Gå til innhold

Hvordan komme over angst for seksuelt overgrep?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg ble seksuelt misbrukt som barn av en person som skulle passe på meg (typ skole/fritidsaktivitet uten å gjøre det veldig gjenkjennelig)

Nå har jeg barn selv som er i ca samme alder og skal på overnattingstur med flere barn uten foreldre. Jeg er så redd. Jeg sier jo åpenbart ingenting om dette foran barnet, ei heller er noe annet enn positivt innstilt, men jeg er livredd. Jeg tenker omtrent ikke på annet og det hemmer meg veldig. Begrenser på ingen måte det barnet får gjøre, men det er hvordan jeg har det i forbindelse med dette.

Jeg vil ikke at dette skal påvirke meg og innstillingen jeg har videre i livet til barna mine og vil gjerne komme over det. 
Har gått i behandling for lenge siden og er «over» det så langt det lar seg gjøre, men har blitt litt satt ut av hvordan dette kom opp igjen nå som eldste barnet mitt blir satt i en situasjon hvor ting potensielt kan skje..

Noen som har lignende og har noen tanker å komme med?

Anonymkode: cdaa4...821

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en samtale med barnet ditt på overgrep. Viktig å fortelle grundig på hva som IKKE er greit.

Hun må stole på magefølelsen sin og vite at alt seksuelt er ikke greit på hennes alder og vil bli sett på som overgrep uavhengig personlige meninger og tillatelse. 

Skulle hun havne i skummel situasjon så er det greit å rope, skrike, slå, bite og ringe. 

Bruk din opplevelse som eksempel: Altså hva kunne bli unngått? Naivitet? Grooming? Osv. (Ikke at det er din feil fordi det er DET ikke). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei du skal ikke som den overfor sier, bruke deg selv som eksempel.

Du må nesten stole på at de som skal passe på barnet ditt er ok. I dag er det andre krav til ansatte i skole, fritidsaktiviteter osv, de må lever politiattest for å jobbe med barn.

Du kan godt snakke med barnet ditt og si hva som er ok og hva som ikke er det. Ingen har lov til å gjøre noe med barnet som ikke er ok, barnet skal kunne vite hvor grensene går. 

Du må ikke la egne erfaringer hemme barnet ditt eller gjøre at alt blir farlig osv. Det er nå en gang slik at de aller fleste mennesker er ordentlige, til å stole på og vil barn kun vel. Jeg skjønner likevel godt at du med din erfaring er ekstra sensitiv, og barna er jo det kjæreste vi har

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (31 minutter siden):

Nei du skal ikke som den overfor sier, bruke deg selv som eksempel.

Du må nesten stole på at de som skal passe på barnet ditt er ok. I dag er det andre krav til ansatte i skole, fritidsaktiviteter osv, de må lever politiattest for å jobbe med barn.

Du kan godt snakke med barnet ditt og si hva som er ok og hva som ikke er det. Ingen har lov til å gjøre noe med barnet som ikke er ok, barnet skal kunne vite hvor grensene går. 

Du må ikke la egne erfaringer hemme barnet ditt eller gjøre at alt blir farlig osv. Det er nå en gang slik at de aller fleste mennesker er ordentlige, til å stole på og vil barn kun vel. Jeg skjønner likevel godt at du med din erfaring er ekstra sensitiv, og barna er jo det kjæreste vi har

Nei, barna mine har ingen behov for å vite hva jeg har gjennomgått på mange år, om noen gang. 

Har snakket forsiktig om overgrep fra tidlig alder og de er klar over at ingen får ta på de o.l, men jeg vil ikke skremme de heller. Jeg har prøvd å finne en balanse på det og ikke la mine følelser bli overført til barnet og tror jeg har klart det fint til nå. 
Dette går mer utover meg og flashbacks osv. Jeg vil gjerne kunne stole på at de voksne vil barna vel, men det er ikke alltid like lett, dessverre.

-ts

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (48 minutter siden):

Ta en samtale med barnet ditt på overgrep. Viktig å fortelle grundig på hva som IKKE er greit.

Hun må stole på magefølelsen sin og vite at alt seksuelt er ikke greit på hennes alder og vil bli sett på som overgrep uavhengig personlige meninger og tillatelse. 

Skulle hun havne i skummel situasjon så er det greit å rope, skrike, slå, bite og ringe. 

Bruk din opplevelse som eksempel: Altså hva kunne bli unngått? Naivitet? Grooming? Osv. (Ikke at det er din feil fordi det er DET ikke). 

Den samtalen er tatt, men barnet mitt trenger ikke å vite om hva jeg har opplevd. De må være fornuftige og forstå ting angående sin egen kropp og grenser, men å vite at mor ble voldtatt i barneskolealder har de ikke behov for mener jeg.

-ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

Jeg ble seksuelt misbrukt som barn av en person som skulle passe på meg (typ skole/fritidsaktivitet uten å gjøre det veldig gjenkjennelig)

Nå har jeg barn selv som er i ca samme alder og skal på overnattingstur med flere barn uten foreldre. Jeg er så redd. Jeg sier jo åpenbart ingenting om dette foran barnet, ei heller er noe annet enn positivt innstilt, men jeg er livredd. Jeg tenker omtrent ikke på annet og det hemmer meg veldig. Begrenser på ingen måte det barnet får gjøre, men det er hvordan jeg har det i forbindelse med dette.

Jeg vil ikke at dette skal påvirke meg og innstillingen jeg har videre i livet til barna mine og vil gjerne komme over det. 
Har gått i behandling for lenge siden og er «over» det så langt det lar seg gjøre, men har blitt litt satt ut av hvordan dette kom opp igjen nå som eldste barnet mitt blir satt i en situasjon hvor ting potensielt kan skje..

Våg å snakk med barnet om tema. Anbefaler denne boka på det varmeste❤️

https://www.norli.no/boker/barneboker/fra-4-ar/emma-sier-nei?gclid=EAIaIQobChMI_pSRz8nu_gIVFr53Ch25iQNrEAAYASAAEgJC1_D_BwE

3 kapitler som alle tar for seg ulike tema rundt det å sette grenser rundt intimsonene sine, gode og vonde hemmeligheter, forskjellen på å si i fra og å sladre++

Den er svært godt skrevet og appellerer til barn uten at det blir flaut. Det er en av favorittbøker til 6-åringen i hus for tiden.

»Min kropp er min

Din kropp er din

Om du tar på meg uten at jeg har sagt ja

Sier jeg i fra!!

NEI!!!

Emma 5 år

Anonymkode: ccd1d...e0d

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://www.norli.no/boker/barneboker/fra-4-ar/emma-sier-nei?gclid=EAIaIQobChMI_pSRz8nu_gIVFr53Ch25iQNrEAAYASAAEgJC1_D_BwE

3 kapitler som alle tar for seg ulike tema rundt det å sette grenser rundt intimsonene sine, gode og vonde hemmeligheter, forskjellen på å si i fra og å sladre++

Den er svært godt skrevet og appellerer til barn uten at det blir flaut. Det er en av favorittbøker til 6-åringen i hus for tiden.

»Min kropp er min

Din kropp er din

Sier jeg i fra!!

NEI!!!

Emma 5 år

Passer for alle barn mellom 4-11 år vil jeg si

• Nyttig 1
Gjest CamillaCollett
Skrevet

TS, det virker som om du gjør alt riktig i forhold til barnet. Dette er altså mest et spørsmål om din psykiske helse. Går du i terapi? Det vil dukke opp flere slike ting i oppveksten, og det er synd om det skal gå utover livskvaliteten din.

Lykke til ❤️

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Den samtalen er tatt, men barnet mitt trenger ikke å vite om hva jeg har opplevd. De må være fornuftige og forstå ting angående sin egen kropp og grenser, men å vite at mor ble voldtatt i barneskolealder har de ikke behov for mener jeg.

-ts

Du misforstod, skrev aldri at du skulle fortelle dine opplevelser, men heller bruke det som «hva kunne ha blitt unngått». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

»Min kropp er min

Din kropp er din

Sier jeg i fra!!

NEI!!!

Emma 5 år

Takk for tips!🤗 

Anonymkode: f97b5...7c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei.

Har du gitt barnet ditt språk og verktøy til å snakke om dette? Har du lært barnet å sette grenser for egen kropp? Snakket om overgrep? Vist barnet filmen Kroppen min eier jeg? 

Anonymkode: a11db...21d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, barna mine har ingen behov for å vite hva jeg har gjennomgått på mange år, om noen gang. 

Har snakket forsiktig om overgrep fra tidlig alder og de er klar over at ingen får ta på de o.l, men jeg vil ikke skremme de heller. Jeg har prøvd å finne en balanse på det og ikke la mine følelser bli overført til barnet og tror jeg har klart det fint til nå. 
Dette går mer utover meg og flashbacks osv. Jeg vil gjerne kunne stole på at de voksne vil barna vel, men det er ikke alltid like lett, dessverre.

-ts

Jeg så en instragram-video fra attachmentnerd. Hun har jobbet med barn som har vært utsatt for overgrep i mange år, som terapeut. Det hun har lært av det er at når hun leverer barna så sier hun foran de voksne: "husk reglene vi har, ikke sant? Alt som er under svømmetøyet er private deler, ingen kyssing på munnen" osv. Husker ikke ordrett, så sjekk gjerne. 

Det fungerer som et myggmiddel mot eventuelle overgripere, da de vet at det finnes et språk og en bevissthet rundt dette i familien. Overgripere går etter barn som de vet holder på hemmeligheter.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg så en instragram-video fra attachmentnerd. Hun har jobbet med barn som har vært utsatt for overgrep i mange år, som terapeut. Det hun har lært av det er at når hun leverer barna så sier hun foran de voksne: "husk reglene vi har, ikke sant? Alt som er under svømmetøyet er private deler, ingen kyssing på munnen" osv. Husker ikke ordrett, så sjekk gjerne. 

Det fungerer som et myggmiddel mot eventuelle overgripere, da de vet at det finnes et språk og en bevissthet rundt dette i familien. Overgripere går etter barn som de vet holder på hemmeligheter.

Betyr det at barn som er sent utviklet, tilbakeholden og sjenerte er mer utsatt enn de som "skriker høyt"?

Anonymkode: a5d79...42c

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner igjen dette. Er selv offer for seksuelle overgrep, i mitt tilfelle var det far som var gjerningsmann og jeg var 3 år gammel da moren min fant ut hva han holdt på med, så ikke helt likt. Men da jeg selv fikk barn, måtte jeg jobbe skikkelig med meg selv når det kom til å stole på at noen av det motsatte kjønn stelte babyen min - inkludert far til barnet mitt, min samboer. Jeg var så redd og engstelig for at noe skulle skje mitt barn, så det handlet ikke om at jeg ikke stolte på samboeren min, men min angst tok helt overhånd. Jobbet meg gjennom det med hjelp av helsestasjonen, og måtte bare tvinge meg selv til å godta at han fikk skifte bleier og bade babyen min. Jeg så jo hvor omsorgsfull han var, så det måtte jeg bare. 

Fikk en ny knekk da hun fylte tre år. Psykologen min forklarte det med at det var fordi at nå var barnet mitt like gammel som jeg var da det kom frem hva faren min holdt på med, og at det derfor trigget litt minner. Jobbet meg gjennom det også, og nå går det greit. Man må rett og slett bare jobbe seg gjennom det, prate om det. 

Anonymkode: 78178...021

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
CamillaCollett skrev (11 timer siden):

TS, det virker som om du gjør alt riktig i forhold til barnet. Dette er altså mest et spørsmål om din psykiske helse. Går du i terapi? Det vil dukke opp flere slike ting i oppveksten, og det er synd om det skal gå utover livskvaliteten din.

Lykke til ❤️

Takk❤️ Går ikke i terapi lenger, men har gjort det i mange år. Trodde ting var bak meg, men det kom tilbake med full styrke nå som eldste er på samme alder..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmm, kanskje jeg skal teste det. Redd for at det vil virke noe spesielt.. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

»Min kropp er min

Din kropp er din

Sier jeg i fra!!

NEI!!!

Emma 5 år

Takk! Den skal få lest.

-ts

AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (8 timer siden):

Du misforstod, skrev aldri at du skulle fortelle dine opplevelser, men heller bruke det som «hva kunne ha blitt unngått». 

Åh, da beklager jeg! Jeg er litt bekymret for å legge slike frykter over på barna også. Prøver å finne balansen mellom å kjenne sine egne grenser og vite hva som er ok uten å skremme dem alt for mye..

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

når man selv som barn har opplevd den jævelskapen; hvorfor vil man i det hele tatt selv sette barn til verden? 

Anonymkode: cbc6f...b87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

når man selv som barn har opplevd den jævelskapen; hvorfor vil man i det hele tatt selv sette barn til verden? 

Anonymkode: cbc6f...b87

Av samme grunner som alle andre??🤔🤔🤔

Anonymkode: a5d79...42c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...