AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Min svigerinne gir blaffen i ungene sine som er 9 og 11 år. Ungene får aldri være med på ferieturer, alt klær til ungene blir anskaffet på «gi bort» eller arvet fra familie og venner. Begge barna er mye hos oss og forteller at de synes det er kjipt. De sier de føler seg ekskludert fra klassekamerater og jevnaldrende, de må alltid takke nei til invitasjoner som innebærer at de må betale noe, f.eks aldri dratt på kino, trampolinepark med venner osv. Jentungen på 11 år sier at hun ønsker seg ny ryggsekk og en jakke som er populær blant jevnaldrende, men at det er utelukket fordi mor sier nei. Svigerinnen min sier at hun ikke vil være en del av motepresset og «bruk og kast» kulturen i samfunnet. Og skryter ofte av at hun har arvet mesteparten av tøyet og utstyret hun har til barna sine gratis. Men hun er ikke miljøbevisst når det gjelder henne selv. Selv drar hun på 3-4 utenlandsturer i året, gjerne til fine destinasjoner, uten barna. Hun kjøper ofte nye klær til seg selv, er alltid veldig opptatt av sitt utseende og bruker en del penger på frisør, negler og kosmetiske behandlinger. Dette vet jeg fordi jeg stadig får snapper der hun fikser negler, ordener seg på salong osv. Svigerinnen og barnas far er skilt, barna bor 50/50 hos begge, og svigerinnen passer på å legge ferieturene til barna er hos far. Hun sier selv at hun lever annen hver uke, det vil si at hun koser seg ekstra den uka barna er hos sin far. Barnefar er helt lik svigerinnen min, barna forteller at han også bare bryr seg om sin nye samboer og deres nye felles barn. Jeg synes det er trist at ungene blir nedprioritert slik av begge foreldrene sine. Og at de enda ikke har vært på sin første utenlandstur. Hadde det enda vært slik at foreldrene hadde dårlig råd og slet med å få endene til møtes hadde jeg skjønt det. Men her har begge foreldrene god økonomi. De bare velger å nedprioritere ungene sine og er egoistiske. Jeg har aldri vært borti noe sånt før, og er egentlig sjokkert over måten disse to behandler ungene sine på. Jeg har tatt dette opp med mannen min og han sier at disse to alltid har vært sånn. Han sier jeg ikke skal legge meg oppi dette, barna lider ingen nød. Det er ikke menneskerett å dra på ferie eller gå i nye klær. Så lenge søstera følger opp skolearbeid og sørger for at ungene har klær og mat er alt greit. Barna er ofte plassert hos oss i de ukene svigerinnen min har dem. Det til tross for at vårt eneste barn er 3 år og har lite til felles med vårt barn. Svigerinnen er som regel med venninner, trener eller er med på andre aktiviteter når barna hennes er her. Nå fikk jeg igjen melding om jeg kunne passe barna fra 17.-19. mai slik at hun fikk dra på venninnetur. Jeg synes det er litt rart at hun og barna ikke har noen planer på 17.mai. Det er jo barnas dag! Hva bør jeg gjøre her? Jeg synes så synd på barna her, men føler ikke jeg kommer noen vei de gangene jeg har prøvd å ta det opp med svigerinnen min. Hun bare avfeier det. Saken blir ikke bedre av at barna ikke har noen besteforeldre som kan stille opp. Jeg skulle gjerne ha tatt med barna på ting, men dessverre har vi trang økonomi for tiden pga huskjøp og økte utgifter. Anonymkode: 4c8bb...055
FruR Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 (endret) Dette høres ikke greit ut. Samtidig så vet jeg ikke om barnevernet kan gjøre noe når de får (brukt)klær og mat, men det går jo ann å høre? Noen folk skulle ikke hatt barn. Ps. Du er tante til disse barna og broren din er far ? Har du prøvd å faktisk si til svigerinne og bror at de må skjerpe seg ? Endret 11. mai 2023 av FruR 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 Kan du gjøre så mye da? Du kan sette grenser for deg selv og ikke stille opp så mye. Noe som igjen vil gå ut over barna. De andre tingene du nevner, er foreldrenes valg. Du kan være uenig i dem, men det er lite du kan gjøre. Ut i fra det du skriver, kan jeg ikke se at dette er noen barnevernssak. Anonymkode: 8f964...367 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 FruR skrev (13 minutter siden): Dette høres ikke greit ut. Samtidig så vet jeg ikke om barnevernet kan gjøre noe når de får (brukt)klær og mat, men det går jo ann å høre? Noen folk skulle ikke hatt barn. Ps. Du er tante til disse barna og broren din er far ? Har du prøvd å faktisk si til svigerinne og bror at de må skjerpe seg ? Tror ikke barnevernet kan gjøre noe her så lenge barna får mat og brukt klær. Hun er søstera til mannen min. Jeg har hintet om at barna har lyst til å dra på ferietur og at de ønsker å være med neste gang hun skal på men hun sier bare at den turen er planlagt på forhånd og er «venninnetur» osv.. Anonymkode: 4c8bb...055
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #5 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan du gjøre så mye da? Du kan sette grenser for deg selv og ikke stille opp så mye. Noe som igjen vil gå ut over barna. De andre tingene du nevner, er foreldrenes valg. Du kan være uenig i dem, men det er lite du kan gjøre. Ut i fra det du skriver, kan jeg ikke se at dette er noen barnevernssak. Anonymkode: 8f964...367 Det er ikke barnevern, men dette er veldig ugreit ovenfor barna. Synes ikke det er greit å behandle ungene sine sånn. Dette er ikke noe vi gjør i min kultur. Anonymkode: 4c8bb...055 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #6 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke barnevern, men dette er veldig ugreit ovenfor barna. Synes ikke det er greit å behandle ungene sine sånn. Dette er ikke noe vi gjør i min kultur. Anonymkode: 4c8bb...055 Jeg syns heller ikke det er greit. Men om det ikke går an å snakke dem til rette. Er det ikke så mye annet å gjøre, enn å være til stede for barna selv. Anonymkode: 8f964...367
Grüner Skrevet 11. mai 2023 #7 Skrevet 11. mai 2023 Å kontakte Barnevernet er ikke ensbetydende med at foreldrene mister foreldreomsorgen. Jeg synes du skal ta en telefon til dem uten å navngi familien eller deg selv, men bare for å rådføre deg med dem om det er noe du burde gjøre og hva de anbefaler. Én ting er hvis familien har dårlig råd og ikke har råd til nye klær, ferier, opplevelser osv, men her virker det ikke som det er problemet ettersom mor flotter seg med nye klær, ferier, går ut med venninner, trener på treningssenter og åpenbart bruker mye penger på seg selv, mens hun er gjerrige re enn Onkel Skrue når det kommer til barna. Det er noe som skurrer med omsorgsevnen her. 1
Grüner Skrevet 11. mai 2023 #8 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er ikke barnevern, men dette er veldig ugreit ovenfor barna. Synes ikke det er greit å behandle ungene sine sånn. Dette er ikke noe vi gjør i min kultur. Anonymkode: 4c8bb...055 Det er vel ikke greit i noens kultur å behandle barna sine så stemoderlig, som de sier. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #9 Skrevet 11. mai 2023 Hvis det er barnemishandling å ikke ta med barna til utlandet er det mange av oss som får problemer. Vi har fortsatt til gode å reise til Syden. Det er egentlig helt uaktuelt. Det å bruke arvet eller brukt tøy er heller ikke et problem. Gi barna en trygghet i at det de har er bra nok istedenfor å overføre dine verdier og fordømmelse. Anonymkode: bf39d...bdb 1
FruR Skrevet 11. mai 2023 #10 Skrevet 11. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis det er barnemishandling å ikke ta med barna til utlandet er det mange av oss som får problemer. Vi har fortsatt til gode å reise til Syden. Det er egentlig helt uaktuelt. Det å bruke arvet eller brukt tøy er heller ikke et problem. Gi barna en trygghet i at det de har er bra nok istedenfor å overføre dine verdier og fordømmelse. Anonymkode: bf39d...bdb Det er ikke galt nødvendigvis med brukt og arvet tøy, jeg er selv stor fan av det. Problemet er hvis du som forelder skal gå i dyre nye klær men barna må få brukt. Helt greit å ikke ha råd til syden eller velge det vekk pga miljø , men ikke dra til syden flere ganger i året og la ungene være hjemme slik disse foreldrene holder på. Det gir ikke trygghet. Endret 11. mai 2023 av FruR 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #11 Skrevet 11. mai 2023 Her er jo egentlig problemet at barna ikke føler at de har en emosjonell kontakt med foreldrene sine? De føler på at de blir tilsidesatt, ikke