Gå til innhold

Hvordan få råd til tannregulering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt skal få tannregulering. Behabdlingen er høyst nødvendig pga stort overbitt og biter seg i ganen. Får vonde bittsår i ganen. Tannlegen har gitt et estimat på ca 40.000 kr.e Far nekter å bli med på betalingen, og jeg sliter med å klare å få råd til en så stor utgift alene. Jeg endevender hver en krone. Har i de siste 5 årene bare hatt ferier i telt og hengekøye med primus eller hjemme siden jeg må snu på hver en krone. Jeg bruker mye finn.no for å skaffe utstyr og klær til både meg selv og ungene. Heldigvis er det mye fint som gis bort eller selges billig, Så vi ser presentable ut. Jeg er opptatt av su dt kosthold, så det går litt penger i gode råvarer. Men lager ofte kvantum og fryser ned i porsjoner. Noe som utjevner utgiften. 

Jeg har ikke bil, men kan jo eventuelt selge huset. Problemet er at leieprisene er jo så og si like dyre som å eie huset. Eller så kan jeg ta forbrukslån. Hvis jeg hadde hatt mulighet kunne jeg jobbet ekstra i helger. Men barnefar ønsker ikke ha barnet mer enn hva han har. Familie bor langt unna. 

Hvordan ville dere løst problemet? Jeg vil jo helst ikke at hun skal lide pga min økonomiske situasjon. Hvis faren hadde betalt hans del, så hadde det nesten halvert utgiften for meg, og det skulle jeg har klart å fått til. Trenger tips til løsninger jeg kanskje ikke har klart å sett selv. 

Anonymkode: 5754d...494

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tannregulering må hun ha..

De tilbyr de vel på avbetaling? Kan ikke se så mange andre løsninger, dessverre..

Huset må du ikke finne på å selge! Bor dere i en by hvor du feks kunne leid ut huset noen uker i sommer hvor dere ferier i telt o.l? 

Anonymkode: bb209...71d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har NAV mulighet til å kreve inn når det er helsemessig nødvendig? 

Og som noen nevner: er det mulighet for utleie på sommeren av boligen?

Kan refinansiering utløse mulighet for å ta opp lån?

Anonymkode: 370cc...d69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta det via nav, så må far bidra også. 
https://www.nav.no/bidrag-utgifter

Anonymkode: 57851...3b5

Ja jeg snakket med nav, og søkte dem. Men de kan bare regne ut og fastsette særskilt bidrag. De krever ikke inn dette. Så da står jeg like langt. Han kan bare nekte å betale. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har NAV mulighet til å kreve inn når det er helsemessig nødvendig? 

Og som noen nevner: er det mulighet for utleie på sommeren av boligen?

Kan refinansiering utløse mulighet for å ta opp lån?

Ja kanskje jeg kan prøve å leie ut de ukene vi er i telt. Men da blir det lange strekk i telt. Vanligvis tar vi bare dager til en uke sammenhengende. 

Refinansiering skal jeg sjekke opp! 

AnonymBruker
Skrevet

Du får det på avbetaling, TS. Og far skal vel dekke 50%?

Anonymkode: 51845...bf0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja jeg snakket med nav, og søkte dem. Men de kan bare regne ut og fastsette særskilt bidrag. De krever ikke inn dette. Så da står jeg like langt. Han kan bare nekte å betale. 

Joda, de krever inn også 

Fra https://www.nav.no/bidrag-utgifter#hvor-mye:

Sitat

Du kan søke om at NAV både skal fastsette og kreve inn det særlige bidraget.

Anonymkode: 4d575...f5f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du får det på avbetaling, TS. Og far skal vel dekke 50%?

Anonymkode: 51845...bf0

Det deles forholdsmessig etter inntekt 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta det på avbetaling😀 

Anonymkode: f669d...d0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, de krever inn også 

Fra https://www.nav.no/bidrag-utgifter#hvor-mye:

Ja dette trodde jeg også, ut  i fra hva som står på siden. Men når man skal krysse av i søknadsskjemaet, så viser det seg at det må foreligge dom for at nav tar seg av innkreving. Jeg ringte derfor nav, og de bekreftet dette. Nav gar i utgangspunktet seg bare av fastsettelse av særskilt bidrag, så lenge det ikke foreligger dom. Saksbehandler mente likevel at jeg kunne prøve, ved å skrive en begrunnelse. Men det ble avslag med argumentet at - nav krever bare inn hvis det foreligger dom- 

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan ta det på avbetaling😀 

Anonymkode: f669d...d0c

Skal høre med tannlegesenteret hvordan de gjør i henhold til avbetaling! Takk for tips

AnonymBruker
Skrevet

Der jentungen gikk betalte vi for hver time, med mulighet for delbetaling av de største summene. Vi betalte vel 3-4000 for de timene hun fikk reguleringen og platen (etterbehandling), ellers var gjennomsnittsbeløpet godt under tusenlappen pr konsultasjon og med noen mnds mellomrom (stramming). 

Jeg er klar over at det ikke skal mange hundrelappene til for å velte et stramt budsjett, men det er også mye mer overkommelig å se for seg å finne 500kr/mnd enn å finne 40k. 

Anonymkode: 7f8d7...0aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk dette på to større og mange månedlig mindre beløp over ett år, ettersom jeg husker. Vet ikke om det er slik nå, eller ulikt alt etter ortoped? 

Krev at far tar barnet til kjeveortopedi slik at han forstår alvoret. 

Noe annet du kan selge enn huset? Ekstravakter? Det er nok av utlegg når de blir eldre ja. 

Alle sier at du ikke skal selge hus...men sitter du igjen med 1, 5 i egenkapital, så dekker det leie i et  tiår...

Anonymkode: 8864c...15e

AnonymBruker
Skrevet

Du får en betalingsplan av tannlegen. Vi betaler vel ca 2000,- annenhver måned. Kunne sikker fint fått 1000,- hver måned eller mindre beløp og et lengre betalingsforløp?

Vår sønn har 75 % refusjon og vi betaler ikke så mye som 40 K. Er du sikker på at 40K er det du skal betale og ikke hva det koster før refusjon? 

Anonymkode: e2cfd...532

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får en betalingsplan av tannlegen. Vi betaler vel ca 2000,- annenhver måned. Kunne sikker fint fått 1000,- hver måned eller mindre beløp og et lengre betalingsforløp?

Vår sønn har 75 % refusjon og vi betaler ikke så mye som 40 K. Er du sikker på at 40K er det du skal betale og ikke hva det koster før refusjon? 

(Altså det ble ikke så mye å betale for kun reguleringen. Med gom og absolutt alle timer ble det nok rundt 40K i egenandel.. men det går jo over flere år da.)

AnonymBruker
Skrevet

Vi betalte bare ved konsultasjon som var ca hver 6 uke. Brukte da omtrent to år på å betale nesten 30 000. Det går helt sikkert an å få en nedbetalingsplan som er lengre.

Anonymkode: 1b8fb...ebb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi hadde også ei med kraftig overbitt..vi kom på ca 25 totalt,men dog- kan være ulike behandlingsmetoder. Vi måtte ha plate, de var inkl i prisen men har lest tidligere innpå her at andre måtte betale mye ekstra for plate. 

Anonymkode: bb209...71d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har akuratt gått igjennom samme behandling med storesøster. 5 år behandling. Så må er det samme prosedyre med barn nr. 2. Også med første barnet var jeg nødt til å betale samme sum. Men nå har pengene tatt slutt.. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har akuratt gått igjennom samme behandling med storesøster. 5 år behandling. Så må er det samme prosedyre med barn nr. 2. Også med første barnet var jeg nødt til å betale samme sum. Men nå har pengene tatt slutt.. 

Ts

Herrejessufader for en jækla dott av en gubbe.

Måtte bare si det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...