AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Jeg gikk på aap for endel år siden. Har mye av de samme problemene nå som da, pluss endel ekstra nå. Har også nylig fått diagnosen adhd. Jeg har aldri åpnet meg særlig for fastlegene jeg har hatt. Har bytta endel også. Jeg er sjelden hos legen jeg har nå. Når jeg er der, og han spør hvordan det går "sånn ellers" annet enn grunnen til at jeg er der akkurat da (f.eks pga hyppig migrene) så sier jeg at ting er bra, samme hvordan det egentlig går. Jeg har innsett at jeg har mindre arb.kapasitet enn jeg har tenkt over. Har aldri jobba mye, fast over tid. Stort sett vært ringevikar og hatt korte vikariater i tillegg. Kan periodevis jobbe 80% i et par mnd, men har ikke funka normalt på fritida, spart krefter til jobb osv. Så har jeg roa ned, takka nei til vakter og bare hatt veldig lav inntekt. Sånn har det humpa og gått. Nå regner jeg med at jeg har krav på aap til jeg får hodet mer over vann med tanke på å prøve medisin og lære å håndtere diagnosen. Jobbe litt, men roe ned og ta vare på helsa også. Forhåpentligvis kan jeg jobbe mer etterhvert. Men realiteten er at jeg så lenge jeg har vært i jobb, så har arbeidsevnen vært 50% "redusert". Det er ikke noe som nylig oppsto. Snakka med noen hos Nav for å orientere meg litt. Hun sa at aap kanskje kan være en mulighet, men hvis søknad avslås kan kvalifiseringsprogrammet kanskje være noe. Jeg har annen lege nå enn da jeg hadde aap sist, som jeg føler så meg. Ingenting som tyda på at aap ikke var riktig da. Jeg gikk til samtaler på dps. Håper nåværende lege tenker likt og at legeerklæringa ikke levner noen tvil denne gangen heller. Men blir litt skeptisk til kvaliprogrammet. Har bare lest litt og synes ikke det virker riktig i det heletatt. Hva er likhet og forskjell mellom det og aap? Sliter med å formulere meg og fremstår nok mer "frisk og rask" enn jeg er, føler jeg har pressa meg veldig i mange år. Rart jeg ikke har smelt skikkelig i veggen og ikke bare er sengeliggende faktisk.. Er redd for å ikke få frem det. Fremover skal jeg prøve medisiner, gå til psykolog og følges opp i forb. med adhd. Mulig jeg bare overtenker nå fordi jeg gikk til nav istedet for fastlegen først. At om jeg forklarte til legen og han ordna med søknad om aap (husker ikke hvordan det funka sist) så hadde ting gått helt fint. Men den ansatte hos Nav gjentok dette med kvaliprogrammet som jeg aldri har hørt om før. Anonymkode: aec5d...776
Andro Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 (endret) AAP er en statlig ytelse som du har krav på etter gitte kriterier. Se "Hvem kan få" https://www.nav.no/aap#hvem Kvalfiseringsprogram (KVP) er en kommunal ordning, som gir rett til stønad under tiltak for folk som ikke har krav på statlige ytelser. KVP er altså et alternativ dersom du får avslag på AAP. Endret 11. mai 2023 av Andro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå