Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp vært gjennom et traume. Et brått dødsfall i nær familie av en ungdom. 
Jeg har ei venninne. Hun er veldig dramatisk og bruker store og voldsomme ord. 
Mens jeg lå i fosterstilling og var i sjokk kom hun på døra. 
ting hun sa; Herregud!!! Dette er jo heeeelt sykt! Rart du ikke blir innlagt på psykiatrisk etter denne hendelsen, for DET hadde hun kommet til å blitt. Hun hadde ikke orket å leve mer hadde det vært henne. 
Du må huske på at livet blir aldri det samme igjen. Livet er ødelagt. 
Ja, listen er lang. Til slutt måtte jeg be henne gå. 
Hva tror hun dette hjelper? Hun fyrer jo opp og gjør vondt verre? Hva vil hun oppnå? At jeg skal bryte helt sammen og hun er den sterke og jeg den svake? 
Hun er utdannet innen psykiatrien, og det overrasket meg at hun snakker slik til folk i akutt krise. 
Nå har det gått noen måneder og jeg er på beina igjen. Tungt er det, men mer håndterbart. Vi er en familie som støtter hverandre, og jeg har en god mann og gode venner og kollegaer. 
men denne venninnen? 
Sett i ettertid så såret hun meg og egentlig kastet meg under bussen / sparket en som lå nede. 
Kjenner jeg ikke har lyst å fortsette vennskapet 

Anonymkode: fb8a2...39c

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så avslutt vennskapet. Man bestemmer selv hvordan folk får behandle en. Hadde bare sluttet å svare. Hadde ikke orket forklare en gang. Vekk med henne.

Anonymkode: 618fe...e9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så avslutt vennskapet. Man bestemmer selv hvordan folk får behandle en. Hadde bare sluttet å svare. Hadde ikke orket forklare en gang. Vekk med henne.

Anonymkode: 618fe...e9e

Takk, den trengte jeg å høre. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller ikke orket å være venn med henne. 

Anonymkode: ecc54...4bf

Skrevet

Det der er ingen venninne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mamma som oppfører seg sånn og alltid har gjort det. Utrolig belastende. Det er ikke like lett når det er ens forelder, men ei venninne hadde jeg slått opp med om hun hadde oppført seg sånn som dette. Føler med deg ❤️

Anonymkode: 0c81d...c97

• Hjerte 1
Skrevet

Forstår deg at du reagerer og det gjør deg vondt med hennes ord. 

Det virker ikke som hun gir deg støttende ord. Merkelige ting å si.

Men hun sier jo ikke at hun er sterkere enn deg, som du sier. Hun sier jo at Det ville hun ha blitt osv.

Du må ta avstand fra henne når du føler hun ikke er der for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det er slik ordene falt? Eller dramatiserer du litt her på KG for å få støtte og sympatierklæringer? Når vi er i psykisk ubalanse har vi en tendens til å ta alt i verste mening og lese litt for mye mellom linjene. Jeg tror deg på at hun var til det motsatte av hjelp i den tilstanden du var, men finnes det ingen tilgivelse for hennes uheldige atferd i dette øyeblikket? 
Skal vi alle risikere å bli avvist for evig tid om vi trår feil en gang? Ja, da er det som en oppfordring til å holde seg unna mennesker i en sårbar situasjon for vi er vel alle redd for å si noe feil.

Anonymkode: 437db...ee4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du sikker på at det er slik ordene falt? Eller dramatiserer du litt her på KG for å få støtte og sympatierklæringer? Når vi er i psykisk ubalanse har vi en tendens til å ta alt i verste mening og lese litt for mye mellom linjene. Jeg tror deg på at hun var til det motsatte av hjelp i den tilstanden du var, men finnes det ingen tilgivelse for hennes uheldige atferd i dette øyeblikket? 
Skal vi alle risikere å bli avvist for evig tid om vi trår feil en gang? Ja, da er det som en oppfordring til å holde seg unna mennesker i en sårbar situasjon for vi er vel alle redd for å si noe feil.

Anonymkode: 437db...ee4

Jeg tenker ja.. om man er litt voldsom og bruker sterke ord som dette, og har lett for å ta i litt ekstra er det lurt å holde seg unna folk som er i en sårbar situasjon. De aller fleste gjør ikke sånt. 
Ofte kan en tenke seg: hvordan hadde jeg selv ønsket å bli møtt i ei stor krise? 
Når jeg skriver venninne, så er dette ei jeg har kjent i årevis og det er slik hun er som person. Alt er omsorg og kommer fra et godt sted, men for meg er hun ingen støtte. Er så lei det voldsomme hele tiden. Jeg har trekt meg unna henne. 
Når hun snakker med folk som har det kjipt på ett eller annet vis sier hun ofte slike ting, nesten for å trigge fram en reaksjon. Hun har selv en psykisk diagnose og har vært innlagt flere ganger. Og for henne er det litt godt å se de sterke knekke litt, så hun ikke er den eneste som sliter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som sparking, men mer som at hun prøvde å si at det er lov å få seg en knekk om noe sånn skjer. At du ikke skal skamme deg hvis du er/blir psyk, liksom? Eller at du er tøff som klarer deg gjennom det. "Jeg hadde brutt helt sammen om det var meg" høres ut som noe jeg kunne sagt for å prøve å vise at jeg skjønner det er vanskelig. Men jeg er ikke noe flink i sånne situasjoner da. 

Men det er jo du som kjenner henne og vet hvordan det ble sagt. Jeg synes en del av de som jobber i psykiatrien virker litt miljøskadde og uttaler seg veldig bastant om feks hvordan man skal reagere eller hva som er normalt. 

Anonymkode: 412bd...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan dumpe henne med god samvittighet.

Jeg hadde ei venninne som oppførte seg ekstremt dramatisk da jeg fikk kreft for noen år siden. Hylgråt foran meg og da jeg ba henne slutte sa hun det var umulig siden jeg kom til å dø snart og hun var jo så glad i meg. Og hvordan kunne jeg være så rolig med tanke på alt det fæle jeg skulle gjennomgå? Vel, jeg er fri for både kreft og den "venninna" og jeg kan love deg at jeg ikke savner henne. I en vanskelig situasjon trenger man støtte, ikke overdramatisering av noe som allerede er dramatisk og vanskelig nok.

Kondolerer så mye :hjerte:

Anonymkode: fa297...cd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan dumpe henne med god samvittighet.

Jeg hadde ei venninne som oppførte seg ekstremt dramatisk da jeg fikk kreft for noen år siden. Hylgråt foran meg og da jeg ba henne slutte sa hun det var umulig siden jeg kom til å dø snart og hun var jo så glad i meg. Og hvordan kunne jeg være så rolig med tanke på alt det fæle jeg skulle gjennomgå? Vel, jeg er fri for både kreft og den "venninna" og jeg kan love deg at jeg ikke savner henne. I en vanskelig situasjon trenger man støtte, ikke overdramatisering av noe som allerede er dramatisk og vanskelig nok.

Kondolerer så mye :hjerte:

Anonymkode: fa297...cd3

Skjønner deg så godt ❤️ i din situasjon trengte du folk rundt deg som var fattet og som kunne trygge og roe deg. Det er det en trenger når en står i en umulig situasjon. Ikke folk som hylskriker og dramatiserer og skvetter bensin på bålet. 
Når en er redd og fortvilt fra før trenger man rolige og stødige folk rundt seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det slags mennesker som tenker "dump henne" med en gang? Hva skjedde med å prate med mennesker?

Anonymkode: 77f01...cce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...