Gjest Gazoline Skrevet 12. mai 2023 #1 Skrevet 12. mai 2023 (endret) Jeg har bodd i snart 10 år i borettslaget og hatt oppstillingsplass på samme sted. Jeg «fikk» plassen av han jeg kjøpte av. I vinter fikk jeg ny nabo som spurte om å få plassen for « det hadde passet så fint å parkere bobilen der.» Jeg sa nei. Han har nå gått til styret og fått godkjenning av styreleder å parkere bobil på sommerhalvåret, så lenge det ikke er i veien for fri ferdsel. Det er kun mulig om han overtar min plass. Jeg sier fortsatt nei, jeg bruker plassen. Bobilen er for stor til å parkere noe annet sted på eiendommen, han må ha min plass. Jeg syntes ikke det høres greit ut å parker noe så stort mellom huset og garasjen. Er det meg som er usaklig her? Min bil kan jo kanskje få plass bak bobilen, og det er ingen andre ledige plasser i borettslaget som jeg vet om. PS. Som dere kanskje forstår så liker ikke jeg forandring. Jeg har ikke sovet i natt og er litt engstelig for å komme hjem i kveld. Endret 15. mai 2023 av Gazoline
Gjest Albbas Skrevet 12. mai 2023 #2 Skrevet 12. mai 2023 Hvis parkering blir vanskeligere for deg syns jeg ikke du er urimelig nei. Hos oss er det forbud mot parkering av bobiler, ved søknad får man kun tillatelse for et par dager. Grei regel, for de ulovlig parkerte bobilene har skapt trøbbel mer enn én gang. 😅
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 Er det du som eier den parkeringsplassen? Hører akkurat den til din leilighet? Skjønner irritasjonen veldig godt, men tenker at om du skal komme noen vei så må det være fordi du har noe håndfast å slå i bordet med. Kan jo skjønne naboen også om det er een eneste plassen som har plass til bobil. Samtidig så burde hen kanskje kjøpt en leilighet med parkeringsplass til sin bobil, om den er en viktig del av livsstilen hens… Man kan jo ikke først kjøpe, og SÅ undersøke om fasilitetene du trenger er der? Men igjen, spøra om du kommer noen vei uten å ha noe typ skriftlige regler på din side🙄 Anonymkode: e3fef...619 3 1
Blåttvann Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 Er parkeringsplassen din, som i at den fulgte med leiligheten og du kanskje beyaler leie for den? Eller fikk du den av forrige eier bare ved at du tok over hans plass fordi det passet for alle at du parkerer der også? Hvis du betaler for den så er den din. Men kan du parkere andre steder uten problemer? F.eks. i gaten? Eller er det slik at hvis du mister parkeringsplassen din så må du parkere langt unna? Hvis det at han får plassen ikke går nevneverdig ut over deg så synes jeg du er veldig vrang. Men hvis det får store ulemper for deg, ikke bare at du må godta en forandring, så synes jeg du skal beholde den med god samvittighet. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 Om det ikke er faste plasser som hører til leilighetene har du jo ikke mye å komme med. Anonymkode: c1675...347 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Gazoline skrev (8 minutter siden): Jeg har bodd i snart 10 år i borettslaget og hatt oppstillingsplass på samme sted. Jeg «fikk» plassen av han jeg kjøpte av. I vinter fikk jeg ny nabo som spurte om å få plassen for « det hadde passet så fint å parkere bobilen der.» Jeg sa nei. Han har nå gått til styret og fått godkjenning av styreleder å parkere bobil på sommerhalvåret, så lenge det ikke er i veien for fri ferdsel. Det er kun mulig om han overtar min plass. Jeg sier fortsatt nei, jeg bruker plassen. Bobilen er for stor til å parkere noe annet sted på eiendommen, han må ha min plass. Jeg syntes ikke det høres greit ut å parker noe så stort mellom huset og garasjen. Er det meg som er usaklig her? Min bil kan jo kanskje få plass bak bobilen, og det er ingen andre ledige plasser i borettslaget som jeg vet om. PS. Som dere kanskje forstår så liker ikke jeg forandring. Jeg har ikke sovet i natt og er litt engstelig for å komme hjem i kveld. 1. dersom det følger en plas smed din leilighet og den er stedfestet i prospekt el. Så er den «din». Styret kan ikke ta en plass og gi den til noen andre. I så fall må de involvere deg og gi deg en alternativ parkering og (om denne er dårligere feks lengre unna, mindre, ikke under tak etc) kompensasjon for verditapet de påfører din leilighet ved salg. Dette kan være mye penger, særlig i en by, så her er det ikke snakk om 2-3 tusenlapper. Et ok anslag er 5-7000 per måned. 2. det er ikke vanlig at borettslag verken tilrettelegger for eller tillater plassering av bobiler. Parkering av «deltids»kjøretøy i et borettslag fører til forsøpling av fellesområdet. Her har styret tatt en dårlig beslutning - vedkommende skulle i klartekst blitt fortalt at hen fikk leie parkering til bilen privat, utenfor området. Henvend deg til styret dersom du har rett på plassen og vedkommende kommer og overtar den. Gi beskjed om at ettersom deres vedtak innebærer at din parkering blir tatt fra deg vurderer du kreve erstatning dersom de ikke omgjør avgjørelsen eller opparbeider parkering til bobilen et annet sted. Blåttvann skrev (8 minutter siden): Er parkeringsplassen din, som i at den fulgte med leiligheten og du kanskje beyaler leie for den? Eller fikk du den av forrige eier bare ved at du tok over hans plass fordi det passet for alle at du parkerer der også? Hvis du betaler for den så er den din. Men kan du parkere andre steder uten problemer? F.eks. i gaten? Eller er det slik at hvis du mister parkeringsplassen din så må du parkere langt unna? Hvis det at han får plassen ikke går nevneverdig ut over deg så synes jeg du er veldig vrang. Men hvis det får store ulemper for deg, ikke bare at du må godta en forandring, så synes jeg du skal beholde den med god samvittighet. Å være ettergivelse mot naboer gir ingen noen glede. Å starte steilt og fortsette slik? Det gir alle bortsett fra kravstore naboer glede. Så der er riktig vei. Anonymkode: 9e7ae...bef 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Etter min mening bør ikke borettslaget tillate parkering av bobiler. Det er steder man kan leie parkering for bobil / campingvogn, da typisk utenfor bystrøk. Bobiler tar opp for mye plass, parkering er en begrenset ressurs i byer og borettslag Anonymkode: af7d9...e0d 5 2
Blåttvann Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 1. dersom det følger en plas smed din leilighet og den er stedfestet i prospekt el. Så er den «din». Styret kan ikke ta en plass og gi den til noen andre. I så fall må de involvere deg og gi deg en alternativ parkering og (om denne er dårligere feks lengre unna, mindre, ikke under tak etc) kompensasjon for verditapet de påfører din leilighet ved salg. Dette kan være mye penger, særlig i en by, så her er det ikke snakk om 2-3 tusenlapper. Et ok anslag er 5-7000 per måned. 2. det er ikke vanlig at borettslag verken tilrettelegger for eller tillater plassering av bobiler. Parkering av «deltids»kjøretøy i et borettslag fører til forsøpling av fellesområdet. Her har styret tatt en dårlig beslutning - vedkommende skulle i klartekst blitt fortalt at hen fikk leie parkering til bilen privat, utenfor området. Henvend deg til styret dersom du har rett på plassen og vedkommende kommer og overtar den. Gi beskjed om at ettersom deres vedtak innebærer at din parkering blir tatt fra deg vurderer du kreve erstatning dersom de ikke omgjør avgjørelsen eller opparbeider parkering til bobilen et annet sted. Å være ettergivelse mot naboer gir ingen noen glede. Å starte steilt og fortsette slik? Det gir alle bortsett fra kravstore naboer glede. Så der er riktig vei. Anonymkode: 9e7ae...bef Selvfølgelig kan styret ta en parkeringsplass du ikke eier, selv om forrige eier har gitt den til deg. Har du ikke rett på den så må du ta det med forrige eier. Der jeg bor er det helt lov med bobiler. TS kan ikke be om erstatning fra borettslaget for en parkeringsplass hun ikke har eid, den erstatningen må hun få fra forrige eier i så fall. Eier hun den, så eier hun den, da kan ikke styret ta den heller. Endret 12. mai 2023 av Blåttvann
Taluno Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 Det er litt info som mangler. Du sier du har fått plassen av tidligere eier, vil det si at det er faste plasser i borettslaget? Du sier du kanskje får plass bak bobilen og du ikke vet om andre plasser, vil det si at du står uten parkering? Og har denne bobil-naboen også en annen bil? 5
Sofakona Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 Vi bor i borettslag og har kan du kjøpe deg plass og du får skilt med ditt nr på bilen. Men om denne parkeringsplassen bare var en plass tidligere eier brukte..sp eier du den ikke. Tror dessverre du ikke eier den, da slike parkeringsplasser er fri for alle. Så lenge det ikke står skilt eller du betaler for den( som garasjen) Men her og har ikke Bobil lov til å stå lenger en noen dager.
Gjest Gazoline Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 Det står i vedtektene at leiligheten har en parkeringsplass, en oppstillingsplass og en garasje som ble oppført på 50 tallet som styret sier er ulovlig pr dagen standard og skal fjernes. Garasjene er for små for moderne biler og om de de blir tatt ned har borettslaget nok parkering til alle. Styret sendte meg også en Mail i går med beskjed om at jeg ikke har krav på oppstillingsplass fordi jeg eier en garasje (på årsmøte sa de at de ville motstride eventuelle eierskap/erstatningskrav angående garasjene) jeg synes det er rart at han bruker garasjen mot meg i denne saken side jeg kun spurte om det var riktig at de tillot parkering av bobil 😩 Selv om det står at vi har parkeringsplass så sier styret at det ikke er «faste plasser» og at det gjelder «førstemann til mølla». Jeg har alltid trodd at det var fast plass siden det er merket med skiltnr ( jeg har aldri satt opp mitt skiltnr siden jeg ikke vet hvor man bestiller den typen skilt ) Uheldigvis har naboen skatt opp skiltnr og funnet Volvoen tidligere eier så ha sier det ikke er min plass. har fortsatt ikke dratt hjem, har ikke lyst til å møte han igjen i kveld
Firkantrav Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 Gazoline skrev (6 minutter siden): Det står i vedtektene at leiligheten har en parkeringsplass, en oppstillingsplass og en garasje som ble oppført på 50 tallet som styret sier er ulovlig pr dagen standard og skal fjernes. Garasjene er for små for moderne biler og om de de blir tatt ned har borettslaget nok parkering til alle. Styret sendte meg også en Mail i går med beskjed om at jeg ikke har krav på oppstillingsplass fordi jeg eier en garasje (på årsmøte sa de at de ville motstride eventuelle eierskap/erstatningskrav angående garasjene) jeg synes det er rart at han bruker garasjen mot meg i denne saken side jeg kun spurte om det var riktig at de tillot parkering av bobil 😩 Selv om det står at vi har parkeringsplass så sier styret at det ikke er «faste plasser» og at det gjelder «førstemann til mølla». Jeg har alltid trodd at det var fast plass siden det er merket med skiltnr ( jeg har aldri satt opp mitt skiltnr siden jeg ikke vet hvor man bestiller den typen skilt ) Uheldigvis har naboen skatt opp skiltnr og funnet Volvoen tidligere eier så ha sier det ikke er min plass. har fortsatt ikke dratt hjem, har ikke lyst til å møte han igjen i kveld Sett opp skiltnummeret ditt der?
Gjest Gazoline Skrevet 12. mai 2023 #13 Skrevet 12. mai 2023 Kan man bare gjøre det? Trodde jeg måtte søke om tillatelse. Det bør kanskje nevnes at jeg kjøpte av broren min og han er ganske lik meg, vi er begge ganske firkantet og han har hatt plassen siden 1990-tallet. Det var han sin Volvo naboen fant.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #14 Skrevet 12. mai 2023 Gazoline skrev (5 minutter siden): Kan man bare gjøre det? Trodde jeg måtte søke om tillatelse. Det bør kanskje nevnes at jeg kjøpte av broren min og han er ganske lik meg, vi er begge ganske firkantet og han har hatt plassen siden 1990-tallet. Det var han sin Volvo naboen fant. Spiller det noen rolle at han fant Volvoen som broren din hadde? Sjekk om sedvanerett har noe å si, dere har hatt samme parkeringsplass siden 90-tallet. En form for sedvanerett er hevd. Lov om hevd Anonymkode: 72bb0...e6c 2 1
Gjest Gazoline Skrevet 12. mai 2023 #15 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spiller det noen rolle at han fant Volvoen som broren din hadde? Sjekk om sedvanerett har noe å si, dere har hatt samme parkeringsplass siden 90-tallet. En form for sedvanerett er hevd. Lov om hevd Anonymkode: 72bb0...e6c Egentlig betyr det ikke noe, siden broren min hadde ganske mange biler i perioden han bodde der. Men jeg synes det er skummels at han tar seg tid til å sjekke skiltnr og at han konfrontert meg med det. Han bor i samme oppgang som meg og han har kommentert at jeg kommer seint hjem, nå forstår jeg at det er fordi han har ventet på meg. Hevd var nytt for meg, men hjelper det noe når styret sier det er «førstemann til mølla» ?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #16 Skrevet 12. mai 2023 Gazoline skrev (7 minutter siden): Egentlig betyr det ikke noe, siden broren min hadde ganske mange biler i perioden han bodde der. Men jeg synes det er skummels at han tar seg tid til å sjekke skiltnr og at han konfrontert meg med det. Han bor i samme oppgang som meg og han har kommentert at jeg kommer seint hjem, nå forstår jeg at det er fordi han har ventet på meg. Hevd var nytt for meg, men hjelper det noe når styret sier det er «førstemann til mølla» ? Er førstemann til mølla noe som er skriftlig i borettslaget? Eller er det bare noe de påstår? Tror ikke de har mye å bygge saken sin på siden de drar opp en Volvo din bror eide mens han bodde der. Det har jo ingenting som helst med saken å gjøre! Anonymkode: 72bb0...e6c 1
Gjest Gazoline Skrevet 12. mai 2023 #17 Skrevet 12. mai 2023 (endret) Det er direkte sitat fra mailen jeg fikk fra styreleder i går kveld, så teknisk sett har jeg det skriftlig. Første instinktet mitt i denne situasjon er å hevde «førstemann til mølle» og la bilen stå inntil jeg har gjort meg opp en mening. Han spør igjen og igjen selv om han får «Nei» så hvis han får et «ja» så kommer han helt sikkert til å anse det som en muntlig avtale og holde meg til det. Det er jo det han har fått fra styret og han bruker det mot meg. Synes også styreleder oppfører seg litt rart her, han sier det er en midlertidig avtale som kun skal gjelde sommerhalvåret 2023. Det sammenfaller også med at styreleder går ut av styret siden han ikke lenger bor her. Jeg tror en av partene lyver for meg eller ovenfor hverandre og jeg er i midten. Endret 12. mai 2023 av Gazoline
Gjest Gazoline Skrevet 12. mai 2023 #18 Skrevet 12. mai 2023 (endret) Man kan vel ikke bli kastet ut av et borettslag bare for man ikke gir fra seg en parkeringsplass som er i bruk?! Jeg kjørte arbeidsbilen hjem i natt, måtte gateparkere for det var kun en plass inne på tomta og den var for liten. Fikk nettopp høre at han med bobilen er Vara til styret og venninna mi er redd jeg kommer til å provosere dem siden pickupen bare er to meter kortere enn bobilen. Endret 14. mai 2023 av Gazoline
Gjest Gazoline Skrevet 13. mai 2023 #19 Skrevet 13. mai 2023 Har mest lyst til å flytte om det er slik at det styret har så mye makt, jeg trodde de kun skulle ivareta fellesinteressen og eiendommen.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #20 Skrevet 13. mai 2023 Det blir billigere å kontakte en advokat for å høre hvilke rettigheter du har i denne saken. Å flytte er dyrt! Jeg ville ikke flyttet om jeg trivdes ellers. Anonymkode: 72bb0...e6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå