Gå til innhold

Jobbe med hest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg vil jobbe med hest på en måte som gir en god inntekt, så ikke stallhjelp. Jeg vet at ridelærer er en 2-årig utdannelse men har inntrykk av at man må gjøre mye stallarbeid ved fast ansettelse på stall eller kan man tjene nok ved å bare ha f eks 2-3 ridetimer om dagen? 

Er mest ute etter andre tips for hva jeg kan ta av kurs eller studie for å f eks bli daglig leder på ridesenter, konkurransedommer for store konkurranser i inn og utland, få jobb med hesteterapi ved sykehus eller rehabiliteringsinstitusjoner som Modum bad, få en god stilling i kulissene på hestebutikk som f eks den som bestiller varer eller ordner reklame og avtaler osv 

Noen som har tips? 

Anonymkode: 4c8ab...854

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok ikke det svaret du ønsker, men jeg tror omtrent ikke det finnes jobber med hest som er godt betalt. Kanskje bortsett fra dyrlege, som faktisk heller ikke er særlig godt betalt. 

Anonymkode: 64af4...a93

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er nok ikke det svaret du ønsker, men jeg tror omtrent ikke det finnes jobber med hest som er godt betalt. Kanskje bortsett fra dyrlege, som faktisk heller ikke er særlig godt betalt. 

Anonymkode: 64af4...a93

Kusk er nok godt betalt 😃

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Kusk er nok godt betalt 😃

Ja men de fleste kusker må ha en vanlig jobb ved siden av. De får profitt av premier og litt godtgjøring for trening men er jo løp bare en gang i mnd eller to. Å bli proff kusk handler mest om kontakter enn ferdigheter også så da måtte jeg vanket noen år i travstall først hehe. Vil heller bruke tiden på en utdanning eller kurs som kan gi meg fordel på CV da

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja men de fleste kusker må ha en vanlig jobb ved siden av. De får profitt av premier og litt godtgjøring for trening men er jo løp bare en gang i mnd eller to. Å bli proff kusk handler mest om kontakter enn ferdigheter også så da måtte jeg vanket noen år i travstall først hehe. Vil heller bruke tiden på en utdanning eller kurs som kan gi meg fordel på CV da

Ja sant nok det min onkel bruker Høitomt 😃 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei jeg vil jobbe med hest på en måte som gir en god inntekt, så ikke stallhjelp. Jeg vet at ridelærer er en 2-årig utdannelse men har inntrykk av at man må gjøre mye stallarbeid ved fast ansettelse på stall eller kan man tjene nok ved å bare ha f eks 2-3 ridetimer om dagen? 

Er mest ute etter andre tips for hva jeg kan ta av kurs eller studie for å f eks bli daglig leder på ridesenter, konkurransedommer for store konkurranser i inn og utland, få jobb med hesteterapi ved sykehus eller rehabiliteringsinstitusjoner som Modum bad, få en god stilling i kulissene på hestebutikk som f eks den som bestiller varer eller ordner reklame og avtaler osv 

Noen som har tips? 

Å jobbe med hest gir ikke god inntekt, dessverre. Det er sjelden lønnsomt å drive stall og hestesenter, og lønningene blir deretter. Om du selv har konkurrert nasjonalt og internasjonalt og skapt deg et navn i hestemiljøet, så kan du nok tjene en del på å instruere andre i de høyere klassene. 

En bachelor i økonomifag, samt mye erfaring fra ridning, undervisning og konkurranser kan nok gi deg en sjanse på jobber som omhandler drift av hestesenter, men mange har også jobbet seg opp til slike stillinger over mange år - startet som assistent og ridelærer, og jobbet seg opp til mer ansvar. Det betyr mange år med lav lønn før man kommer noen vei, og konkurranse om jobbene...

Skal du være konkurransedommer bør du også ha konkurrert i de høye klassene selv. 

Å jobbe med hesteterapi kan være fint, men da har man ofte en helseutdanning i bunn. Om du blir lege eller sykepleier og har erfaring derfra, og så tar videreutdanning eller kurs som omhandler dyreassistert terapi, så kan du kanskje få til noe der. Men det er også et svært lite fagfelt per i dag, og relativt få jobber. De jeg kjenner som driver med dette er helsepersonell som eier egne trygge hester, og bruker disse i jobben sin.

Om du utdanner deg til equiterapeut kan du kanskje klare å leve av det, om du er god og får en fast kundegruppe. Equiterapi og behandling av hest er et voksende marked, og en tjeneste flere og flere benytter seg av. Men det kan nok være veldig vanskelig i starten før man får bygget seg opp et navn, og man må nok ha en alternativ inntekt ved siden av. 

Hovslager kan være et godt valg, det er en del som klarer fint å leve av det alene. Dog må du ha litt teft for business, kunne drive ditt eget firma, klare å bygge deg opp en god kundegruppe, og investere i en del utstyr i starten. Og så kjenner jeg ingen hovslagere som ikke har fått ryggproblemer før de er 40... 

Hestebutikk er kanskje det enkleste å få til av alternativene du skisserer, men også her er det ofte stor konkurranse om jobbene. Fordelen er at du ofte ikke trenger noen spesifikk utdanning, så om du har hesteerfaring og hesteinteresse, er det ofte nok for å søke. Erfaring fra annen type butikk vil gi deg et fortrinn. Så her er det bare å følge med stillingsutlysninger og søke om det dukker opp noe. Men som sagt er det gjerne stor konkurranse om disse jobbene, så det legges ikke ut flust av dem...

Det er ikke meninga å tråkke på drømmene dine her, men realiteten er at det er veldig vanskelig å leve av hesteinteressen! Flere jeg kjenner som har prøvd seg på å leve av jobber som salmaker, saltilpasser, ridelærer eller stallmester, ender opp med å ha hest som biinntekt eller bare hobby, og en annen jobb ved siden av.

Anonymkode: 1bcb9...a10

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hest er ikke godt betalt, spesielt ikke ridelærer. Kan ta treneren min som eksempel. 100% som daglig leder/stallmester, instruktør i rideskole 13 timer i uka, dømmer i både sprang og dressur og gir privattimer. Må likevel ha en jobb til på sida for å få det til å gå rundt. Heldigvis er det en stilling hvor hun kan jobbe hjemmefra og bare det hun vil/rekker, men hun ligger stort sett tett opp mot 100% der og...

Anonymkode: c07c3...9ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes noen yrker der du kan få jobbe med hest på heltid og ha en inntekt å leve av:

Hovslager 
Kiropraktor med etterutdanning på dyr
Veterinær

Anonymkode: 62533...8e0

Skrevet

Fin jobb det 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...