AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #1 Skrevet 12. mai 2023 Jobbet på 50% faststilling siden 2021. Nå arbeidsgiveren sa at de vil at jeg starter jobbe 100%. Spurte om jeg vil få ny arbeidsavtale som inneholder at fra den. X.mai jobber jeg fulltid. De sa at det vil de ikke gjøre od at det ikke er nødvendig å signere en ny avtale på 100%. Hører rart ut og er derfor er jeg ikke overbevist at dette er riktig - det er jo stor forskjell i avtale synes jeg om man jobber på 50% eller 100%. Hvem har rett her? Finnes det arbeidsmiljøloven some sier noe om ny avtale må signeres dersom stillingsprosent går opp permanent? Gjerne del op linker til nettsider - har googlet om dette og jeg trom at ny arbeidsavtale må skrives når % går opp.. Anonymkode: fb10b...87f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #2 Skrevet 12. mai 2023 Ville trodd du fikk en ny arbeidskontrakt..? Anonymkode: 47a4b...1e1
Mopsi Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 Ved endring av stillingsprosent, så skal man signere et endringsskjema eller få ny arbeidsavtale. Om det er midlertidig, så skal det også fremstå i endringsskjemaet. Det fungerer i hvert fall slik hos oss 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ville trodd du fikk en ny arbeidskontrakt..? Anonymkode: 47a4b...1e1 nei, dessverre. de sier at jeg ikke trenger å signere et ny avtale hvis bare stillingsprosent går opp. Men, dette høres ikke riktig til meg... Anonymkode: fb10b...87f
Gjest Gazoline Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 Jeg mener du har rett på ny kontrakt siden det i praksis er en 50% ansettelse.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Snakk med tillitsvalgt. Hn vet eller vil finne ut av det for deg. Hvis du ikke har noen tillitsvalgt, meld deg inn i en fagforening. Anonymkode: e49ae...955 1
BMF Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Så de skal kreve at du jobber 100% så lenge de trenger det, og når det ikke er behov for deg, så har du bare krav på 50% stilling? Det er det de sier. De må melde inn til AA registeret at du jobber 100%. De har også noe å si i fht din pensjon senere. si nei takk, så lenge du ikke har ny/endrer kontrakt på det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 4 minutter siden, Gazoline said: Jeg mener du har rett på ny kontrakt siden det i praksis er en 50% ansettelse. Jeg tror også at har rett på dette. Både min 50% posisjon og nå foreslått 100% er fast stilling. De sier at eneste som skiftes er at nå skal jeg jobbe 37.5t/u, og dersom andre vilkår ikke skifter, ny avtale er ikke nødvendig Anonymkode: fb10b...87f
Gjest Gazoline Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror også at har rett på dette. Både min 50% posisjon og nå foreslått 100% er fast stilling. De sier at eneste som skiftes er at nå skal jeg jobbe 37.5t/u, og dersom andre vilkår ikke skifter, ny avtale er ikke nødvendig Anonymkode: fb10b...87f Det kommer kanskje ikke til å bety så mye så lenge alt går bra, men du har rett på skriftlig avtale ifølge Arbeidsmiljøloven. Det er din sikkerhet i tilfelle du blir syk/ufør/permittert eller bedriften går konkurs. Plutselig er det ikke arbeidsgiver du forholder deg til men Nav. De kan si hva de vil, det betyr ikke at det er riktig 😉
Akryl Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jobbet på 50% faststilling siden 2021. Nå arbeidsgiveren sa at de vil at jeg starter jobbe 100%. Spurte om jeg vil få ny arbeidsavtale som inneholder at fra den. X.mai jobber jeg fulltid. De sa at det vil de ikke gjøre od at det ikke er nødvendig å signere en ny avtale på 100%. Hører rart ut og er derfor er jeg ikke overbevist at dette er riktig - det er jo stor forskjell i avtale synes jeg om man jobber på 50% eller 100%. Hvem har rett her? Finnes det arbeidsmiljøloven some sier noe om ny avtale må signeres dersom stillingsprosent går opp permanent? Gjerne del op linker til nettsider - har googlet om dette og jeg trom at ny arbeidsavtale må skrives når % går opp.. Anonymkode: fb10b...87f Dette betyr at når de plutselig ikke har behov for 100 prosent, så vil de be deg jobbe 50 prosent. Du vil da ha ingen rettigheter. 1
Andro Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 Arbeidsavtale er obligatorisk etter Arbeidsmiljølovens § 14 - 6. Det er obligatorisk å avtale arbeidets ukentlige omfang etter pragrafens bokstav j: j. lengde og plassering av den daglige og ukentlige arbeidstid. Dersom arbeidet skal utføres periodevis, skal arbeidsavtalen fastsette eller gi grunnlag for å beregne når arbeidet skal utføres. k. lengde av pauser, l. avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd, Du kan varsle Arbeidstilsynet dersom arbeidsgiver er unnvikende, men jeg ville heller tatt det med tillitsvalgt først. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 5 minutter siden, Akryl said: Dette betyr at når de plutselig ikke har behov for 100 prosent, så vil de be deg jobbe 50 prosent. Du vil da ha ingen rettigheter. så alle så vidt er enig i at ny kontrakt må signeres. Litt skuffende at HR-person som har jobbet i selskapet i over 10 år ikke kjenner arbeidsloven, eller kanskje vet at de bryter loven. Lurer på hvor mange folke ble sagt samme ting, men de visste ikke at dette ikke var helt lovlig.. Anonymkode: fb10b...87f
Akryl Skrevet 12. mai 2023 #13 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): så alle så vidt er enig i at ny kontrakt må signeres. Litt skuffende at HR-person som har jobbet i selskapet i over 10 år ikke kjenner arbeidsloven, eller kanskje vet at de bryter loven. Lurer på hvor mange folke ble sagt samme ting, men de visste ikke at dette ikke var helt lovlig.. Anonymkode: fb10b...87f Du bør konsultere med jurist og legge frem dokumentasjon overfor hr
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #14 Skrevet 12. mai 2023 Selvfølgelig skal du ha ny kontrakt. Dersom de bestemmer seg for at de ikke har bruk for deg likevel, så kan de bare sette deg ned på 50% igjen, dersom kontrakten din ikke tilsier noe annet. I tillegg kan det bli krøll dersom du blir langttidssykemeldt, og bare har 50% på kontrakten. Anonymkode: c48ff...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå