AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Del Skrevet 11. mai 2023 Overhørte en samtale i dag hvor to personer snakket om at de snart skulle pensjoneres, og skulle "ta ut hele pensjonen med en gang". Måten de snakket om det på fikk det til å høres ut som om de skulle ta ut hele pensjonsbeholdningen sin på flere millioner, men noe sånt går vel ikke an? Da måtte jo folk hatt stålkontroll på å ikke bruke opp disse pengene, for etterpå hadde det jo ikke vært noen flere utbetalinger igjen! Så jeg synes det hørtes veldig merkelig ut. Eneste jeg vet er at man kan velge uttaksgrad, så det er mulig jeg misforstod hele samtalen og at de egentlig mente de skulle ha uttaksgrad på 100%, men noen som vet? 😅 Anonymkode: 180b0...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #2 Del Skrevet 11. mai 2023 Aner ikke men svigermor har prata om noe sånt. Hun sa hun ville ta ut alt og fordele det selv de årene hun har igjen, for hvis hun skulle dø så kunne mannen og svigersøster få arve det. Tar hun det ikke ut og dør så forsvinner hele pensjonen. Men om det er slik det fungerer, det vet jeg ikke. Anonymkode: 151e1...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #3 Del Skrevet 11. mai 2023 Det var ikke tilfeldigvis renholdere på sykehuset som satt å pratet ? 😅 Anonymkode: 151e1...a08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #4 Del Skrevet 11. mai 2023 Tja. Pensjonsparing må taes ut over minst ti år, men man kan velge å ta den ut over flere år. De fleste velger å ta den ut over så kort tid som mulig, for når man er 104 år så trenger man jo ikke mye penger til piker, vin og sang lenger. Pensjonen fra folketrygden får man månedlig så lenge man lever, så der har man ikke så mye valg. Det kan man leve fint på når man er 104 år. Tilstrekkelig til en pose kamfer og noen støttestrømper. Anonymkode: cf205...f5a 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #5 Del Skrevet 11. mai 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Det var ikke tilfeldigvis renholdere på sykehuset som satt å pratet ? 😅 Anonymkode: 151e1...a08 Nei, det var to menn på bussholdeplassen. De snakket såpass ivrig om det at det var vanskelig å ikke få med seg.. 😅 Mulig de som snakker om dette er folk som har spart til pensjon utenom, siden noe sånt sikkert ikke går an å gjøre med pensjonen fra folketrygden.. Anonymkode: 180b0...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 11. mai 2023 #6 Del Skrevet 11. mai 2023 De snakket sikkert om det som heter fleksibelt uttak, også kalt 62 års-fella: https://www.smartepenger.no/pensjon/1394-fleksibelt-uttak-av-pensjon Det er ikke alle som kan gjøre det, men de som kan sier at de gjør det fordi de sier det er viktigere å ha mer penger som 62 åring enn som 67 åring. Og siden vi har det omsorgsnettet vi har i Norge spørs det om de ikke har rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #7 Del Skrevet 11. mai 2023 Jeg vet moren min har snakket noe om det og investere pengene i fond. Men det viste seg at hun mistet noen seniordager med å gjøre det, så hun droppa det. Hørte bare på med et halvt øre så kan ikke hjelpe med bedre info 😄 Anonymkode: 52d1c...c3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #8 Del Skrevet 11. mai 2023 Sjøfolk, kanskje? Da mener de å slutte å jobbe og ta ut både sjømannspensjon og folketrygd. Det er mulig å ta ut sjømannspensjon mens man fremdeles jobber. Mannen har gjort det for å betale ekstra på huslånet fram til han pensjonerer seg om to år. Anonymkode: 0367e...770 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #9 Del Skrevet 11. mai 2023 Jeg planlegger å ta gradvis ut av fond fra 60, om ikke før. Sparehorisonten blir stadig kortere, og man er sårbar for store svinginger i markedet. Det handler ikke om å bruke mer. Men å vite hva man har. Anonymkode: ec73b...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Del Skrevet 12. mai 2023 Min mor tror jeg har tatt ut det som heter «full aap»? Hun er 67 men vil jobbe lengre, men tar ut noe pensjon likevel for å legge over på sparing. Viste seg at mye forsvant i skatt, så hun droppet det. Anonymkode: 7522b...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Del Skrevet 12. mai 2023 At de tar ut hele summen på 1.5 mill på en gang. Anonymkode: cb54e...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #12 Del Skrevet 12. mai 2023 De tar ut alle pengene og sløser dem bort på sprit og damer. Og når de er blakke går til media og klager over lav pensjon og fattigdom og hvordan de som har bygget landet må få mathjelp hos fattighuset. Media presser så regjeringen til å øke pensjonene. Vips så har de fått i pose og sekk. Anonymkode: f8ddc...7bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #13 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): De tar ut alle pengene og sløser dem bort på sprit og damer. Og når de er blakke går til media og klager over lav pensjon og fattigdom og hvordan de som har bygget landet må få mathjelp hos fattighuset. Media presser så regjeringen til å øke pensjonene. Vips så har de fått i pose og sekk. Anonymkode: f8ddc...7bc "Vips"? Det er lite sannsynlig at en pensjonist noen gang får i "pose og sekk". Og har pensjonister på offentlig pensjon noen gang hatt det fett? Anonymkode: 91f8a...c9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macaron Skrevet 13. mai 2023 #14 Del Skrevet 13. mai 2023 (endret) Om de har jobbet minst 40år og har afp så kan man få ut pensjon fra 62år. Du kan sjekke det og hvor mye du går ved ulike år ved å logge deg inn enten på nav eller der bedriften din sparer pensjon for deg. Endret 13. mai 2023 av Macaron 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #15 Del Skrevet 15. mai 2023 Her var det mye rare svar… Men for å svare på spørsmålet på en enkel måte: de fleste som går av med pensjon har rett til pensjon fra flere steder. Alle har rett til pensjon fra folketrygden. Alle (ihvertfall de siste ca 20 årene) har krav på pensjon fra arbeidsgiver. Mange har krav på AFP (avtalefestet pensjon) såfremt arbeidsgiver er med på ordningen. Og så har mange såkalte fripoliser fra tidligere arbeidsforhold. Pensjon fra arbeidsgiver er hovedsakelig enten ytelsespensjon og innskuddspensjon. Dersom man dør enten før man begynner å ta ut ytelsespensjon eller under utbetaling, går resten tilbake til fellesskapet. Dersom man dør enten før man begynner å ta ut innskuddspensjon eller under utbetaling, går resten av det man har krav på til de etterlatte. Svært mange kan gå av med pensjon når de fyller 62 år. Da kan man til en viss grad bestemme hvor mye pensjon man tar ut, men man kan ikke ta ut alt samtidig. Da kunne man jo bruke opp alt og deretter kreve at NAV skulle forsørge dem. Noen pensjonsutbetalinger er livsvarig, andre x antall år. Dog ikke mindre enn 10 år. Jeg kan ta meg selv som eksempel. Jeg er 58 år og kan gå av med pensjon om 4 år. Jeg har krav på AFP og - hvis reglene om 4 år er som i dag - kan jeg starte uttak av AFP. Da må jeg også starte uttak av alderspensjon, minimum 20 %. Graden av uttak av alderspensjon kan man deretter endre akkurat som man vil. Så har min arbeidsgiver innskuddspensjon, den kan jeg starte å ta ut. I tillegg har jeg en fripolise fra tidligere arbeidsgiver (privat) som jeg kan starte uttak på. Og så har jeg ytterligere 2 små fripoliser fra offentlige arbeidsgivere som jeg kan starte. Og i tillegg kan man jobbe så mye man vil. Om jeg tar ut fra alle ordningene samt at jeg tar utbetalingene på så få år som det er lov, kaller noen det å ta ut hele pensjonen. At man omtrent blir skattet ihjel er en annen sak. Anonymkode: 65a6c...712 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå