Gå til innhold

Moren min unner oss ikke kjæreste-tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er så skuffende at moren min gir utrykk for at hun ikke unner meg og mannen min litt egentid. Dette er en mamma som jeg egentlig har et godt forhold til, barna mine har også et godt forhold til henne, vi sees ofte. Hun vil helst at vi skal sees minst 3 ganger per uke og liker å tilbringe tid med barnebarna. Vil påstå at hun er en engasjert og dedikert bestemor. Yngste på 4 år får ikke sove der så ofte som eldste fordi hun blir så sliten av h*n. Hun setter seg gjerne på bakbeina hvis vi spør om å få overnatting på barna fordi vi ønsker litt egentid. Da kommer det svar om at når vi var små så fikk hun aldri egentid med mannen sin. Vi måtte alltid være med på ferier og hvor enn de dro. Og at hun syns vi bør ta med oss barna hvis vi skal på hotell, biltur osv. Barna blir bilsyke og de hater bilturer, så dette blir en tur de ikke koser seg på. Så da spør jeg henne om at bare fordi henne ikke fikk det , så betyr det at vi ikke fortjener litt alenetid? Burde hun ikke da forstå at det å stille opp i 1-2 netter betyr så mye for oss så vi kan få litt tid sammen uten barna? Hun bruker argumenter som at hun hadde barn konstant når de (vi) var små, og nå som vi er store skal hun liksom ha barnebarna "hele tiden". Minstemann på 4 år har sovet hos henne totalt 6 ganger. Eldste sover der veldig mye oftere, noe minsten syns er veldig urettferdig, forståelig nok. Hun liker dem begge like godt, men hun blir mer sliten av yngste, så derfor får eldste sove der mer. 

Det er som om hun ikke unner oss å få alenetid. Hun blir irritert over at hun må "slite" mens vi koser oss.  Vi har sjeldent barnepass, da hun er "hoved"hjelpen vår. Mannen min har en far som hjelper en sjelden gang. Vi vurderer å faktisk spørre kun han om hjelp for den turen vi skal på nå, men kjenner jeg henne rett blir vel det også gærnt. Det er sånt hun misliker sterkt. I fjor sommer passet hun barna 2 netter og svigerfar 2 netter. Når vi nevnte at han kanskje skulle ha de i 3 netter så gav hun veldig utrykk i at det syns hu ikke noe om. Jeg forsto det som at det er fordi hun ikke vil at han skal ha de flere netter enn henne. Svaret hennes var da at hvis han tok tre, så kunne hun ta 1. Dette er noe hun sier fordi hun vet at da velger vi heller 2 hos de hver. 

Forstår at jeg ikke kan tvinge henne til å passe barnebarna, men det er så vanskelig fordi hun på en side vil veldig gjerne være med de, men på den andre siden er det liksom så sykt vanskelig å få til. Jeg er lei av å føle meg dårlig etter å ha spurt henne om å passe. Det ender med at hun passer, men hele greia gir meg en bismak. Hun får meg til å få dårlig samvittighet for at jeg spør. Og jeg blir skuffet fordi jeg føler at hun ikke unner oss noen dager for oss selv. 

Jeg må også være forsiktig med hva jeg sier til henne fordi hun blir så fort deprimert av ting andre sier. Hun derimot, eier ikke filter. Så det er en vanskelig situasjon.  Bør jeg bare la være å spørre fremover? Selv om det vil resultere i at vi får enda mindre egentid enn det lille vi allerede får? 

Anonymkode: 3010f...d3b

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun vil vel være med de, uten å faktisk måtte PASSE de da, som jeg forstår utrolig godt. 

Vil heller ikke passe tantungene mine mer enn max noen timer

Anonymkode: b1b0c...5d0

• Liker 36
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye kjæreste-tid forventer du da? 

Det er ekstremt vanskelig å få kjærestetid når barna er små. Sånn er det bare. Det blir bedre når barna er eldre og kan være hjemme alene noen timer. Alternativet er å betale for barnevakt, det er det jo en del som gjør. 

Anonymkode: 3b4b0...2e9

• Liker 21
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her bør dere absolutt kjøpe barnepass. Finn en som bor i nærheten av dere, om det er en ung eller eldre er det samme. Har man 4 barn blir det sjeldnere egentid, så når dere først gjør det kan dere gjøre det skikkelig. Angående din mor, så er hennes argument rette for henne, så når du ikke kan belemre henne med å passe så må du overse at hun blir sur fordi dere ordner annet pass enn henne. Det får jo være en grense for hva hun skal tillate seg å bestemme også 🙄

4 barn er forøvrig veldig greit å splitte i to også da, om de er litt slitsomme. Jeg er tante til noen små, og der pleier de å splitte de opp ved barnepass. Jeg liker ikke å bli spurt om overnatting selv om jeg elsker dem, det er noe med det å få bruke tiden min som jeg selv vil 🙃

Anonymkode: cd7c6...f49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte forventer du å ha kjæreste-tid, da? En gang ukentlig/månedlig/ halvårlig?

Anonymkode: 1e1f3...3be

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre som passer barna er en bonus, ikke en forventning eller krav. Da skaffer man seg barnevakt man betaler for. 

Det er ikke hennes ansvar å gi dere alenetid. 

Anonymkode: abe59...202

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor ofte forventer du å ha kjæreste-tid, da? En gang ukentlig/månedlig/ halvårlig?

Ønsket er å få til noen dager en gang i halvåret hvertfall. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så det er snakk om flere dager i strekk? Kan ikke dere ha kjærestetid noen timer om gangen fordelt utover året, uten at det innebærer overnatting? 

Det kan jo være det blir mer aktuelt med  flere overnattinger når begge barna er blitt eldre.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

6 ganger med overnatting er mer enn noen av mine to barn noen gang har overnattet alene hos mormor. Vi har bare barnevakt, vi, så går vi ut og koser oss. Omnatten trenger vi ikke mer kjærestetid enn vi har. Jeg liker også forøvrig å være hos min mor, og at vi alle sammen overnatter og er der noen dager. Familietid og mormortid. Det er broren mon som har vært mest barnevakt hos oss, og også en 17-åring vi kjenner. Straks så er barna dine større, og overnatter hos venner.

Anonymkode: 75d5a...bcc

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Veldig til sutring, da? 
Her har vi så å si aldri barnevakt. Har betalt for profesjonelt barnepass de de få gangene det har vært behov. Skal sies at vi kun har to besteforeldre i live, den ene bor et stykke unna (utlandet) og er opptatt med jobb, den andre bor en time unna, og er ufør.
Kjærestetid tas etter ungene er i seng. Og du? Man har ansvar for egne barn.

Anonymkode: 96fe1...55e

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at hun vil være med de, uten å måtte passe. Det er jo din jobb, og u som valgte å få barn.

Jeg syntes det er kjempehyggelig å være med tanebarna MED foreldrene deres - jeg passer ikke.

Anonymkode: 76cd6...b21

• Liker 10
Skrevet

Lurer på: Hva gjør du for din mor?

• Liker 10
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Betal andre for barnevakt, og la bestemor bestemme selv når og hvor lenge hun vil ha dem. 

Anonymkode: a47d3...221

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bra hun vil være sammen med dem så mye. Kjenner meg litt igjen. Elsker å være sammen med barnebarna, men blir fort sliten og synes det er krevende med mer enn 1 på overnatting om gangen. Også krevende med minste. Men jeg prøver å stille opp der jeg kan, selv om alderen merkes litt. Årene setter dine spor og det er viktig å respektere det.

Hadde også tre barn og svært lite egentid, så føler kanskje at det er kravstort å forvente at jeg skal stille opp mer enn jeg er komfortsbel med. Jeg er fortsatt i full jobb og sliten når kveld helg kommer.

Men stiller gjerne opp med middager til hele gjengen. Og prøver å hjelpe der jeg kan. Men innenfor min begrensning og det jeg føler jeg takler.

Synes du bør respektere din mor og ikke forvente at hun dkal ha begge for å gi dere kjærestetid.

Anonymkode: 67e54...d7b

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mye og detsynes keg ikke du kan forvente. Ta ansvar for kjærestid på kvelder. Det er det de fleste andre gjør når de har flere barn

Anonymkode: 67e54...d7b

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Som mamma til 3 og vi hadde barnepass for første gang i fjor. Da var eldste 14..men vi klarer å  leve i nuet, få oss kjærestetid omså litt på kveldene eller bare plutselig. Prøver å ta vare på hverandre med De små ting i hverdagen selv om ungenen springer rundt oss.
Det er bare for en periode:) 

Anonymkode: fc3d2...fde

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Du trenger ikke begrunne til din mor hvorfor du ønsker barnepass. Kan hun passe eller ikke? Hva dere gjør tiden under pass er likegyldig. Så jeg hadde begynt å spørre om spesifikk tid.

2. Veldig lite barnefri man kan forvente med små barn. Hvertfall over flere dager. Tenker at dere også får tilpasse kjærestetid til fks dagtid en lørdag om det er da dere får pass.

3. Finn annen barnevakt. Betalt barnevakt til kvelden så har dere kjærestetid en kveld. Eller allier dere med vennepar og pass hverandres barn for hverandre over netter.

Anonymkode: af9da...66f

• Liker 9
Skrevet

Å ha en fireåring på overnatting er krevende,i allefall når de ikke vilsove fordi de savner mamma. Er moren dini jobb, så forstår jeg det ekstra godt.

• Liker 11
Skrevet

Jeg tenker du har i overkant høye forventninger her. De færreste jeg kjenner med så små barn har mulighet til å reise bort eller ha flere døgn alene. 

Det vanlige er som flere andre nevner at man har barnevakt et par timer. Stusser litt på at du nærmest fremstiller det som lite at ungene sov borte 2 netter hos hver, altså 4 netter barnefri totalt bare i sommerferien. Det er mer enn noen jeg kjenner. 

Du forventer rett og slett for mye. Og med det sagt: hva gjør du for din mor?

• Liker 14
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...