Gå til innhold

Fjorland når man teller kalorier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er ultraprosessert mat. Det er lett å la seg lure av "rent kjøtt" og Arne Brimi på forsiden. Sett deg inn i hva ultraprosessert mat er. Dette er like mye dritt som posemat og grandiosa. Fjordland er ultraprosessert mat uansett hvordan du vender og vrir på det, og ultraprosessert mat vil aldri være sunt. 

Spis det og tro det er sunt hvis du vil. 

Anonymkode: 75a25...0a0

Hvordan du får poteter, grønnsaker og ubehandlet kjøtt/fisk til å bli ultraprosessert er meg en gåte.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, Blizz1 said:

Hvordan du får poteter, grønnsaker og ubehandlet kjøtt/fisk til å bli ultraprosessert er meg en gåte.

Nå har jeg skrevet inn tekst om hva ultraprosessert mat er, og at Fjordland sine matretter går innunder dette. Les det igjen. Jeg får ikke forklart det mer. 

At du klarer å tro at dette er "ren mat" forstår jeg bare ikke. Du trenger å sette deg inn i hva ultraprosessert mat er, og hva visse ingredienser betyr. Det er for ille at folk går rundt og tror at Findus fiskepinner og Fjorland er sunn mat. Sannheten er at det sykdomsfremkallende. 

Fiskepinner ser jo ganske sunt på papiret, ikke sant? 
Det er ikke det. https://www.klikk.no/vitenskap/studie-av-100000-mennesker-finner-pafallende-sammenheng-mellom-kreft-og-ferdigmat-4447682

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg skrevet inn tekst om hva ultraprosessert mat er, og at Fjordland sine matretter går innunder dette. Les det igjen. Jeg får ikke forklart det mer. 

At du klarer å tro at dette er "ren mat" forstår jeg bare ikke. Du trenger å sette deg inn i hva ultraprosessert mat er, og hva visse ingredienser betyr. Det er for ille at folk går rundt og tror at Findus fiskepinner og Fjorland er sunn mat. Sannheten er at det sykdomsfremkallende. 

Fiskepinner ser jo ganske sunt på papiret, ikke sant? 
Det er ikke det. https://www.klikk.no/vitenskap/studie-av-100000-mennesker-finner-pafallende-sammenheng-mellom-kreft-og-ferdigmat-4447682

Du må faktisk forklare hvorfor fjordland er ultraprosessert hvis du skal fortsette å påstå det. 

Du kan ikke sammenligne Fjordland og Findus fiskepinner. Fjordland har mange ulike typer retter og du må nok forklare hvorfor hele disse rettene automatisk er UP ifølge deg. 

https://www.fjordland.no/fisk/laksefilet-med-urtesaus-gulrotter-og-poteter

https://www.fjordland.no/grot/byggrot-1-porsjon

https://www.fjordland.no/kjott/farikal-med-poteter-565-g

https://www.fjordland.no/vegetar/vegetar-chana-masala-med-ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette er ultraprosessert mat. Det er lett å la seg lure av "rent kjøtt" og Arne Brimi på forsiden. Sett deg inn i hva ultraprosessert mat er. Dette er like mye dritt som posemat og grandiosa. Fjordland er ultraprosessert mat uansett hvordan du vender og vrir på det, og ultraprosessert mat vil aldri være sunt. 

Spis det og tro det er sunt hvis du vil. 

jeg vet hva ultraprosessert mat er, og jeg sier ikke at dette ikke inneholder et par elementer.

Men det er veldig langt fra grandiosa og posemat. Du vinner ingen over ved å overdrive som du gjør. 

Anonymkode: 975fa...79b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Albbas said:

Du må faktisk forklare hvorfor fjordland er ultraprosessert hvis du skal fortsette å påstå det. 

Du kan ikke sammenligne Fjordland og Findus fiskepinner. Fjordland har mange ulike typer retter og du må nok forklare hvorfor hele disse rettene automatisk er UP ifølge deg. 

https://www.fjordland.no/fisk/laksefilet-med-urtesaus-gulrotter-og-poteter

https://www.fjordland.no/grot/byggrot-1-porsjon

https://www.fjordland.no/kjott/farikal-med-poteter-565-g

https://www.fjordland.no/vegetar/vegetar-chana-masala-med-ris

Jeg har forklart det, på forrige side. Det er for pokker ikke jeg som har bestemt hva som er ultraprosessert mat er, og at Fjordland går innunder det. 

Spis Fjordland og kos dere - hver dag :spise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei fjordland er ikke bra slankemat! Det er veldig mye kalorier på veldig lite mat..  Man blir ikke langvarig mett og må dermed spise enda et måltid 

Anonymkode: e6b56...2e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

jeg vet hva ultraprosessert mat er, og jeg sier ikke at dette ikke inneholder et par elementer.

Men det er veldig langt fra grandiosa og posemat. Du vinner ingen over ved å overdrive som du gjør. 

Igjen, det er ikke jeg som har bestemt hva som er ultraprosessert mat, og at Fjordland går innunder den klassifiseringen. Du får lese fremhevet skrift. Som med all prosessert mat, så er noen verre enn andre. En pizza kan ha verre ingredienser, mens en annen ser "ren" ut. Likevel ultraprosessert. Det har med behandlingen av råvarene å gjøre.

Jeg gidder ikke diskutere det her igjen og igjen. Dere får spise Fjordland og kose dere 👍 https://nofima.no/fakta/verdt-a-vite-om-ultraprosessert-mat/#:~:text=Undersøkelsen viste også at visse,matvarer som blant annet posesupper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har forklart det, på forrige side. Det er for pokker ikke jeg som har bestemt hva som er ultraprosessert mat er, og at Fjordland går innunder det. 

nei, du har ikke forklart hvorfor akkurat disse rettene er ultraprosessert. Du har bare sagt at Fjordland har ultraprosessert mat, og limt inn en kort definison som vi alle kjenner.  Det er ingen som sier at Fjordland ikke tilbyr ultraprosessert mat også.

Men hva er problemet med de konkrete  rettene@Albbas lenket til?

Det virker som du rett og slett ble svar skyldig.

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Igjen, det er ikke jeg som har bestemt hva som er ultraprosessert mat, og at Fjordland går innunder den klassifiseringen. Du får lese fremhevet skrift. Som med all prosessert mat, så er noen verre enn andre. En pizza kan ha verre ingredienser, mens en annen ser "ren" ut. Likevel ultraprosessert. Det har med behandlingen av råvarene å gjøre.

Jeg gidder ikke diskutere det her igjen og igjen. Dere får spise Fjordland og kose dere 👍 https://nofima.no/fakta/verdt-a-vite-om-ultraprosessert-mat/#:~:text=Undersøkelsen viste også at visse,matvarer som blant annet posesupper.

det virker som du ikke forstår så godt selv hva ultraprosessert betyr. Det er ikke sånn at alle Fjordlands produkter er UP bare fordi de er produsert av Fjordland. Det er jo en helt absurd påstand. Jeg forstår godt at du ikke vil diskutere det mer, hvis det er dette som er nivået du forstår det på.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å svare på spørsmålet ditt; biff stroganoff og lapskaus er begge lave på kalorier.

Anonymkode: dec8e...806

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du bør jo lese det du linker til før du kommer med bastante uttalelser. Det er ingen som sagt at Fjordland ikke inneholder prosesserte varer, men du kan ikke dra alle over samme kam, da de kommer i forskjellige varianter med ulik grad av prosessering.

"Det er med andre ord hvilke råvarer og hvordan man prosesserer som avgjør matkvaliteten, ikke graden av prosessering."

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fjorland og sunn i samme setning? Nei. Sunn mat er ikke ensbetydende med kalorier og antall protein i forhold til karbohydrater. Det er hva maten inneholder, og hvordan den er bearbeidet. Fjorland går innunder ultraprosessert mat, og har ingenting med sunnhet å gjøre. 

Lær deg å lage mat fra bunnen. Det er lite komplisert, og kroppen vil takke deg. Stek deg heller en ren fiskefilet/kjøttstykke med litt fullkornsris og masse grønnsaker. Mye bedre for deg. 

Men er det så svart hvitt?

Enten lage mat fra bunnen av med den tid det trengs, eller så kan man bare drite i alt?

Jeg er helt for å lage mat fra bunnen så ofte jeg kan, men jeg blir faktisk litt irritert når jeg ser dere som alltid må inn i å fortelle alle at vi er så fryktelig usunne som tar noen kjappe løsninger. Det er en ekstremt svartt/hvitt tankegang, og det er også etter min mening en usunn tankegang. Om man blir så ekstrem på at det kun er en løsning, og ikke åpner for noen variasjoner, så har man kommet over en usunn grense når det gjelder sunnhetsfokus. 

Der er lov ta noen raske løsninger i blant, uten at det ødelegger absolutt alt... 

Som vår fine Ingrid Espelid sa "så har me juksa litt".

Anonymkode: bb38d...1a7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei fjordland er ikke bra slankemat! Det er veldig mye kalorier på veldig lite mat..  Man blir ikke langvarig mett og må dermed spise enda et måltid 

for en meningsløs påstand. Noen retter inneholder mange kalorier og andre inneholder få. Noen inneholder nok proteiner og fett til å holde en mett lenge, andre gjør inneholder kanskje mindre. Du kan ikke slå fast at alle Fjordlands retter per def er kaloririke og lite mettende. Det er jo rett og slett ikke sant.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp, og ikke alle råvarene hos Fjordland er up

Anonymkode: 45f29...20f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei du har ikke forklart hvordan du mener alle Fjordlandretter oppfyller disse kriteriene. Du har bare hevet ut noen løse påstander og antatt at Fjordland passer inn under dette. 

Min påstand: rettene jeg viser til er ikke ultraprosesserte. De består av ingredienser alle kan finne på sitt eget kjøkken, alle kan lage disse rettene på eget kjøkken, råvarene i produktet er gjenkjennelige, og maten er ikke fremstilt på en måte som ikke er mulig på et vanlig kjøkken. Du klarer å koke torsk, poteter og lage disse sauene på ditt eget kjøkken. De er vakumpakket og derfor ikke behandlet på en måte som krever ultraprosessering for holdbarhet. 

Du aner ikke hva du snakker om, du har ikke prøvd en gang, du har bare en kjepphest du ikke en gang har giddet å forstå. 

Noen av rettene til fjordland har elementer som sannsynligvis faller inn under UP, for eksempel fiskebollene. Men likevel følger det med råvarer som ikke er UP, som potet og gulrot, og derfor noe helt annet enn en pakke fiskepinner og pulver-potetmos. Kosthold krever at man greier å se hele måltider under ett, og ikke roper at ketchupen er UP og derfor er hele måltidet ødelagt. 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For noen er Fjordland en god løsning, selv om det selvsagt alltid er best å lage alt fra bunnen av. 

Anonymkode: 1a6ab...5a7

Det spørs hva man lager.. herregud å svart/hvitt folk skal ha det til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ingen problemer med å spise byggrynsgrøten til Fjordand. Den er laget av melk, byggryn og salt.

En pakke inneholder ca 350 kcal og holder meg god og mett.

Anonymkode: c6bd4...a4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sunt er relativt 😊

Anonymkode: 1a6ab...5a7

Nei det er det ikke. At noe inneholder lite kalorier,betyr ikke at det er sunt. Fjorland er drittmat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
3 minutter siden, Adrenalina1 said:

Nei det er det ikke. At noe inneholder lite kalorier,betyr ikke at det er sunt. Fjorland er drittmat.

Fjordland er ikke drittmat. Fjordland har flere retter som er ernæringsmessig gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...