prioritert, ikke er viktige nok for foreldrene sine. Og jeg tenker at her kan faktisk barnevernet gi råd, veilede osv. For barna har det jo ikke bra, selv om de får mat og klær. De føler jo ikke at foreldrene bryr seg? Og hva om noen år, når de er tenåringer? Og kanskje begynner med festing, feil folk osv. Og foreldrene drar på fest, og lar de være alene hjemme? Jeg har selv hatt kontakt med barnevernet, og slik jeg kjenner (de flotte) saksbehandlerne jeg hadde, så er dette noe som de kommer til å se etter og veilede på. Det er mange sorter omsorgssvikt. Anonymkode: fd850...3c7 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #12 Skrevet 11. mai 2023 Hva skjer om du sier nei til å sitte barnevakt? Du kan jo si til barna at de er velkomne uansett, men ikke vær tilgjengelig for svigerinnen din på planlagt basis frem i tid. Å reise bort fra barna 17.mai er jo som å dra fra dem på julaften, hårreisende rett og slett. Anonymkode: d9378...32a 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #13 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis det er barnemishandling å ikke ta med barna til utlandet er det mange av oss som får problemer. Vi har fortsatt til gode å reise til Syden. Det er egentlig helt uaktuelt. Det å bruke arvet eller brukt tøy er heller ikke et problem. Gi barna en trygghet i at det de har er bra nok istedenfor å overføre dine verdier og fordømmelse. Anonymkode: bf39d...bdb Her handler det nok om mer enn det du beskriver. Her er en mor som «driter» i barna og tenker kun på seg selv! En mor som ikke lar barna få opplevelser, slik at HUN kan se dyrke seg selv, gjemt bak at barna skal lære seg gjenbruk osv! En slik oppvekst gjør noe med barn…. Her er det barn som uttrykker overfor andre at de ikke synes det er greit! Anonymkode: fd441...f17 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #14 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er jo egentlig problemet at barna ikke føler at de har en emosjonell kontakt med foreldrene sine? De føler på at de blir tilsidesatt, ikke prioritert, ikke er viktige nok for foreldrene sine. Og jeg tenker at her kan faktisk barnevernet gi råd, veilede osv. For barna har det jo ikke bra, selv om de får mat og klær. De føler jo ikke at foreldrene bryr seg? Og hva om noen år, når de er tenåringer? Og kanskje begynner med festing, feil folk osv. Og foreldrene drar på fest, og lar de være alene hjemme? Jeg har selv hatt kontakt med barnevernet, og slik jeg kjenner (de flotte) saksbehandlerne jeg hadde, så er dette noe som de kommer til å se etter og veilede på. Det er mange sorter omsorgssvikt. Anonymkode: fd850...3c7 👏 Anonymkode: 9940a...e10
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #15 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Her er jo egentlig problemet at barna ikke føler at de har en emosjonell kontakt med foreldrene sine? De føler på at de blir tilsidesatt, ikke prioritert, ikke er viktige nok for foreldrene sine. Og jeg tenker at her kan faktisk barnevernet gi råd, veilede osv. For barna har det jo ikke bra, selv om de får mat og klær. De føler jo ikke at foreldrene bryr seg? Og hva om noen år, når de er tenåringer? Og kanskje begynner med festing, feil folk osv. Og foreldrene drar på fest, og lar de være alene hjemme? Jeg har selv hatt kontakt med barnevernet, og slik jeg kjenner (de flotte) saksbehandlerne jeg hadde, så er dette noe som de kommer til å se etter og veilede på. Det er mange sorter omsorgssvikt. Anonymkode: fd850...3c7 Du har helt rett i det du skriver her. Problemet er jo ikke klærne og maten, men det emosjonelle. Dessverre ser jeg for meg at dette er foreldre som ikke vil ta i mot veiledning. Men det kan være andre muligheter for barna, feks. familieråd. Anonymkode: 8c53e...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #16 Skrevet 12. mai 2023 Helt ærlig, det eneste du kan gjøre, er å si det rett ut til foreldrene hvor egoistiske de er. Men sånn ellers kan ikke du henge deg opp i hvordan barnemor og barnefar bruker pengene hver for seg. Dessverre. Anonymkode: db18a...6b8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #17 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvis det er barnemishandling å ikke ta med barna til utlandet er det mange av oss som får problemer. Vi har fortsatt til gode å reise til Syden. Det er egentlig helt uaktuelt. Det å bruke arvet eller brukt tøy er heller ikke et problem. Gi barna en trygghet i at det de har er bra nok istedenfor å overføre dine verdier og fordømmelse. Anonymkode: bf39d...bdb Du tar jo ikke poenget i det hele tatt! Det handler jo ikke om å reise til syden eller ikke, det handler om hvordan mor prioriterer og setter egne behov foran barnas. Dette går jo mer på emosjonell omsorgssvikt. Anonymkode: 2f42c...57d 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #18 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 19.51): Hvis det er barnemishandling å ikke ta med barna til utlandet er det mange av oss som får problemer. Vi har fortsatt til gode å reise til Syden. Det er egentlig helt uaktuelt. Det å bruke arvet eller brukt tøy er heller ikke et problem. Gi barna en trygghet i at det de har er bra nok istedenfor å overføre dine verdier og fordømmelse. Anonymkode: bf39d...bdb Det er selvfølgelig ikke barnemishandling å ikke reise til syden med barna eller gi dem bruktklær. Men å dra på flotte utenlandsturer selv mens barns barna er hos den andre foreldren, stadig kjøpe nye klær til seg selv, mens barna ALDRI får ett eneste plagg de faktisk ønsker seg er å hvis barna sine at jeg gir blaffen i dere og prioriterer meg selv. Barna kjenner veldig på at de er langt nede på prioriteringslista. Anonymkode: 4c8bb...055 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #19 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 20.01): Hva skjer om du sier nei til å sitte barnevakt? Du kan jo si til barna at de er velkomne uansett, men ikke vær tilgjengelig for svigerinnen din på planlagt basis frem i tid. Å reise bort fra barna 17.mai er jo som å dra fra dem på julaften, hårreisende rett og slett. Anonymkode: d9378...32a De gangene jeg har sagt nei til å sitte barnevakt blir barna plassert hos kusina hennes. Ungene vil heller være hos oss enn hos henne, kusina er gammel og ufør. Der blir de plassert foran TV-en eller så sitter se å surfer på hver sin mobil. Jeg synes også at det er hårreisende at dama heller vil bruke 17. mai - 19. mai på venninnetur enn å være med barna sine. 17.mai er så viktig for barn i skolealder, de fleste er med på arrangement på skolen? Det husker jeg var stas som barn. Ungene kan gjerne være hos oss, men vi skal «bare» være hjemme å grille med foreldrene mine hvis været tillater det. Vi gjør ikke så mye ut av dagen fordi 3 åringen vår vil være nyoperert da. Anonymkode: 4c8bb...055
fru Alving Skrevet 12. mai 2023 #20 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): De gangene jeg har sagt nei til å sitte barnevakt blir barna plassert hos kusina hennes. Ungene vil heller være hos oss enn hos henne, kusina er gammel og ufør. Der blir de plassert foran TV-en eller så sitter se å surfer på hver sin mobil. Jeg synes også at det er hårreisende at dama heller vil bruke 17. mai - 19. mai på venninnetur enn å være med barna sine. 17.mai er så viktig for barn i skolealder, de fleste er med på arrangement på skolen? Det husker jeg var stas som barn. Ungene kan gjerne være hos oss, men vi skal «bare» være hjemme å grille med foreldrene mine hvis været tillater det. Vi gjør ikke så mye ut av dagen fordi 3 åringen vår vil være nyoperert da. Anonymkode: 4c8bb...055 Du kan forsøke og snakke med foreldrene, det er ikke sikkert det hjelper. De høres dessverre svært umodne ut. Jeg tenker at du og mannen din kan være en slags reserveforeldre for disse barna. Skjønner at det er leit og se på det som skjer. Vondt å se at foreldrene prioriterer vekk barna sine og at barna ikke får det som andre barn får og opplever. Samtidig så er kanskje det viktigste for disse at de har noen i livet sitt som ser dem, som bryr seg og som holder et øye med hva som foregår. Og det kan dere være. Det er viktig for barna at noen bekrefter dem på det som er vanskelig, uten å ta parti. Eller så kan de komme til å tvile på at de har rett til disse følelsene. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå