Rødstrupa Skrevet 12. mai 2023 #1 Skrevet 12. mai 2023 Fredag kom nyheten om at politifolk ikke får delta i uniform i Pride-parader. Bare politifolk på jobb skal få gå i uniform. Hva synes du om det, noen synspunkter?
Citha Skrevet 12. mai 2023 #2 Skrevet 12. mai 2023 Synes det er helt riktig. https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2023/05/12/politiet-skal-ikke-lenger-ga-i-uniform-i-pride-parader/ 11 2
Leeloo Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 Jeg liker pride, men jeg forstår jo logikken. Vet ikke om de ev. har en mer «sivil» uniform de kunne brukt. Det vil jo være mye politi på plass i tjeneste, og skulle det skje noe er det viktig å vite hvem som er på «jobb jobb» og ikke (regner med at alle ville stilt opp uansett). Skulle de f.eks. velge å være bevæpnet så er det viktig å vite hvem som ikke er det. 3 1
Duff Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 Synes det er helt riktig avgjørelse. Når jeg ser politi, brannkonstabel, ambulansearbeidere i uniform regner jeg med de er på jobb og ikke på fest. 15 3
Gjest Refreng Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 Selvsagt skal de ikke gå i uniform når de ikke er på jobb. Jeg er overrasket over at de har gjort det før. (Aldri vært tilstede selv) 3 minutter siden, Citha said: Synes det er helt riktig. https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2023/05/12/politiet-skal-ikke-lenger-ga-i-uniform-i-pride-parader/ Takk for link så det går an å lese hva det handler om👍
CAPS LOCK Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Politiet har ingenting i demonstrasjonstog å gjøre uansett hva demonstrasjonen handler om, for politiet er avhengig av tillit fra alle, ikke bare dem som er enige i dem som demonstrerer 11 6
RunM Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Helt riktig. Politi har ingenting i demonstrasjonstog å gjøre. 10
Gliffy Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 3 hours ago, Leeloo said: Jeg liker pride, men jeg forstår jo logikken. Vet ikke om de ev. har en mer «sivil» uniform de kunne brukt. Det vil jo være mye politi på plass i tjeneste, og skulle det skje noe er det viktig å vite hvem som er på «jobb jobb» og ikke (regner med at alle ville stilt opp uansett). Skulle de f.eks. velge å være bevæpnet så er det viktig å vite hvem som ikke er det. Vil tro de som har paradeuniform kan bruke det. Men det er det kanskje bare sjefene som har.
MiominMio Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 Synes det er rett jeg og er ikke noe å blåse opp i media. Man må kunne si at uniformerte offentlige ansatte ikke skal gå i noe form for demonstrasjonstog. Parade uniformer er det vel eg reglement for å bruke vil jeg tro? Skal ikke påstå noe, men er jo regler om så mangt. 3
ops2 Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 Det er den samme klagesangen. Samfunnet skal dreie rundt oss. Politifolk går i Pridetog hvis de vil, men går de i uniform, ser det ut som om de er på jobb. Fritid er ikke det samme som arbeid. Går de i barnetoget med uniform på 17. mai også, hvis de har fri? Som jeg savner Pride fra gamle dager. Det virket som mer glede og mindre offermentalitet. 4
Gjest paprikaskrue Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 Av samme grunn mener jeg at ansatte i politiet, brann, helse, osv ikke bør ha anledning til å bære religiøse symboler som kors og hijab fordi det kan skape en uttrygghet om hvorvidt man blir ivaretatt på en god måte og spesielt skeive møter mye hat og fordommer hos religiøse.
Rotehodet Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 Selvfølgelig helt rett beslutning. Rart at dette ikke er definert i uniformsreglementet tidligere. 3
Gjest Made4u Skrevet 14. mai 2023 #13 Skrevet 14. mai 2023 Rødstrupa skrev (På 12.5.2023 den 15.37): Fredag kom nyheten om at politifolk ikke får delta i uniform i Pride-parader. Bare politifolk på jobb skal få gå i uniform. Hva synes du om det, noen synspunkter? Uniformert politi har absolutt ingenting i pride-paraden å gjøre, så dette er helt korrekt og slik det skal være. Det hadde vært kritikkverdig om de skulle få gå i paraden uniformert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå