Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke å finne ut av hva som er renten for mai 2023.

Har startlån og skal muligens by i morgen på en leilighet.

Synes å ha lest at man ikke kan kjøpe bolig som har tg3, når man har startlån?

Leiligheten jeg er interessert har tg3 på skjevt gulv, faktisk inntil 3 cm i stuen, men la ikke merke til det når jeg var på visning.

Anonymkode: da9b0...e7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Leiligheten jeg er interessert har tg3 på skjevt gulv, faktisk inntil 3 cm i stuen, men la ikke merke til det når jeg var på visning.

Det var mye. Gitt at du har startlån så hadde jeg ikke lagt inn bud. Å utbedre slikt kan fort bli nødvendig og koste mange hundretusen.

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes å ha lest at man ikke kan kjøpe bolig som har tg3, når man har startlån?

Hvor har du lest det då? Det går helt fint. Du burde være obs på hva som har tg3. Du tåler fint tg3 vaskerom men blir mer vanskelig med tg3 tak.

Schnuhu

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (29 minutter siden):

Det var mye. Gitt at du har startlån så hadde jeg ikke lagt inn bud. Å utbedre slikt kan fort bli nødvendig og koste mange hundretusen.

Hvor har du lest det då? Det går helt fint. Du burde være obs på hva som har tg3. Du tåler fint tg3 vaskerom men blir mer vanskelig med tg3 tak.

Schnuhu

Jeg leste det i papirene som kommunen sendte meg, med finner det ikke igjen.

Tenker det er stor forskjell på om det er badet som har tg3 eller gulvene.

Huset er gammelt og alt det andre i leiligheten har tg1 og tg2 så det er ikke unormalt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer at man ikke kan kjøpe TG3 så du vil ikke få kjøpet godkjent av kommunen desverr, men kan prøve å ringe saksbehandleren din i morgen å legge frem problemstillingen. Det er mye strengere fra 1 Jan 2022 enn før de reglene om TG, før betydde TG 3 at man med en gang møtte utbedre problemet og at det ikke var beboelig, i dag betyr TG3 bare at det ikke når opp til standarder som hadde blitt godkjent i dag. Har du en grei saksbehandler så skjønner hen at det går an å leve med skjevt gulv. 3 cm fra en ende av rommet til en annen ende av rommet er ikke så ille egentlig om rommet er stort. Avvik på 1,5cm er helt normalt så det er litt mer enn vanlig avvik da 

Jeg kjøpte i fjor vinter med startlån og fikk fastrente på 4,3 i ti år. Tror renta er høyere nå 

Anonymkode: c0c22...8f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Stemmer at man ikke kan kjøpe TG3 så du vil ikke få kjøpet godkjent av kommunen desverr, men kan prøve å ringe saksbehandleren din i morgen å legge frem problemstillingen. Det er mye strengere fra 1 Jan 2022 enn før de reglene om TG, før betydde TG 3 at man med en gang møtte utbedre problemet og at det ikke var beboelig, i dag betyr TG3 bare at det ikke når opp til standarder som hadde blitt godkjent i dag. Har du en grei saksbehandler så skjønner hen at det går an å leve med skjevt gulv. 3 cm fra en ende av rommet til en annen ende av rommet er ikke så ille egentlig om rommet er stort. Avvik på 1,5cm er helt normalt så det er litt mer enn vanlig avvik da 

Jeg kjøpte i fjor vinter med startlån og fikk fastrente på 4,3 i ti år. Tror renta er høyere nå 

Hvordan regner jeg ut hvor mye jeg skal betale i mnd, hvis jeg låner 1,8 og boligen har nedbetaling på 30 år med dagens rente som jeg ikke vet hva er?

Ts

Skrevet

2,95 er min rente

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan regner jeg ut hvor mye jeg skal betale i mnd, hvis jeg låner 1,8 og boligen har nedbetaling på 30 år med dagens rente som jeg ikke vet hva er?

Ts

Det står vel i vedtaket ditt. Har du søkt og fått innvilget startlån? 

AnonymBruker
Skrevet
trøndermann38 skrev (3 minutter siden):

2,95 er min rente

Fra når? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fra når? 

Fra 1 mai

AnonymBruker
Skrevet
trøndermann38 skrev (9 minutter siden):

Fra 1 mai

Jeg mener når ble lånet ditt innvilget /når kjøpte du? -har litt å si om det er fem år siden eller fem mnd siden 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det står vel i vedtaket ditt. Har du søkt og fått innvilget startlån? 

Ja forrige måned fikk jeg startlån, men renten forandrer seg vel hver måned?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja forrige måned fikk jeg startlån, men renten forandrer seg vel hver måned?

Ts

I vedtaket ditt helst nederst er det et regnskap med hvor mye du skal betale pr måned. Ja renten forandrer seg med tiden og det er den renten som er når du overfører penger for kjøpt bolig som blir gjeldende for lånet ditt, men du kan se på summen de har regnet ut i vedtaket ditt og regne med noen hundrelapper ekstra hvis du får kjøpt i sommer, eller om du ikke får kjøpt før renta stiger gjentatte ganger til regn med en tusenlapp mer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I vedtaket ditt helst nederst er det et regnskap med hvor mye du skal betale pr måned. Ja renten forandrer seg med tiden og det er den renten som er når du overfører penger for kjøpt bolig som blir gjeldende for lånet ditt, men du kan se på summen de har regnet ut i vedtaket ditt og regne med noen hundrelapper ekstra hvis du får kjøpt i sommer, eller om du ikke får kjøpt før renta stiger gjentatte ganger til regn med en tusenlapp mer. 

Litt vanskelig når man legger inn bud å vite eksakt hvor dyrt det blir da?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Litt vanskelig når man legger inn bud å vite eksakt hvor dyrt det blir da?

Ts

Men husbanken har jo regnet på Max hva du kan låne for. Og det regnestykket står oppskrevet i tilbudet ditt. 

Anonymkode: adf5b...681

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er tull. Kommunen godkjenner etter hvert. Vi har fått godkjent flere med tg3 småfeil. En med forbehold om ekstra lån til oppussing. Vi kjøpte denne uka med en tg3 feil på bad. 

Alle vi har gitt bud på har vi fått forhåndsgodkjent. 

Anonymkode: 66ae6...283

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er tull. Kommunen godkjenner etter hvert. Vi har fått godkjent flere med tg3 småfeil. En med forbehold om ekstra lån til oppussing. Vi kjøpte denne uka med en tg3 feil på bad. 

Alle vi har gitt bud på har vi fått forhåndsgodkjent. 

Må man alltid få godkjennelse fra kommunen før man kjøper leilighet med startlån?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må man alltid få godkjennelse fra kommunen før man kjøper leilighet med startlån?

Ts

Du kan by med forbehold og få godkjent i ettertid, men den risikoen tok ikke vi. Vi sendte melding inne på startlånet med salgsoppgave og fikk enten godkjent eller ikke godkjent og maks bud. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...