Det handler mye om interesse og engasjement og jeg tror ikke 5,3 fra VGS sier noe om hva hun kommer til å klare på jussen. Det er mer enn godt nok. Anonymkode: e62a3...f89 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #8 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Enig. Fullførte med ADHD jeg også. Fikk riktignok elendige karakterer og om jeg skulle tatt livet mitt på nytt ville jeg aldri startet på jussen, for det var ikke en gøy studieperiode og det var helt feil studium for min del. Men fikk først ADHD-diagnosen etter studiet og skjønte først da hvorfor jeg slet sånn og aldri klarte å skjerpe meg. Anonymkode: b0067...0d9 Samme her, fikk diagnosen lenge etter. Men hadde jeg vært medisinert hadde jeg klart det mye bedre, og hadde valgt det igjen. Elsker å være jurist, både med og uten medisin 😄 Men trist at noen av oss har slitt lenge uten å skjønne hvorfor ❤️ Anonymkode: 52113...c71
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #9 Skrevet 13. mai 2023 Hva vil det si å være akademisk talent? Flink til å skrive akademiske tekster? Anonymkode: 62dce...0b1
Gjest Refreng Skrevet 13. mai 2023 #10 Skrevet 13. mai 2023 Ja, dette er ikke uvanlig blant de som har gjort det bra i skolen fra ung alder av. De opplever ofte bli rost for å være flinke, noen ganger smarte. Resultat? De tror evnen til å prestere, er talent eller ikke talent. Å være smart eller ikke smart. Det betyr at de enten kan noe, eller de kan det ikke. Så når hun ser juss, så ser hun noe som hun enten har eller ikke har talent for. Men, å prestere og klare handler om innsats og vilje til å arbeide også når man sliter med å forstå og klare. Man trenger ikke være femmerelev for å ha driv og vilje til å jobbe for å forstå og klare noe Forskning viser også at de som blir rost for å være flinke og smarte, har dårligere beskyttelse mot depresjon enn de som blir rost for innsats. Noe som gir mening, for når du blir rost for å være flink og smart, så betyr det at når du mislykkes så er du dårlig og dum. Å mislykkes handler om hvem man er. Det handler ikke om innsats og hva man velger å gjøre. Førstnevnte handler om identitet. Sistnevnte handler om egenskaper man kan utvikle og bli bedre på, man er ikke "dømt" til å være dårlig og dum dersom det handler om innsats. Venninnen din har en usikkerhet der hun ikke føler seg bra nok. Hun tror at det at hun er femmerelev betyr at hun ikke har talent nok. Fordi hun tror prestasjon handler om talent. En sekserelev har talent, det er derfor den får seksere. En femmerelev er en mislykket person uten talent. For om en femmerelev hadde talent, hadde den hatt seksere. Arbeidsinnsats og bli bedre på noe eksisterer ikke i denne måten å tenke på. Alt handler om at man enten kan eller ikke kan. Skal sies at hun kanskje rasjonelt vet at øvelse og innsats har noe å si, men emosjonelt føler hun at hun enten er eller ikke er. At arbeidsinnsats kan aldri heve henne til seksernivå. For hun har ikke seksere nå, til tross for at hun legger inn innsats. Dette ble kanskje en dårlig forklaring tidlig på morningen. Spør om noe var uklart.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #11 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det trengs ikke talent for å studere juss. Master i juss er ikke vanskelig. En hvilken som helst ape klarer å fullføre om de vil. Å få gode karakterer er noe annet. Der handler det om gode arbeidsrutiner, ikke talent. Man må ikke blande høye opptakskrav med studiets vanskelighetsgrad. Det er ingen sammenheng. Opptakskravene sier bare noe om hvor populært et studium er i fohold til antall plasser. Ikke hvor vanskelig studiet i seg selv er. At hun får gode karakterer på Vgs kan tyde på at hun at har god arbeidsmoral. Det vil hjelpe henne til å få gode karkaterer på jussen. Ikke talent, det er ikke nødvendig. Juss er bare et yrke. Som ingeniør eller sykepleie. Man trenger ikke talent for å utføre et yrke godt. Det holder med god arbeidsmoral. Anonymkode: 6e254...c12 Tja, mannen min går et studie med veldig komplisert matte samt programmering. Folk jobber knallhardt men stryker, fordi det er veldig vanskelig innhold. Så en sannhet med modifikasjoner Anonymkode: a68c2...cf1 1
densatt Skrevet 13. mai 2023 #12 Skrevet 13. mai 2023 Jeg syns heller ikke jus er vanskelig. Da mener jeg om du har fullført studie på vgd skole, så er du drillet nok. Studie på vdg skole syns jeg er tyngre og mer traurig for jeg var ikke så motivert. Jus var noe jeg ville. Og jeg følte jeg endelig i gang med utdannelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå