Gå til innhold

Har jeg som bonusfar ingen rettigheter etter brudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bittert brudd mellom meg og ekssamboer etter 10 år. Hun har en datter på 11 år og jeg ble fort en reservefar for henne. Hun har så og si oppvokst med meg fordi mor hadde mest samvær og den biologiske faren hennes kun hver tredje helg. Siste to årene har bonusdatteren vært hos ham annenhver helg. Faren hennes har aldri likt meg og sikkert sett på meg som en trussel. Eksen min er uføretrygded og hadde og mye gjeld. Så det var jeg som forsørget dem imens vi var sammen. Jeg som kjøpte alt datteren trengte, selv om moren fikk litt barnebidrag.

Nå er det snart et år siden det ble slutt og det er fortsatt ampert mellom henne og meg. Bonusdatteren min føler seg så nær meg at hun har besøkt meg jevnlig. Og jeg varter nok litt ekstra opp, så hun har ofte uttrykt hun heller vil være hos meg enn både moren og faren. Så jeg vet ikke om det er sjalusi, men ifm sist krangel på telefonen sa eksen rett ut at hun ikke syntes jeg skulle ha så mye kontakt med datteren mer. Hun argumenterte bla med at barnefaren ikke ønsker det. Og hun var enig med ham. Det var slutt mellom oss og det burde være slutt på besøk av datteren.

Sitter nå igjen i stor sort og vantro. Kan de virkelig nekte meg å treffe jenta jeg ser på som datteren min. Som jeg har forsørget i 10 år?! Har jeg ingen rettigheter her? Jeg har vært i kontakt med barnets mormor og hun støtter meg. Hun mener barnebarnet fortsatt bør få treffe meg.

Noen som vet om jeg har noen rettigheter? Kan hun bestemme mer selv om hun vil besøke meg når hun er 12 år? Hvem kontakter jeg for informasjon rundt dette?

Anonymkode: 4dfb0...5c4

• Liker 1
  • Hjerte 24
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei du har dessverre ikke noen rettigheter, så sant du ikke har adoptert henne

Anonymkode: 7892f...eaf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen rettigheter men hun kan besøke hvem hun vil når hun blir stor 

Anonymkode: d3319...f56

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om at det skal bli en lovendring, det er i hvert fall flere som jobber for det. Men å endre lover kan jo ta år.

Her er en kronikk som tar opp utfordringene rundt bonusfamilier, og også det at barnas beste ikke blir ivaretatt. Kronikkforfatter mener at bonusforeldre også bør kunne få samværsrett ved ev. brudd.

https://www.nrk.no/ytring/bonusfamilier-i-lovlost-terreng-1.16077088

Kanskje du kan finne ut hvor denne advokaten jobber og se om du kan få gode råd der?

Ellers kan du kanskje også forsøke å få til en dialog med barnets mor gjennom familievernkontoret.

Fortsett å holde god kontakt med jentas bestemor, det kan være gull verdt både for deg og for jenta selv. Om du ikke kommer noen vei mtp. samvær, så kan kanskje bestemor hjelpe til slik at du og jenta kan møtes. Ikke minst vil det være en trygghet for barnet å få vite av bestemor at du ønsker samvær med barnet, at du bryr deg om henne, samt at bestemor kan formidle kontakt mellom dere.

Anonymkode: c6d6c...b2e

• Liker 5
Skrevet

Dette har jeg ikke greie på, men høres ut som en vanskelig situasjon. Tror jeg ville vært ærlig med barnet og forklart situasjonen om hun ikke vet hvordan hun skal forholde seg til deg. Du gjør vel ikke noe feil om du sier du alltid vil være der for henne og at døren står åpen. Når hun blir litt større gjør hun som hun vil og da er det kanskje fint om hun ikke glemmer deg på veien om foreldrene nekter samvær. At hun kan ringe og sende meldinger f eks. Men rettigheter… usikker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har du nok ikke nei. Min far hadde en bonus sønn, (han har 4 biologiske døtre), så når det ble brudd etter 8 år syns han det var svært kjipt. Mistet liksom den ene sønnen han hadde... 

Anonymkode: 4b1fd...58c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må bare si, for et flott menneske du er ❤

Du har desverre ingen rettigheter, men gjør det du kan for å opprettholde kontakten med henne. Det høres ut som hun har godt av. Og jo eldre hun blir, jo mer bestemmer hun selv og lettere blir det å holde kontakt. 

Anonymkode: fbf11...cc4

• Liker 21
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi slipp på jenta, aldri gi deg! Jeg var i din stedatters situasjon. Da jeg var 16 år ga jeg faen i både mora og faren min som ikke gjorde annet enn å agere ut fra sjalusi og faenskap, og flytta inn med stefaren min. Det var pappaen min og jeg var også den som pleiet ham den siste tiden før han gikk bort av kreft. 

Bit tennene sammen, la tiden gå, dere vil ha hverandre resten av livet. Du er nok den eneste trygge personen i hennes verden.

Anonymkode: 82d83...306

• Liker 7
  • Hjerte 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig fint å høre om en som setter barnet foran egen konflikt. Hvis hun er 12 er det bare noen få år til hun kan bestemme dette selv. Så hold kontakten og unngå konflikt. Hun ser jo sikkert på deg som faren sin og når hun blir litt eldre (lenge før 18) blir det jo veldig vanskelig for dem å unngå denne kontakten. Så leit at ikke de ser at det er et kjempepluss for barnet å ha flere stabile gode voksne rundt seg. 

Anonymkode: 4d54f...0de

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er hun gammel nok så bestemmer hun selv om hun vil ha kontakt. Dere har jo fortsatt  god relasjon og er venner selv om det er slutt med moren. Og siden du har vært en slags erstattnings far som hun har blitt glad i så er det jo et vennskap mellom dere som mor ikke hindre om jenta vil ha deg i livet sitt.

Men jeg ser jo problemet om det dukker opp ny stefar og da er det er i mors interesser å holde deg utenfor fordi hun ikke vil ha ekser inn i sitt nye forhold.  Det triste er at det går utover barna.

Anonymkode: 555a7...11b

• Liker 1
Skrevet

Si til eks at det er faen meg hun som har introdusert deg til hennes datter. Hun må stå til ansvar for hvem hun drar inn i livet til andre. Hun kan ikke da bestemme at de menneskene datteren blir kjent med og blir glad i plutselig skal bli borte. Da skulle hun ha tenkt på det før hun involverte deg inn i familien. Legg ansvaret over den og der den hører hjemme. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme skjedde dessverre en kompis av meg. Han hadde vært i jenta sitt liv siden hun var 6 mnd. Og da hun var 8 år så var moren til barnet utro og dumpet han til fordel for en ny mann. 

Han som da hadde vært farsfiguren til barnet ble kuttet rett ut og barnet fikk en ny "pappa". 

Kompisen min traff på de nå og da ute på butikken og jenta lyste opp, men mor bare dro henne videre og vekk.

Anonymkode: 964aa...8b3

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme skjedde dessverre en kompis av meg. Han hadde vært i jenta sitt liv siden hun var 6 mnd. Og da hun var 8 år så var moren til barnet utro og dumpet han til fordel for en ny mann. 

Han som da hadde vært farsfiguren til barnet ble kuttet rett ut og barnet fikk en ny "pappa". 

Kompisen min traff på de nå og da ute på butikken og jenta lyste opp, men mor bare dro henne videre og vekk.

Hvordan kan folk være så egoistiske? Er forferdelig å høre om. 

Anonymkode: 4d54f...0de

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du virker som et fint menneske. Desverre har ikke bonusforeldre rettigheter i det hele tatt, så foreldrene kan fint bestemme at datteren ikke skal treffe deg. 

Anonymkode: ce2f4...1c1

AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (6 minutter siden):

Si til eks at det er faen meg hun som har introdusert deg til hennes datter. Hun må stå til ansvar for hvem hun drar inn i livet til andre. Hun kan ikke da bestemme at de menneskene datteren blir kjent med og blir glad i plutselig skal bli borte. Da skulle hun ha tenkt på det før hun involverte deg inn i familien. Legg ansvaret over den og der den hører hjemme. 

Er nesten det jeg kaller barnemishandling. River fra datteren en person som hun vet hun er glad i kun fordi det passer henne best. For en egoistisk kjerring. 

Anonymkode: bbfe7...8dd

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så uansvarlig ego mor som kutter ut  datters relasjoner pga at hun ikke klarer å holde ut i forhold og stadig må skifte ut menn fordi hun aldri blir fornøyd med menn...stakkars unger med slike mødre. Som mann så må du passe på å ikke få barn med slike kvinner !!!  og du kan heller ikke knytte sterke bånd til deres barn fordi slike forhold ikke er varige i toppen mer enn noen få år. Deres barn blir relasjonskadet og får samme tilknyttnings vansker som moren. Disse kvinnene kutter ut kontakten med alle eksene uten tanke på barns sorg fordi  det blir for mange menn å forholde seg til for en ny mann...

Anonymkode: 555a7...11b

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Bonusforeldre har dessverre ingen formelle rettigheter i slike tilfeller. Men jenta er 11 år, og jeg regner med at hun derfor beveger seg mye rundt selv. Hun kan derfor velge å besøke deg helt uten formelle avtaler om det. Likevel kan det hende hun ikke vil dersom det skaper mer konflikt med foreldrene. Tror ikke du kan gjøre så mye annet enn å si til henne at du er glad i henne og at hun alltid kan komme til deg.

AnonymBruker
Skrevet

sjelden sak men en venn av oss tok foreldrene til retten for omsorgen for barnet og vant, riktignok fordi det var omsorgssvik i bildet og barnevernet var på vei inn med overtagelse og fosterhjemsordning, men det er mulig.. 

Anonymkode: f8c15...89b

• Hjerte 2
Skrevet

Det er så utrolig trist med voksne mennesker som ikke forstå barnas beste. 

Jeg føler så inderlig med deg, ts, og kjenner at begge jentas biologiske foreldre burde hatt på pukkelen for å ikke klare å se jentas beste.

Du kan kanskje tone ned bortskjemmingen litt, for jeg ser for meg at det som skjer er at jenta kommer hjem og forteller at alt er mye bedre hos deg, og så slår sjalusien inn, istedet for at de klarer å se deg som en ressursperson i jentas liv.

Jeg håper dere klarer å opprettholde kontakten, for begge to sin skyld.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bittert brudd mellom meg og ekssamboer etter 10 år. Hun har en datter på 11 år og jeg ble fort en reservefar for henne. Hun har så og si oppvokst med meg fordi mor hadde mest samvær og den biologiske faren hennes kun hver tredje helg. Siste to årene har bonusdatteren vært hos ham annenhver helg. Faren hennes har aldri likt meg og sikkert sett på meg som en trussel. Eksen min er uføretrygded og hadde og mye gjeld. Så det var jeg som forsørget dem imens vi var sammen. Jeg som kjøpte alt datteren trengte, selv om moren fikk litt barnebidrag.

Nå er det snart et år siden det ble slutt og det er fortsatt ampert mellom henne og meg. Bonusdatteren min føler seg så nær meg at hun har besøkt meg jevnlig. Og jeg varter nok litt ekstra opp, så hun har ofte uttrykt hun heller vil være hos meg enn både moren og faren. Så jeg vet ikke om det er sjalusi, men ifm sist krangel på telefonen sa eksen rett ut at hun ikke syntes jeg skulle ha så mye kontakt med datteren mer. Hun argumenterte bla med at barnefaren ikke ønsker det. Og hun var enig med ham. Det var slutt mellom oss og det burde være slutt på besøk av datteren.

Sitter nå igjen i stor sort og vantro. Kan de virkelig nekte meg å treffe jenta jeg ser på som datteren min. Som jeg har forsørget i 10 år?! Har jeg ingen rettigheter her? Jeg har vært i kontakt med barnets mormor og hun støtter meg. Hun mener barnebarnet fortsatt bør få treffe meg.

Noen som vet om jeg har noen rettigheter? Kan hun bestemme mer selv om hun vil besøke meg når hun er 12 år? Hvem kontakter jeg for informasjon rundt dette?

Anonymkode: 4dfb0...5c4

❤️ Er i samme situasjon😭

Har vært bonusmamma 100% i 9 år!

Far vil skilles, og vi er nå separert, jeg skal flytte 01.07 og vipps så har jeg INGENTING jeg skulle ha sagt😭😭😭

Dette er ett underkommunisert tema vedr bonusforeldre! Jeg har vært 100% involvert i han, far har gitt meg lov til alt, jeg har fulgt han til helsekontroller, tannlege, lært han å sykle, svømme, sykdom, glede, tårer, øvd på gangetabbelen, vært på alle foreldremøter, hatt all kontakt med skolen osv, osv..

Jeg har vært helt vanlig mamma bare..

Jeg har vært mamma for han lengre enn jeg har vært for mine! 

Bonus gutten er 12 år nå, og om 6 uker, er jeg ikke det lengre😭😭

Hjertet mitt knuses! 
Hva jeg og bonusgutten vil, betyr ikke en dritt juridisk!

Faen, å sårt det er! Å plutselig bare miste ett barn, uten å ha ‘’gjort noe feil’’💔 Og faktisk ikke kunne gjøre noe juridisk!

Alle tre barna er knust, og det eneste jeg kan si er at han er velkommen til meg og oss når han vil❤️ Og må jeg håpe at far synes det er greit!

Han er 12 og kan bestemme mye selv, men fordet at jeg ‘’bare’’ er bonusmamma, og i den forstand bare en person, så kan faktisk far nekte han kontakt💔💔😭

Jeg og far har en god tone og vi er begge innstillt på godt samarbeid for barna, men jeg innser sakte nå, at det far ligger i det, er bare vedr. ‘’Våre’’ 2 barn😭😭

Jeg gjør mitt ytterste for å ha en god tone med far, BARE for det at jeg vil at han skal godta at bonusgutten også skal føle at han kan komme til meg uten å skuffe far😢😭

Hold ut! Og om det er noe trøst, så kan det være at du og jenta mister kontakten litt nå, men at hun vil ta kontakt igjen på egenhånd..

Jeg kan hvert fall ikke se for meg en hverdag eller liv uten ‘’bonus’’ gutten💔❤️‍🔥

Rart å skrive bonusgutten, for meg har han alltid bare vært gutten min😭😭😭❤️

Anonymkode: b035b...191

• Hjerte 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...