Gjest Warrior Skrevet 13. mai 2023 #41 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fjorland og sunn i samme setning? Nei. Sunn mat er ikke ensbetydende med kalorier og antall protein i forhold til karbohydrater. Det er hva maten inneholder, og hvordan den er bearbeidet. Fjorland går innunder ultraprosessert mat, og har ingenting med sunnhet å gjøre. Lær deg å lage mat fra bunnen. Det er lite komplisert, og kroppen vil takke deg. Stek deg heller en ren fiskefilet/kjøttstykke med litt fullkornsris og masse grønnsaker. Mye bedre for deg. Anonymkode: 75a25...0a0 Fjordland er sunt nok. Lage mat fra bunnen av er ikke akkurat så mye bedre alltid. Folk spiser mer enn de bør, folk lager seg gjerne usunn mat fra bunnen av istedenfor sunn mat, grønnsaker er det ikke akkurat alle som spiser, samme med fisk, folk spiser alt for mye rødt kjøtt og det er jo en grunn til at det er så mye tarmkreft i Norge. Så å spise Fjordland eller mat fra bunnen av er mye av det samme. Fjordland er i alle fall mye mye bedre enn junkfood som mange spiser alt for mye av. Velg heller Fjordland foran junkfood. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #42 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har forklart det, på forrige side. Det er for pokker ikke jeg som har bestemt hva som er ultraprosessert mat er, og at Fjordland går innunder det. Spis Fjordland og kos dere - hver dag Anonymkode: 75a25...0a0 Strengt tatt står det at bl.a Fjordland er att av flere varemerker som er tettere assosiert med ultraprosessert mat enn andre. Videre står det at det gjelder varekategorier som pølser, pizza, nuggets, burger og tørkede matvarer. Det står ikke noen steder at alle produktene fra Fjordland er ultraprosesserte, og du har fortsatt ikke forklart hvordan en laksefilet og to hele poteter er ultraprosesserte. Meg bekjent er ikke sous-vide ultraprosessering Anonymkode: 962cb...add 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #43 Del Skrevet 13. mai 2023 Det kommer jo an på hvordan kostholdet ditt er i utgangspunktet. For veldig mange er Fjordland et godt alternativ. Og ofte bedre enn andre «raske valg». Og ikke minst bra hvis man sliter med posjonskontroll. For meg personlig, som er ressurssterk og kan mye om ernæring, hadde jeg spist mer usunt ved å gå over til Fjordland. Men det hadde på ingen måte vært farlig. Anonymkode: 61c01...088 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #44 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): For noen er Fjordland en god løsning, selv om det selvsagt alltid er best å lage alt fra bunnen av. Anonymkode: 1a6ab...5a7 Selvsagt er det ikke det. Anonymkode: b031a...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #45 Del Skrevet 17. mai 2023 Blizz1 skrev (På 12.5.2023 den 23.24): Hvordan du får poteter, grønnsaker og ubehandlet kjøtt/fisk til å bli ultraprosessert er meg en gåte. Har ikke sjekket absolutt alle fjordlandretter, men stort sett inneholder de mer enn kun potet, grønnsaker og ubehandlet kjøtt/fisk. Nevn gjerne en bestemt rett du tenker på så jeg kan sjekke ingrediensene? Alle rettene med potet, grønnsaker og kjøtt/fisk jeg sjekket nå, inneholder modifisert maisstivelse. De fleste også rapsolje men det var heldigvis ikke alle. AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 23.57): nei, du har ikke forklart hvorfor akkurat disse rettene er ultraprosessert. Du har bare sagt at Fjordland har ultraprosessert mat, og limt inn en kort definison som vi alle kjenner. Det er ingen som sier at Fjordland ikke tilbyr ultraprosessert mat også. Men hva er problemet med de konkrete rettene@Albbas lenket til? Det virker som du rett og slett ble svar skyldig. Anonymkode: 975fa...79b Ikke meg du diskuterer med, men dette ble det svart på på side 1. Albbas skrev (På 13.5.2023 den 7.34): Nei du har ikke forklart hvordan du mener alle Fjordlandretter oppfyller disse kriteriene. Du har bare hevet ut noen løse påstander og antatt at Fjordland passer inn under dette. Min påstand: rettene jeg viser til er ikke ultraprosesserte. De består av ingredienser alle kan finne på sitt eget kjøkken, alle kan lage disse rettene på eget kjøkken, råvarene i produktet er gjenkjennelige, og maten er ikke fremstilt på en måte som ikke er mulig på et vanlig kjøkken. Du klarer å koke torsk, poteter og lage disse sauene på ditt eget kjøkken. De er vakumpakket og derfor ikke behandlet på en måte som krever ultraprosessering for holdbarhet. Du aner ikke hva du snakker om, du har ikke prøvd en gang, du har bare en kjepphest du ikke en gang har giddet å forstå. Noen av rettene til fjordland har elementer som sannsynligvis faller inn under UP, for eksempel fiskebollene. Men likevel følger det med råvarer som ikke er UP, som potet og gulrot, og derfor noe helt annet enn en pakke fiskepinner og pulver-potetmos. Kosthold krever at man greier å se hele måltider under ett, og ikke roper at ketchupen er UP og derfor er hele måltidet ødelagt. Rapsolje er et eksempel på et ultraprosessert produkt selv on det (dessverre) finnes på mange norske kjøkken. All mat som er tilsatt det er dermed ultraprosessert. Modifisert maisstivelse finnes ikke på de fleste kjøkken, men finnes i de fleste ferdigretter. Står det på ingredienslista er maten ultraprosessert. AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 23.12): ja. Men poenget er at Fjordland har en del retter som hovedsaklig består av rent kjøtt og grønnsaker. Nå leste jeg gjennom innholdsfortegnelsene, og de inneholder litt konsistensmiddel, som rent teknisk fører dem over i kategorien ultraprosessert. Men det kan ikke sammenlignes med drittmat som potetstappe og suppe som er laget av pulver. Ta som eksempel dette produktet: https://www.fjordland.no/kjott/brimis-grove-middagskaker Innholdsfortegnelsen viser at med unntak for maisstivelsen er det ikke er før du kommer til den lille posen tyttebærsyltetøy du støter på noe som er ultraprosessert: Potetstappe med rotgrønnsaker (53 %): persillerot*, 14 % poteter, fløte, helmelk, gulrot*, kålrot*, crème fraîche, løk*, sellerirot*, 4 % potetflakes, sjalottløk*, salt, bestrålt krydder. Middagskaker i fløtesaus (37 %): 57 % medisterkaker (80 % norsk svinekjøtt, melk, potetmel, salt, pepper, salvie), 43 % fløtesaus (vann, fløte, hvetemel, tomatpuré*, modifisert maisstivelse, rapsolje, salt, farge (brunet sukker), aroma, bestrålt krydder). Tyttebærsyltetøy (10 %): 47 % tyttebær*, sukker, vann, 6 % tørket eple* (inneholder sulfitt), maltodekstrin, stabilisator (pektiner, xantangummi), surhetsregulerende middel (sitronsyre). *Totalt 36 % grønnsaker. Anonymkode: 975fa...79b Til det uthevede: nemlig. Ultraprosessert mat. Sulfitt, maltodekstrin, stabilisator, surhetsregulerende midler, bestrålt krydder, rapsolje, modifisert maisstivelse - alt dette er ingredienser ser man ikke ville tilsatt en tilsvarende hjemmelaget rett. Grøten er ok, bortsett fra den laktosereduserte. Laktoseredusert = uktraprosessert. Anonymkode: 29b2d...396 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #46 Del Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 15.28): Det kommer jo an på hvordan kostholdet ditt er i utgangspunktet. For veldig mange er Fjordland et godt alternativ. Og ofte bedre enn andre «raske valg». Og ikke minst bra hvis man sliter med posjonskontroll. For meg personlig, som er ressurssterk og kan mye om ernæring, hadde jeg spist mer usunt ved å gå over til Fjordland. Men det hadde på ingen måte vært farlig. Anonymkode: 61c01...088 Sant nok. Hvis man vanligvis lever på Domino Pizza, melkesjokolade og kylling nuggets eller pølse med pomme frittes så er det jo en oppgradering av kostholdet å gå over til kun grandiosa, og fjordland er fantastisk i forhold. Men for normale mennesker som spiser mat laget av ingredienser, er fjordland et dårligere alternativ. Ikke noe man tar skade av en sjelden gang i blant, og bedre enn grandiosa, mye bedre enn Burger King, men dårligere enn å lage selv. Anonymkode: 29b2d...396 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #47 Del Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sant nok. Hvis man vanligvis lever på Domino Pizza, melkesjokolade og kylling nuggets eller pølse med pomme frittes så er det jo en oppgradering av kostholdet å gå over til kun grandiosa, og fjordland er fantastisk i forhold. Men for normale mennesker som spiser mat laget av ingredienser, er fjordland et dårligere alternativ. Ikke noe man tar skade av en sjelden gang i blant, og bedre enn grandiosa, mye bedre enn Burger King, men dårligere enn å lage selv. Anonymkode: 29b2d...396 Du får knapt et produkt utenom kanskje frukt og grønt som er prossesert da. Anonymkode: c8ff3...e69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 17. mai 2023 #48 Del Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 23.52): Jeg har forklart det, på forrige side. Det er for pokker ikke jeg som har bestemt hva som er ultraprosessert mat er, og at Fjordland går innunder det. Spis Fjordland og kos dere - hver dag Anonymkode: 75a25...0a0 Hvem bestemmer hva som er ultraprossesert. Det er kjent at noe forskning viser at man skal være forsiktig med frityrstekt mat og tilsetningstoffer. Det jeg har lest er at man ikke kan utelukke at dette kan være helseskadelig – først og fremts i store mengder. det å putte all mat som ikke er rent kjøtt, fersk fisk og grønnsaker i samme kategori gir ikke mening. det er du som har kommet med påstanden, så da må du enten si at det var din mening eller følge opp med kilder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #49 Del Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du får knapt et produkt utenom kanskje frukt og grønt som er prossesert da. Anonymkode: c8ff3...e69 Ultraprosessert er noe annet enn prosessert, noe som er forklart gjentatte ganger i tråden. Ost er prosessert, yoghurt og fløte og rømme er prosessert, men f.eks. laktoseredusert melk, fettredusert yoghurt, yoghurt med kunstig søtning etc, er ultraprosessert. Helene1982 skrev (Akkurat nå): Hvem bestemmer hva som er ultraprossesert. Det er kjent at noe forskning viser at man skal være forsiktig med frityrstekt mat og tilsetningstoffer. Det jeg har lest er at man ikke kan utelukke at dette kan være helseskadelig – først og fremts i store mengder. det å putte all mat som ikke er rent kjøtt, fersk fisk og grønnsaker i samme kategori gir ikke mening. det er du som har kommet med påstanden, så da må du enten si at det var din mening eller følge opp med kilder. Hva mener du med «hvem bestemmer hva som er ultraprosessert»? Hvem bestemmer at gresset er grønt? https://forskning.no/mat-og-helse/to-nye-studier-kobler-ultraprosessert-mat-til-helseproblemer/2072768 https://bramat.no/kosthold/3502-hva-er-egentlig-ultraprosessert-mat Anonymkode: 29b2d...396 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 17. mai 2023 #50 Del Skrevet 17. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hva mener du med «hvem bestemmer hva som er ultraprosessert»? Hvem bestemmer at gresset er grønt? Du skriver: Sitat Det er for pokker ikke jeg som har bestemt hva som er ultraprosessert mat er, og at Fjordland går innunder det. Jeg tror ikke på at ultraprossesert er en homogen gruppe matvarer, men ulike matvarer med ulike grader av hvor sunne/skadelige de er. Om jeg skal svare deg seriøst på: Sitat Hvem bestemmer at gresset er grønt? Er svaret alt gress har ikke samme farge. Noe er uttørket og gult, mens noe er kunstig og har ofte en blåere tone. Når det gjelder fargen grønn vil det si at en farge er mer grønn en gul. Så svaret er at gresset er grønt om det har en farge som reflekterer lys på en måte som gjør at øyet oppfatter det som grønnere enn gulgrønt. Men det er jo også poenget mitt. Det er få ting som er enten eller. Det kan være enighet om at det ikke er helsebringene å spise ubegrenset med raspeballer fra fjordland, samtidig som at fjordland har mange ulike retter som inneholder ulike ting, og det å si at noe er sundt gir nesten aldri mening om utgangspunktet er at man skal spise bare det og ubegrenset av det. Endret 17. mai 2023 av Helene1982 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. mai 2023 #51 Del Skrevet 18. mai 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke sjekket absolutt alle fjordlandretter, men stort sett inneholder de mer enn kun potet, grønnsaker og ubehandlet kjøtt/fisk. Nevn gjerne en bestemt rett du tenker på så jeg kan sjekke ingrediensene? Alle rettene med potet, grønnsaker og kjøtt/fisk jeg sjekket nå, inneholder modifisert maisstivelse. De fleste også rapsolje men det var heldigvis ikke alle. Ikke meg du diskuterer med, men dette ble det svart på på side 1. Rapsolje er et eksempel på et ultraprosessert produkt selv on det (dessverre) finnes på mange norske kjøkken. All mat som er tilsatt det er dermed ultraprosessert. Modifisert maisstivelse finnes ikke på de fleste kjøkken, men finnes i de fleste ferdigretter. Står det på ingredienslista er maten ultraprosessert. Til det uthevede: nemlig. Ultraprosessert mat. Sulfitt, maltodekstrin, stabilisator, surhetsregulerende midler, bestrålt krydder, rapsolje, modifisert maisstivelse - alt dette er ingredienser ser man ikke ville tilsatt en tilsvarende hjemmelaget rett. Grøten er ok, bortsett fra den laktosereduserte. Laktoseredusert = uktraprosessert. Anonymkode: 29b2d...396 Eh, jo, du finner maizenna på veldig mange kjøkken. 😅 At man bruker litt maizenna i sausen og litt rapsolje gjør jo ikke at hele måltidet er ultraprosessert! Du må jo se helheten i hele måltidet. Drikker du brus til middagen din er likevel ikke hele middagen av dårlig kvalitet. Tar du ketchup på de hjemmelagede fiskekakene dine er det likevel ikke et ødelagt måltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #52 Del Skrevet 18. mai 2023 Alt til sin tid tenker jeg. I dag så kjøper jeg svært sjelden Fjorland fordi det er dyrt og relativt mye kalorier pr middag. 600 kalorier i ett måltid er for mye synes jeg. Spiste en del av det før fordi det var enkel måte å få i seg mat på og på det tidspunktet så var det heller ikke noe problem å spise 600 kalorier i ett måltid siden jeg var konstant i bevegelse og gikk ca 2-3 timer hver eneste dag. De har noen veldig gode retter i thai vegetar gryte, fiskeboller, julemiddagen med skinke, og rødkål. Torskemiddagen kunne blitt veldig god med litt mindre salt. Anonymkode: ea423...a33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #53 Del Skrevet 18. mai 2023 Warrior skrev (På 13.5.2023 den 10.42): folk spiser alt for mye rødt kjøtt Rødt kjøtt er ikke farlig. Spekemat med nitritt, derimot. Anonymkode: 583e2...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 18. mai 2023 #54 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Rødt kjøtt er ikke farlig. Spekemat med nitritt, derimot. Anonymkode: 583e2...da4 Farlig og farlig. For mye av det gir økt kreftfare. Samme med bearbeidet kjøtt. Det er jo kjent at nordmenn spiser mye av det og at det er mye av nye tilfeller av tarmkreft i Norge årlig. Enda øker det. Poenget er at det er ikke noe bedre å spise mat fra bunnen av som er kjøtt enn å spise Fjordland med kjøtt. Tenker det er like kreftframkallende uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #55 Del Skrevet 18. mai 2023 Warrior skrev (3 minutter siden): Farlig og farlig. For mye av det gir økt kreftfare. Nei, rent rødt kjøtt gir ikke økt kreftfare. Anonymkode: 583e2...da4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #56 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sant nok. Hvis man vanligvis lever på Domino Pizza, melkesjokolade og kylling nuggets eller pølse med pomme frittes så er det jo en oppgradering av kostholdet å gå over til kun grandiosa, og fjordland er fantastisk i forhold. Men for normale mennesker som spiser mat laget av ingredienser, er fjordland et dårligere alternativ. Ikke noe man tar skade av en sjelden gang i blant, og bedre enn grandiosa, mye bedre enn Burger King, men dårligere enn å lage selv. Anonymkode: 29b2d...396 Ja, men de som faktisk ser på Fjordland som en hjelp og oppgradering er jo gjerne folk med fedme, resurssvake, de som er (p)syke og ikke klarer å fokusere på mat og matlaging, eldre osv. Det er jo ikke sånne som oss som er opptatt av rene råvarer og kan masse om ernæring, har tid, penger og overskudd til matlaging. Så da syns jeg det er unødvendig å trekke Fjordland ned på denne måten, da det med all sannsynlighet er bedre enn det kostholdet de har. Mat trenger ikke å være perfekt. Fjordland er godt nok. Anonymkode: 61c01...088 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #57 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 21.29): Fjorland og sunn i samme setning? Nei. Sunn mat er ikke ensbetydende med kalorier og antall protein i forhold til karbohydrater. Det er hva maten inneholder, og hvordan den er bearbeidet. Fjorland går innunder ultraprosessert mat, og har ingenting med sunnhet å gjøre. Lær deg å lage mat fra bunnen. Det er lite komplisert, og kroppen vil takke deg. Stek deg heller en ren fiskefilet/kjøttstykke med litt fullkornsris og masse grønnsaker. Mye bedre for deg. Anonymkode: 75a25...0a0 Fjordland går ikke under ultraprossesert mat nei. Fjordland er bearbeidet, slik som nesten all mat (inkludert din hjemmelagde). At noen av de har et par konserveringsmidler og emulgator gjør det ikke ultraprossesert. Noen er bedre enn andre næringsmessig og da kan man se på bl.a. grønnsaksinnhold og proteinmengde for å gjøre en vurdering. En Fjordland som lett løsning av og til er mye bedre enn alternativene, for alternativet er aldri hjemmelaget mat. Alternativene til Fjordland er noe kjapt, enkelt og raskt ferdig, dvs som regel nudler eller fast food. Anonymkode: 697b1...565 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #58 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): … Sulfitt, maltodekstrin, stabilisator, surhetsregulerende midler, bestrålt krydder, rapsolje, modifisert maisstivelse - alt dette er ingredienser ser man ikke ville tilsatt en tilsvarende hjemmelaget rett. … Anonymkode: 29b2d...396 Er du sikker på at du ikke finner disse stoffene i din hjemmelagde mat? Da bør du gjøre et lite dypdykk tenker jeg. Sulfit finnes naturlig i flere råvarer, stabilisator kan være så mangt, bestrålt krydder er et bearbeidet produkt (ikke UP), maizena har de fleste på kjøkkenet, og de fleste har vel brukt sitronsyre (surhetsregulerende middel) i matlaging. Du må skille på bearbeidede og UP matvarer og ingredienser 🤗. Anonymkode: 697b1...565 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 18. mai 2023 #59 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, men de som faktisk ser på Fjordland som en hjelp og oppgradering er jo gjerne folk med fedme, resurssvake, de som er (p)syke og ikke klarer å fokusere på mat og matlaging, eldre osv. Det er jo ikke sånne som oss som er opptatt av rene råvarer og kan masse om ernæring, har tid, penger og overskudd til matlaging. Så da syns jeg det er unødvendig å trekke Fjordland ned på denne måten, da det med all sannsynlighet er bedre enn det kostholdet de har. Mat trenger ikke å være perfekt. Fjordland er godt nok. Anonymkode: 61c01...088 det jeg synes er unødvendig er påstander som ikke stemmer. Min far er overlege. i tillegg er han født med hjertefeil som gjør at han i hele livet har vært ekstremt opptatt av kosthold. Han leser bak på hver enste vare som han tar med fra butikken. Han er opptatt av rene råvarer, men også balanse i kostholdet. Han er syltynn, så vekt er ikke noe han fokuserer på. Han spiser fjordland et par ganger i uken. da velger han gjerne noe med kylling eller fisk og supplerer med spinat eller ekstra proteiner eller NORSK ost ettersom hva han trenger av næringstoffer. Han kan spise en skje med olje, en skive kalkun og en paprikaskive samt noen blåbær om det er det han trenger. Jeg har aldri sett han spise potetgull. Før han skulle oprereres i hofta ble han sittende i rullestol i et halvt år, og det å bruke 2 timer i butikken fordi han skal lese på ALT tar livet av meg, men han vet akkurat hva han får i seg. Han spiser fjordland av og til. Ikke hver dag, og han vurderer hver eneste rett, men det å komme med påstander om som gjelder en hel merkevare basert på føleri, er uopplyst. det å komme med påstander man har lest på facebook og komme med helseråd fra youtube må stoppe. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #60 Del Skrevet 18. mai 2023 Helene1982 skrev (1 time siden): det jeg synes er unødvendig er påstander som ikke stemmer. Min far er overlege. i tillegg er han født med hjertefeil som gjør at han i hele livet har vært ekstremt opptatt av kosthold. Han leser bak på hver enste vare som han tar med fra butikken. Han er opptatt av rene råvarer, men også balanse i kostholdet. Han er syltynn, så vekt er ikke noe han fokuserer på. Han spiser fjordland et par ganger i uken. da velger han gjerne noe med kylling eller fisk og supplerer med spinat eller ekstra proteiner eller NORSK ost ettersom hva han trenger av næringstoffer. Han kan spise en skje med olje, en skive kalkun og en paprikaskive samt noen blåbær om det er det han trenger. Jeg har aldri sett han spise potetgull. Før han skulle oprereres i hofta ble han sittende i rullestol i et halvt år, og det å bruke 2 timer i butikken fordi han skal lese på ALT tar livet av meg, men han vet akkurat hva han får i seg. Han spiser fjordland av og til. Ikke hver dag, og han vurderer hver eneste rett, men det å komme med påstander om som gjelder en hel merkevare basert på føleri, er uopplyst. det å komme med påstander man har lest på facebook og komme med helseråd fra youtube må stoppe. Jeg beklager at du har vokst opp med en far med spiseforstyrrelser. Anonymkode: 61c01...088 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå