AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #1 Skrevet 12. mai 2023 Min samboer og jeg har vært sammen i nærmere 20 år. Vi har 3 barn sammen og har vært igjennom mer enn de fleste, på både godt og vondt. Jeg har hatt lyst til å gifte meg med han lenge og vi forlovet oss for mange mange år siden. Jeg er forbi ønske om et stort bryllup, jeg vil bare være konen hans. Jeg vil dele samme etternavn som barna mine. Ikke minst så vil jeg ha alle mine barn her når vi gifter oss. Det ene barnet er sykt og vi vet ikke hvor lenge vi har hen. Som nevnt så bryr jeg meg ikke om hvordan det gjennomføres. Kirke, eller rådhus eller midt i stuen. Det spiller ingen rolle for meg. Jeg vil bare være konen hans og dele etternavnet til mine barn. Ha alle barna mine med på et bryllups bilde. Det er alt jeg ønsker meg. Jeg trenger ingenting annet. Men han fortsetter å finne unnskyldninger til hvorfor det aldri passer. Det vondeste derimot for meg er at han mener om det ikke gjøres «ordentlig» med kirker og mye planlegging, så vil det ikke føles som et ekte ekteskap. Så da sa jeg; vi kan gjøre det akkurat som du vil, jeg vil bare være konen din, så sier han «jammen det vil ikke du så det gjør vi ikke». Så da sitter jeg her da. Med en følelse av å måtte tigge en mann jeg har tilbrakt over halve livet med om å få være konen hans. Nå vil jeg egentlig bare dra. Følelsen av å ikke være god nok eller ønsket kryper på. Man kan godt spørre seg selv; hvorfor er det så viktig å gifte seg da? Men da kan man også spørre, hvorfor er det så vanskelig for han? Hva hadde du gjort? Anonymkode: 1531d...0cf 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #2 Skrevet 12. mai 2023 Men altså.. du står helt fritt til å endre etternavnet ditt når som helst. Man må ikke være gift for å skifte etternavn.. Du kan også samle ungene for et bilde når som helst. Jeg fatter ikke hvorfor man på død og liv må gifte seg? Jeg skal aldri noen sinne gifte meg. Jeg og samboeren har to barn sammen, og elsker hverandre dypt og inderlig. Et giftermål er en juridisk greie, som gir både rettigheter og plikter. For meg gir det følelse av å være en eiendel, og jeg ønsker ikke dette. Vi elsker hverandre da like mye, og er like mye familie selv om vi ikke har et juridisk bindende dokument som sier at jeg har forsørgerplikt for ham og at han automatisk arver fra meg... Virkelig, du vurderer å splitte opp familien pga at han ikke ønsker å inngå en juridisk avtale...? Anonymkode: a377d...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 Jeg sa helt fra begynnelsen av at å gifte seg er noe jeg skal, enten med eller uten ham. Så da ble vi gift. Det var en dealbreaker å få barn utenfor ekteskap, ikke av religiøse grunner, bare noe jeg alltid har tenkt og ønsket Anonymkode: cddfe...943 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men altså.. du står helt fritt til å endre etternavnet ditt når som helst. Man må ikke være gift for å skifte etternavn.. Du kan også samle ungene for et bilde når som helst. Jeg fatter ikke hvorfor man på død og liv må gifte seg? Jeg skal aldri noen sinne gifte meg. Jeg og samboeren har to barn sammen, og elsker hverandre dypt og inderlig. Et giftermål er en juridisk greie, som gir både rettigheter og plikter. For meg gir det følelse av å være en eiendel, og jeg ønsker ikke dette. Vi elsker hverandre da like mye, og er like mye familie selv om vi ikke har et juridisk bindende dokument som sier at jeg har forsørgerplikt for ham og at han automatisk arver fra meg... Virkelig, du vurderer å splitte opp familien pga at han ikke ønsker å inngå en juridisk avtale...? Anonymkode: a377d...3d7 Vi er vel bare ulike vi to da, og det er helt greit Anonymkode: 1531d...0cf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg sa helt fra begynnelsen av at å gifte seg er noe jeg skal, enten med eller uten ham. Så da ble vi gift. Det var en dealbreaker å få barn utenfor ekteskap, ikke av religiøse grunner, bare noe jeg alltid har tenkt og ønsket Anonymkode: cddfe...943 Her kom barn først, men jeg hadde vel regnet med at han kom til å gifte seg med meg på et tidspunkt… TS Anonymkode: 1531d...0cf 1
Andro Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Du er jo kona hans, enten dere er gift eller ei. Når man bor sammen og har barn sammen, så... Jeg hadde takka nei til å gifte meg, tror jeg. Har prøvd, men slutta... Ser ikke vitsen.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Det er en mye større risiko for menn å gifte seg enn for kvinner hvis det skulle gå galt. Anonymkode: 594f5...94a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 Om jeg hadde ønsket samme etternavn som barna ville jeg bare byttet navn. Det har ingenting med ekteskap å gjøre. Det er egne papirer, et annet "kontor". Om en mann hadde vært med meg i 20 år, og vi delte tre barn, ville jeg jo ikke akkurat tvilt på at jeg var en viktig person for han. Så da står vi igjen med at du ønsker sterkt å være gift for følelsens del. Da må du bare være dønn tydelig på det. Så får han heller tydelig si at nei, det vil han ikke. Ikke hinte og dra det ut, det vil tære på forholdet. Anonymkode: c1b88...7bd
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en mye større risiko for menn å gifte seg enn for kvinner hvis det skulle gå galt. Anonymkode: 594f5...94a Hvorfor? Anonymkode: c1b88...7bd 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en mye større risiko for menn å gifte seg enn for kvinner hvis det skulle gå galt. Anonymkode: 594f5...94a Åh? Hvordan det? Anonymkode: 1531d...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 Hvor står dere begge i livet, er begge i arbeid, tjener dere relativt likt eller er det en stor skjevdeling mellom dere? Anonymkode: d59e4...f7b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor? Anonymkode: c1b88...7bd AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Åh? Hvordan det? Anonymkode: 1531d...0cf Ektefellebidrag - nav.no Anonymkode: d59e4...f7b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #13 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om jeg hadde ønsket samme etternavn som barna ville jeg bare byttet navn. Det har ingenting med ekteskap å gjøre. Det er egne papirer, et annet "kontor". Om en mann hadde vært med meg i 20 år, og vi delte tre barn, ville jeg jo ikke akkurat tvilt på at jeg var en viktig person for han. Så da står vi igjen med at du ønsker sterkt å være gift for følelsens del. Da må du bare være dønn tydelig på det. Så får han heller tydelig si at nei, det vil han ikke. Ikke hinte og dra det ut, det vil tære på forholdet. Anonymkode: c1b88...7bd Det er sant at jeg bare kan bytte navn, men det er jo noe helt spesielt med det å få gjøre det i sammenheng med giftemål, og iom at jeg har regnet med at det stod på agendaen så hat jeg valgt å vente. Jeg klarer bare ikke hvorfor han har vanskelig for det. I verste fall så kan det jo tyde på at han ser for seg at han vil ut av forholdet i nærmere tid… Anonymkode: 1531d...0cf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #14 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ektefellebidrag - nav.no Anonymkode: d59e4...f7b Hadde vi gått ifra hverandre hadde barna bodd 50/50 og vi begge er fint i stand til å forsørge oss selv så jeg ser fremdeles ikke poenget ditt? Anonymkode: 1531d...0cf 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #15 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor står dere begge i livet, er begge i arbeid, tjener dere relativt likt eller er det en stor skjevdeling mellom dere? Anonymkode: d59e4...f7b Vi er ganske lik, ja. Jeg har bedre inntekt per i dag. Anonymkode: 1531d...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #16 Skrevet 12. mai 2023 Jeg skjønner ikke hvordan dere har gått 20 år uten å komme til en konklusjon angående dette. Jeg hadde krevd en grunn for mange år siden, sagt gift deg med meg eller gi meg en god grunn til å la være. Hadde rett og slett ikke godtatt at han var unnvikende og ikke gir deg noe ordentlig svar. Anonymkode: 70e68...052
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #18 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi er ganske lik, ja. Jeg har bedre inntekt per i dag. Anonymkode: 1531d...0cf Det er jo et godt utgangspunkt. Hadde en venn som nektet å gifte seg, etter nærmere femten år fikk han beskjed om at hun ville gå fra han hvis de ikke giftet seg så han sa til slutt ok. 6 år ut i giftemålet så hadde hun mistet følelsene for han så hun ønsket å skille seg. Det endte opp med at han måtte betale ektefellebidrag i 3 år. Anonymkode: d59e4...f7b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #19 Skrevet 12. mai 2023 34 minutter siden, svartkatt said: Hva om du bare starter å planlegge det? Tenker jeg og. Si til han "så fantastisk at du vil gifte deg med meg, og jeg er mere og mere keen på et kirkebryllup". Så sender du noen forespørsler til lokaler for aktuelle datoer etc og setter han på cc. Anonymkode: c4235...073 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #20 Skrevet 12. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Så da sa jeg; vi kan gjøre det akkurat som du vil, jeg vil bare være konen din, så sier han «jammen det vil ikke du så det gjør vi ikke». Anonymkode: 1531d...0cf Wut!? Anonymkode: eb8d4...e96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå