AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Del Skrevet 11. mai 2023 Hallo jeg har vært i min nåværende jobb i mange år, lenge tenkt på å bytte men aldri passet med jobber eller livssituasjon. Nå har jeg fått tilbud om ny jobb som jeg er veldig gira på. «Problemet» er at vi neste mnd etter planen skal sette inn egg. (Søskenforsøk). Jeg har 3 mnd oppsigelse i min nåværende jobb, så om det klaffer er jeg jo gravid når jeg begynner… hvilke rettigheter har jeg? Klarte å jobbe fult ut forrige gang, men man vet ikke hvordan neste svangerskap er. Hvor mye må jeg jobbe for å få rettigheter til å få sykemelding? Og får jeg opptjent meg perimisjon? Jeg går jo fra min nåværende jobb til denne, men de er i ulik kommune.. Anonymkode: 88ca9...5d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #2 Del Skrevet 12. mai 2023 Du må ha vært i jobb i minst 4 uker før sykemelding. Så lenge du ikke har opphold mellom de to jobbene så mister du ikke sykepengerettigheter Rett på foreldrepenger har med Nav å gjøre, ikke arbeidsgiver. Man må ha hatt inntekt i minst 6 av siste 10mnd for å ha rett. Anonymkode: 70aed...5ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Del Skrevet 12. mai 2023 Det er null problem å skifte jobb mens du er gravid. Retten til sykepenger er ikke knyttet til arbeidsgiver, den er knyttet til om du i det hele tatt har jobb. Så du mister ikke noen rettigheter ved å skifte jobb. Verken til sykepenger eller permisjon. Ingen av disse rettighetene er knyttet til hvilken arbeidsgiver du har. Anonymkode: 30fb6...630 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 12. mai 2023 #4 Del Skrevet 12. mai 2023 https://www.psykologforeningen.no/medlem/loenn-og-arbeidsvilkaar/ofte-stilte-spoersmaal2/rett-til-sykmelding-som-nyansatt "Folketrygdloven skiller mellom din generelle rett til sykepenger og rett til sykepenger fra din arbeidsgiver. For å få rett til sykepenger er hovedregelen at den sykemeldte må være syk fra et arbeid, og at arbeidet må ha vart en viss periode. Det følger av folketrygdloven § 8-2 at den sykemeldte må ha vært i arbeid i minst fire uker før arbeidsuførheten inntraff, for å ha rett til sykepenger. Dette innebærer at du kan ha rett til sykepenger selv om du ikke har vært ansatt hos ny arbeidsgiver i minst 4 uker. Vilkåret er at du har begynt i nytt arbeidsforhold direkte fra et annet arbeidsforhold. Dersom du ikke har arbeidet tidligere, eller det har vært et opphold mellom gammelt og nytt arbeidsforhold, har du altså ikke rett til sykepenger dersom arbeidsforholdet har vart mindre enn 4 uker hos din nye arbeidsgiver." ... "Dersom du skal ha rett til sykepenger fra din nåværende arbeidsgiver på bakgrunn av egenmelding, er det imidlertid et krav at du har vært ansatt hos arbeidsgiveren din i minst 2 måneder. Dette følger av folketrygdloven § 8-24 første ledd." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Del Skrevet 12. mai 2023 Som langtidsprøver er mitt eneste tips å leve livet som om du ikke "vil være gravid om x måneder". Jeg hadde klikket om jeg ikke hadde gjennomført jobbytte, ikke meldt meg på blåturer, ikke bestilt ferier, og alt det der. For prosjektet tok 2 år og 7 forsøk. Anonymkode: 1b7e5...b0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Del Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Som langtidsprøver er mitt eneste tips å leve livet som om du ikke "vil være gravid om x måneder". Jeg hadde klikket om jeg ikke hadde gjennomført jobbytte, ikke meldt meg på blåturer, ikke bestilt ferier, og alt det der. For prosjektet tok 2 år og 7 forsøk. Anonymkode: 1b7e5...b0d Ja vi har vært langtidsprøvere vi også, derfor jeg har ventet på å bytte jobb, fordi jeg ikke vil være den som er ny og allerede gravid😅 men man kan jo aldri planlegge graviditet og trenger virkelig nye utfordringer på jobbfronten😝 Anonymkode: 88ca9...5d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå