Gå til innhold

Hvis du sliter psykisk og fysisk, vil du da bo i sentrum eller utenfor byen alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter fysisk og psykisk. Har lite nettverk pga helseutfordringer som gjør at jeg nesten ikke klarer å være sosial.

Kan gå på besøk men å dra på konserter eller bråkete kafeer går dårlig.

Blir fort sliten i knærog rygg hvis jeg må gå for mye på asfalt.

Skal finne meg bolig, og har alltid bodd sentralt slik at jeg har liv og røre rundt meg og det hjelper på ensomhet og det at det er lettvint, feks matbutikker, kafeer, ser folk går frem og tilbake i gaten, arrangement som skjer (selv om jeg ikke har mulighet til å delta selv), parker osv.

Prismessig er det billigst utenfor byen, men da er det ingenting som skjer eller ingenting å se på. 1 km å gå til nærmeste butikk.i og kun trafikkert vei å se på eller hus og trær.

Er avhengig av skranglete buss som gjør meg svimmel og gir meg smerter.

Ingen som bare tusler rundt slik som i byen, fordi det er ingen grunn til å gå rundt fordi ingenting skjer.

Jeg har mulighet til å kjøpe en fin bolig utenfor sentrum eller en kjip dyr bolig i sentrum men som gir meg et mer lettvint liv.

De jeg kjenner sier jeg må flytte ut av byen, men de er friske og kjører bil, er i jobb og har ingen problemer med noe.

Får aldri ut fingeren til å ta en avgjørelse fordi jeg får angst når jeg skal ta avgjørelser.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 61878...fca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt å bo sentralt.

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg bor nærmere sentrum og i nærheten av jobb, og har vel tenkt at jeg skulle det alltid. Men nå når jobb og liv har begynt å bli for mye, tenker jeg at jeg vil bo lenger ut. Må bare bli ferdig med arbeidslivet først..

AnonymBruker
Skrevet

Det tar meg kun 10-12 min på bussen inn til sentrum, men er alltid avhengig av buss for det blir for langt for meg å gå på asfalt langs motorvei.

Jeg trenger jo ikke ta bussen hver dag, men skal jeg besøke noen, få behandlinger eller handle i butikker er det en eller to busser .

Tenkte å kjøpe elsykkel men prøvde å sykle på vanlig sykkel  først og det gikk ikke pga svimmelhet, og det var dumt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Sentralt!! Jeg bor utenfor byen uten gangavstand til noe, og det gjør det psykiske verre. Fordi alt blir litt tiltak, og ofte ender jeg opp med å ikke gidde gjøre ting jeg burde. 

Anonymkode: f3999...b30

• Hjerte 1
Skrevet

Det spørs jo helt på hva slags hverdag du ønsker deg. Mest mulig ro, hage, uteplass eller nære folk og butikker🤷🏼‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sentralt!! Jeg bor utenfor byen uten gangavstand til noe, og det gjør det psykiske verre. Fordi alt blir litt tiltak, og ofte ender jeg opp med å ikke gidde gjøre ting jeg burde. 

Anonymkode: f3999...b30

Jeg tror også det er en fare for at alt føles tungt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt leilighet utenfor sentrum. Men er ikke alene ettersom det er mange blokker her, matbutikk er like ved (tar under 1 min å gå til butikken) og nært busstopp. Kunne aldri bodd i sentrum, blir for mye støy og forurensning for min del. 

Anonymkode: ed19d...9e2

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Det spørs jo helt på hva slags hverdag du ønsker deg. Mest mulig ro, hage, uteplass eller nære folk og butikker🤷🏼‍♀️

Nettopp!
Jeg jobber med en kollega som på lik linje som meg sliter veldig med sosial angst, depresjon ++, hun foretrekker byen med masse mennesker og nærhet til det meste (at det alltid skal skje noe), men for meg er det galskap og trigger angsten enda mer, jeg vil bo her jeg bor på landet, hvor det er rolig og stille hele tiden, med minst mulig mennesker rundt. Litt interessant å tenke på faktisk, hvor ulike man er selv om man sliter med mye av det samme. 

Anonymkode: fd966...eaa

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (2 minutter siden):

Ro for meg er å slippe å høre trafikk veldig tett på, feks trafikkert vei et par meter utenfor stuevinduet, men å høre det på avstand går fint.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp!
Jeg jobber med en kollega som på lik linje som meg sliter veldig med sosial angst, depresjon ++, hun foretrekker byen med masse mennesker og nærhet til det meste (at det alltid skal skje noe), men for meg er det galskap og trigger angsten enda mer, jeg vil bo her jeg bor på landet, hvor det er rolig og stille hele tiden, med minst mulig mennesker rundt. Litt interessant å tenke på faktisk, hvor ulike man er selv om man sliter med mye av det samme. 

Anonymkode: fd966...eaa

Jeg ønsker nok ro slik at jeg ikke blir vekket av trafikken når rushet begynner om morgenen og slippe høy musikk fra utesteder tett på, men det å se mennesker gå frem og tilbake i gatene, vite at jeg klarer å gå på besøk, til matbutikk/klesbutikk/kjøpesenter for å handle er mer behagelig enn å stable meg inn på overfylt buss ut av sentrum.

Får jo mer for  pengene +veranda utenfor sentrum men det blir ensomt, lite besøk og altfor mye tid til å gruble og se ut vinduet og være alene og jeg blir mer deprimert.

Når jeg ikke klarer å være med på det som jeg hadde blitt med på hvis jeg hadde vært frisk, så føler jeg likevel at jeg klarer å være litt sosial når jeg kan være i nærheten av ting som skjer, istedenfor å sitte alene og se bort i naboens hage utenfor sentrum.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du burde kjøpt deg bil eller moped. Jeg valgte å bo middel sentralt. Rolig rundt boligen og samtidig kort vei til ting.

Anonymkode: d44aa...954

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bodd sentralt, eller middels sentralt med bil. 

Anonymkode: 2b90a...05f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du burde kjøpt deg bil eller moped. Jeg valgte å bo middel sentralt. Rolig rundt boligen og samtidig kort vei til ting.

Anonymkode: d44aa...954

Har ikke økonomi til å ha bil, og moped bråker for mye og gjør meg utslitt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

I sentrum. Da er det lettere å være sosial når jeg orker det og mye lettere å handle mat og få gjort vanlige ting. 

Bor man langt unna butikk og venner så blir man bare isolert og får enda verre livskvalitet. 

Anonymkode: 86f6e...d59

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å bo sentralt men med nærhet til natur (15 minutter med buss). Var på flere visninger før jeg kjøpte fordi jeg ikke ville høre naboer eller bylivet utenfor. 

Anonymkode: ec578...61d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er psyk og har utmattelse, så mye hviling . Jeg har slått med ned med drøye 5-10 min med buss til sentrum og 25 min buss til skau. Det er første gang jeg bor så langt fra sentrum. Jeg har hele tiden vært avhengig av  at " livet skjer rundt meg". At jeg vet det er folk der ute som driver med sitt, og masse å gjøre når jeg kan/vil. Har grublet over hvorfor selv, men bare landet på : er sånn. Ville blitt deprimert på landet. er som om andres aktivitet smitter over på meg her jeg ofte bare sitter.😀 . Men nå har jeg flyttet slik at jeg ikke hører byen, bare en buss og jeg husker høre etter og har litt små hager og trær rundt meg. (bor selv i blokk) Perfekt.  Men så plager ikke buss helsen min. Ei heller asfalt.

Ellers er sjø eller hav det eneste som kunne lokket meg lenger vekk fra byen.

Anonymkode: 92319...14f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ønsker nok ro slik at jeg ikke blir vekket av trafikken når rushet begynner om morgenen og slippe høy musikk fra utesteder tett på, men det å se mennesker gå frem og tilbake i gatene, vite at jeg klarer å gå på besøk, til matbutikk/klesbutikk/kjøpesenter for å handle er mer behagelig enn å stable meg inn på overfylt buss ut av sentrum.

Får jo mer for  pengene +veranda utenfor sentrum men det blir ensomt, lite besøk og altfor mye tid til å gruble og se ut vinduet og være alene og jeg blir mer deprimert.

Når jeg ikke klarer å være med på det som jeg hadde blitt med på hvis jeg hadde vært frisk, så føler jeg likevel at jeg klarer å være litt sosial når jeg kan være i nærheten av ting som skjer, istedenfor å sitte alene og se bort i naboens hage utenfor sentrum.

Ts

Det høres her ut som du vet... Du vil bo i byen og se folk utenfor vinduet, men ikke ved en vei med mye trafikk eller ved ett utested. Det hører ikke umulig ut det. Kanskje du til og med får til veranda også. 

Det som trekker deg i motsatt retning virker mest størrelsen på leiligheten og veranda. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres her ut som du vet... Du vil bo i byen og se folk utenfor vinduet, men ikke ved en vei med mye trafikk eller ved ett utested. Det hører ikke umulig ut det. Kanskje du til og med får til veranda også. 

Det som trekker deg i motsatt retning virker mest størrelsen på leiligheten og veranda. 

Mine ønsker er dyre og akkurat det andre ønsker også, men jeg gir ikke opp og er på finn.no daglig og leter.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er avhengig av skranglete buss

Ja ha, det er vel ikke den standarden som er typisk for busser i vår del av verden. Kan du ikke bare si at du ikke liker å være avhengig av offentlig transport.

Anonymkode: 1e83e...6a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...