AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #1 Skrevet 12. mai 2023 Ulike holdninger til hvordan ein ønsker å ha det rundt seg i kvardagen er ofte innledningen til konflikter i en familie, samlivet, arbeidsplassen, og mellom naboer. Det går på samarbeid, tilpassning, tolleransegrenser, o.s.v Noen er ordenspersoner, stukturert , ryddige, og overholder avtaler punktlig, og vert omtalte som perfeksjonister .Så har vi dem som er det som aldri overholder avtaler, vansker med å planlegge /organisere seg selve, trivest i sitt eget rot.. Ærfaring viser at ein person og har dårleg ordensans, og ein med god ordensan er ofte eit dårleg utgangspunkt for m.a. lykkast i eit parforhold Ryddighet, ordensans er personleg egenskaper m.a. går igjenn i mange stillingsannonser, og som mange bedrifter legger avgjørende vekt på ved ansettelser. Mange par opplever ulike holdninger til orden-og renholdsrutiner i hjemmet, og det går på arbeidsfordeling i hjemmet Det blir ofte sagt hvilke holdninger barna har med inn i voksenalderen i forhold orden-og renhold var noe barna fekk inn med morsmjølka, og det handlet om foreldreoppdragelsen , og hvilke forbilde var foreldra overfor barna. Anonymkode: 59787...ed9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #2 Skrevet 12. mai 2023 Jeg har en diagnose som gjør at orden og struktur er vanskelig for meg. Jeg er til gjengjeld svært kreativ og musikalsk. De heldigste er både organiserte og kreative. Men de fleste av oss er som oftest en av delene. Anonymkode: ecce5...7a6 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ulike holdninger til hvordan ein ønsker å ha det rundt seg i kvardagen er ofte innledningen til konflikter i en familie, samlivet, arbeidsplassen, og mellom naboer. Det går på samarbeid, tilpassning, tolleransegrenser, o.s.v Noen er ordenspersoner, stukturert , ryddige, og overholder avtaler punktlig, og vert omtalte som perfeksjonister .Så har vi dem som er det som aldri overholder avtaler, vansker med å planlegge /organisere seg selve, trivest i sitt eget rot.. Ærfaring viser at ein person og har dårleg ordensans, og ein med god ordensan er ofte eit dårleg utgangspunkt for m.a. lykkast i eit parforhold Ryddighet, ordensans er personleg egenskaper m.a. går igjenn i mange stillingsannonser, og som mange bedrifter legger avgjørende vekt på ved ansettelser. Mange par opplever ulike holdninger til orden-og renholdsrutiner i hjemmet, og det går på arbeidsfordeling i hjemmet Det blir ofte sagt hvilke holdninger barna har med inn i voksenalderen i forhold orden-og renhold var noe barna fekk inn med morsmjølka, og det handlet om foreldreoppdragelsen , og hvilke forbilde var foreldra overfor barna. Anonymkode: 59787...ed9 Tror det er i hjernen for å ære ærlig. Har ADHD og synes feks struktur er herlig men veldig vanskelig Anonymkode: fd943...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 Ble ikke et ordensmenneske før jeg hadde vært en tur i fengsel Anonymkode: 9f729...da8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Mistenker at jeg har en diagnose. Har ikke ro med mindre alt er på stell. Liker å ha alt planlagt godt frem i tid. Passer nøye på å verken komme 5 minutter for tidlig eller 5 minutter for sent til en avtale. Har alt på stell, alltid. Sitter godt tilbakelent i sola og nyter et glass vin nå. Men det er bare fordi jeg vet middagen er i gang, huset er rent, og alle planer for helgen er lagt. Ellers ville jeg vært inne og gjort et eller annet. Og nei, det er på ingen måte morsmelka. Der var det motsatt. Dette er bare den jeg er. (er forresten veldig kreativ og løsningsorientert. Men finnes ikke musikalsk. Mtp første svar) Anonymkode: 1e0d5...d18
Million Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 (endret) "Hvorfor", er spørsmålet du stiller? Det er jo så enkelt som at vi alle er individer, med individuelle forskjeller og ulikt syn på hva vi anser for å være viktig i vårt liv. Noen synes ikke det er så viktig å komme til bunns i det berget av skittentøy som har hopet seg opp, og tar kun toppene. Andre blir stresset og setter i gang en vaskemaskin straks de ikke ser bunnen i skittentøyskurven lenger. Alle mennesker er forskjellige, så enkelt er det. Det skal litt til for å treffe på en som er helt lik en selv på det området, så derfor er det kilde til mange krangler rundt om i millioner av hjem. Den ene parten kjefter på den andre pga manglende rydding og manglende vasking osv. Var gift med en sånn selv, som aldri ryddet eller vasket noenting før han nærmest ble "truet" til det av meg. Det varte ikke. Endret 12. mai 2023 av Million
Leeloo Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 Jeg er en blanding 😄 Jeg har ikke et snev av ryddegen, jeg virkelig hater husarbeid. Jeg liker for så vidt å ha det ryddig rundt meg, og av og til får jeg ånden over meg, men det er ryddig i omtrent 10 min. Jeg er derimot veldig punktlig og nøye på å holde avtaler. På jobb er jeg rimelig strukturert, og kjempenøye på å oppdatere data f.eks, men pulten min er litt kaotisk (jobber heldigvis så og si papirløst). En nær venninne har ADHD, og en måte for henne å takle det er å være superstrukturert, alltid ryddig ig fint der. En annen venninne var min motsats, rydding var second nature for henne, men hun var kronisk for sen til alt annet enn jobb. Hun har heldigvis skjerpet seg med årene 😄 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mistenker at jeg har en diagnose. Har ikke ro med mindre alt er på stell. Liker å ha alt planlagt godt frem i tid. Passer nøye på å verken komme 5 minutter for tidlig eller 5 minutter for sent til en avtale. Har alt på stell, alltid. Sitter godt tilbakelent i sola og nyter et glass vin nå. Men det er bare fordi jeg vet middagen er i gang, huset er rent, og alle planer for helgen er lagt. Ellers ville jeg vært inne og gjort et eller annet. Og nei, det er på ingen måte morsmelka. Der var det motsatt. Dette er bare den jeg er. (er forresten veldig kreativ og løsningsorientert. Men finnes ikke musikalsk. Mtp første svar) Anonymkode: 1e0d5...d18 Høres ut som vi her har noe til felles Trivest selv å ha det ryddig å reint rundt meg, og ha alt på stell, og slik var det også i mitt hjem under oppveksten. Mine foreldre var ryddige, disiplinerte, og kunne stille klokka etter når måltidene vart servert. Måtte tidleg ta del i det daglige arbeide på gården, hjemmet, fars fiskebåt etc. Flyttet på hybel hjemme i 15-16 års alderen gr. og måtte tidleg ta økonomisk ansvar. Anonymkode: 59787...ed9
Maskinfører Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 Jeg klarer alltid og miste ting når jeg holder på ute på eiendommen en gang lette jeg etter tommestokken det visste jeg at jeg hadde den i hånda skulle hatt en kvinne på denne eiendommen som passa på meg 😃
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 Irriterer meg ofte grenseløst over personer som alltid kommer forsent til jobben, ikkje overholder innviterte avtalte måltider eller avtaler. Anonymkode: 59787...ed9
Apis Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ulike holdninger til hvordan ein ønsker å ha det rundt seg i kvardagen er ofte innledningen til konflikter i en familie, samlivet, arbeidsplassen, og mellom naboer. Det går på samarbeid, tilpassning, tolleransegrenser, o.s.v Noen er ordenspersoner, stukturert , ryddige, og overholder avtaler punktlig, og vert omtalte som perfeksjonister .Så har vi dem som er det som aldri overholder avtaler, vansker med å planlegge /organisere seg selve, trivest i sitt eget rot.. Ærfaring viser at ein person og har dårleg ordensans, og ein med god ordensan er ofte eit dårleg utgangspunkt for m.a. lykkast i eit parforhold Ryddighet, ordensans er personleg egenskaper m.a. går igjenn i mange stillingsannonser, og som mange bedrifter legger avgjørende vekt på ved ansettelser. Mange par opplever ulike holdninger til orden-og renholdsrutiner i hjemmet, og det går på arbeidsfordeling i hjemmet Det blir ofte sagt hvilke holdninger barna har med inn i voksenalderen i forhold orden-og renhold var noe barna fekk inn med morsmjølka, og det handlet om foreldreoppdragelsen , og hvilke forbilde var foreldra overfor barna. Anonymkode: 59787...ed9 Min erfaring er at de mest strukturerte fort kommer til kort når uforutsette ting skjer, og arbeidsdagen avviker fra rutiner og planer og en er nødt til å improvisere og finne løsninger på sparket. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #13 Skrevet 12. mai 2023 Apis skrev (10 minutter siden): Min erfaring er at de mest strukturerte fort kommer til kort når uforutsette ting skjer, og arbeidsdagen avviker fra rutiner og planer og en er nødt til å improvisere og finne løsninger på sparket. Setter du bilen på verkstad, og må betale omlag kr. 1200 pr time så forventer ein ikkje at mekanikeren har anført 1-2 timer å gå rundt å lete etter verktøyet han / hun trenger i forhold til jobben som skal utføre En HMS gransking fortel at mange skader / uhell oppstår både i hjemmet, og arbeidsplassen som følge av rot. Mange uforutsette ting skjer på grunn av dårleg planlegging, og rot. Ein person som er strukturert tenker forebygging, og legg vekt på at el. annlgget er i forskriftmessig stand, og tenker langsiktig i forhold til økonomisk planlegging. Anonymkode: 59787...ed9
Apis Skrevet 12. mai 2023 #14 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Setter du bilen på verkstad, og må betale omlag kr. 1200 pr time så forventer ein ikkje at mekanikeren har anført 1-2 timer å gå rundt å lete etter verktøyet han / hun trenger i forhold til jobben som skal utføre En HMS gransking fortel at mange skader / uhell oppstår både i hjemmet, og arbeidsplassen som følge av rot. Mange uforutsette ting skjer på grunn av dårleg planlegging, og rot. Ein person som er strukturert tenker forebygging, og legg vekt på at el. annlgget er i forskriftmessig stand, og tenker langsiktig i forhold til økonomisk planlegging. Anonymkode: 59787...ed9 Ikke ueinig det, det reduserer risiko. Men så får mekanikeren akutt hjerteinfarkt og kollegaene må starte med HLR, kontakte 113 og pårørende som bor i Polen og passe hunden som har hofteleddsdysplasi.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #15 Skrevet 12. mai 2023 Apis skrev (27 minutter siden): Ikke ueinig det, det reduserer risiko. Men så får mekanikeren akutt hjerteinfarkt og kollegaene må starte med HLR, kontakte 113 og pårørende som bor i Polen og passe hunden som har hofteleddsdysplasi. De strukturerte har nok sørget for å ha tilgang på en hjertestarter, og han / hun har høyst sansynleg gått eit livreddende førsthjelpkurs. Han / hun deligerer oppgaver til andre kolegaer som bl.a. å ringe 113 .Å varsle pårørende i utlandet er politiet sin jobb alt etter utfallet av infarktet. Anonymkode: 59787...ed9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #16 Skrevet 12. mai 2023 Folk er forskjellige. Jeg er ikke ryddig av natur, men prøver nå å holde en viss orden rundt meg. Iallefall sånn at det ser ryddig ut rundt meg. Men forlegger og roter bort ting. Er ikke for sent til avtaler da - har respekt for folk. Gubben er ryddig på grensen til OCD. Det fungerer fint. Jeg jobber med å være mer ryddig av hensyn til han, og han jobber med å ikke være så «firkantet» i forhold til orden av hensyn til meg. Man må nå uansett jenke seg litt i et samliv. Begge søsknene mine er ryddige av natur, de likte å brette klær og vaske kasseroller fra de var 3-4 år. Vet ikke hva som gikk galt med meg, men jeg fungerer nå greit i samfunnet og sosialt selv om jeg roter mer enn gjennomsnittet. Anonymkode: 1e965...e3f
Piggsopp Skrevet 12. mai 2023 #17 Skrevet 12. mai 2023 Apis skrev (1 time siden): Min erfaring er at de mest strukturerte fort kommer til kort når uforutsette ting skjer, og arbeidsdagen avviker fra rutiner og planer og en er nødt til å improvisere og finne løsninger på sparket. Ja, min erfaring og. Jeg jobber på en arbeidsplass som krever mye struktur, men er veldig rotete selv. Tid, orden rutiner, alt sånn er slitsomt for meg. Klaret greit å følge med i svingene på jobb, men hender det blir litt krøll. Men i motsetning til kollegaene mine blir jeg som regel ikke stresset av uforutsette hendelser. Jeg klarer lett å improvisere fram en løsning og holder meg greit rolig underveis. Opplever faktisk at enkelte veldig strukturerte personer blir litt provosert av folk som tar det meste med ro. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #18 Skrevet 12. mai 2023 Når foreldrene skapte barn mens de rotet i fylla så blir det jo rotete barn. Anonymkode: 80e0b...392
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #19 Skrevet 12. mai 2023 Jeg er ganske rotete av meg, men dersom rotet påvirker andre(på jobb, naboer osv) så forsøker jeg å ha det så ordentlig som mulig. På jobb er jeg også ganske systematisk. Så mesteparten av mitt rot er rot som primært påvirker megselv(eksempelvis lenestolen på soverommet som er full av halvbrukte klær hvor jeg aldri finner det jeg skal ha i mørket ) Ironisk nok elsker jeg organisering, planlegging og lister. F.eks. skal jeg på biltur i sommer hvor jeg skal sove i bilen, lage mat på portabel grill osv., så jeg har en organisert liste for hva jeg trenger for å sove komfortabelt, hva jeg trenger for å kunne lage mat, hvor kan jeg dusje, hva trenger jeg av toalettsaker, osv. Mens selve turen er mer løst planlagt og improviserer underveis. På min forrige biltur posta jeg på en lokal facebook gruppe om lån av dusj, og det fikk vi. Vilt fremmed, godt voksent par. Vi spanderte jordbær og fløte:) Tror nok dette er veldig personlighetsstyrt, min bror er litt likens, ekstremt rydding på enkelte ting, rotehue uten sidestykke på andre ting. Min mann er jevnt over veldig ryddig. Anonymkode: 522e5...29b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå