AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #1 Skrevet 12. mai 2023 Og da tenker jeg på pulver. Vi har allergibarn, så finnes ingen ferdigblandet mme. Vi kjører termoser, men vurderer å lage opp mye i kjøleskapet. Erfaringer? Noe revolusjonerende smart? Anonymkode: 9943c...ee5
Sofakona Skrevet 12. mai 2023 #2 Skrevet 12. mai 2023 Mme tror jeg ikke skal lagres i kjøleskapet etter du har laget det..du lager bare mme de gangene barnet skal ha mat. Og på kvelden kan du ha en termos med kokt vann og en med kokt ( kaldt vann) og blande det når du trenger det.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 baby brezza hjemme og termos med varmt vann og litt over halvparten av kokt avkjølt vann i flasken, og oppmålt pulver i små bokser. Anonymkode: dc7e9...d67
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning-videoer/#hvordan-lage-til-morsmelkerstatning-for-flere-maltider Du kan lage og oppbevare i kjøleskap opptil ett døgn, oppbevar innerst i kjøleskap der det er minst sårbart for temperaturendringer. Anonymkode: eecef...587 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 Sofakona skrev (1 time siden): Mme tror jeg ikke skal lagres i kjøleskapet etter du har laget det..du lager bare mme de gangene barnet skal ha mat. Og på kvelden kan du ha en termos med kokt vann og en med kokt ( kaldt vann) og blande det når du trenger det. MME kan lagres opptil et døgn i kjøleskap etter det er blandet. TS: vi blander direkte i flasker, setter kaldt i vannbad og i kjøleskapet. Tar ut en og en og varmer opp igjen i vannbad. Rekker skifte en bleie mens den varmer seg😂 Når vi lagde mye melk (fast føde i fler av måltidene nå) lagde vi i en stålbeholder og helte over i flasker etterpå. Ble mindre gris med pulver og damp osv. men kjelen må kokes/steriliseres for hver gang da. Så nå blander jeg bare direkte i flaskene. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): baby brezza hjemme og termos med varmt vann og litt over halvparten av kokt avkjølt vann i flasken, og oppmålt pulver i små bokser. Anonymkode: dc7e9...d67 MME skal alltid blandes ut ved 70 grader pga bakterier i melkepulveret. Hver enkelt må gjøre som man selv har ro med å gjøre mtp evt risiko, men å anbefale andre å gjøre noe som er anbefalt å ikke gjøre, av helsemyndighetene, er ikke noe jeg ville hatt på meg hvertfall😅 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning-videoer/#hvordan-lage-til-morsmelkerstatning-for-flere-maltider Du kan lage og oppbevare i kjøleskap opptil ett døgn, oppbevar innerst i kjøleskap der det er minst sårbart for temperaturendringer. Anonymkode: eecef...587 Denne artikkelen er veldig god! Anonymkode: e9e76...765 2
KristineS Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Obs! Avhengig av hvilken type mme du bruker (siden du nevner allergi) så er det ikke sikkert det kan lages opp mange måltid i slengen som blir nevnt som råd i flere innlegg over. F.eks. Nutramigen som vi bruker skal bare lages for ett måltid av gangen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning-videoer/#hvordan-lage-til-morsmelkerstatning-for-flere-maltider Du kan lage og oppbevare i kjøleskap opptil ett døgn, oppbevar innerst i kjøleskap der det er minst sårbart for temperaturendringer. Anonymkode: eecef...587 Dette gjelder kun vanlig MME Anonymkode: 93a0d...8a2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 MME beregnet på barn med melkeallergi skal ikke lages opp på forhånd, den blir sur. Du må blande hver flaske til hvert måltid… Flaskene skal steriliseres etter hvert bruk og melken skal alltid blandes i minst 70 grader, så det er egentlig bare en måte å gjør det på. Anonymkode: 93a0d...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 Babybrezza var gull! Og sterilisator til flasker. Hadde en liten 5-liters bøtte på benken, skylte flaskene etter bruk i kaldt vann og dumpet dem der. Vasket og steriliserte en gang i døgnet. Babybrezza tok jeg meg meg til gangen utenfor soverommet om natta. Kokte opp vann til babybrezza hver kveld, da var det avkjølt og klart til vanntanken på morgenen. Utenfor hjemmet hadde jeg med flasker med kokt avkjølt vann og en termos med glohett vann, lærte meg blandeforholdet ganske kjapt. Egen boks med helletut som kunne skrues over tre rom der vi doserte pulver på forhånd. Anonymkode: 3d673...cfc 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Babybrezza var gull! Og sterilisator til flasker. Hadde en liten 5-liters bøtte på benken, skylte flaskene etter bruk i kaldt vann og dumpet dem der. Vasket og steriliserte en gang i døgnet. Babybrezza tok jeg meg meg til gangen utenfor soverommet om natta. Kokte opp vann til babybrezza hver kveld, da var det avkjølt og klart til vanntanken på morgenen. Utenfor hjemmet hadde jeg med flasker med kokt avkjølt vann og en termos med glohett vann, lærte meg blandeforholdet ganske kjapt. Egen boks med helletut som kunne skrues over tre rom der vi doserte pulver på forhånd. Anonymkode: 3d673...cfc Hvorfor anbefale noe som er frarådet av helsemyndighetene ? Helt greit at du tok den sjansen med ditt barn, men å anbefale å gå i mot anbefalinger som er satt for å skjerme baby/ barn fra eventuelle sykdommer er totalt unødvendig. Anonymkode: 93a0d...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 Til vanlig bruk i hjemmet, kaldt (kokt) vann i kjøleskapet, hadde ca 1/3 kaldt vann på flaska - varme i mikroen - ha oppi pulveret - blande og ha oppi kaldt (kokt) vann til riktig mengde. På farten - 2 termoser, en med kaldt (kokt) vann og en med varmt (kokt) vann, samme prosess som men heller direkte varmt vann i flaska uten mikro. Blandet en og en flaske på ca 1 min med den metoden. Anonymkode: 6cd6a...658
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 Ferdigblandet var frarådet når jeg fødte i 2014, så vi gikk for doseringsboks med pulver. Kaldt kokt vann i kjøleskapet som vi blandet med kont varmt. Da var anbefalingen å følge pakningsvedlegget, og vårt tilsa blande ved 40 grader (Collett). Collett hadde ikke ferdige bokser til salgs, så ute tok vi med 2 termoser og pulverdoseringsboks. Anonymkode: 71edd...47b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #13 Skrevet 13. mai 2023 Altså, vi med babybrezza «anbefaler» det ikke med å si «vi anbefaler». Jeg har selv babybrezza. Måtte ta et valg om jeg skulle klare å holde meg saine med baby, da fallt valget på det. Men jeg anbefaler det ikke, jeg kan si til andre at vi er fornøyd, men jeg respekterer at andre ikke gjør det. Det handler om at vi ALLE på et tidspunkt utsetter barn for «risiko», noen med melk, andre med for eksempel forovervendt bilstol for tidlig. Hvis jeg skal shame andre, hva får jeg utav det? De vet jo risikoen selv, og har tatt et valg. Hvis jeg skal belære og shame dem, er jeg jo bare en kjerring som på ingen som helst måte gjør livet dems bedre. Anonymkode: 53cf7...50c 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #14 Skrevet 13. mai 2023 Ser at mange kommentarer at du kan blande med avkjølt kokt vann, men i følge Helsenorge bør alt blandes ut i kokende vann. Anonymkode: c730c...ba1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå