AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Velger de som er ensomme ensomheten selv? Frivillig. Eller er det noen som hater å være ensomme men ikke har sosiale koder nok til å ha venner. Da blir det jo ufrivillig. Anonymkode: 8450b...a0f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #2 Skrevet 12. mai 2023 Jeg tror det er et fåtall av mennesker som velger bort kontakt med andre, men de som gjør det kan ikke kalles ensomme. Det er de som ønsker venner og ikke har det som sitter igjen med følelsen av ensomhet. Det er forskjell på å være ensom og å være alene. Anonymkode: c524d...c24 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg tror det er et fåtall av mennesker som velger bort kontakt med andre, men de som gjør det kan ikke kalles ensomme. Det er de som ønsker venner og ikke har det som sitter igjen med følelsen av ensomhet. Det er forskjell på å være ensom og å være alene. Anonymkode: c524d...c24 Jeg har alltid vekslet mellom dette😌Er introvert og trives i eget selskap. Men pga sykdom kan jeg ikke velge lenger, dermed har jeg komt inn i en tvungen ensomhet. Har sosiale antenner-tror jeg ihvertfall, og blir lett kjent med andre. Men så stopper det der pga min sykdom. Anonymkode: 8114f...d89 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Velger de som er ensomme ensomheten selv? Frivillig. Eller er det noen som hater å være ensomme men ikke har sosiale koder nok til å ha venner. Da blir det jo ufrivillig. Anonymkode: 8450b...a0f Noen gjør det ene, noen det andre og så kan det være en blanding Anonymkode: 8b3b4...094 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har alltid vekslet mellom dette😌Er introvert og trives i eget selskap. Men pga sykdom kan jeg ikke velge lenger, dermed har jeg komt inn i en tvungen ensomhet. Har sosiale antenner-tror jeg ihvertfall, og blir lett kjent med andre. Men så stopper det der pga min sykdom. Anonymkode: 8114f...d89 Er introvert jeg og. Tror de sosiale antennene er ok, og jeg kommer fint i kontakt med folk. Skal ikke skylde på eksteroverte., men noen folk kan bli så pågående og bare snakke om seg selv, at det gir meg et ubehag. Ikke at jeg nødvendigvis tror det er noe vondt i alle, men flere ting har gjort at jeg trekker meg tilbake Anonymkode: b3335...8d9 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Jeg er ensom. Har noen få venner og litt kontakt med nærmeste familie. Har ett barn på fire, så jeg blir nødvendigvis sittende alene hver kveld og kjenne på ensomheten når barnet ikke er hos pappaen. Har hatt samboere sammenhengende fra jeg var 22 til jeg nå er 39 og nå er jeg singel og alene. Har vært det i noen år og det er skikkelig tøft for meg. Har gått til psykolog og gravd mye, og innsett at jeg siden jeg var liten har hatt en ekstrem redsel for å bli forlatt og alene og derfor vært veldig avhengig av de rundt meg. Men nå er jeg faktisk forlatt og alene, og det er skikkelig tungt Anonymkode: 12b6e...8a4 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Jeg er ensom. Det er ikke frivillig. Jeg flyttet til en ny by i starten av pandemien, og det har ikke vært lett å få seg nettverk. Vanligvis starter jeg med å bli venner på jobb osv, men det har ikke vært så lett denne gangen. Jeg er redd for å bli avvist, redd for å plage/være for pågående. I tillegg til lavt selvbilde, angst og litt ekstra. Jeg er ensom. Jeg vil ikke være det, men sitter i en limbo. Jeg vet jeg må gjøre noe mer innsats for å få meg ett nettverk, men nå er det styggen på ryggen som er jævlig. Anonymkode: 75c6f...970 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror det er et fåtall av mennesker som velger bort kontakt med andre, men de som gjør det kan ikke kalles ensomme. Det er de som ønsker venner og ikke har det som sitter igjen med følelsen av ensomhet. Det er forskjell på å være ensom og å være alene. Anonymkode: c524d...c24 Et fåtall? Det tror jeg ikke Anonymkode: 663cc...fd7 2
Taluno Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 Det er forskjell på å være ensom og å være alene. Å være ensom er en vond og negativ følelse. Det er en følelse av savn, og manglende tilhørighet. Og det er uavhengig av om man har mange rundt seg eller ikke. Mange er ensom i større samlinger. Å være alene handler mer om antall personer man har rundt seg, og det kan være både valgfritt og ufrivillig. Noen trives godt med å være alene, og føler ikke på ensomhet selv om de aldri svært sjelden møter andre.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Velger de som er ensomme ensomheten selv? Frivillig. Eller er det noen som hater å være ensomme men ikke har sosiale koder nok til å ha venner. Da blir det jo ufrivillig. Anonymkode: 8450b...a0f Jeg har overhodet ikke "valgt å være ensom, nei. Men det virker som alle andre allerede har deres egne klikker som de henger sammen med hele tiden, og så viser dem absolutt null og niks interesse for å finne seg noen nye bekjentskaper å henge sammen med. Det virker som de aller fleste bare oppfører seg høflig, fordi dette er de sosiale normene. Ikke fordi dem genuint ønsker å faktisk bli ordentlig kjent med noen andre. Så derfor er jeg alt for ofte alene. Anonymkode: 73805...ded 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 Noen liker jo å være alene, og det er ikke ensomhet. Ensomhet er når man er alene uten å ønske det. Når det er sagt kan man også oppleve ensomhet selv om man har mange mennesker rundt seg, noen føler det som om de ikke er på bølgelengde eller har noen "connection" med dem. Jeg har vært ensom selv om jeg var i et forhold og vi bodde samme. Det var fælt! Jeg har også vært ensom fordi jeg ikke har hatt noen når jeg har vært under stor belastning. Anonymkode: ac668...d44 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror det er et fåtall av mennesker som velger bort kontakt med andre, men de som gjør det kan ikke kalles ensomme. Det er de som ønsker venner og ikke har det som sitter igjen med følelsen av ensomhet. Det er forskjell på å være ensom og å være alene. Anonymkode: c524d...c24 Jeg er ensom, og har valgt bort kontakt med flere. Sliter med traumer som gjør at jeg sliter med tillit, og får fort angst i relasjoner. Dette gjør at jeg trekker meg unna, som en forsvarsmekanisme. Er nok mer vanlig enn mange tror. Anonymkode: 2ec96...3d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #13 Skrevet 12. mai 2023 Jeg er nok ganske ensom, men blir raskt stresset av andre. Føler ikke jeg har overskudd jeg kan kaste bort på folk på en måte. Jeg har alltid så mange ting jeg aldri får gjort og kan føle at folk er i veien på en måte. Jeg er mer tilfreds når jeg har utrettet noe, enn når jeg er med folk. Blir ofte bare sliten og sur etter å ha vært sosial. Men handler kanskje litt om hvilke personer jeg omgir meg med og. Jeg blir glad av familie, men sjeldent venner. Anonymkode: 51977...d4f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #14 Skrevet 12. mai 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Velger de som er ensomme ensomheten selv? Frivillig. Eller er det noen som hater å være ensomme men ikke har sosiale koder nok til å ha venner. Da blir det jo ufrivillig. Anonymkode: 8450b...a0f Jeg er ensom og alene, men vil absolutt ikke være det. Når jeg var yngre ønsket jeg å gifte meg ung, og gjerne få 10 barn. Da er det ganske ironisk at jeg sitter her, middelaldrende, og fortsatt alene, og ikke minst med en innbitt ensomhet. Det er mange årsaker til det. Manglende sosiale koder. Kronisk sykdom. Manglende trening grunnet kronisk sykdom. Holdningen mange har til meg er at jeg har personlige eller psykiske problemer, og at jeg bare trenger å skjerpe meg. Men så er det dette med at mange mennesker ikke forstår hvordan ulike mennesker har ulike erfaringer og situasjoner, og det er ikke alltid at det bare å skjerpe seg er en fungerende løsning. Som for meg. Folk sier jeg er et bra menneske, men ikke søren om jeg klarer å finne mennesker å ha rundt meg. Dere som har familie, venner, omgangskrets og lignende har det sånn jevnt over ganske bra. Selv om det naturligvis finnes andre perspektiver og problemstillinger også. Anonymkode: 296b1...23e 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #15 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Velger de som er ensomme ensomheten selv? Frivillig. Eller er det noen som hater å være ensomme men ikke har sosiale koder nok til å ha venner. Da blir det jo ufrivillig. Anonymkode: 8450b...a0f Ikke alle som like lett får venner og mange vokser du kanskje fra? Enten det er andre interrsser, familieliv og barn mens noen aldri blir ferdig å feste. Ikke alle det er lett å bli kjent med og hale ut ord av noen er heller ikke noe særlig! Mange velger ikke å være ensomme, det bare blir sånn. Noen prøver å komme ut av ensomheten men det er tabu og ikke så lett! Anonymkode: b67d3...caa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå