Gå til innhold

Jeg klarer ikke puste med nesa om natta. Det tørker ut munden og svelg og jeg får store sår. Hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så vondt. Jeg klarer ikke puste med nesen om natta (den blir tett , og man kan ikke ta nesespray dor lenge). Det gjør at jeg puster med munden . Det tørker ut slimhinner og svelg. Jeg er alltid hes. Nå har jeg store sår og illrød hud i halsen etter slimhinnene tørket i natt i drøvel svelg region. 
dette er så vond 

finnes det sårsalve til svelg ? Noe annet jet kan ta mot tørre slimhinner og hals ? 

jeg venter på time til tilpassing av søvnapné utstyr. Men fikk ikke time til det før oktober … 

Anonymkode: 9c52e...17b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, oktober?? Jeg hadde i alle fall brukt nesespray ut helga, så kontaktet lege til uka, for noen tiltak må de jo gjøre frem til oktober om du er så sår.

Anonymkode: 8a6fa...e7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen om nesespray med kortison. 

Jeg ble også tett i nesa hver natt (etter at jeg begynte med c-pap-maske) men etter noen dager/et par uker så sluttet jeg å være tett i nesa og fikk puste godt i maska.

Kanskje det kan hjelpe på med tett nese? 

Anonymkode: 05360...032

AnonymBruker
Skrevet

Munnteip? 

Anonymkode: 3a946...5f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Munnteip? 

Anonymkode: 3a946...5f2

Hvordan hjelper det å teipe igjen munnen om hun ikke får puste gjennom nesa?

Anonymkode: 8a6fa...e7d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det var tannlegen som tipset meg om å ta D-vitamintilskudd fordi jeg var fryktelig tørr i munnen og ille plaga med tannstein. 

Da jeg om sider greide å kreke D-vitaminnivået over 100, ble det slutt på å være tørr i munnen. Etter et halvt år med store doser D-vitamintilskudd, kunne jeg til og med puste gjennom nesen igjen. Det ble rett og slett et annet liv. 

Anonymkode: d91eb...c0b

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du brukt nesespray over lengre tid så er det kanskje på tide å slutte.

Anonymkode: a71a1...2f2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allergi og hvis jeg ikke bruker Dymista nesespray (med kortison) så puster jeg med munnen om natta og får kløende utslett i ganen. 

Anonymkode: 53aa2...3a0

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var tannlegen som tipset meg om å ta D-vitamintilskudd fordi jeg var fryktelig tørr i munnen og ille plaga med tannstein. 

Da jeg om sider greide å kreke D-vitaminnivået over 100, ble det slutt på å være tørr i munnen. Etter et halvt år med store doser D-vitamintilskudd, kunne jeg til og med puste gjennom nesen igjen. Det ble rett og slett et annet liv. 

Jeg har samme opplevelse etter jeg begynte å ta vitaminene K2 og D2 samtidig! 

Ellers anbefaler jeg også yogahorn (husker ikke hva de egentlig kalles), men å bruke det morgen og kveld med saltvann hjelper enormt for å opprettholde sunne slimhinner i nesa og skylle ut alt. 

Anonymkode: 70de9...dce

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har så vondt. Jeg klarer ikke puste med nesen om natta (den blir tett , og man kan ikke ta nesespray dor lenge). Det gjør at jeg puster med munden . Det tørker ut slimhinner og svelg. Jeg er alltid hes. Nå har jeg store sår og illrød hud i halsen etter slimhinnene tørket i natt i drøvel svelg region. 
dette er så vond 

finnes det sårsalve til svelg ? Noe annet jet kan ta mot tørre slimhinner og hals ? 

jeg venter på time til tilpassing av søvnapné utstyr. Men fikk ikke time til det før oktober … 

Prøvd kortison nesespray ex Nasonex fra apoteket siden du sliter så veldig. Det ødelegger ikke slimhinnene i nesa som vanlig nesespray gjør. Kan hende du må få gjort noe med den nesetettheten for å bli kvitt problemet i halsen. Eller så er jo gurgling med saltvann lindrende for slimhinnen og kanskje  prøv neseskylling med saltvann. 

Anonymkode: 17cbd...524

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

D-vitamin er så bra for så mye. Jeg merker det også i føttene og leddene om jeg ikke har tatt D-vitamin på en stund. 

Jeg visste ikke at det kunne hjelpe på munntørrhet også. :) 

Noen nevnte Dymista. Det er det jeg har fått resept på fra legen. Det har hatt 100% effekt på tett nese om natta. 
Dymista kan kjøpes uten resept, men da er den dyrere. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle nesesprayer kan bare brukes i en kort periode, det finnes mange forskjellige, gå på apoteket og be om hjelp.

Anonymkode: 07bf0...9be

Skrevet

På apoteket selger de tabletter mot munntørrhet som man kan bruke på natta. De hjelper mye😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Øv deg på å puste gjennom nesen. Det utvider passasjen etter hvert. Prøv å gå en litt anstrengende tur med lukket munn for eksempel. Munnteiping om natta kan også fungere bra. Tar gjerne noen netter å venne seg til det, men etter hvert sover du lenger og lenger med teipen på, og til slutt puster du automatisk gjennom nesa uten teip.

Anonymkode: 3e16f...d9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Snakk med legen om nesespray med kortison. 

Jeg ble også tett i nesa hver natt (etter at jeg begynte med c-pap-maske) men etter noen dager/et par uker så sluttet jeg å være tett i nesa og fikk puste godt i maska.

Kanskje det kan hjelpe på med tett nese? 

Tusen takk! Dette må jeg skjekke ut. Kan ikke ha det sånn mer

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har du brukt nesespray over lengre tid så er det kanskje på tide å slutte.

Anonymkode: a71a1...2f2

Jeg har aldri vært nesepray avhengig . Det jeg sier er at nesespray ikke er løsningen fordi man hadde blitt avhengig . Så kan ikke ta det, selvom jeg blir tett

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

takk for svar. Jeg må uten tvil få meg time og spørre om kortison til nesa. I dag våknet jeg med så ille slimhinner at det sprakk opp å blødde 😭 det er sååå vondt. 

jeg var på søvnapne utredning og sov med en maskin som registrerte pustestopp. Jeg tror det var 10 stopp, ikke nok til å kalle det behandlingskrevende. Men siden jeg plages skulle jeg likevel få maskin og maske, men må da vente til oktober. Har ringt øre nese hals og fortalt at jeg har kjempevondt og sliter, men fikk surt svar om jeg ønsket at jeg skulle gå foran de som er alvorlig syk og kreft  og at jeg som frisk måtte vente. 

jeg er glad jeg ikke hat kreft, men dette er kjempeslitsomt likevel. Er utslitt fordi søvnen er dårlig. Har hjerne tåke. Slimhinnene kjempetørrre 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du hatt det sånn?

Du burde virkelig snakke med legen din og det burde du kanksje gjort på et tidligere tidspunkt. Hvis du er tett i nesa hver natt og ikke får sove uten å puste med åpen munn så du får sår så har det pågått lengre enn en uke eller to.

Håper du får time kjapt hos legen din. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Øv deg på å puste gjennom nesen. Det utvider passasjen etter hvert. Prøv å gå en litt anstrengende tur med lukket munn for eksempel. Munnteiping om natta kan også fungere bra. Tar gjerne noen netter å venne seg til det, men etter hvert sover du lenger og lenger med teipen på, og til slutt puster du automatisk gjennom nesa uten teip.

Anonymkode: 3e16f...d9b

Tror du folk er tett i nesen fordi de har vent seg av med å puste gjennom nesen? Er man tett så kan man ikke trene på å bli mindre tett, med mindre du mener kronisk nesetetthet er psykisk?

TS, jeg forstår at du sliter! Jeg er ikke så plaget at jeg tørker fullstendig ut i svelget og blir sår, men jeg er så plaget med tett nese at jeg føler meg tungpustet både dag og natt. Jeg har vært to ganger hos ØNH-lege men det eneste han fant ut som var galt var at jeg har tørre neseslimhinner, og han sa jeg overhodet ikke burde bruke saltvannsspray. Han anbefalte oljespray for å smøre slimhinnene og kortisonspray for å lette tettheten. Ingen av delene hjalp meg, og jeg må ærlig innrømme at tanken på å spraye meg daglig med kortisonspray når det står i pakningsvedlegget at man kan få hull i neseskilleveggen og/eller få store neseblødninger ved lang tids bruk, gjorde meg skeptisk.

ingenting hjelper for meg, verken saltvann, kortison, olje eller allergispray. Hvis jeg en sjelden gang prøver type Otrivin e.l. vanlig nesespray så funker det bare litt i ei kort stund og så er jeg like tett igjen. Jeg blir sprø og aner ikke hva jeg skal gjøre.
Interessant det en annen sier over her om D-vitamin, for jeg har hatt mangel på D-vitamin i mange år. Kanskje jeg burde trappe opp tilskuddet og se om det hjelper?

Anonymkode: 7a85c...421

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor lenge har du hatt det sånn?

Du burde virkelig snakke med legen din og det burde du kanksje gjort på et tidligere tidspunkt. Hvis du er tett i nesa hver natt og ikke får sove uten å puste med åpen munn så du får sår så har det pågått lengre enn en uke eller to.

Håper du får time kjapt hos legen din. 

jeg var i kontakt med legekontoret allerede i november. Fikk henvisning til øre nese hals fikk søvnregistrering i februar . I april fikk jeg svartime og undersøkelse med scoop i hals og nese. Ikke tegn til kreft og alvorlig sykdom. Jeg er alltid hes uten at de hadde forkorting på det. Jeg kunne få søvnapné utstyr siden jeg er så plaget, og jeg ble glad, men skuffelsen ble da stor når jeg fikk estimert time i oktober . Det blir en lang sommer og høst. Det som er ekstra kjipt er utmattelsen og hjernetåken jeg opplever også. Føler meg en skygge av meg selv .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...