Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe feil og riktig her. Selvom jeg og andre ikke deler din personlige mening, betyr ikke det at det er feil.

Norge er vel det eneste landet som har hatt åpne skattelister. Helt meningsløst og en ukultur mener jeg. Opprettelsen av denne tråden er vel et godt eksempel på det.

Anonymkode: 6ffba...a6b

Det er feil pga at påstanden til den jeg siterer stemmer ikke.

Anonymkode: 15607...79f

AnonymBruker
Skrevet

Det er feil pga at påstanden til den jeg siterer stemmer ikke.

Du mener at den enkeltes forhold til Skatteetaten er en offentlig sak?

AnonymBruker
Skrevet

Det vemmeligste er når alle Norges aviser skriver side opp og ned om hva folk tjener og skatter. Henger ut de rikeste ut for å ha funnet ut smutthullene for å slippe mest mulig skatt.. Liste over hva Norges A-B og C kjendiser tjener og jeg har til og med kommet over en artikkel der en kjendis ble hengt ut for at ‘«Tenk til tross for at han er så kjent…så tjener han ikke mer enn…» Det tok helt av enkelte år.. 

Media kan jo fortsatt snoke og de gjør det jo fortsatt, men er vel bare mer forsiktige pga det økte fokuset på personvern. Tenker ihvertfall det er en grunn til at det ikke blir gjort i større omfang. 

Dere som får inntekt og skatt brettet ut i avisene…Har dere ikke mulighet til å reservere dere? Ville trodd det..Ingen logikk at det skal være ok at avisene henger ut de rikeste på den måten.

Anonymkode: b8409...7d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det vemmeligste er når alle Norges aviser skriver side opp og ned om hva folk tjener og skatter. Henger ut de rikeste ut for å ha funnet ut smutthullene for å slippe mest mulig skatt.. Liste over hva Norges A-B og C kjendiser tjener og jeg har til og med kommet over en artikkel der en kjendis ble hengt ut for at ‘«Tenk til tross for at han er så kjent…så tjener han ikke mer enn…» Det tok helt av enkelte år.. 

Media kan jo fortsatt snoke og de gjør det jo fortsatt, men er vel bare mer forsiktige pga det økte fokuset på personvern. Tenker ihvertfall det er en grunn til at det ikke blir gjort i større omfang. 

Dere som får inntekt og skatt brettet ut i avisene…Har dere ikke mulighet til å reservere dere? Ville trodd det..Ingen logikk at det skal være ok at avisene henger ut de rikeste på den måten.

Dessverre er det ikke mulig å reservere seg fordi de mener de har en rett til å gjøre det. Jeg har kontaktet lokalavisen her og fikk beskjed om at det må jeg bare finne meg i.

Og bare for å forklare (til de i tråden som mener det er helt i orden at noen av oss må akseptere dette). Jeg er enslig, bor i en kommune med mindre enn 1900 innbyggere. Mange er naturligvis pensjonister, noen barn/ungdom og det er relativt høy arbeidsledighet/uføre. 
Dette er på ingen måte en rik kommune, så det er ikke sånn at jeg tjener "millioner". 

Hvert år blir det altså trykket en "Topp 20" i lokalavisen der jeg står høyt oppe. 2 ganger har jeg fått slengbemerkninger om inntekten min fra fagfolk. 1 gang skulle rørlegger være morsom å bemerke at "han kunne vel skrive regning med gaffel her, siden jeg tjente så bra", og den andre gangen var det et malerfirma jeg skulle få et tilbud fra om å male huset, som sa noe av det samme.
I tillegg til dette har det også vært noen slengbemerkninger i sosiale sammenhenger i bygda.

Er det liksom nødvendig? Nei, er min mening.

Jeg kjenner også til andre (et annet sted i landet), som rett og slett tilbakeførte aksjene i firmaet til seg selv fordi det var direkte ubehagelig for de unge voksne barna deres, når det ble trykket i lokalavisen og de sto oppført med store formuer (som var aksjer i familiens bedrift), og dermed ansett som snobbete rikinger. 

Et rett og slett håpløst system enn så lenge folk er drevet av jantelov og misunnelse tydeligvis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å gå inn på listene å søke nå også, er vel bare rett å rimelig at den du snoker på kan se at du er nyskjerrig på hva hn tjener om hn vil?

Eller er du så flau over nysgjerrigheten/misunnelsen din at du ikke tør å stå for den?

Anonymkode: 7d177...e60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du mener at den enkeltes forhold til Skatteetaten er en offentlig sak?

Jada. Ser ikke problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jada. Ser ikke problemet.

Og du har selvfølgelig rett til å mene det. Men det gjør det ikke feil (som var det jeg kommenterte på) at andre er uenige med deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og du har selvfølgelig rett til å mene det. Men det gjør det ikke feil (som var det jeg kommenterte på) at andre er uenige med deg.

Iom at Staten og regjeringen tillater dette, er det neppe feil.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja for regjeringen gjør jo alt rett...

Anonymkode: a6584...dba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja for regjeringen gjør jo alt rett...

Tullete svar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vel, nå er det jo nettopp sånn at det ikke lenger er mulig å søke i skattelistene anonymt. 

Så per din egen definisjon er det vel du som tar "feil" her 🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Endelig har det kommet noe godt ut av GDPR. Hittil har det stort sett bare bidratt til å ødelegge internett med alle spørsmål om personvern. Men vi får håpe denne særnorske ordningen med offentlige anonyme søk er gravlagt for godt. 

Anonymkode: 4a151...99d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også en av de som har fått navnet mitt i lokalavisa fordi jeg er så "rik". Synes det er rart at mitt privatliv har mindre verdi enn naboens, bare fordi jeg tjener mer. Har nå flyttet til en kommune med høyere snittinntekt og får privatlivet mitt tilbake.

Jeg hadde faktisk foretrukket anonym søking i skattelistene, enn offentlig uthenging i lokalavisen. Jeg tror jeg er ganske uinteressant for folk flest, men idet jeg blir en nyhetssak, så merker jo folk seg navnet mitt...

Anonymkode: 86df9...1a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er også en av de som har fått navnet mitt i lokalavisa fordi jeg er så "rik". Synes det er rart at mitt privatliv har mindre verdi enn naboens, bare fordi jeg tjener mer. Har nå flyttet til en kommune med høyere snittinntekt og får privatlivet mitt tilbake.

Jeg hadde faktisk foretrukket anonym søking i skattelistene, enn offentlig uthenging i lokalavisen. Jeg tror jeg er ganske uinteressant for folk flest, men idet jeg blir en nyhetssak, så merker jo folk seg navnet mitt...

Huff, jeg føler virkelig med deg! Heldigvis står jeg ikke helt på toppen, for de tre øverste her i kommunen får jo inntekten sin spredd på forsiden av lokalavisen og de lager en artikkel ut av hvor mye mer/mindre de tjente og har i formue i fjor sammenliknet med i år osv. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Tullete svar.

Hvorfor det? Var jo du som skrev at regjeringen neppe gjør feil

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huff, jeg føler virkelig med deg! Heldigvis står jeg ikke helt på toppen, for de tre øverste her i kommunen får jo inntekten sin spredd på forsiden av lokalavisen og de lager en artikkel ut av hvor mye mer/mindre de tjente og har i formue i fjor sammenliknet med i år osv. 

Det er ikke kult, faktisk. Vi har ganske fint hus, men ellers lever jeg nøkternt. Har 11 år gammel bil, kler meg ikke spesielt fjongt, deltar på dugnader og lever som folk flest. Og så plutselig kommer folk bort til meg i butikken og sier "jeg ante ikke at du tjente så mye? Er det SÅ mye penger i (yrket mitt)? 

Jeg flyttet ikke på grunn av dette, men jeg skal innrømme at det er en av fordelene ved å flytte til en plass med høyere snittinntekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Eller er du så flau over nysgjerrigheten/misunnelsen din at du ikke tør å stå for den?

Det er jo nettopp det denne tråden handler om. Snoking er en uting, så man vil ikke at dette skal avsløres. Man har rimelig dårlige sosiale antenner dersom man snoker åpentlyst slik at vedkommende kan se det.

Det er jo det samme som skjer på Facebook og i sosiale medier. ‘Alle snoker på alle’ vel viten om at ingen kan se det. Det hadde jo neppe blitt gjort om vi kunne sett hvem som var inne på sidene våre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke kult, faktisk. Vi har ganske fint hus, men ellers lever jeg nøkternt. Har 11 år gammel bil, kler meg ikke spesielt fjongt, deltar på dugnader og lever som folk flest. Og så plutselig kommer folk bort til meg i butikken og sier "jeg ante ikke at du tjente så mye? Er det SÅ mye penger i (yrket mitt)? 

Jeg flyttet ikke på grunn av dette, men jeg skal innrømme at det er en av fordelene ved å flytte til en plass med høyere snittinntekt. 

og der har du jo et ypperlig eksempel på hvorfor åpenheten til syvende og sist ikke handler om deg og din private inntekt, men om innsyn i større forhold, som i dette tilfelle lønnsnivået i et yrke. Eller det kan være en bransje. Eller lederlønninger. 

Anonymkode: 8e602...6d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

og der har du jo et ypperlig eksempel på hvorfor åpenheten til syvende og sist ikke handler om deg og din private inntekt, men om innsyn i større forhold, som i dette tilfelle lønnsnivået i et yrke. Eller det kan være en bransje. Eller lederlønninger. 

Anonymkode: 8e602...6d5

Vel, jeg tjener ikke urovekkende mye, bare så det er sagt. Ikke har jeg så veldig spesielt yrke heller. Men folk som kommenterer slike ting i kassakøen på Kiwi har kanskje ikke all verdens intelligens i utgangspunktet, så derfor vet de ikke slike ting. Derfor hadde jeg foretrukket anonyme søk, for jeg er såpass kjedelig at disse menneskene aldri hadde kommet på å søke meg opp i skattelistene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja jeg skjønner deg veldig godt. Opplever noe av det samme (ref mitt tidligere innlegg) her hvor jeg bor i en liten kommune.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...