AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #21 Del Skrevet 15. mai 2023 Har du en portefølje TS? Om du ikke har relevant utdanning, så kan jo det å vise til en god portefølje være veien inn i arbeidsmarkedet. Du MÅ vise at du kan det du søker på. Dessverre er det nok av ux designere der ute, så det er ikke akkurat arbeidssøkers marked Anonymkode: 972e0...61d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #22 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du søker på litt feil type stillinger? Det høres litt voldsomt ut å jobbe som prosjektleder som nyutdannet. Har du noe på github? Anonymkode: 0721c...3af Meget mulig, hva slags stillinger vil du anbefale å søke på? Det som er frustrerende er at de aller fleste på studiet utenom meg har fått jobb, også de uten relevant erfaring. Har ikke noe på github utenom gruppeprosjekter fra bachelor. Men høres ut som det kan være lurt å gjøre noe med i sommer. Anonymkode: 2bec6...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #23 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har også problemer med å finne jobb. Fullfører master innen IT til sommeren og har søkt omtrent like mange stillinger de siste månedene. Vet ikke om markedet er dårlig nå, om det har med alderen min å gjøre (jeg er 31) eller mangel på relevant arbeidserfaring. En kombinasjon kanskje? Utrolig frustrerende i hvert fall. Anonymkode: 2bec6...c24 Jeg er nesten like gammel. Jeg har ingen hull i CVen, men heller ikke relevant arbeidserfaring Anonymkode: 7cb8f...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #24 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 10.54): Jeg har postet her tidligere. Jeg har søkt på rundt tretti stillinger de siste tre månedene til ingen nytte. Er det lurt å sette av penger til et halvt friår hvor jeg jobber frivillig for ideelle organisasjoner og leter etter start ups eller eventuelt starte for meg selv? Jeg har ikke råd til å ta master og alle stillingene som er lyst ut krever erfaring Anonymkode: 7cb8f...c40 ja, forsåvidt, men jeg anbefaler deg å gjøre det gjennom NAV, for å gjøre det på en ordnet måte. Men det uansett enormt positivt at du bruker perioden som arbeidssøkende på en konstruktiv og CV-byggende måte Anonymkode: 825f7...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #25 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, absolutt ikke. Vi ser etter IT-ansatte (2-linje, drift, sikkerhet) med erfaring (og gjerne interesse). Har dårlig erfaring med nyutdannede. Tror mange har fått et urealistisk syn på hva det innebærer å jobbe i IT. De flinkeste vi har er de med fagbrev... Anonymkode: be35e...9ff Ja for jeg vurderer å studere informatikk nå. Hører stadig at arbeidsgivere kaster jobber etter nyutdannede. Og jeg ønsker jo jobb så fort som mulig når jeg er ferdig. Kanskje det lønner seg med en annen utdanning 🤔 Anonymkode: 0ae29...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #26 Del Skrevet 15. mai 2023 Har selv en samboer som aldri fikk IT jobb etter han var ferdig for nesten tre år siden. Han tenker å heller starte noe selv.. Jeg tror folk har litt urealistisk syn på at "alle" får jobb med en gang. De som ansetter vil vanligvis ha folk med erfaring. Så tenker jeg at det er flere med IT bakgrunn enn jobber nå. Anonymkode: 468c8...af6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #27 Del Skrevet 15. mai 2023 Alle som sliter med å få jobb bør flytte til nord-Norge. Der skriker de etter folk, og man får gjerne en mye bedre stilling enn man ville fått andre steder. Så får man bygget erfaring og kan event flytte tilbake. Anonymkode: 96b91...0f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #28 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vil ikke nevne nøyaktig hvilken bachelor og master jeg har, men har en ganske bred utdanning som inkluderer informatikk, økonomi og mye prosjektrettet arbeid. Søker på typiske stillinger som konsulent (ikke utvikler), prosjektleder og forretningsutvikler i en av landets største byer (ikke Oslo). Anonymkode: 2bec6...c24 Både prosjektledelse og forretningsutvikling er jobber hvor man typisk trenger erfaring. Høres ut som du sikter rimelig høyt. Stiller samme spørsmål som jeg gjorde til ts; kommer du til intervju? Anonymkode: 0944a...51e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #29 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Både prosjektledelse og forretningsutvikling er jobber hvor man typisk trenger erfaring. Høres ut som du sikter rimelig høyt. Stiller samme spørsmål som jeg gjorde til ts; kommer du til intervju? Anonymkode: 0944a...51e Burde presisert at jeg har søkt masse forskjellig. Support, bank, graduatestillinger, administrasjon osv., både privat og kommunalt, men får bare avslag. Har vært på ett intervju i tidligere i år som IT-support, men de trengte noen som kunne begynne med en gang. Jeg var derfor ikke aktuell for stillingen. Har du tips til hvordan jeg bør gå frem? Sende åpne søknader? Anonymkode: 2bec6...