AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Tenker mest på småbarnsavdeling, er de som eks er 13 mnd ca likt i utviklingen med de andre som er 13 mnd? Eller er det store forskjeller så man ikke kan gjette seg til alderen deres basert på hva de kan og hvordan de forholder seg til omverdenen? Anonymkode: 2a073...ff4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 Det var store forskjeller. Noen gikk når de var 8 måneder, noen når de var 15. Noen er lange og kunne, noen bittesmå. Man kan ikke gjette alder ned på måneder på bakgrunn av utvikling. Anonymkode: 14d98...23f 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var store forskjeller. Noen gikk når de var 8 måneder, noen når de var 15. Noen er lange og kunne, noen bittesmå. Man kan ikke gjette alder ned på måneder på bakgrunn av utvikling. Anonymkode: 14d98...23f Ikke gikk ved 8 mnd, mente 9. Det var to barn i vår barnehage som gikk da de var 9 mnd. Andre hadde ikke begynt å krabbe en gang da de begynte i bhg. Anonymkode: 14d98...23f 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 Det er ofte store forskjeller ja. I mitt barns (blir 3 år i år) barnehage er det store forskjeller mellom avdelinger også. Mitt barns avdeling har flere barn som er "modne" for alderen. Har lekt sammen som en gruppe en god stund allerede (ikke bare parallelt), har godt utviklet språk osv. Imens barn som er samme alder fra andre avdelinger henger laaaaaangt bak. Anonymkode: 1ae36...afc
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #5 Skrevet 11. mai 2023 Morsomt med mi. Hun var så bitteliten for alderen og så ut som hun var 1 år når hun var 2 år. Samtidig som hun var tidlig i utviklingen. Så da hun gikk da hun var 15 mnd trodde folk det var en 7-8 mnd gml baby som gikk. Hun suste rundt på sparkesykkel og sang og pratet da hun var to og folk som trodde hun var knapt 1 trodde det måtte være et geni. I dag er hun 4 og ser fortsatt ut som hun er 2-3 år. Hun er liten og tynn, men spiser godt og liker alt. Fortsatt tidlig i utviklingen og kan regne og skrive litt. Anonymkode: f54fb...cd7 1
solmåneogstjerner Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Mange år siden nå, men ja det kam være store forskjeller i den alderen. Noen kan gå, andre kan ikke. Noen snakker mange ord, andre ikke. Og det meste er helt normalt.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Store forskjeller. Som andre her sier - enkelte er veldig tidlig ute med f. Eks språk, andre er veldig tidlig ute med å gå, sykle, klatre, tegne etc. Noen slutter med bleie når de er 2, andre bruker fortsatt bleie når de er 4. Også store forskjeller på konsentrasjon, vente på tur etc. Det er ganske store forskjeller, spesielt på småbarn. Med vi har uansett enkelte ting vi ser etter om barna mestrer iforhold til alder. Det gjevner seg også mer ut mot 4-5 årsalderen. Anonymkode: 980e5...cbf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 Veldig store forskjeller i starten, ja. Utjevner seg litt mer på storbarnsavdelingen, men til og med da er det noen som er gode motorisk, andre språklig og sosialt. Håpløst å si om et barn i barnehagen er 2 eller 3 år Anonymkode: b8761...1e1
solsolsol Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tenker mest på småbarnsavdeling, er de som eks er 13 mnd ca likt i utviklingen med de andre som er 13 mnd? Eller er det store forskjeller så man ikke kan gjette seg til alderen deres basert på hva de kan og hvordan de forholder seg til omverdenen? Anonymkode: 2a073...ff4 Som regel ser man på unger på den alderen hvor gamle de er, men det er vanvittig stor forskjell på utviklingen gjennom hele barnehagealderen. Venninna mi fikk en jente tre uker etter at minstegutten min ble født, min hadde akkurat lært seg å krype effektivt da hennes gikk uten å holde seg 🤣 I tre-fireårsalderen er det gjerne noen som fremdeles har veldig dårlig språk (både uttale og ordforråd) og henger etter motorisk, mens kunne sklidd rett inn i første klasse.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 Det er stor forskjell. Utvikling går i rykk og napp. Noen får språk tidlig, andre kommer sent i gang men lærer seg plutselig å snakke på et par uker omtrent.. Samme med gåing. Noen går tidlig, noen går sent. Mitt råd er å ikke sammenligne så mye. Helsestasjon og bhg-ansatte reagerer om utviklingen er bekymringsfull. Anonymkode: 4e239...926
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 Enorm forskjell. Noen går når de er 9 måneder, andre ikke før de er 18 måneder. Noen har pinsettgrep og spiser selv og tegner/maler fra de er 10 måneder, andre ikke før de er 2-3 år. Noen barn sykler på tohjulsykkel når de er 2,5-3 år, andre ikke før etter skolestart. Noen snakker når de er ett år, andre snakker så dårlig når de er 4-5 at kun deres egne foreldre forstår dem. Noen barn slutter med bleie når de er 1,5 år, andre har fortsatt jevnlig uhell ved skolestart. Anonymkode: 08b7f...bde
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 Som alle andre skriver: ja det er stor forskjell. Har også hørt at de fleste barn er gode på 2 av 3 områder, mens de gjerne ligger litt bakpå på det tredje. Områdene er sosialt, språk og motorisk. Stemmer sikkert ikke på alle men syns det stemmer på min. Anonymkode: 8e0fc...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #13 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Som alle andre skriver: ja det er stor forskjell. Har også hørt at de fleste barn er gode på 2 av 3 områder, mens de gjerne ligger litt bakpå på det tredje. Områdene er sosialt, språk og motorisk. Stemmer sikkert ikke på alle men syns det stemmer på min. Anonymkode: 8e0fc...8d2 Det stemmer her, min er god på motorikk og sosialt, sier det i mot kun et ord, men forstår mye da. Er 13 mnd. Anonymkode: 2a073...ff4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #14 Skrevet 12. mai 2023 Jeg jobber i småbarnsavdeling, og sier meg enig i at det er store forskjeller. Både når det gjelder fysisk størrelse og utvikling er det flest som befinner seg på og rundt gjennomsnittet. Men det er alltid noen som er større eller mindre, og tidligere eller senere på ulike områder. Ofte kan en greit gjette sånn omtrent rett når det gjelder hvor gamle de er hvis en legger alt sammen. Men i noen tilfeller er det lett å bomme. Selv to på 13 mnd. som begge ligger på gjennomsnittet vekstmessig, har lært og gå, og kan si et par forståelige ord, kan være veldig ulike. Kanskje er den ene svært fysisk aktiv, klatrer, løper, smiler til alle, ler og lager mye lyd, mens den andre er tilbaketrukket og forsiktig, og smiler bare til de barnet er tryggest på. Anonymkode: 3ae93...8ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå