Gå til innhold

Fjorland når man teller kalorier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg beklager at du har vokst opp med en far med spiseforstyrrelser.

Anonymkode: 61c01...088

Det er dette som er poenget mitt. Du kan ikke dele ut diagnoser til folk du ikke har møtt. det er kun helsepresonell som kan det. Du må lese mer enn artikler fra folk som mener det samme som deg. Jeg bryr meg ikke om du sier at faren min har en spiseforstyrrelse. Du kunne like gjerne sagt at han har glassøye. Det at du ikke respekterer en overleges kompetanse mer enn ditt eget føleri er greit om du ikke messer det som en sannhet til andre. jeg anbefaler alle å lese selv og ikke stole på hva noen sier. Og om man finner noe som gir mening, søk opp de som mener det motsatte.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Helene1982 skrev (7 minutter siden):

Det er dette som er poenget mitt. Du kan ikke dele ut diagnoser til folk du ikke har møtt. det er kun helsepresonell som kan det. Du må lese mer enn artikler fra folk som mener det samme som deg. Jeg bryr meg ikke om du sier at faren min har en spiseforstyrrelse. Du kunne like gjerne sagt at han har glassøye. Det at du ikke respekterer en overleges kompetanse mer enn ditt eget føleri er greit om du ikke messer det som en sannhet til andre. jeg anbefaler alle å lese selv og ikke stole på hva noen sier. Og om man finner noe som gir mening, søk opp de som mener det motsatte.

Er du sikker på at du svarer rett person? Jeg har jo sagt at Fjordland er ikke det aller beste, men helt ok dersom alternativene er verre. Folk er i ulik livssituasjon. Hvorfor blir du hissig? Jeg syns absolutt ut fra det du skriver at din far har spiseforstyrrelse (har det selv). Jeg mente det som at jeg beklager, jeg har medfølelse, det virker slitsomt for deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at du svarer rett person? Jeg har jo sagt at Fjordland er ikke det aller beste, men helt ok dersom alternativene er verre. Folk er i ulik livssituasjon. Hvorfor blir du hissig? Jeg syns absolutt ut fra det du skriver at din far har spiseforstyrrelse (har det selv). Jeg mente det som at jeg beklager, jeg har medfølelse, det virker slitsomt for deg.

du kan ikke synes at faren min har en spiseforstyrrelse. Jeg beklager at du har det, og jeg forstår at du da muligens lettere kan tenke det om andre. Hva vet jeg. Jeg beskytter familien min. faren min har ingen spiseforstyrrelse. Han har hjerteproblemer som gjør at han må være veldig nøye med kostholdet. jeg tror også det er en interesse for ham. Det å ha en far som kan mye om kosthold er ikke slitsomt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (1 time siden):

du kan ikke synes at faren min har en spiseforstyrrelse. Jeg beklager at du har det, og jeg forstår at du da muligens lettere kan tenke det om andre. Hva vet jeg. Jeg beskytter familien min. faren min har ingen spiseforstyrrelse. Han har hjerteproblemer som gjør at han må være veldig nøye med kostholdet. jeg tror også det er en interesse for ham. Det å ha en far som kan mye om kosthold er ikke slitsomt.

Unnskyld det var ikke meningen. Du skrev at «det tok livet av deg», men vi har misforstått hverandre fullstendig. Jeg beklager igjen altså.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Unnskyld det var ikke meningen. Du skrev at «det tok livet av deg», men vi har misforstått hverandre fullstendig. Jeg beklager igjen altså.

Faren min er veldig nøyaktig og det betyr at han er ekstremt treg. Jeg er ikke så tålmodig og burde brukt et annet ord. Jeg tar eierskap i at jeg uttrykte meg dramatisk og at jeg kan være ekstra beskyttende med familien min. Jeg bruker en del tid her inne, og det er så utrolig deilg når jeg møter noen som kan si: beklager. Jeg beklager også.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (3 timer siden):

Han høres ikke ut som han har så nye kompetanse om ernæring… 

Helene1982 skrev (2 timer siden):

Faren min er veldig nøyaktig og det betyr at han er ekstremt treg. Jeg er ikke så tålmodig og burde brukt et annet ord. Jeg tar eierskap i at jeg uttrykte meg dramatisk og at jeg kan være ekstra beskyttende med familien min. Jeg bruker en del tid her inne, og det er så utrolig deilg når jeg møter noen som kan si: beklager. Jeg beklager også.

Nei, det er ikke en allmenn sannhet at alle som er veldig nøye er veldig treige/

Helene1982 skrev (22 timer siden):

Du skriver:

Jeg tror ikke på at ultraprossesert er en homogen gruppe matvarer, men ulike matvarer med ulike grader av hvor sunne/skadelige de er.

Om jeg skal svare deg seriøst på:

Er svaret alt gress har ikke samme farge. Noe er uttørket og gult, mens noe er kunstig og har ofte en blåere tone. Når det gjelder fargen grønn vil det si at en farge er mer grønn en gul. Så svaret er at gresset er grønt om det har en farge som reflekterer lys på en måte som gjør at øyet oppfatter det som grønnere enn gulgrønt. Men det er jo også poenget mitt. Det er få ting som er enten eller. Det kan være enighet om at det ikke er helsebringene å spise ubegrenset med raspeballer fra fjordland, samtidig som at fjordland har mange ulike retter som inneholder ulike ting, og det å si at noe er sundt gir nesten aldri mening om utgangspunktet er at man skal spise bare det og ubegrenset av det.

Nå blander du forskjellige anonymkoder i svaret ditt.

Albbas skrev (16 timer siden):

Eh, jo, du finner maizenna på veldig mange kjøkken. 😅 At man bruker litt maizenna i sausen og litt rapsolje gjør jo ikke at hele måltidet er ultraprosessert! Du må jo se helheten i hele måltidet. Drikker du brus til middagen din er likevel ikke hele middagen av dårlig kvalitet. Tar du ketchup på de hjemmelagede fiskekakene dine er det likevel ikke et ødelagt måltid. 

Ketchup på fiskekaker er virkelig å ødelegge et helt måltid, jo, du kan ikke være seriøs her nå? Jo, maizenna og rapsolje ødelegger måltidet. Ikke like ille som ketchup, da.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er du sikker på at du ikke finner disse stoffene i din hjemmelagde mat? Da bør du gjøre et lite dypdykk tenker jeg.

Sulfit finnes naturlig i flere råvarer, stabilisator kan være så mangt, bestrålt krydder er et bearbeidet produkt (ikke UP), maizena har de fleste på kjøkkenet, og de fleste har vel brukt sitronsyre (surhetsregulerende middel) i matlaging. 

Du må skille på bearbeidede og UP matvarer og ingredienser 🤗.

Anonymkode: 697b1...565

Ja, det er jeg sikker på. Hva slags dypdykk tenker du jeg skal gjøre? Jeg kjøper i utgangspunktet ikke mat med ingrediensliste. Har de fleste brukt sitronsyre i matlaging? Ikke presset sitron, men sitronsyre?

Helene1982 skrev (6 timer siden):

det jeg synes er unødvendig er påstander som ikke stemmer. Min far er overlege. i tillegg er han født med hjertefeil som gjør at han i hele livet har vært ekstremt opptatt av kosthold. Han leser  bak på hver enste vare som han tar med fra butikken. Han er opptatt av rene råvarer, men også balanse i kostholdet. Han er syltynn, så vekt er ikke noe han fokuserer på. Han spiser fjordland et par ganger i uken. da velger han gjerne noe med kylling eller fisk og supplerer med spinat eller ekstra proteiner eller NORSK ost ettersom hva han trenger av næringstoffer. Han kan spise en skje med olje, en skive kalkun og en paprikaskive samt noen blåbær om det er det han trenger. Jeg har aldri sett han spise potetgull. Før  han skulle oprereres i hofta ble han sittende i rullestol i et halvt år, og det å bruke 2 timer i butikken fordi han skal lese på ALT tar livet av meg, men han vet akkurat hva han får i seg. Han spiser fjordland av og til. Ikke hver dag, og han vurderer hver eneste rett, men det å komme med påstander om som gjelder en hel merkevare basert på føleri, er uopplyst. det å komme med påstander man har lest på facebook og komme med helseråd fra youtube må stoppe.

Hvis faren din bruker to timer på å lese ingredienslister så anbefaler jeg ham å kjøpe råvarer i stedet for hel og halvfabrikata. En paprika har ikke ingrediensliste. Ikke en biff heller.

Anonymkode: 29b2d...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han høres ikke ut som han har så nye kompetanse om ernæring… 

Nei, det er ikke en allmenn sannhet at alle som er veldig nøye er veldig treige/

Nå blander du forskjellige anonymkoder i svaret ditt.

Du er likevel lett å kjenne igjen 🐻

Du pleier å si at jeg babler …

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ketchup på fiskekaker er virkelig å ødelegge et helt måltid, jo, du kan ikke være seriøs her nå? Jo, maizenna og rapsolje ødelegger måltidet. Ikke like ille som ketchup, da.

Ketchup ødelegger ikke næringsverdien og prosesseringsgraden til hjemmelagede fiskekaker, kokte poteter og raspede gulrøtter nei, nå må DU gi deg. 😳😂

Evner du overhodet ikke evne til å vurdere helhet? 

Det blir som å si at fordi du spiste safarikjeks til kaffen har du ødelagt biffen og paprikaen du åt til lunsj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (23 timer siden):

Du er likevel lett å kjenne igjen 🐻

Du pleier å si at jeg babler …

Du blander meg helt klart med den andre anonyme du siterte, jeg har aldri beskyldt deg (eller noen andre) for å bable, det er ikke et ord jeg bruker. 

Men det er sikkert mange som synes du er kverulerende.

Albbas skrev (15 timer siden):

Ketchup ødelegger ikke næringsverdien og prosesseringsgraden til hjemmelagede fiskekaker, kokte poteter og raspede gulrøtter nei, nå må DU gi deg. 😳😂

Evner du overhodet ikke evne til å vurdere helhet? 

Det blir som å si at fordi du spiste safarikjeks til kaffen har du ødelagt biffen og paprikaen du åt til lunsj. 

Ketchup ødelegger måltidet sa jeg, jeg sa ikke at det ødelegger næringsverdien eller prosesseringsgraden (med mindre målet er null ultraprosessert mat).

Biffen og paprikaen blir ikke ødelagt av safarikjeksen, men personlig hadde jeg ansett den dagen som en dårlig dag ernæringsmessig, pga den safarikjeksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du blander meg helt klart med den andre anonyme du siterte, jeg har aldri beskyldt deg (eller noen andre) for å bable, det er ikke et ord jeg bruker. 

Men det er sikkert mange som synes du er kverulerende.

Ketchup ødelegger måltidet sa jeg, jeg sa ikke at det ødelegger næringsverdien eller prosesseringsgraden (med mindre målet er null ultraprosessert mat).

Biffen og paprikaen blir ikke ødelagt av safarikjeksen, men personlig hadde jeg ansett den dagen som en dårlig dag ernæringsmessig, pga den safarikjeksen.

Du fremstår som spiseforstyrret, og jeg håper virkelig ingen hører på det du sier.

Anonymkode: 975fa...79b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...