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #30 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Burde presisert at jeg har søkt masse forskjellig. Support, bank, graduatestillinger, administrasjon osv., både privat og kommunalt, men får bare avslag. Har vært på ett intervju i tidligere i år som IT-support, men de trengte noen som kunne begynne med en gang. Jeg var derfor ikke aktuell for stillingen. Har du tips til hvordan jeg bør gå frem? Sende åpne søknader? Anonymkode: 2bec6...c24 Hvis du søker på jobber du faktisk er kvalifisert for, men ikke kommer på intervju, bør du virkelig se nærmere på cv og søknadene dine. Anonymkode: 0944a...51e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #31 Del Skrevet 15. mai 2023 Karakterer betyr en del i denne bransjen. Ligger du under C kan det være problematisk. Særlig hvis skolen ikke er anerkjent (typ UiO, UiB, NTNU, etc). Anonymkode: e0626...39a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #32 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Karakterer betyr en del i denne bransjen. Ligger du under C kan det være problematisk. Særlig hvis skolen ikke er anerkjent (typ UiO, UiB, NTNU, etc). Anonymkode: e0626...39a Ligger mellom B og C, og studerer ved et av universitetene du nevner. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du søker på jobber du faktisk er kvalifisert for, men ikke kommer på intervju, bør du virkelig se nærmere på cv og søknadene dine. Anonymkode: 0944a...51e Det kan godt være grunnen ja. Skal få hjelp av en bekjent i bransjen til å se nærmere på cv og søknad, også har jeg bestilt time hos karrieresenteret i juni. Anonymkode: 2bec6...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #33 Del Skrevet 15. mai 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Trodde alle med IT utdannelse fikk jobb før endt utdanning 😔 Anonymkode: 0ae29...c7c De som tar en teknisk grad på et bra universitet, ja. For de stemmer det fortsatt. Men TS søker jobber innen forretningsutvikling, UX, prosjektledelse etc. De litt "mykere" grenene, og der flommer det over av ledige folk for tiden. Arbeidsgiverne kan velge og vrake og timeprisen på konsulenter innen disse grenene har falt som en stein. 4 hours ago, AnonymBruker said: Har selv en samboer som aldri fikk IT jobb etter han var ferdig for nesten tre år siden. Han tenker å heller starte noe selv.. Jeg tror folk har litt urealistisk syn på at "alle" får jobb med en gang. De som ansetter vil vanligvis ha folk med erfaring. Så tenker jeg at det er flere med IT bakgrunn enn jobber nå. Anonymkode: 468c8...af6 Har du OK karakterer fra et teknisk studie på et godt universitet er det fortsatt sånn. Men med en sånn "IT og økonomi" eller lignenede, eller studie fra et mindre ansett universitet så er det ikke så lett lengre. Anonymkode: 09034...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #34 Del Skrevet 16. mai 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Trodde alle med IT utdannelse fikk jobb før endt utdanning 😔 Anonymkode: 0ae29...c7c De fleste som kan vise til noe bra gjør det. Enten i form av karakterer, tatt på seg arbeid utenom studene eller tidligere erfaring. Jeg fikk jobb et halvt år før jeg var ferdig med min bachelorgrad innen IT, for tre år siden. Markedet har vel å merke forandret seg noe, og det er ikke like mange om benet. Når man for eks. er nyutdannet og søker direkte på prosjektlederjobber, så sikter man også sannsynlig for høyt. Det er selvsagt noe med hva man går for, hvordan man er som person spiller inn og mye annet. Men på generell basis, så joda, de fleste med IT-utdannelse, som er flinke i sitt fag (altså slik de fleste er etter å ha gått tre år på et studie f.eks.), får jobb. Atea er et av firmaene som lyser ut jobber omtrent på daglig basis. Et tips er å følge disse større konsulentselskapene på Finn.no og få mail hver gang de legger ut nye jobber. TietoEvry og Atea er bare to av mange selskap, en som har utdannelse innen IT burde klare å sette seg inn i arbeidsmarkedet og mulighetene der. Jeg har fast jobb, men for flere henvendelser i uken på linkedin, både fra rekrutteringsbyråer og direkte fra firmaer. Mistenker at en del unge sikter alt for høyt når de søker stillinger og dermed ikke får jobb. Ev. så har de tatt en litt sær utdanning som ikke er allsidig nok - noe jeg mener en ren UX-utdanning mulig kan være, men man vil kunne bli plukket opp av de store firmaene for da kan man brukes fordelt mellom mange kunder. Anonymkode: c6cd2...bde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #35 Del Skrevet 16. mai 2023 Det som har kommet fram her er at både anonym og jeg er rundt tredve, har mellom B og C i snitt og ikke ønsker rene utviklerjobber. Da er spørsmålet om det kun er grunnet manglende ønske til å bi utviklere som avgjør eller om alder og kan ha noe å si? Anonymkode: 7cb8f...c40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #36 Del Skrevet 16. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det som har kommet fram her er at både anonym og jeg er rundt tredve, har mellom B og C i snitt og ikke ønsker rene utviklerjobber. Da er spørsmålet om det kun er grunnet manglende ønske til å bi utviklere som avgjør eller om alder og kan ha noe å si? Anonymkode: 7cb8f...c40 Selv er jeg 35 og fikk jobb som utvikler i Oslo. Så jeg tror det kan være at dere ikke ønsker å bli utviklere. Gitt at dere søker jobber i en by med godt arbeidsmarked. Anonymkode: 0ce0d...ede 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #37 Del Skrevet 16. mai 2023 Hvordan tror dere det blir om jeg starter en start up og jobber som designer i den i ett års tid? Får jeg nok relevant erfaring da? Anonymkode: 7cb8f...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #38 Del Skrevet 24. mai 2023 Er det noen måte å tilby tjenestene sine for 180 kroner timen på? Jeg tenker en løsning er å selge seg utrolig billig Anonymkode: 7cb8f...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå