Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 12, snart 13, og er førstegangs. 
Den siste uken har jeg vært så oppblåst at jeg ikke kan trekke inn magen. Det ser helt vilt ut, altså typ 5-6 måneder på vei. Nå er det der at det er umulig å holde inn magen uten at det er ubehagelig, og jeg må bruke gravidbukser for å ikke få press over magen.

Har knapt lyst til å dra ut, og er så vidt på jobb (har mulighet for hjemmekontor). Leser flere steder, også på disse termingruppene, at det er «umulig som førstegangs å så mye mage», og det får meg til å «skamme meg» over min. 

Dette er sikkert skikkelig teit for noen. Jeg bare føler meg skikkelig dum som har mage så tidlig… Er det andre som har «vært i mine sko»? Jeg kjenner også at kommenterer som «oi du er stor for å ha kommet så kort», eller «sikker på at det bare er en» ville såret meg veldig. 

Anonymkode: 74137...068

• Hjerte 3
Skrevet

Det er vanlig å bli oppblåst i magen når man er gravid. Jeg hadde det også sånn. Ha på deg vide klær hvis det plager deg. Er vel ikke så mange som går og teller hvor mange uker du er på vei heller, så mest sannsynlig bare du som tenker på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror du bare må komme over det først som sist. Magen blir SVÆR og jævlig tung, og det er det bedre å bare akseptere, for du får ikke gjort noe med den saken. Hvorfor hadde du blitt såret av det? Det er selvsagt en veldig unødvendig kommentar, men det er jo bare sånn at gravide er tjukke 😊

Anonymkode: 5a8fa...315

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner faktisk hva du mener (selv som sekundært infertil og prøvd i åresvis uten hell osv).

Jeg kunne jo gitt alt for å bli gravid de årene - men som du sier skambelegges veldig gravidkropp generelt.

Jeg husker og i første svangerskap: jeg var tynn, fikk tidlig mage - og alt man leste om det her på Kg og ellers var nedsettende beskrivelser.

Ingenting var liksom «lov», bortsett fra sen synlig mage - lite vektoppgang og flat mage etter fødsel. Null heng i pupp, ikke keisersnitt eller mme - ikke spis dårlig, ikke  dropp trening eller kegels 😅

Er jo helt sykt.

Men - om du får kommentarer kan du jo bare svare som jo egentlig sant er: «er så takknemlig for å ha kommet såpass langt på vei foreløpig med tilsynelatende normal utvikling på fosteret at jeg ikke er så opptatt av å ha et bestemt utseende». 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Supersmurf skrev (14 minutter siden):

Det er vanlig å bli oppblåst i magen når man er gravid. Jeg hadde det også sånn. Ha på deg vide klær hvis det plager deg. Er vel ikke så mange som går og teller hvor mange uker du er på vei heller, så mest sannsynlig bare du som tenker på det. 

En del av meg vil nyte det. Alltid syntes gravidmage er så fint. Men forumer, sosiale medier osv. viser at uke 13 er det for tidlig å ha mage. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tror du bare må komme over det først som sist. Magen blir SVÆR og jævlig tung, og det er det bedre å bare akseptere, for du får ikke gjort noe med den saken. Hvorfor hadde du blitt såret av det? Det er selvsagt en veldig unødvendig kommentar, men det er jo bare sånn at gravide er tjukke 😊

Personlig hadde jeg vært komfortabel med det. Jeg syntes gravidmager er så fine 🥺 men når «alt og alle» tilsier at gravidmage i uke 12/13 er for tidlig føler man nesten at folk kanskje tenker det er tilgjort? Jeg vet ikke hva jeg tenker selv engang 😂

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner faktisk hva du mener (selv som sekundært infertil og prøvd i åresvis uten hell osv).

Jeg kunne jo gitt alt for å bli gravid de årene - men som du sier skambelegges veldig gravidkropp generelt.

Jeg husker og i første svangerskap: jeg var tynn, fikk tidlig mage - og alt man leste om det her på Kg og ellers var nedsettende beskrivelser.

Ingenting var liksom «lov», bortsett fra sen synlig mage - lite vektoppgang og flat mage etter fødsel. Null heng i pupp, ikke keisersnitt eller mme - ikke spis dårlig, ikke  dropp trening eller kegels 😅

Er jo helt sykt.

Men - om du får kommentarer kan du jo bare svare som jo egentlig sant er: «er så takknemlig for å ha kommet såpass langt på vei foreløpig med tilsynelatende normal utvikling på fosteret at jeg ikke er så opptatt av å ha et bestemt utseende». 

Godt det ikke bare er jeg som oppfatter verden rundt sånn. Men det siste du sier der er så sant og ikke minst en fin comeback ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En del av meg vil nyte det. Alltid syntes gravidmage er så fint. Men forumer, sosiale medier osv. viser at uke 13 er det for tidlig å ha mage. 

Du vil nok nyte det når det ordentlige gravidmagen kommer. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen TS. 
Jeg er i uke 15 og har vært veldig oppblåst til nå. Føler siste uken at magen har blitt usedvanlig stor, og jeg kan ikke gå med jeans lenger. Synes også det er litt flaut siden det er så tidlig. Merker jeg holder inn magen, og går med store gensere og jakker. 
Veldig slitsomt, men klarer ikke å «slippe den løs» enda. Føler at det er flaut….

Anonymkode: 1cb0a...f56

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Supersmurf skrev (4 minutter siden):

Du vil nok nyte det når det ordentlige gravidmagen kommer. 

Det er nettopp sånt som dette. «Når den ordentlige»… Får meg nesten til å føle at jeg faker det jeg har. Selv om du helt sikkert ikke la noe i det, så tenker nok både jeg og mange andre på det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Godt det ikke bare er jeg som oppfatter verden rundt sånn. Men det siste du sier der er så sant og ikke minst en fin comeback ❤️ 

Ja, asså jeg var jo megafornøyd og superhappy - stod i speilet og beundret kula. For meg var den kroppslige endringen noe jeg alltid hadde ønsket meg.

Men når man hele tiden hører at «Neida - ikke gravidmage - bare feit og luft - dy er helt dust som er fornøyd», så blir man jo litt sånn «ok, ikke akseptert nei». 

Men jeg gjorde omvendt da. Tok på meg tettsittende kjoler og tskjorter og beundret kulebolla 😅🥰😆 Veldig glad for det nå, det ble jo ikke flere fullendte graviditeter på meg. 

Gang nummer 2 som ikke ble noe av hele veien rakk jeg komme igang med gravidbukser, var kanonfornøyd selv om det da og var tidlig. 

Gravidmage er megafint! Samma mengde luft og flesk 😅 Man lager et menneske inni der. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner meg veldig igjen TS. 
Jeg er i uke 15 og har vært veldig oppblåst til nå. Føler siste uken at magen har blitt usedvanlig stor, og jeg kan ikke gå med jeans lenger. Synes også det er litt flaut siden det er så tidlig. Merker jeg holder inn magen, og går med store gensere og jakker. 
Veldig slitsomt, men klarer ikke å «slippe den løs» enda. Føler at det er flaut….

Anonymkode: 1cb0a...f56

Godt å vite at man ikke er alene om tanken. Når det er sagt ville jeg personlig aldri tenkt noe på det hos andre. Men jeg ser jo f.eks. på TikTok hvor folk legger ut video av en eksempelvis 15 ukers mage, of kommentarene hagler inn med «helt umulig, er bare luft». 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg 100% igjen i det du beskriver. Er førstegangs selv, og fikk mage tidlig. Alle steder jeg leste sto det at man umulig får mage så tidlig, og de jeg var rundt sa hele tiden at det kun var luft og oppblåst mage. Det gjorde at jeg har skammet meg over magen hele svangerskapet. Jeg vil ikke noen skal se magen, for den er «for stor» tydeligvis. Nå er jeg 30 uker, men sliter med samme følelsen enda. Kommentarene sitter, og man føler seg for stor ift hvor langt man er på vei. Men, vakre babyen min bryr seg lite om mammas mage er stor eller liten, oppblåst eller ikke. Mage er mage, og du er gravid, så da er det en GRAVIDMAGE! ❤️❤️

Anonymkode: 8eeb7...a08

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (5 minutter siden):

Ja, asså jeg var jo megafornøyd og superhappy - stod i speilet og beundret kula. For meg var den kroppslige endringen noe jeg alltid hadde ønsket meg.

Men når man hele tiden hører at «Neida - ikke gravidmage - bare feit og luft - dy er helt dust som er fornøyd», så blir man jo litt sånn «ok, ikke akseptert nei». 

Men jeg gjorde omvendt da. Tok på meg tettsittende kjoler og tskjorter og beundret kulebolla 😅🥰😆 Veldig glad for det nå, det ble jo ikke flere fullendte graviditeter på meg. 

Gang nummer 2 som ikke ble noe av hele veien rakk jeg komme igang med gravidbukser, var kanonfornøyd selv om det da og var tidlig. 

Gravidmage er megafint! Samma mengde luft og flesk 😅 Man lager et menneske inni der. 

Jeg VET! Og de kommentarene kommer som oftest fra kvinner også. Har vært vitne til «oi, jeg var så stor som deg når jeg skulle føde» til en som var 5mnd på vei på jobb. 

Når kroppen forandrer seg så mye, og du får ukontrollerbar luft i magen som følge av hormoner etc, så vil jeg jo kalle det en gravidmage. 

Så trist å høre at det ikke ble flere fulle graviditeter på deg, men veldig glad på dine vegne at du nøt der du kunne ❤️ tror dessverre jeg er for sentisitv til å klare å nyte dette 😞

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Foresten: det som har hjulpet meg er å sammenlikne med meg kvinner som er like langt på vei med like stor mage, og ikke se på de på feks sosiale medier med mindre mage. Jeg bruker feks tiktok og pinterest til å søke opp uken jeg er i, og ser at kroppene er ufattelig forskjellige! Jeg fikk også tilsendt gravidbilder av venninnen min uke for uke og så at vi to lå ca likt hele veien. Det hjalp (og hjelper) meg å forstå at det er ikke bare en luftmage, det er en helt vanlig gravidmage. Ps: oppblåst og luft har du hele veien uansett, men magen blir ikke mindre, bare større og større ❤️

Anonymkode: 8eeb7...a08

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Personlig hadde jeg vært komfortabel med det. Jeg syntes gravidmager er så fine 🥺 men når «alt og alle» tilsier at gravidmage i uke 12/13 er for tidlig føler man nesten at folk kanskje tenker det er tilgjort? Jeg vet ikke hva jeg tenker selv engang 😂

Men vi er vel enige om at de som skriver sånt er helt på jordet? Det er ikke noe å bry seg om, og jeg tror egentlig ikke at vanlige folk du treffer på i det hele tatt tenker over det 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ganske så oppblåst også på den tiden. Hadde ikke vært på do på ei ukes tid nesten så 😆 var rundt da jeg begynte på medisiner mot forstoppelse. Ble litt bedre en periode da frem til rundt uke 16-17. Da kom den samme magen tilbake - bare at da var det en begynnende babymage! 

Veldig individuelt da, en veninne så mindre gravid ut enn meg i uke 30 når hun var i uke 40... en annen veninne kunne bruke vanlige klær i uke 30 og det var umulig å se en graviditet, mens jeg allerede så ut som en hval på det tidspunktet og brukte gravidklær/thights. 

Anonymkode: 59e7d...2c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det på akkurat samme måte. Følt at kroppen er "feil" fordi ifølge Google / forum skulle man ikke ha behov for mammaklær før langt uti svangerskapet, mens mine vanlig klær ble ubehagelige veldig tidlig. Har ikke gått i jeans siden uke 5 eller noe. 

Jeg har også blitt helt sjokkert over hvor mange kommentarer man får på kroppen sin som gravid. Man er jo fritt vilt. Foreslår at du forbereder en setning som du gjentar og gjentar når folk kommer med uønskede kommentarer, for eksempel "jeg foretrekker at folk ikke kommenterer på kroppen min". Da går det forhåpentligvis opp for noen at kroppsfokus ikke på magisk vis er greit fordi noen er gravid. 

Anonymkode: 99477...2f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil ikke kalle dem tjukke, de er bare gravide.

Anonymkode: 72a05...425

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer! Du er sikkert flott! Jeg gikk opp ti kilo de første TO månedene, jeg. Så bare fortsatte det, og jeg fikk megapupper -som noen faktisk kommenterte. Det er jo veldig ufint av dem som kommenterer! Det er de som er frekke/ubetenksomme. 
Bare kjøp en diger hettegenser/flagrete lys skjorte og drit i hva andre måtte mene. Er det venninner, familie eller nære kolleger, ville jeg sagt det rett ut: det er sårende. Er det mer bekjente, ville jeg øvd meg på noe spydig: «Å, sier du det. Så hyggelig av deg å si da».

Anonymkode: 7e917...392

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...