AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #1 Skrevet 12. mai 2023 Noen her inne som har erfaring med fremfall? Jeg er ganske sikker på at jeg har fått fremfall, da jeg hele tiden kjenner på nedpress og følelsen av at noe detter ut. I tillegg kjenner jeg det som jeg tror er livmortappen i skjedeåpningen. Det er vanskelig å gå korte strekninger, bære og gå på do - da jeg er redd for å presse. Dette påvirker meg veldig negativt, og jeg vurderer nå å bestille meg time til privat gynekolog for å undersøke muligheten for å sette inn ringpessar. Men jeg har forstått på nett at mange vil avvente til amming er overstått. Noen som har opplevd bedring av seg selv, eller som har fått satt inn ring uten å være ferdig med amming? Det er bare to uker siden fødsel, men jeg opplever at dette påvirker hverdagen og psyken min mye og håper jeg slipper å gå rundt i flere mnd og avvente bedring.. Anonymkode: baf85...369
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #2 Skrevet 12. mai 2023 Jeg vil anbefale deg å gi det tid. Jeg ble klippet under fødselen, og gikk flere måneder etter fødsel med en følelse av at noe var på vei ut/lå å "gnagde" i åpningen. Men fikk bekreftet på 6 ukers-kontrollen at alt var ok, og etter 6-12 måneder sluttet det helt å plage meg. Gjør knipeøvelser og ta tiden til hjelp, er mitt råd. Og få en gynekologisk undersøkelse på 6 ukers-kontrollen. Anonymkode: 0516f...7a2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 Jeg hadde dette etter styrtfødsel med nr 2. Jeg gjorde knipeøvelser og det ble bra. Tipper kniping og rett og slett tid gjorde at det gikk seg til. Anonymkode: c5f16...ccd
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 Skader ikke å få sett på muligheten til å få ring. Spør om fordeler og ulemper ved å starte med pessar nå. Men vær forberedt på at mange gynekologer vil totalt bagatellisere plagene dine og garantere at det går over av seg selv med tiden, hjulpet av ammeslutt. Men de vil også si, for all del ikke dropp ammingen av den grunn. Det er sant at mye kan bedre seg med tiden, noe hjulpet av nok hvile, bekkenbunnstrening, gode vaner (bruk krakk til føttene når du sitter på do!, passe på å ikke bli forstoppet, knipe før du løfter noe, etc.). Men noen får jo varige plager. Ja, det er veldig plagsomt problem. Man blir liksom hyperoppmerksom på at man har et underliv og at noe kjennes galt ut. Og mange får høre at sånn er det bare, må regne med litt forandringer når man har født. Jeg fikk høre at jeg måtte være fornøyd med å ha fått et barn. Ikke så farlig at jeg ikke kunne løpe uten ubehag og lekkasje, jeg kan jo fortsatt gå... Anonymkode: 4dfa0...3c8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 Jeg ville også gitt det litt lengre tid siden det bare er 2 uker siden fødsel. Full forståelse for at det ubehagelig. Men tipper at verken en fastlege eller gynekolog iverksetter noen tiltak så tidlig. I mange tilfeller ordner kroppen opp selv. Anonymkode: f0cf8...ecb
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 her har det blitt bedre etter ett år. håper ammeslutt vil hjelpe ennå mer. hvis ikke tenker jeg gå til gynekolog. kanskje noen kan anbefale noen som er gode på fremfall? du må nok vente litt TS 2 uker er veldig kort tid, forhåpentligvis blir det snart bedre men forstår du er utålmodig det er veldig ubehagelig. jeg var mest hjemme i ro de første 2-5 ukene men det var og pga stingene og bekkenet gjorde vondt.. Anonymkode: 57823...ea8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): her har det blitt bedre etter ett år. håper ammeslutt vil hjelpe ennå mer. hvis ikke tenker jeg gå til gynekolog. kanskje noen kan anbefale noen som er gode på fremfall? du må nok vente litt TS 2 uker er veldig kort tid, forhåpentligvis blir det snart bedre men forstår du er utålmodig det er veldig ubehagelig. jeg var mest hjemme i ro de første 2-5 ukene men det var og pga stingene og bekkenet gjorde vondt.. Anonymkode: 57823...ea8 Kan amming også påvirke dette? Anonymkode: dd8f3...b09
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Kan amming også påvirke dette? Anonymkode: dd8f3...b09 Ja, amming gir lave nivåer av østrogen som gjør at muskulaturen nedentil blir slappere, derfor vil ammeslutt bidra til at fremfall kan bli bedre igjen. Anonymkode: 8ed9d...eeb
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noen her inne som har erfaring med fremfall? Jeg er ganske sikker på at jeg har fått fremfall, da jeg hele tiden kjenner på nedpress og følelsen av at noe detter ut. I tillegg kjenner jeg det som jeg tror er livmortappen i skjedeåpningen. Det er vanskelig å gå korte strekninger, bære og gå på do - da jeg er redd for å presse. Dette påvirker meg veldig negativt, og jeg vurderer nå å bestille meg time til privat gynekolog for å undersøke muligheten for å sette inn ringpessar. Men jeg har forstått på nett at mange vil avvente til amming er overstått. Noen som har opplevd bedring av seg selv, eller som har fått satt inn ring uten å være ferdig med amming? Det er bare to uker siden fødsel, men jeg opplever at dette påvirker hverdagen og psyken min mye og håper jeg slipper å gå rundt i flere mnd og avvente bedring.. Anonymkode: baf85...369 I alle dager? TO uker? Gi det tid. Anonymkode: 8e94b...ce7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I alle dager? TO uker? Gi det tid. Anonymkode: 8e94b...ce7 Gå å plages i uker? Seriøst? Er gravid igjen nå og etter å ha lest dette skal jeg tvinge igjennom et nytt keisersnitt. Vaginal fødsel er jo ikke verdt det. Etter forrige snitt var jeg helt smertefri på dag to. Kunne begynne å trene etter 7 uker. Følte meg helt bra fra første sekund. Anonymkode: 5c59c...f33
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Gå å plages i uker? Seriøst? Er gravid igjen nå og etter å ha lest dette skal jeg tvinge igjennom et nytt keisersnitt. Vaginal fødsel er jo ikke verdt det. Etter forrige snitt var jeg helt smertefri på dag to. Kunne begynne å trene etter 7 uker. Følte meg helt bra fra første sekund. Anonymkode: 5c59c...f33 Ja, må ofte regne med minst 1,5-2 år før helsevesenet tar sånne plager på alvor. Anonymkode: 4dfa0...3c8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #12 Skrevet 13. mai 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Gå å plages i uker? Seriøst? Er gravid igjen nå og etter å ha lest dette skal jeg tvinge igjennom et nytt keisersnitt. Vaginal fødsel er jo ikke verdt det. Etter forrige snitt var jeg helt smertefri på dag to. Kunne begynne å trene etter 7 uker. Følte meg helt bra fra første sekund. Anonymkode: 5c59c...f33 Man kan få fremfall selv om man tar KS vel? Trodde det var mer pga graviditeten enn fødsel? Anonymkode: 57823...ea8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #13 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan få fremfall selv om man tar KS vel? Trodde det var mer pga graviditeten enn fødsel? Anonymkode: 57823...ea8 Man kan likevel få det, ja. Pga. belastningen i svangerskapet. Men vaginal fødsel er en betydelig risikofaktor, samt lang trykketid, bruk av vakuum, etc. Anonymkode: 4dfa0...3c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå