Gå til innhold

Gå ned i vekt og samtidig spise det jeg pleier…?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Går vel det om du hopper over noen måltider.

Anonymkode: 8cd80...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spis mindre porsjoner. 

Begynn med periodisk faste. 

Begynn med styrketrening. Du vil kanskje ikke gå ned i vekt av det (siden muskler veier mer enn fett), men det vil se ut som om du har gått ned i vekt. 

Anonymkode: 88d1f...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Faste. Spis som normalt i et mindre spisevindu. 

Jeg er elendig til å følge dietter, telle kalorier og fjerne sunn mat som jeg liker fra kosten. Så for meg funker det veldig bra. 

Anonymkode: 14dc7...223

Jeg er ikke TS, men faste fungerte ikke for meg fordi jeg spiste uansett for mye i spisevinduet, det er virkelig ikke vanskelig 😄 Så fasting er ikke en garanti for vektnedgang, men fint det fungerte for deg 😀

Anonymkode: 41262...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Faste. Spis som normalt i et mindre spisevindu. 

Jeg er elendig til å følge dietter, telle kalorier og fjerne sunn mat som jeg liker fra kosten. Så for meg funker det veldig bra. 

Anonymkode: 14dc7...223

For å gå ned, eller for varig livsstilsendring?

Min erfaring er at enhver metode/diett som gjør at vanlig sosialt samvær, familieliv, med mer, blir påvirket, ikke vil holde. 

Tilnærmingen til TS var det som gjorde at jeg fikk det til. Og egentlig aldri trenger å tenke på vekt og slik lenger. Kan spise hva som helst. Så lenge jeg tar litt sunnere valg når jeg forsyner meg, og spiser meg passe mett - tar aldri ett pizzastykke til bare fordi det var så godt. 

Og om jeg er fysen utenom måltidene tenker jeg "har jeg lyst på et tørt knekkebrød?" Har jeg ikke det, så er jeg ikke sulten, og spiser ikke. 

Anonymkode: 649e7...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For å gå ned, eller for varig livsstilsendring?

Min erfaring er at enhver metode/diett som gjør at vanlig sosialt samvær, familieliv, med mer, blir påvirket, ikke vil holde. 

Tilnærmingen til TS var det som gjorde at jeg fikk det til. Og egentlig aldri trenger å tenke på vekt og slik lenger. Kan spise hva som helst. Så lenge jeg tar litt sunnere valg når jeg forsyner meg, og spiser meg passe mett - tar aldri ett pizzastykke til bare fordi det var så godt. 

Og om jeg er fysen utenom måltidene tenker jeg "har jeg lyst på et tørt knekkebrød?" Har jeg ikke det, så er jeg ikke sulten, og spiser ikke. 

Periodisk faste påvirker i liten grad samvær med andre mennesker. Familien din overlever helt fint om du tar en kopp kaffe eller te sammen med dem når de spiser frokost, og sakl du ut med venner eller på besøk så er det bare å tilpasse fasteperioden den dagen og kanskje litt dagen etter.

Jeg har holdt på med periodisk faste i mange år, men nå spiser jeg frokost hvis jeg er på hotell, på besøk eller har besøk og det går helt fint å gå tilbake til "gamle vaner" når unntakstilstanden er over. Men det er jo fordi jeg trives med den måten å leve på og fordi det er den måten å spise på som passer meg best.

Jeg tar også sunne valg i hverdagen, men unner meg litt ekstra når jeg syns det er på sin plass. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (13 minutter siden):

Periodisk faste påvirker i liten grad samvær med andre mennesker. Familien din overlever helt fint om du tar en kopp kaffe eller te sammen med dem når de spiser frokost, og sakl du ut med venner eller på besøk så er det bare å tilpasse fasteperioden den dagen og kanskje litt dagen etter.

Jeg har holdt på med periodisk faste i mange år, men nå spiser jeg frokost hvis jeg er på hotell, på besøk eller har besøk og det går helt fint å gå tilbake til "gamle vaner" når unntakstilstanden er over. Men det er jo fordi jeg trives med den måten å leve på og fordi det er den måten å spise på som passer meg best.

Jeg tar også sunne valg i hverdagen, men unner meg litt ekstra når jeg syns det er på sin plass. 

Du er så slank du ønsker å være, og har et avslappet forhold til hva du spiser gjennom dagen og uka. 

Da funker dette nok helt fint for deg :)

Jeg ønsker imidlertid ikke å være mammaen (forbildet) som bare tar en kaffe når det er frokost. Så fant en metode som både gjør det enklere for meg, og førte til at barn ser et normalt forhold til mat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du er så slank du ønsker å være, og har et avslappet forhold til hva du spiser gjennom dagen og uka. 

Jeg ønsker imidlertid ikke å være mammaen (forbildet) som bare tar en kaffe når det er frokost. Så fant en metode som både gjør det enklere for meg, og førte til at barn ser et normalt forhold til mat. 

Og der sier du det som er viktigst, tenker jeg. Det fungerer for deg og dekker dine behov. Det er egentlig alt som betyr noe! 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et meir grønnsaker og mindre karbohydratar (brød, pasta, potet, ris). 

Et mindre farseprodukt (pølse, kjøttdeig) og meir reint kjøtt. 

Juice og mjølk har like mykje kaloriar som brus. Dei er sunnare reint ernæringsmessig, men drikk du mykje av det, er dei ein enkel plass å kutte kaloriar så det merkast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mens jeg ikke ser på det å presse i seg mat uten å være sulten, som «et normalt forhold til mat». Tvert i mot. Ønsker å vise barnet mitt at man spiser når man er sulten og kun da, ikke noe press om sosial tvangsspising som det er helt ekstremt mye av i vårt samfunn.

Anonymkode: 31ca2...761

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er godt mulig å få resultater på mindre endringer, ja! Du må bare være enda mer konsekvent og tålmodig for å se resultatene. 

Jeg fikk 8 kg for mye da jeg først begynte å studere. Gjorde ikke store endringer for å gå opp (var litt mindre aktiv, spiste litt større porsjoner) og brukte 2,5 år på oppgangen, altså i snitt 200 gram i uka, men tipper at jeg egentlig gikk opp mer rundt ferier og litt mindre i hverdagen.

Jeg gjorde noen enkle endringer: sa opp busskortet og begynte å gå mer, og ble litt strengere på porsjoner i hverdagen, særlig middagen. I tillegg spiste jeg litt mindre på helg/bursdag/merkedager. F.eks. to kakestykker i bryllup i stedet for fire, forsynte meg bare en gang på julaften og kuttet ned på alkoholen. Tok meg 13 måneder før all den ekstra vekten var borte, og da kunne jeg kjørt myye hardere om jeg ville, men det var det som var komfortabelt for meg.

En ekstra bonus var at da jeg var «ferdig» og nådde idealvekt så var det ikke noen stor omlegging å skulle slutte å slanke seg heller, siden jeg bare hadde vært i marginalt underskudd.

Anonymkode: 1e612...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 13.15):

Spis mindre posjoner🤓👍🏼

Anonymkode: abbd1...53c

Spis riktige måltider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...