Gå til innhold

Du som sliter med psyken, føler du på mye utmattelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med bl.a borderline og angst og føler veldig ofte på utmattelse. Blir gåen etter sosiale ting, men prøver samtidig å delta på litt for å ikke ramle helt utenfor det sosiale og bli enda mer utilpass i sosiale settinger. Men det er begrenset hva jeg orker og jeg trenger ladetid etter noe sosialt. Har du som sliter med psyken det på samme måte? Jeg går på medisiner også, føler ikke de gjør meg mindre groggy akkurat, men må gå på noe for å få sove og for å ikke ramle helt fra hverandre.

Anonymkode: c4f6a...223

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Noen dager bare ligger jeg. Som i dag. Må legge inn flere dager i uka med komplett ro og resten er det ofte nok med noen timer aktivitet før må hvile. Blir helt forvirra, lett paranoid og selvdestruktiv om slite nok så er ikke bare å presse seg om sliten heller.

Anonymkode: c7be6...f37

AnonymBruker
Skrevet

Ikke av angst, men de periodene jeg har hatt depresjon så er alt så tungt. Var på sykehuset som pårørende i fjor, og fant et hefte på nevrologisk om hvordan skille fatigue fra depresjon. 

Anonymkode: 08c39...41b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp. Noen dager bare ligger jeg. Som i dag. Må legge inn flere dager i uka med komplett ro og resten er det ofte nok med noen timer aktivitet før må hvile. Blir helt forvirra, lett paranoid og selvdestruktiv om slite nok så er ikke bare å presse seg om sliten heller.

Anonymkode: c7be6...f37

Sånn har jeg det også. Synes det er tungt med de som ikke forstår at jeg trenger mye hvile. Det er nok lettere for folk å forstå utmattelse knyttet til ME f.eks, enn utmattelse knyttet til psykiske lidelser.

AnonymBruker
Skrevet

Definitivt, har prøvd ALT for å få mer energi. Har sjekka med blodprøve for å se om det er noe fysisk, men nope. Begynte å trene og ha et godt kosthold, hjalp ingenting. Jeg har sosial angst, så etter sosiale settinger så ligger jeg i 2 dager etterpå.

Anonymkode: 36840...aa7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Definitivt, har prøvd ALT for å få mer energi. Har sjekka med blodprøve for å se om det er noe fysisk, men nope. Begynte å trene og ha et godt kosthold, hjalp ingenting. Jeg har sosial angst, så etter sosiale settinger så ligger jeg i 2 dager etterpå.

Anonymkode: 36840...aa7

Det er tungt :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om Asperger kvalifiserer til å slite med psyken.

Men jeg er så utrolig sliten hver eneste dag 😔

Jeg mister den lille energien jeg har på bare å holde huset sånn noenlunde ok. Dagene går i ett. Jeg føler at jeg aldri blir uthvilt.

Anonymkode: fe5a0...618

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sånn har jeg det også. Synes det er tungt med de som ikke forstår at jeg trenger mye hvile. Det er nok lettere for folk å forstå utmattelse knyttet til ME f.eks, enn utmattelse knyttet til psykiske lidelser.

Vel, det er ikke lett å få forståelse for fatigue ved ME heller. Folk forstår for eksempel ikke at det er mulig å ikke ha kraft nok i pust til å snakke i telefonen eller å holde mobilen over en lang samtale. De forstår heller ikke at man kan se fin ut ene dagen for dagen etter være totalt sengeliggende. Jammen du så jo helt fin ut i går da, hvorfor kan du ikke gå ut i dag? Anbefaler boka « men du ser ikke syk ut» av Ragnhild Holmås.

Anonymkode: 7c29c...ecb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke om Asperger kvalifiserer til å slite med psyken.

Men jeg er så utrolig sliten hver eneste dag 😔

Jeg mister den lille energien jeg har på bare å holde huset sånn noenlunde ok. Dagene går i ett. Jeg føler at jeg aldri blir uthvilt.

Anonymkode: fe5a0...618

Har lest at mange med Asperger føler på dette, så det er nok vanlig for dere også ❤️

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vel, det er ikke lett å få forståelse for fatigue ved ME heller. Folk forstår for eksempel ikke at det er mulig å ikke ha kraft nok i pust til å snakke i telefonen eller å holde mobilen over en lang samtale. De forstår heller ikke at man kan se fin ut ene dagen for dagen etter være totalt sengeliggende. Jammen du så jo helt fin ut i går da, hvorfor kan du ikke gå ut i dag? Anbefaler boka « men du ser ikke syk ut» av Ragnhild Holmås.

Anonymkode: 7c29c...ecb

Det er generelt synd at friske folk har vanskelig for å forstå mindre synlige sykdommer ❤️ Ofte er det vel de som sliter med utmattelse selv som forstår best.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...