Gå til innhold

Emosjonelt utro. Bare tull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså, hva ER dette med emosjonelt utro? Hva skjedde med «min tanke er fri»? Kan man ikke ha nære relasjoner med folk? Er det ikke greit så lenge man ikke krysser grensa fysisk? Er det greit å være emosjonelt nær bare folk av samme kjønn, og være nære venner? 

Anonymkode: fb6b0...763

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så lenge det ikke er fysisk? Kan man ikke ha nære samtaler? Er man utro hvis man forelsker seg, men velger å ikke ta det videre fysisk? Hvordan man man styre det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har nok misforstått hva begrepet betyr. 

Anonymkode: 10319...ddf

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Altså, hva ER dette med emosjonelt utro? Hva skjedde med «min tanke er fri»? Kan man ikke ha nære relasjoner med folk? Er det ikke greit så lenge man ikke krysser grensa fysisk? Er det greit å være emosjonelt nær bare folk av samme kjønn, og være nære venner? 

Til det med tanken som er fri. Det betyr kun at jeg kan tenke på mye rart. Som for eksempel at vi menn skal herske over kvinner, og har rett til sex i et forhold, når og hvordan vi ønsker det. Det betyr ikke at dem som blir kjent med våre tanker ikke har lov å reagere på det dem blir kjent med, og med det at det kan få negative konsekvenser for oss. Håper det var nok så klart og enkelt forklart.

Så til hva er utroskap i et forhold. Det enkle svaret er at det er handlinger som er rettstridige avtalebrudd. Gjerne av en vis alvorlighetsgrad, eller avgrenset til deler av avtalen. Her er de fleste avtaler som regulerer dette nok så komplekse konstruksjoner. Dem er i har stor grad implisitte regler, og er i hovedsak ikke skriftlige.

Ettersom vi sjelden har laget rettslig prøvbare konsekvenser av utroskap, så kan vi forenklet si at utroskap er opplevd illojalitet som gjør at vår partner selv ikke føler seg forpliktet til enkelte deler av avtalen, eller vurderer å avslutte avtalen på grunnlag av illojaliten. Dette er til slutt det som er viktig tenker jeg. Gjør jeg noe som vil medføre at min kone vil kunne ende opp med å forlate meg, eller alternativt velge å ikke lengre være det jeg opplever som lojal i forholdet.

Emosjonell utroskap brukes om opplevd illojilitet som går på romantiske følelser i relasjoner til andre. Du stiller spørsmål om man ikke kan ha nære relasjoner til folk. Her må du i en åpen og empatisk dialog med din partner utforske din og partners grenser. Er ikke noen forskjell med fysisk utroskap. Men akkurat som med fysisk utroskap så kan du starte med å tro at enkelte typer av relasjoner vil bli opplevd som emosjonell utroskap innen du eventuelt har fått mer kjøtt på beina hvor grensene for din partner går.

Forskning på utroskap viser at for mange er emosjonell utroskap mer alvorlig enn fysisk utroskap, så tenker at det blir helt feil å tro at man skal kunne overse dette som relevant i et forhold.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (29 minutter siden):

Til det med tanken som er fri. Det betyr kun at jeg kan tenke på mye rart. Som for eksempel at vi menn skal herske over kvinner, og har rett til sex i et forhold, når og hvordan vi ønsker det. Det betyr ikke at dem som blir kjent med våre tanker ikke har lov å reagere på det dem blir kjent med, og med det at det kan få negative konsekvenser for oss. Håper det var nok så klart og enkelt forklart.

Så til hva er utroskap i et forhold. Det enkle svaret er at det er handlinger som er rettstridige avtalebrudd. Gjerne av en vis alvorlighetsgrad, eller avgrenset til deler av avtalen. Her er de fleste avtaler som regulerer dette nok så komplekse konstruksjoner. Dem er i har stor grad implisitte regler, og er i hovedsak ikke skriftlige.

Ettersom vi sjelden har laget rettslig prøvbare konsekvenser av utroskap, så kan vi forenklet si at utroskap er opplevd illojalitet som gjør at vår partner selv ikke føler seg forpliktet til enkelte deler av avtalen, eller vurderer å avslutte avtalen på grunnlag av illojaliten. Dette er til slutt det som er viktig tenker jeg. Gjør jeg noe som vil medføre at min kone vil kunne ende opp med å forlate meg, eller alternativt velge å ikke lengre være det jeg opplever som lojal i forholdet.

Emosjonell utroskap brukes om opplevd illojilitet som går på romantiske følelser i relasjoner til andre. Du stiller spørsmål om man ikke kan ha nære relasjoner til folk. Her må du i en åpen og empatisk dialog med din partner utforske din og partners grenser. Er ikke noen forskjell med fysisk utroskap. Men akkurat som med fysisk utroskap så kan du starte med å tro at enkelte typer av relasjoner vil bli opplevd som emosjonell utroskap innen du eventuelt har fått mer kjøtt på beina hvor grensene for din partner går.

Forskning på utroskap viser at for mange er emosjonell utroskap mer alvorlig enn fysisk utroskap, så tenker at det blir helt feil å tro at man skal kunne overse dette som relevant i et forhold.

Du skriver veldig langt for å si at utroskap er å være utro mot hva to mennesker i et forhold er blitt enige om :)

Det enkle er ofte det beste...

Anonymkode: 93ad3...d21

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har nok misforstått hva begrepet betyr. 

Anonymkode: 10319...ddf

Det er kanskje derfor jeg spør da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som påpekt tidligere i tråden er det to komponenter i et forhold: Det emosjonelle og det fysiske.

Emosjonell utroskap er uttrykket som brukes på handlinger som bryter med monogamitet for den emosjonelle komponenten.

Og det med handlinger er vesentlig.

Det kan være vanskelig gjennom et samliv over mange tiår å ikke underveis føle ett eller annet for en annen. Spørsmålet er hva du gjør på basis av dette.

Emosjonell utroskap handler altså ikke så mye om hva som foregår inni hodet ditt, som hvordan du håndterer det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skriver veldig langt for å si at utroskap er å være utro mot hva to mennesker i et forhold er blitt enige om :)

Det enkle er ofte det beste...

Prøvde å skrive litt mer da jeg og mange med meg, ikke har et detaljert skriftlig avtale som definerer utroskap, og lager klare regler hvordan avtalen kan endres hvis det kommer et ønske om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (13 minutter siden):

Prøvde å skrive litt mer da jeg og mange med meg, ikke har et detaljert skriftlig avtale som definerer utroskap, og lager klare regler hvordan avtalen kan endres hvis det kommer et ønske om det.

Poenget er at uansett så er det to mennesker som er et par som selv må avgjøre reglene. Hvert par har sine regler og avtaler. Det finnes ikke en allmenn definisjon, det er opp til hvert enkelt par.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er at uansett så er det to mennesker som er et par som selv må avgjøre reglene. Hvert par har sine regler og avtaler. Det finnes ikke en allmenn definisjon, det er opp til hvert enkelt par.

Men man setter seg ikke ned og avtaler hva som er reglene. Hvem gjør det liksom? Å være emosjonelt utro er ofte ikke styrt. Man blir revet med av følelser og tanker. Vi lever i et samfunn hvor vi har gjort det så vanskelig for oss selv. Det er regler for alt, og folk går rundt med kronisk dårlig samvittighet. Ikke rart det er mye angst og depresjoner.

Jeg har vært emosjonelt utro over et års tid nå, slik kg definerer det iallfall. Jeg orker ikke å ha dårlig samvittighet. Jeg er et menneske med tanker og følelser, slik er det bare. 

Anonymkode: 357a4...761

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ulike forhold har alltids ulike grenser. Men det er lettere utvikle følelser for noen om de er veldig nær emosjonelt. Dersom man samtidig ikke er så nær og fortrolig med egen partner, så er det ofte oppskrift på katastrofe. Ikke alltid, selvsagt.

Det er derfor det er strenge regler rundt dette psykolog og relasjoner som eksempel. Fordi man ser at pasienter kan bli knyttet til og falle for behandlere. Nettopp pga den tette relasjonen de har. Det ligger rett og slett litt i menneskets natur og er noe man burde være forsiktig med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men man setter seg ikke ned og avtaler hva som er reglene. Hvem gjør det liksom? Å være emosjonelt utro er ofte ikke styrt. Man blir revet med av følelser og tanker. Vi lever i et samfunn hvor vi har gjort det så vanskelig for oss selv. Det er regler for alt, og folk går rundt med kronisk dårlig samvittighet. Ikke rart det er mye angst og depresjoner.

Jeg har vært emosjonelt utro over et års tid nå, slik kg definerer det iallfall. Jeg orker ikke å ha dårlig samvittighet. Jeg er et menneske med tanker og følelser, slik er det bare. 

Anonymkode: 357a4...761

Min eks forelsket seg i en kollega. I stedet for å holde naturlig avstand til henne og holde relasjonen profesjonell valgte han å treffe henne ofte og engasjere seg i barna hennes. Han fremsnakket henne hele tiden og sammenlignet oss hvor jeg kom dårlig ut. Stadig vekk skulle han hjelpe henne med noe, engasjerte seg lite hjemme. Ble mer og mer sur mot meg og barna. Det var også åpenbart at han diskuterte alle problemene i forholdet vårt med henne fordi han stadig formidlet hva hun syntes om det ene og det andre. Jeg tror ikke man trenger å ha noen avtale for å forstå at dette her er ødeleggende for forholdet.

Anonymkode: 52a67...9e1

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Emosjonelt utro er vel alt fram til man er fysisk utro. Samtalene, drømmene, praten om at det kan bli "oss to", til og med møtes uten å være fysisk, snappes, sende flørtende tekster/bilder. Det opprettes en forelskelse og man skjuler det for partner. Derfor er man emosjonelt utro, da man bare hittil har avstått fra å ta steget til å være fysisk utro. Dette oppleves svært ofte som verre, da partnere ikke bare er emosjonelt utro, men også under denne tiden velger bort sin nåværende partner. 

Fysisk utro er fra det punktet man er fysisk intim med noen. Dette kan skje på to måter; enten ved impuls på feks fylla hvor det ikke har vært noe emosjonelt før og hendelsen skjer med grunnav av fysiske lyster og ikke forelskelse. Eller via at man over tid har vært emosjonelt utro og endelig tar steget fysisk.

Å være betatt/småforelsket i en på feks jobben, kan man bli. Derimot er det noe helt annet å være betatt i stillhet, velge å avstå å ikke agere på det - mot det å faktisk starte med å være emosjonelt utro. I sekundet man tar steget og lar den man er betatt av, vite hvilke følelser man har, gjerne for å sondere terrenget hos den andre for innpass/sjekke om det er gjengjeldt.

Anonymkode: bf9b1...ffb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når den du er i forhold med, som skal være din fortrolige, din støttespiller, din kjæreste, den du stoler på, den du deler med, og du merker at alt dette forsvinner, samtidig som sex avtar. Du spør om noe er galt, får til svar at alt er ok. Du føler deg alene i forholdet, uten å vite hvorfor. Så får du vite at din partner får dekket disse behovet hos en annen, selv om det ikke er innledet et seksuelt forhold ennå. Da er du utsatt for emosjonelt utroskap. 

Man kan ha fortrolige venner, men normalt vennskap gir ikke partneren følelse av å være alene. Dette er noe mye mer, og det er selvfølgelig ødeleggende for forholdet. 

Anonymkode: 10af7...cc2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du konstant går og fantaserer og drømmer om en annen enn partneren din, lengter, fantaserer og lar det oppta tankene dine hele tiden så handler det om at de greiene burde vært forbeholdt den du er i en relasjon med og hvis vedkommende visste hvor mye denne andre opptok deg ville de blitt såret.. Det handler ikke om at du ikke kan tenke fritt, det handler om at du "overdriver" tenkingen og lar det oppsluke deg.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er et unyttig og dårlig begrep.

For det første fordi det iķke har noen klar avgrensning, men overlater det til hva man føler om ting. En kontrollerende psykopat klikker hvis partneren snakker med motsatt kjønn. Hn føler at det er utroskap.

For det andre er det ikke "fair labelling". Det er ikke rettferdig å si "jeg gjorde det slutt fordi kona var utro i flere år" hvis hun bare var nær venn med en kollega.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes begrepet er godt. Og det handler nettopp om å være venn med noen, men om å ha et emosjonelt kjærlighetsforhold. Altså det man er forelsket i eller elsker hverandre, er fortrolig med hverandre, snakker sammen og deler informasjon om alt mulig som par.

Begrepet er godt, synes jeg, nettopp fordi det synliggjør at utroskap kan være noe annet og mer enn at man tar på hverandre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er verre enn fysisk utro, mener jeg. Trur jeg hadde tatt lettere på at kona hadde hatt sex på et nachspiel med enn ukjent, enn at hun var forelsket i noen andre.

Anonymkode: dda7b...fbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er verre enn fysisk utro, mener jeg. Trur jeg hadde tatt lettere på at kona hadde hatt sex på et nachspiel med enn ukjent, enn at hun var forelsket i noen andre.

Anonymkode: dda7b...fbf

Det er ikke hennes feil om hun blir forelsket i noen andre.

Alle kan bli tiltrukket av andre. Spørsmålet er om man gir etter for fristelsen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...