Gå til innhold

Hvor mange kcal trenger en voksen mann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

190 høy ca, mye muskelmasse og fysisk aktiv jobb 8t daglig... 

Prøver å kutte ned på karbohydrater som poteter og brød (og åpenbart sukker), legger lett på seg. 

Hvor mange kcal bør man ligge på daglig? 

Tips til sunne middager med få karbohydrater? 

Anonymkode: f6a0a...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel? Noen trening utover jobb? Hva er målet? Gå ned i vekt, opp eller stabil? Hva er vekt? Jeg regnet på det du har oppgitt av aktivitet og la 95kg som vekt, da skal man spise ca 3700kalorier per dag for å beholde vekten. Hvorfor gjør du ikke som meg og legger inn info din i kalkulatorer på nettet? 

Hvorfor skal du spise mindre karbohydrater? 

Anonymkode: 9cb2c...dcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel? Noen trening utover jobb? Hva er målet? Gå ned i vekt, opp eller stabil? Hva er vekt? Jeg regnet på det du har oppgitt av aktivitet og la 95kg som vekt, da skal man spise ca 3700kalorier per dag for å beholde vekten. Hvorfor gjør du ikke som meg og legger inn info din i kalkulatorer på nettet? 

Hvorfor skal du spise mindre karbohydrater? 

30-årene. Ingen trening utover jobb. Kun periodevis.

Målet er å gå noe ned i vekt, men samtidig beholde muskelmasse. Vekt aner jeg ikke, men må ned i vekt. 

Gikk på lavkarbo en periode, gikk mye ned i vekt, men fikk ekstremt lavt energinivå så er ikke noe å trakte etter, må ha bittelitt mer karbohydrater enn det.

AnonymBruker
Skrevet

Letteste er å lære seg oppskrifter/ lære seg å krydre. Kjøpe en kokebok  med høyprotein måltider. Evt følg noen på youtube om du ikke vil bruke penger på bok. Her kan du også finne de som driver med meal prep, noe som er praktisk om du ikke vil bruke lang tid på kjøkkenet

Dersom du spiser middager med proteinkilde (gjerne mager) + grønt så kommer du langt. Unngå sauser, majones, smør, ketchup og andre unødvendige kalorier. Lær å krydre. Bruk gjerne en SS med matolje for å wokke grønnsakene for smak. Dersom du merker at du får for lite energi, tilsett noen SS ferdigkokt ris til måltidet. Det hjelper kroppen ta opp protein og gir energi.

Siden du er veldig aktiv, så ville jeg vurdert å ha et måltid om dagen som er proteinpulver (uten sukker eller annet tilsatt dritt). Det metter til en viss grad, har lite kalorier per gram protein og hjelper bygge muskler. Mer muskler = bedre forbrenning.

Om du spiser mye brød på jobb, revurder påleggene du bruker. Unngå kaloribomber som smør og ost. Se om du heller kan lage noe smørbrød (uten smør) med proteinpålegg + grønt. Gjerne søk opp oppskrifter på høyprotein lunsjer

Anonymkode: 3ed95...4fb

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

190 høy ca, mye muskelmasse og fysisk aktiv jobb 8t daglig... 

Prøver å kutte ned på karbohydrater som poteter og brød (og åpenbart sukker), legger lett på seg. 

Hvor mange kcal bør man ligge på daglig? 

Tips til sunne middager med få karbohydrater? 

Regn ut hvor mye du bruker i de periodene du har stabil vekt. Da har du kaloribehovet.  Hvis du vil ned i vekt så kutter du ut f.eks 375 kcal pr dag som gir en vektnedgang  på 50 gram pr dag, altså 10 kg på 200 dager. Alternativt kan du øke forbruket tilsvarende, og det kan være en sykkeltur på 45 minutter. Eller en mix: spise 200 kcal mindre og trimme 20 minutter mer.

Den sikreste måten å lykkes på er å  føre spise- og treningsdagbok.

Pass deg for øl og snacks. Mye kalorier. Alkhol er også skummelt fordi man kan bli unøyaktig og gi litt blaffen, og plutselig gå innom kebabsjapper og det som verre er.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Letteste er å lære seg oppskrifter/ lære seg å krydre. Kjøpe en kokebok  med høyprotein måltider. Evt følg noen på youtube om du ikke vil bruke penger på bok. Her kan du også finne de som driver med meal prep, noe som er praktisk om du ikke vil bruke lang tid på kjøkkenet

Dersom du spiser middager med proteinkilde (gjerne mager) + grønt så kommer du langt. Unngå sauser, majones, smør, ketchup og andre unødvendige kalorier. Lær å krydre. Bruk gjerne en SS med matolje for å wokke grønnsakene for smak. Dersom du merker at du får for lite energi, tilsett noen SS ferdigkokt ris til måltidet. Det hjelper kroppen ta opp protein og gir energi.

Siden du er veldig aktiv, så ville jeg vurdert å ha et måltid om dagen som er proteinpulver (uten sukker eller annet tilsatt dritt). Det metter til en viss grad, har lite kalorier per gram protein og hjelper bygge muskler. Mer muskler = bedre forbrenning.

Om du spiser mye brød på jobb, revurder påleggene du bruker. Unngå kaloribomber som smør og ost. Se om du heller kan lage noe smørbrød (uten smør) med proteinpålegg + grønt. Gjerne søk opp oppskrifter på høyprotein lunsjer

Anonymkode: 3ed95...4fb

Takk :)

ikke brød på jobb, kun fisk, egg, avokado, grønt/kjøtt..

Hr lest at 2 brødskiver pr dag er ok.

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (3 minutter siden):

Regn ut hvor mye du bruker i de periodene du har stabil vekt. Da har du kaloribehovet.  Hvis du vil ned i vekt så kutter du ut f.eks 375 kcal pr dag som gir en vektnedgang  på 50 gram pr dag, altså 10 kg på 200 dager. Alternativt kan du øke forbruket tilsvarende, og det kan være en sykkeltur på 45 minutter. Eller en mix: spise 200 kcal mindre og trimme 20 minutter mer.

Den sikreste måten å lykke er å  føre spise- og treningsdagbok.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

30-årene. Ingen trening utover jobb. Kun periodevis.

Målet er å gå noe ned i vekt, men samtidig beholde muskelmasse. Vekt aner jeg ikke, men må ned i vekt. 

Gikk på lavkarbo en periode, gikk mye ned i vekt, men fikk ekstremt lavt energinivå så er ikke noe å trakte etter, må ha bittelitt mer karbohydrater enn det.

Jeg hadde begynt på 3000 kalorier om dagen ca. Med 40/40/20. 40% karbohydrater, 40% protein og 20% fett. Det gir ca i kalorier 1200/1200/600. Etter en måned hadde jeg vurdert resultatet og justert deretter. Bruk en app hvor du legger inn hva du spiser. Karbohydrater er ikke farlig, men enkelt å overspise. Spis protein og fett først og fyll på med karbohydrater. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

NB! Hvis du har noen sykdommer så er det greit å snakke med legen før du legger om kosthold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ikke brød på jobb, kun fisk, egg, avokado, grønt/kjøtt..

Hr lest at 2 brødskiver pr dag er ok.

Det er forskjell på brød og brød også. Jeg er skeptisk til lyst brød og alt annet som inneholder mye hvetemel(pasta,kaker). Høy glukemisk indeks. Jeg tror på grovt brød, og mine favorittbrød er speltbrød og hjemmebakt der jeg selv velger å putte i forskjellig mel, med mye rug og byggmel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...