Gå til innhold

Når man trodde ting ikke kunne bli verre. Så BLIR det verre. Tomt for egg overalt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

ARGH!!!

Hva er det som skjer?!?!

Anonymkode: e6ec0...d45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Egg? Som i hønseegg? Hvor i alle dager bor du? Nå bor jeg riktignok i et eggproduserende fylke og pleier  å kan stikke bort til nærmeste gård for å kjøpe, men alle butikker har og. 

Anonymkode: 0f279...8fe

• Liker 1
Skrevet

Tomt for egg? Ikke her.

Skrevet

Ikke her heller...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en plakat i en butikk angående at de ikke fikk levert egg, men det var nå egg der likevel. Syntes det var rart om det skulle mangle egg, for jeg mener jeg har lest at det produseres for mye egg i Norge, og at produsentene ikke fikk solgt det.

Anonymkode: 38e3a...907

AnonymBruker
Skrevet

Det der oppdaget jeg på butikken hin dagen, at det var neste skrapt for egg der jeg vanligvis handler. Og det pleier aldri å være så tomt som det var. Dette var på Vestlandet, er det kanskje en leveringsproblematikk?

Anonymkode: cb75a...5bb

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor har det vært helt tomt for egg på kiwi. Pga problemer med leverandøren. Visstnok en ulykke hos dem. 

Så det kommer nok an på hvor du bor, og hvilken butikk du handler i. Foreldrene mine fant masse egg på rema rett borti gaten fra kiwien som var tom. 

Anonymkode: 2cd83...a73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det der oppdaget jeg på butikken hin dagen, at det var neste skrapt for egg der jeg vanligvis handler. Og det pleier aldri å være så tomt som det var. Dette var på Vestlandet, er det kanskje en leveringsproblematikk?

Anonymkode: cb75a...5bb

Bergen her, og ja, skrapet hos min lokale kiwi, og ja, det er leverandøren som sliter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg så en plakat i en butikk angående at de ikke fikk levert egg, men det var nå egg der likevel. Syntes det var rart om det skulle mangle egg, for jeg mener jeg har lest at det produseres for mye egg i Norge, og at produsentene ikke fikk solgt det.

Anonymkode: 38e3a...907

Produsentene leverer ikke direkte til butikk. 

Eggene skal transporteres fra produsent til pakkeri, til større varelager, og videre til mindre varelager før det skal til butikk. 
Det er svært få pakkerier igjen. Emballasjen skal komme på plass. Så kommer alt som kan skje under transport, i alle ledd. 
Om en maskin som pakker 100 egg pr minutt havarerer og blir stående noen timer, så er det ganske mange egg forsinkelse. 

Jeg jobbet for Prior for mange år siden, vi hadde fortsatt mye manuell pakking på den tiden, og da pakket vi over en million egg pr dag. Det meste av pakking var sentralisert, så på den tiden var det 3  større pakkerier igjen i landet. Da blir man fryktelig sårbar. Under maskinhavari så måtte vi si nei til å ta imot egg fra gårdene, for vi hadde ikke plass. Samme under streik blant transportører. 

Anonymkode: fe860...d26

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp direkte fra bønder. :)  Hønene slutter ikke å legge egg fordi pakkeri/lager/transport sliter. Så her vil dere gjøre bøndene en tjeneste. Hvis de ikke får levert egg, så trenger de at dere kjøper eggene direkte fra dem. Jeg har ikke kjøpt egg på butikken de siste 15 år.

Anonymkode: df3c9...225

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjøp direkte fra bønder. :)  Hønene slutter ikke å legge egg fordi pakkeri/lager/transport sliter. Så her vil dere gjøre bøndene en tjeneste. Hvis de ikke får levert egg, så trenger de at dere kjøper eggene direkte fra dem. Jeg har ikke kjøpt egg på butikken de siste 15 år.

Ja, for det er jo hønsegårder i gangavstand fra ethvert hjem.... Kjempepraktisk å kjøre i to timer hver vei for å handle egg, gitt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, for det er jo hønsegårder i gangavstand fra ethvert hjem.... Kjempepraktisk å kjøre i to timer hver vei for å handle egg, gitt. 

Ja det er ikke langt unna! 
mange har også høner i hagen og selger gladelig noen egg ☺️

Anonymkode: 6dfcf...667

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 13.27):

Egg holder seg i mange måneder i kjøleskap. Ta det samtidig med andre ærender da. Eller er du aldri utenfor Ring 1? Jeg har heller ikke hønsegård innenfor gangavstand. Nærmeste eggebonde er 5 km unna, men jeg får mine egg fra en gård over en time unna faktisk. Det er bekjente som har utegående høner som de flytter rundt på med eggmobil. Og det liker jeg å støtte. :) 

Og så har du jo REKO-ringen der du kan bestille direkte fra bønder. Hvis du bor i en storby, så er det nok en eggebonde med på det og du kan hente eggene i byen. :)  Hvis det er Oslo, så kan du finne infoen her: https://meravoslo.no/nyheter/oslos-reko-ringer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...