Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

og der har du jo et ypperlig eksempel på hvorfor åpenheten til syvende og sist ikke handler om deg og din private inntekt, men om innsyn i større forhold, som i dette tilfelle lønnsnivået i et yrke. Eller det kan være en bransje. Eller lederlønninger. 

Anonymkode: 8e602...6d5

Det er ikke lønna som står i skattelistene, men den totale inntekten. Det er mye uvitenhet rundt dette. Jeg ser stadig her på kg at folk sier de vil sjekke skattelisten for å finne ut om kollegaen har høyere lønn. Det finner de ikke i skattelisten. 

Anonymkode: 4a151...99d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke lønna som står i skattelistene, men den totale inntekten. Det er mye uvitenhet rundt dette. Jeg ser stadig her på kg at folk sier de vil sjekke skattelisten for å finne ut om kollegaen har høyere lønn. Det finner de ikke i skattelisten. 

Det vet jeg. 

Skrevet (endret)
Eva-Lena skrev (På 13.5.2023 den 20.22):

Jeg og datteren min søkte opp hverandre, men ingen av oss fikk varsel om det. Etter det hørte vi med en annen person om vi kunne søke opp han og motsatt. Vi fikk ingen varsler da heller.

Hvor skal de varslene evt komme?

Det sendes ikke ut varsler. Du må selv sjekke om det er noen som har søkt på deg.

Det bare kommer opp navnet på den som søkte på siden din. Oppe i menylinjen på Skatteetaten ser du dette: 

Skjermbilde.JPG

Når du klikker på den, kommer dette opp på neste side. Om noen har søkt på deg, ser du navnet på vedkommende her. Evt en liste over personer som har søkt på deg... 😛 

Skjermbilde2.JPG

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om man er en så stor taper at man må snoke i andre sitt privatliv, så tør man ikke engang stå for det.

Anonymkode: 1035d...ae2

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Million said:

Det sendes ikke ut varsler. Du må selv sjekke om det er noen som har søkt på deg.

Det bare kommer opp navnet på den som søkte på siden din. Oppe i menylinjen på Skatteetaten ser du dette: 

Skjermbilde.JPG

Når du klikker på den, kommer dette opp på neste side. Om noen har søkt på deg, ser du navnet på vedkommende her. Evt en liste over personer som har søkt på deg... 😛 

Skjermbilde2.JPG

Foreløpig ingen som har snoket på meg, men blir spennende å se om noen gjør det nå som mange trodde søket skulle bli anonymt igjen. Jeg vet at jeg ble snoket på da det var anonymt, for det var noen som ikke klarte la være komme med syrlige kommentarer da de feilaktig trodde jeg hadde høyere lønn enn dem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

og der har du jo et ypperlig eksempel på hvorfor åpenheten til syvende og sist ikke handler om deg og din private inntekt, men om innsyn i større forhold, som i dette tilfelle lønnsnivået i et yrke. Eller det kan være en bransje. Eller lederlønninger. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det vet jeg. 

Da er det jo rart at du skrev noe annet i forrige innlegg.

Anonymkode: 6ffba...a6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det jo rart at du skrev noe annet i forrige innlegg.

jeg gidder ikke være med deg på dette flisespikkeriet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2023 den 23.43):

Vel, nå er det jo nettopp sånn at det ikke lenger er mulig å søke i skattelistene anonymt. 

Så per din egen definisjon er det vel du som tar "feil" her 🙂

Har ikke nevnt noe om anonyme søk. Her drar du inn ting jeg ikke har påstått noe om.

Anonymkode: 15607...79f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2023 den 0.25):

Hvorfor det? Var jo du som skrev at regjeringen neppe gjør feil

Anonymkode: a6584...dba

Nettopp.

Anonymkode: 15607...79f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 14.19):

Eh, jo. At du ikke forstår det, betyr ikke at det ikke er en kjent og kompleks problemstilling.

Folk flest ser ikke den store sammenhengen dessverre, de ser bare seg og sitt og vil fortsette å være lukket og sær. 

Anonymkode: 1e724...222

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2023 den 0.23):

Huff, jeg føler virkelig med deg! Heldigvis står jeg ikke helt på toppen, for de tre øverste her i kommunen får jo inntekten sin spredd på forsiden av lokalavisen og de lager en artikkel ut av hvor mye mer/mindre de tjente og har i formue i fjor sammenliknet med i år osv. 

Er du egentlig flau over at du tjener mye? SKjønner ikke helt det der jeg..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er du egentlig flau over at du tjener mye? SKjønner ikke helt det der jeg..

Ikke meg du siterer, men jeg presterte altså å få en artikkel om meg i lokalavisa, fordi jeg var på topp tre i inntekt for kvinner i min kommune. Jeg syntes det var ubehagelig fordi jeg er en privat person. Artikkelen førte med seg kommentarer fra folk jeg møtte, noe jeg syntes var ekstremt ubehagelig.

Og så er det faktisk ikke gitt at man tjener så innmari mye, selv om man kommer i avisa. Det holder å bo i en kommune hvor resten tjener forholdsvis lite...

Anonymkode: 86df9...1a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer, men jeg presterte altså å få en artikkel om meg i lokalavisa, fordi jeg var på topp tre i inntekt for kvinner i min kommune. Jeg syntes det var ubehagelig fordi jeg er en privat person. Artikkelen førte med seg kommentarer fra folk jeg møtte, noe jeg syntes var ekstremt ubehagelig.

Og så er det faktisk ikke gitt at man tjener så innmari mye, selv om man kommer i avisa. Det holder å bo i en kommune hvor resten tjener forholdsvis lite...

Anonymkode: 86df9...1a1

For ikke å snakke om kommentarene og spørsmålene som kommer når man har lav inntekt og høy formue... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...